Mä en ymmärrä mistä lapsettomien normi työssä käyvien ihmisten väsymys johtuu
kun sitä oikeen facebookissa päivitellä...
Kyllä mä itsekin muistan kun ei ollut vielä lapsia ja sitä oltiin mukamas niin väsyneitä...hah hah!
Nyt sen vasta tietää mitä oikea väsymys on...
Kommentit (110)
ollut kotona 2 vuotta, niin eipä tämä väsymys sen ihmeempää ole kuin lapsettomanakaan ollessa ollut. Toisinaan väsyttää kun lapsi heräilee yöllä, töissä olessa väsytti kun joutu istumaan toimistossa 8 h putkeen ja ulkoilut jäi vähiin.. Paikkoja särki huono työasento, kotona olessa paikkoja särki synnytyksen ja raskauden jäljiltä. Mutta mitäpä minä yhden lapsen äiti mitään tiedän :P
Joskus vaan haluaisin oikeasti ja konkreettisesti nähdä todistettavan sen, missä näkyy se vanhempien mystinen suurempi henkinen kasvu lapsettomiin verrattuna.
erään aviomiehen mukaan vaimosta ja hänestä kasvoi heti henkisesti kypsempiä, ja paljon vastuuntuntoisempia ihmisiä kuin lapsettomista siinä sekuntin sadasosassa, kun saivat tietää, että vaimo on raskaana. En olisi uskonut ellen olisi tätä kuullut. Täytyy kyllä sanoa, että hieman nauratti.
ennen kuin sai kuulla tulevansa isäksi. Kyllä jo pelkästään sen tajuaminen, että vauva on tulossa voi saada arvomaailman muuttumaan. Toivottavaakin on, että näin käy. Ohis, mutta en ymmärrä ihmisiä, jotka julistaa että meille on tulossa vauva mutta se ei muuta mitään. Totta hitossa lapsi muuttaa ihmistä, näin tuleekin olla.
Tunnen kylläkin useita ihmisiä, osa ihan jopa lapsettomuudesta kärsineitä, jotka (mahdollisten hoitojen jälkeen) lapsen saatuaan ovat sanoneet rehellisesti, että kyllä sitä ennen oli olevinaan niin stressaavat työt ja elämäntilanteet, mutta ennen valvottavaa vauvaa eivät totisesti tienneet väsymyksestä mitään. Hormonit siihen mukaan, niin avot. Ja tämä siis ihmisiltä, jotka pahimmassa lapsettomuuskriisissään ovat vannoneet, että sitten jos oman lapsen saavat, eivät KOSKAAN valita väsymystä tai mitään muutakaan.
Mutta kuten sanottu, ei tätä kannata ääneen sanoa, syntyy vain tämäntyyppisiä tappeluketjuja.
ennen kuin sai kuulla tulevansa isäksi. Kyllä jo pelkästään sen tajuaminen, että vauva on tulossa voi saada arvomaailman muuttumaan. Toivottavaakin on, että näin käy.
arvomaailman muuttumisesta tai muutuihan se, mutta ihme suuntaan. Viesti karkasi ennen aikojaan. Kyse oli siitä, että me kaverit (lapsettomat) muututtiin rupusakiksi, jotka ei tiedä enää mistään mitään. Hän + vaimo eivät enää voineet olla meidän kanssamme, kun me emme tiedä mitään lapsista emmekä elämästä. Tämä siis heti, kun saivat tietää, että vaimo oli tullut raskaaksi. Että näin.
voittajat? Kaikkein tärkeimmästi ja ehdottomasti eniten väsynyt on, tadaa:
1. Pikkulapsen vanhempi, jos perheessä on useita lapsia ja lemmikkejä (lisäpisteitä saa, jos osa lapsista on harrastusiässä ja osa vielä vaipoissa)
.....
7. Pikkulapsen vanhempi, jolla on yksi lapsi ja lemmikki/lemmikkejä
8. Yhden pienen lapsen vanhempi (ei eläimiä)
.....
127. Lapseton henkilö, jolla on lemmikki
....
178. Lapseton ja lemmikitön henkilö, joka joutuu pesemään pyykkiä
....
1923. Lapseton henkilö, joka bilettää ja ei mene nukkumaan ajoissa ja syö vain jugurttiaNäin. Ei valitusoikeutta. Marttyyrikruunut tulevat postissa.
t. 1 lapsen väsynyt äiti, joka oli vielä väsyneempi lapsettomana. Nyt hyvä "tekosyy" ottaa rauhallisesti ja mennä ajoissa nukkumaan. Töissä ei kukaan oleta pienen lapsen äidin kovasti pingottavan ja bileisiin ei kutsuta.
Mä en kyllä käsitä mikä siinä vanhemmuudessa niin väsyttää? Lapsihan nukkuu enemmän kuin aikuinen. Miksi ette mene nukkumaan kun lapsikin menee ja päikkäreille myös samaan aikaan? Itse olen kärsinyt yli 10v unettomuudesta, tällä hetkellä olen raskaana ja teen raskasta fyysistä työtä. Raskaus imee minusta kaikki mehut työn lisäksi. En VOI nukkua päikkäreitä, sillä minulla on minuutilleen toimiva vuorokausirytmi, jotta jaksaisin töissä. Yhdet päikkärit voi pilata koko loppuviikon yöunet. Niinpä minun on pakko pysyä aktiivisena KOKO AJAN klo 21 asti, jotta en nukahtaisi ennen sitä. Kun menen sänkyyn, minulla menee SILTI vähintään tunti nukahtaa. Nukun katkonaisesti ja herään monta tuntia ennen herätyskellon soittoa. Tuntuu, että raskauden myötä tarvitsisin unta ainakin 10h, mutta univaikeuksien takia unet jäävät johonkin 5-7 h väliin. Olen niin väsynyt, ettei muisti enää pelaa, olen itkenyt töissä väsymyksen takia monta kertaa, kroppani on aivan puhkikulunut rankasta työstä, minulla on kipuja koko vartalossa kaulasta alaspäin aina kantapäihin saakka. Silti myös minun on PAKKO jaksaa! Joten hyppää sinä kaivoon sen saatanan väsymyksesi kanssa!
Mä en kyllä käsitä mikä siinä vanhemmuudessa niin väsyttää? Lapsihan nukkuu enemmän kuin aikuinen. Miksi ette mene nukkumaan kun lapsikin menee ja päikkäreille myös samaan aikaan? Itse olen kärsinyt yli 10v unettomuudesta, tällä hetkellä olen raskaana ja teen raskasta fyysistä työtä. Raskaus imee minusta kaikki mehut työn lisäksi. En VOI nukkua päikkäreitä, sillä minulla on minuutilleen toimiva vuorokausirytmi, jotta jaksaisin töissä. Yhdet päikkärit voi pilata koko loppuviikon yöunet. Niinpä minun on pakko pysyä aktiivisena KOKO AJAN klo 21 asti, jotta en nukahtaisi ennen sitä. Kun menen sänkyyn, minulla menee SILTI vähintään tunti nukahtaa. Nukun katkonaisesti ja herään monta tuntia ennen herätyskellon soittoa. Tuntuu, että raskauden myötä tarvitsisin unta ainakin 10h, mutta univaikeuksien takia unet jäävät johonkin 5-7 h väliin. Olen niin väsynyt, ettei muisti enää pelaa, olen itkenyt töissä väsymyksen takia monta kertaa, kroppani on aivan puhkikulunut rankasta työstä, minulla on kipuja koko vartalossa kaulasta alaspäin aina kantapäihin saakka. Silti myös minun on PAKKO jaksaa! Joten hyppää sinä kaivoon sen saatanan väsymyksesi kanssa!
Mutta ajattele vaikka, että juuri kun sitten olet nukahtanut pyöriskelyn jälkeen, vauva herää..
Itse olen kärsinyt yli 10v unettomuudesta, tällä hetkellä olen raskaana ja teen raskasta fyysistä työtä. Raskaus imee minusta kaikki mehut työn lisäksi. En VOI nukkua päikkäreitä, sillä minulla on minuutilleen toimiva vuorokausirytmi, jotta jaksaisin töissä. Yhdet päikkärit voi pilata koko loppuviikon yöunet. Niinpä minun on pakko pysyä aktiivisena KOKO AJAN klo 21 asti, jotta en nukahtaisi ennen sitä. Kun menen sänkyyn, minulla menee SILTI vähintään tunti nukahtaa. Nukun katkonaisesti ja herään monta tuntia ennen herätyskellon soittoa. Tuntuu, että raskauden myötä tarvitsisin unta ainakin 10h, mutta univaikeuksien takia unet jäävät johonkin 5-7 h väliin. Olen niin väsynyt, ettei muisti enää pelaa, olen itkenyt töissä väsymyksen takia monta kertaa, kroppani on aivan puhkikulunut rankasta työstä, minulla on kipuja koko vartalossa kaulasta alaspäin aina kantapäihin saakka. Silti myös minun on PAKKO jaksaa! Joten hyppää sinä kaivoon sen saatanan väsymyksesi kanssa!
Mutta ajattele vaikka, että juuri kun sitten olet nukahtanut pyöriskelyn jälkeen, vauva herää..
Eli ojasta allikkoon? Kyllä se vauva nytkin mut herättää potkimalla monta kertaa yössä. Lisäksi ravaan pissalla ainakin 3 x joka yö. Joo, pitäähän se imettää öisin sitten kun syntyy, mutta aivan varmasti saan levättyä enemmän, kun ei ole enää töitä/ raskautta/ fyysisiä ylirasitustiloja. En todellakaan pysty kuvittelemaan syvempää väsymystä, kuin tämänhetkinen.
kun teit kakarasi vanhalla iällä tai ylipäätään ollenkaan jos niin "rankkaa" on.
Ennen lapsia nukuin 12h yöunia ja tunsin itseni silti väsyneeksi ja saamattomaksi. Olin puhki siitä miten elämä kulki samaa ympyrää, töihin, kotiin, ruoka, lenkki, nukkumaan.
Nyt on kolme pientä lasta ja edelleen tunnen itseni väsyneeksi, vaikka periaatteessa nukun ensimmäistä kertaa moneen vuoteen hyvin, vain 2-4 herätysttä/yö. Enemmän kuin huonosti nukutut yöt, minua väsyttää tässä lapsiperhe-elämässä päivien samanlaisena toistuva malli, jatkuva siivoaminen, oman ajan puute ja lasten jatkuva tappelu ja se ettei kotona saa olla _hetkeäkään_ rauhassa.
Eli tavallaan minua sekä lapsettomana että lapsellisena väsytti periaatteessa arjen kaavamaisuus. Nyt vain kun on lapsia, sen kaavamaisuuden rikkominen on paljon vaikeampaa (ajan- ja rahanpuute sekä lastenhoidon järjestäminen).
Mä en ymmärrä ajatusta, että lapsellisilla olisi erilaista väsymistä, kuin muilla. Siis millaista se väsyminen sitten lapsellisilla yleensä on? Jos mä olen nukkunut huonosti, niin sillä ei ole väliä, onko lapsia vai ei.
t. kolmen lapsen äiti, joka on ollut väsynyt sekä ennen lapsia että lasten tulon jälkeen silloin tällöin.
että miksi lapsiperheissä ollaan niin väsyneitä? Ollaan päivät kotona, voidaan nukkua pitkään, voidaan ottaa päikkärit. Eihän ne lapset valvota teitä 24/7, kyllähän nekin nukkuu, nukkukaa samaan aikaan?
Ja ainahan sitä voi palata töihin ja laittaa se rasittava pentu tarhantätien riesaksi.
Eli ojasta allikkoon? Kyllä se vauva nytkin mut herättää potkimalla monta kertaa yössä. Lisäksi ravaan pissalla ainakin 3 x joka yö. Joo, pitäähän se imettää öisin sitten kun syntyy, mutta aivan varmasti saan levättyä enemmän, kun ei ole enää töitä/ raskautta/ fyysisiä ylirasitustiloja. En todellakaan pysty kuvittelemaan syvempää väsymystä, kuin tämänhetkinen.
Öö no kuvittele että sulla olis tänhetkisen tilanteen lisäksi 2 päiväkoti-ikäistä lasta, joita saisit palvella aamuisin ja töiden jälkeen sekä mahdollisesti öisin.
Onneksi ei ole! Kuulostaa että sulla on muutenkin ihan tarpeeksi rankkaa ja varmasti rankempaa kuin tavislapsiperheissä. Itse pyytäisin luultavasti sairaslomaa - se ei todellakaan ole merkki heikkoudesta tmv.
Ettei se raskaus meillä muillakaan välttämättä mitään helppoa ole. On isommat lapset kotihoidossa eivätkä ne välttämättä enää nuku päikkäreitä. Ne on jaksettava ulkoiluttaa, uhmaikäinen kannettava sisälle, vaikka miten käveleminen sattuu, öisin vaivaa lonkkakivut, nukut välillä sohvalla, hetken päästä matolla ja taas takaisin sänkyyn herätäksesi taas joko lasten itkuun tai viidennen kerran pissalle. Närästää, kolottaa, jomottaa, sattuu ja itkettää. Ja PAKKO se on jaksaa aamusta siihen asti kunnes viimeinen nukahtaa pysyä hyväntuulisena ja kärsivällisenä.
Ehkä et ajatellut asiaa ihan riittävän monipuolisesti meidän muiden näkökulmasta.
No jos vaikka hoitaa päiväkodissa isoa lapsiryhmää (keskittymishäiriöitä, maahanmuuttajia...) ja usein minimihenkilökunnalla muutenkain ja joku työkavereista on sairaana/lomalla.
Öö no kuvittele että sulla olis tänhetkisen tilanteen lisäksi 2 päiväkoti-ikäistä lasta, joita saisit palvella aamuisin ja töiden jälkeen sekä mahdollisesti öisin.
Onneksi ei ole! Kuulostaa että sulla on muutenkin ihan tarpeeksi rankkaa ja varmasti rankempaa kuin tavislapsiperheissä. Itse pyytäisin luultavasti sairaslomaa - se ei todellakaan ole merkki heikkoudesta tmv.
No ne päiväkoti-ikäisethän menis tässä siivellä ihan hyvin, kun en muutenkaan voi levätä, vaan nimenomaan on pakko koko ajan tehdä jotain, jotta voi edes haaveilla unen saannista. Sama vaiva on tehdä ruokaa yhdelle, kuin kolmelle. Kuin myös pyykkäämiset etc, vaikka sitä pyykkiä lapsiperheissä toki on enemmän. Meillä on muutto takana ja huoneen verran pyykkiä. Haluan pestä KAIKKI vaatteet puhtaaksi tähän uuteen kotiin. Lisänä säkkitolkulla kirpparilta ostettuja vauvanvaatteita. Varsinaista muuttosiivousta ei tehty, joten siivottavaa riittää. Ja muuttolaatikoiden purkua. Ja kyllä mä ne päiväkoti- ikäiset yölläkin hoitaisin, kun muutenkin oon hereillä niin paljon öiseen aikaan. Että miten ne 2 kakaraa tätä hommaa vaikeammaksi tekisi? Jos en ehtisi siivota, niin sehän olisi sitten ensimmäinen listalta karsittava. Lääkäri mulla on maanantaina ja satavarmasti tulee saikkua, siihen on varauduttu jo työpaikallakin. Enää 3 viikkoa äitiyslomaan.
Öö no kuvittele että sulla olis tänhetkisen tilanteen lisäksi 2 päiväkoti-ikäistä lasta, joita saisit palvella aamuisin ja töiden jälkeen sekä mahdollisesti öisin. Onneksi ei ole! Kuulostaa että sulla on muutenkin ihan tarpeeksi rankkaa ja varmasti rankempaa kuin tavislapsiperheissä. Itse pyytäisin luultavasti sairaslomaa - se ei todellakaan ole merkki heikkoudesta tmv.
No ne päiväkoti-ikäisethän menis tässä siivellä ihan hyvin, kun en muutenkaan voi levätä, vaan nimenomaan on pakko koko ajan tehdä jotain, jotta voi edes haaveilla unen saannista. Sama vaiva on tehdä ruokaa yhdelle, kuin kolmelle. Kuin myös pyykkäämiset etc, vaikka sitä pyykkiä lapsiperheissä toki on enemmän. Meillä on muutto takana ja huoneen verran pyykkiä. Haluan pestä KAIKKI vaatteet puhtaaksi tähän uuteen kotiin. Lisänä säkkitolkulla kirpparilta ostettuja vauvanvaatteita. Varsinaista muuttosiivousta ei tehty, joten siivottavaa riittää. Ja muuttolaatikoiden purkua. Ja kyllä mä ne päiväkoti- ikäiset yölläkin hoitaisin, kun muutenkin oon hereillä niin paljon öiseen aikaan. Että miten ne 2 kakaraa tätä hommaa vaikeammaksi tekisi? Jos en ehtisi siivota, niin sehän olisi sitten ensimmäinen listalta karsittava. Lääkäri mulla on maanantaina ja satavarmasti tulee saikkua, siihen on varauduttu jo työpaikallakin. Enää 3 viikkoa äitiyslomaan.
Ihan ensiksi kannattaa hankkia pesukone, sillä saa tosi kätevästi pyykit hoidettua. Miestä sulla ei ilmeisesti ole kun tunnut kaiken tekevän ja kärsivän ihan itteksesi.
Tervehdys kaikki väsyneet ja väsymättömät äidit!
Itselläni on nyt 4 lasta. Tässä kun pysähtyi muistelemaan aikaa ennen esikoisen syntymää, täytyy myötää että yhtä väsynyt sitä oli silloin kuin on nytkin. Hassua sinänsä vaikka nykyään herätyksiä on keskimäärin 2 per yö. Aina joku lapsista näkee krokotiilin yläsängyssä tai on pissa tullut housuun.
Kaikkeen tuttuu ja kaikki on niin suhteellista. Nauttikaa niistä lapsista kun ovat vielä pieniä ja lähellänne.
Terv, 4 lapsen isä.
Minulla on unihäiriöitä. Tällä viikolla en ole nukkunut paria tuntia pidempiä pätkiä kerralla. Heräilen välillä ja nukahtaminen on vaikeaa. Herätys on ennen kuutta aamulla.
Lapsettoman väsymys voi johtua mitä moninaisimmista syistä.