Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en ymmärrä mistä lapsettomien normi työssä käyvien ihmisten väsymys johtuu

Vierailija
21.04.2012 |

kun sitä oikeen facebookissa päivitellä...

Kyllä mä itsekin muistan kun ei ollut vielä lapsia ja sitä oltiin mukamas niin väsyneitä...hah hah!

Nyt sen vasta tietää mitä oikea väsymys on...

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joilla on lapsia, eivät voi levätä, vaikka kuinka väsyttäisi. Pakko laittaa päivällistä, siivota, pyykätä, laittaa aamuksi vaatteet valmiiksi jne ja hoitaa lapsia ainakin sinne kahdeksaan-yhdeksään. Sitten voi mennä nukkumaan, jos on väsynyt. Yötkin saattavat olla vielä pienten lasten vanhemmilla rikkonaisia. Lapsettomat taas voivat vaikka ottaa pikku tirsat töistä tultuaan ja katsella koko illan telkkaria tai käydä vaikka lenkillä tai teatterissa, jos huvittaa. Viikonloppuisin voi nukkua vaikka puolillepäivin jne. Kyllä tuo ero vaikuttaa jaksamiseen, että oman vapaa-aikansa saa käyttää, miten haluaa. .

lapsettomathan eivät tosiaan joudu syömään, siivoamaaan ja pyykkäämään :DDD Selvää ainesta ap-marttyyrin perintöprinsessaksi!

väsynyt, menee hän suoraan sänkyyn nukkumaan. Perheellinen alkaa tehdä ruokaa LAPSILLE, viemään mahdollisesti lasta/lapsia harrastuksiin, pesee lapset, laittaa seuraavan päivän vaatteet valmiiksi lapsille, tekee iltapalan, pesee lasten hampaat, siivoaa lasten ruokasotkut pöydältä ja pöydän alta jne. jne. Sitten kun on saanut lapset vihdoin nukkumaan, on aika mennä itse unille. Mitään noista hommista ei lapseton tee. Itselleen ruuan laittaminen... voi tirsk - on se raskasta, nyyh! Miten sä jaksat avata jugurttipurkin?

Kun tulen kotiin, vaikka väsyttäisi, alan laittaa ruokaa ITSELLENI ja MIEHELLENI, emme syö päivälliseksi eineksiä tai jugurttia, söisitkö itsekään? Sen jälkeen ruokasotku siivotaan meilläkin, ei ne tiskit mihinkään häviä itsekseen tai ruuat jääkaappiin. Onko niitä lapsia sitten pakko raahata harrastuksiin, jos ei jaksa? Ja miksi huomisen päivän vaatteet on katsottava jo illalla, miksi ei voi aamulla vaan valkata kivat vaatteet kaapista? Eikä siihen nyt kauaa aikaa mee. Väsynyt, lapseton opiskelija, joka ymmärtää väsymyksen tunteen subjektiivisuuden.

Tulepa tänne kommentoimaan vasta sitten kun sullakin on muutama lapsi, niin voidaan alkaa keskustelemaan ihan oikeista asioista aikuisten tavalla ja sitten kun sullakin on se tilanne, että että et itse valitse milloin voit nukkua tai levätä. Eiköhän sitten ole hieman eri ääni kellossa ja huomaat miten helpolla olit entisessä elämässäsi päässyt.

Nyt tuntuu että pitää muille saada yhtä hapan mieli kun itselläkin on. Itse valitsit osasi. On se kumma kun et osaa ottaa vastuuta omista teoistasi. Luulisi että olisit hoksanut jo ensimmäisen kakaran kohdalla että tämä ei ole sun juttu ja jättänyt hankkimatta ne loput kahdeksan kappaletta. Turha kitistä. Olisit jättänyt kakarat hankkimatta ja ja elellyt sinkkuelämää kun sitä niin kovasti kahdehdit. Sinkkuna saisit käyttää KAIKKI rahat itseesi ja keskittyä olennaiseen elikkä itseesi ja nukkua päivät pitkät.

Vierailija
2/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos tätä asiaa yrittää lapsettomalle selittää on se sama kuin puhuisi kalalle polkupyörästä, se ei vain voi ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kruunu on näemmä taas lauantai-illan iloksi kaivettu esiin. Kyllä, pikkulasten vanhempien väsymys on ylivoimaisesti pahempaa väsymystä kuin mikään muu maailman väsymys. Onnea!

Ja ne pikkulasten vanhemmat, jotka eivät ole väsyneitä, ovat varmasti huonoja vanhempia. Pakko on olla niin. Tai sitten valehtelevat, etteivät muka ole väsyneitä.

Vierailija
4/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän kuin selittäisi lapsia tehneille ettei olisi ollut mikään pakko. Katsos kun jännästi se meitä kaikkia väsytti ennen niitä lapsia. Ajatellaanko tätä vaikka sillai että verrataan siihen, kuinka yhden lapsen äidit ei ymmärrä elämästä mitään mutta suurin osa meistä on kuitenkin olleet yhden lapsen äitejä.

On se ihme että ollaan lapsemme saatu hengissä kouluikään.

Vierailija
5/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en edes muista olleeni väsynyt ennen lapsia, toki olin myös nuorempi, mutta silloin töissä käyminen tuntui keveältä, ja joka ilta jaksoin urheilla, käydä leffassa, tavata ystäviä, konsertteja, illanistujaisia.... niin se elämä muuttuu, ja parempi ettei etukäteen tiedä mihin itsensä laittaa.

nyt väsyttää, ja pelkäänpä että vaikka lapset kasvaa, niin väsymys jää, koska sitten taas alkaakin jo ikä painaa nivelissä. Nuoruus on kerran vaan, mut onnex sillon tuli nautittua siitä energiasta.

Vierailija
6/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi ne ei mene nukkumaan? Kukaan ei ole estämässä! Toisin kuin niillä, joilla on lapsia...

Mä oon tosin lapsen teon jälkeen ollu paljon ehtiväisempi töissä ja kotona.

Vierailija
7/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat on väsyneitä?

VAihtakaa työpaikkaa jos se on noin uuvuttavaa.

Vierailija
8/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli yli 30 vuoden iästä.

Vierailija
9/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en edes muista olleeni väsynyt ennen lapsia, toki olin myös nuorempi, mutta silloin töissä käyminen tuntui keveältä, ja joka ilta jaksoin urheilla, käydä leffassa, tavata ystäviä, konsertteja, illanistujaisia.... niin se elämä muuttuu, ja parempi ettei etukäteen tiedä mihin itsensä laittaa.

nyt väsyttää, ja pelkäänpä että vaikka lapset kasvaa, niin väsymys jää, koska sitten taas alkaakin jo ikä painaa nivelissä. Nuoruus on kerran vaan, mut onnex sillon tuli nautittua siitä energiasta.

Meilläkin oli aikanaan sellainen elämänvaihe jonka loppua odotettiin kuukausitolkulla ja vannotiin ettei koskaan enää, vittu miten hirveää ja mitähän ihmettä me silloin ajateltiin, onneks nyt tajutaan paremmin.

Kuukauden päästä alkaa sama ruljanssi uudelleen. Jälkeenpäin katsottuna asiat nääs näyttää niin kovin erilaisilta :)

Vierailija
10/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut kotona 2 vuotta, niin eipä tämä väsymys sen ihmeempää ole kuin lapsettomanakaan ollessa ollut. Toisinaan väsyttää kun lapsi heräilee yöllä, töissä olessa väsytti kun joutu istumaan toimistossa 8 h putkeen ja ulkoilut jäi vähiin.. Paikkoja särki huono työasento, kotona olessa paikkoja särki synnytyksen ja raskauden jäljiltä. Mutta mitäpä minä yhden lapsen äiti mitään tiedän :P

Vierailija
11/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota ap ei tosiaan vielä ole huomannut

Vierailija
12/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

unenpuutteesta.

Vierailija
13/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä voi olla vaikka unettomuutta, työuupumusta, pahaa stressiä, sairauksia jne. Tai sitten ei vaan jää aikaa nukkua kun on niin paljon hommaa. Ei koskaan voi tietää miltä toisesta tuntuu jos ei itse ole se toinen. Vaikka sulla on lapsia niin se ei tarkoita että olisit kaikkitietävä ja kokenut kaikki maailman asiat

Vierailija
14/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsettomat ihmiset eivät mitenkään voi olla oikeasti väsyneitä. Tai jos ovat, niin se on tietenkin seurausta siitä huikentelevasta ja itsekkäästä elämäntyylistä, joka johtuu siitä, että niillä ei ole lapsia.

Sen sijaan pikkulasten vanhempien väsymys on AITOA väsymystä, joka johtuu vastuusta ja välittämisestä. Plv:n väsymys ei poistu nukkumalla (siis toisin kuin lapsettomien väsymys), joten sitä ei missään nimessä kannata ehdottaa tai voi loukata.

Väsyneitä pikkulasten vanhempia kannattaa aina katsoa surullisesti silmiin ja varovasti sanoa, että "kyllä teillä on rankkaa, mutta se helpottaa parin vuoden päästä, yritä jaksaa". Lausejärjestystä voi vaihdella vapaasti.

Vierailija
15/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oikeasti voi olla väsynyt, aina on olemassa joku, jolla on rankempaa kuin itsellä.

(Oikeasti väsymys on ihan subjektiivinen kokemus, lapsettoman ihmisen väsymys ei vähene siitä tiedosta, että lapsiperheessä voi olla rankkaa.)

Vierailija
16/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä voi olla vaikka unettomuutta, työuupumusta, pahaa stressiä, sairauksia jne. Tai sitten ei vaan jää aikaa nukkua kun on niin paljon hommaa. Ei koskaan voi tietää miltä toisesta tuntuu jos ei itse ole se toinen. Vaikka sulla on lapsia niin se ei tarkoita että olisit kaikkitietävä ja kokenut kaikki maailman asiat

kyllä se mun mielestä tarkottaa just sitä. sä oot väärässä, sori.

Vierailija
17/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomilla ihmisillä ei voi olla stressiä, sairauksia tai mitään muuta väsymystä aiheuttavaa, eikö niin ap? B)))

Vain sinulla ja muilla, joilla on lapsia on oikeus marttyyyrin tavoin valittaa väsymystä. Moni lapseton voisi tokaista, että itsehän niitä lapsia halusit, kärsi nyt?

Oikeasti se väsymys on hemmetin suhteellista. Et sä voi tietää minkä takia se ihminen on väsynyt? Jos painaa esim. ravintolassa 13 tunnin työvuoroja, niin kyllä sitä on väsynyt. Läheisen pois meno saa myös väsyneeksi.

Järki käteen!

Vierailija
18/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka tahansa on joskus väsynyt, ei se tarkoita että se olisi ihmisen perusominaisuus.

Mun veli ja kihlattunsa ovat joo, lapsettomia, mutta töitä tekevät ahkerasti, toinen vuorotöissä. Kaksi koiraa joka päivä kolmesti kusetettavana ja yhtä lailla hekin kotia koittaa hoitaa ja toisiaankin vielä nähdä siinä arjen keskellä.

En voi ymmärtää, miksei silloin saisi olla joskus väsynyt? Ihmiset väsyy erilaisista asioista, minä en väsynyt kotiäitivuosien aikana koskaan, koska nautin kotona olosta lasten kanssa, nyt hemmetti voi nukkua joka hetken kun on töistä pois.

Ihan ihme itsensä jalustalle nostamista taas, mutta sitähän täällä usein harrastetaan. Mutta hei, mene päivittelemään tuo niille kavereillesi ihan livenä, josko saat sieltä jotain ymmärrettävää.

Vierailija
19/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas ruveta käymään töissä joskus, kun tämä kotona olo on niin leppoisaa! Silloin kun olin työelämässä vasta väsynyt olinkin. Siis onhan nytkin univelkaa ja väsyttää, mutta voi itse päättää mihin jaksaa ryhtyä eikä ole pakko lähteä pihaa kauemmas jos ei jaksa. Ja päikkärit voi aina ottaa.

T: äiti jolla kolme alle neljä vuotiasta

Vierailija
20/110 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseton, väsyn ainakin sitä, että kummilasteni (4 kpl) vanhemmat ovat aina pyytämässä lastenvahdiksi, kyselevät vapaapäiviäni. tänäänkin olisi tullut 3-v. hoitoon, vaan tekosyy piti keksiä, kun haluan tehdä omiakin asioitani! mielelläni hoidan, totta kai, mutta ei mun elämä ole teidän lasten hoitamista!

ja kyllä, mua väsyttää myös se, että mulla on todettu kasvain ja sen suhteen tehdään tutkimuksia, ja yöunet, vaikka kuinka väsynyt olen, on jäänyt vähiin, koska en vaan nukahda kun mielessä pyörii oma terveys. vaan en toki tätä vertaa teidän lapsellisten väsymykseen, tämä on tietenkin niin pientä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi