Miks opiskelijat saa niin vähän rahaa ja samaan aikaan työttöminen tukia vaan nostetaan!?
Mun mielestä tää on vähän väärin. Opiskelijat sentään tekee jotain sen eteen että joskus sais sen työpaikan kun sitten taas työttömät kasvattaa persettä kotona.
Ei se ole mun mielestä mikään ihme jos suomessa on niin paljon työttömiä etenkin nuoria koska he saavat melkeen saman verran rahaa sillä että ovat kotona(asumistuki+työttömyyskorvaus+sossun rahat). sen sijaan opiskelijat saa pari hassua satasta! ja töitäkään ei saa tehdä liikaa opiskelujen ohella tai katkeaa tuet.
Jonkin tässä menee väärin.
En tarkoita että kaikki työttömät olisivat tälläisiä lusmuja vaan tiedän että on tapauksia jotka eivät edes hae töitä tai sitten mikään ei kelpaa.
Sen sijaan että työttömien tukia jatkuvasti nostetaan niin mitäs jos vietäisiin ne tuet pois tai edes laskettaisiin niitä. voi olla että kummasti alkais sen jälkeen työnteko maistua!
Kommentit (66)
Opintotuki on niin pieni, ettei sillä itseään elätä pääkaupunkiseudulla. Pitää elää lainarahalla. Onhan se toki halvempaa kuin vaikka USA:ssa opiskelu, mutta sapettaahan se, että täällä työttömät ja elämänsä perseelleen levittäneet saavat enemmän rahaa, eikä lainaa tarvitse ottaa. USA:ssa heillä sitten menee vaihtoehtoisesti huonosti, joten näkee että kannattaa opiskella. Ei sielläkään opiskeltaisi, jos työttömänä voisi elää yhtä leveästi kuin Suomessa.
Ystäväni jäi ammattikoulun (puuseppä, ei töitä) sossun ja työkkärin elätettäväksi, sillä kouluun ei enää kannattanut mennä. Sai enemmän rahaa tekemättä mitään. Tähänkö pitää kannustaa?
Mielestäni opintotuen ja työkkärin pitäisi olla samalla tasolla. Ansiosidonnainen on sitten erikseen, tarkoitan tällä sitä perus työkkäriä, n. 500e/kk. Ei saisi olla kannattavampaa lusmuta kotona kuin opiskella.
Itse olen opiskelija, eikä ylipieni opintotuki kannusta valmistumaan sen nopeammin. Mun on pakko olla töissä kesät, vaikka opiskelisin mieluummin. Kerään rahaa elämiseen.
Ja vaikea on valmistua nopeammin, kun kursseja ei pidetä riittävästi tai niille ei mahdu.
Opintotukikuukausien loppuminen on paljon parempi motivaatio, niitä kun ei ole rajattomasti. Tosin kun nämä loppuu, saa rahaa sossusta enemmän kuin sai itse opintotukea...
Valtio näet kustantaa opiskelun ja se on hyvä etuoikeus, joka kannattaa säilyttää.
Vieläpä työkkärin rahalla/ansiosidonnaisella. Saa siis rahaa huomattavasti enemämn kuin opiskelija.
Opiskelija tulee vielä olemaan kannattava sijoitus, tapatyötön ei. Eikö työkkärin tukia pitäisi tiputtaa, jotta kannustinloukkuongelma poistuisi? Työnteon pitäisi olla aina kannattavaa, eikä lusmuilusta saisi saada kuin juuri ja juuri elämiseen riittävät rahat. Jos opiskelija tulee toimeen sillä 450e (sis asuminen), miksei työtönkin? Siihen päälle voisi sitten hankkia kulutusluottoa, jos tarvitsisi..
(Ei monessakaan maassa näin hyvin.)
Jos ihminen on työtön ja sitten työkkäri harkintansa mukaan maksaa tälle lisäkoulutuksen ja tulee työkkärikorvaus päälle, niin tämäkin on ihan ok. Eli ihminen kannustetaan tällä tavalla hankkimaan vielä toinen koulutus, kun eka koulutus ei antanutkaan työtä. (Eli siihen ammattiin valmistuu liikaa, mikä on koulutuksesta päättävien virhe)
Opiskelu on lyhyt vaihe elämässä nuorena. Silloin voi vähän köyhäilläkin, kun tiedossa on parempaa. Lisäksi vanhemmat pitäisi kyllä velvoittaa tukemaan omaa opiskelevaa nuortaan. Typerää, ettei näin velvoiteta.
Ottaa päähän, kun kaverini toteaa, ettei häntä huvita mennä töihin, koska työttömänä saa niin mukavasti rahaa. Tämä kaverini matkustaa kaksi kertaa vuodessa ulkomaille.
Olen ehkä katkerin opiskelija ikinä, mutta musta on VÄÄRIN, että ihminen jota ei kiinnosta pärjätä, saa kuukaudessa enemmän rahaa kuin minä, joka vuoden päästä valmistun ja pääsen maksamaan veroja jotta muutkin elämäntapalusmut voivat jatkaa mukavaa elämäänsä.
Opiskelijoiden motivaatiota valmistumiseen pitää kannustaa tekemällä opiskelu mahdottomaksi, kun pienien tukien takia on pakko olla töissä.
Mutta työttömiä ei pidä kannustaa työnhakuu pienemmillä tuilla?