Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

annatko alle 1v lapsellesi periksi vai miten saat hänet tottelemaan?

Vierailija
20.04.2012 |

meillä kun kiellän 11kk lasta niin saa kauheat raivarit.. Joten helposti annan esim syömisen kanssa periksi..

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miedän lapsi on ainakin koko ajan kiipeämässä sohvalle ja olkkarin pöydälle ja hyllyyn ja joka paikassa roikkuu. Eipä niihin valjaita ole. En tiedä sitten kuinka kehittymättömiä teidän lapsenne ovat. Olen ap kanssa samaa mieltä. Teidän neuvoistanne ei ole mitään apua.

Vierailija
2/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapsi ainakin kiellon ymmärtää. Katsoo päälle kun lähestyy kiellettyä asiaa ja lähtee juoksemaan sitä kohti..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanallinen kielto on vaan hauska leikki...

Meillä meni parhaiten perille "tuhmuksenkanto-ote": lapsi tukevasti kainaloon ja muualle pahanteosta. Siis jos tuonikäinen tekee "pahojaan" niin lempeästi ja päättäväisesti kannetaan pois siitä tilanteesta. Kiukuttelee mitä kiuykuttelee, yleensä se tosiaan loppuu äkkiä kun keksii muuta kiinnostavaa.

Vierailija
4/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskaa toikin on, ettei saisi kieltää???! Kyllä meidän naperot on ainakin oppineet jämäkästi kieltämällä. Mitä sitten kun sen "Ei":n pitäisi tehota? Ei saa juosta ettet jää auton alle, miten te nää jutut selvitätte vai kannatteko sylissä ulkona varmuuden vuoksi. Aika pienikin ymmärtää kiellon ja tottelee kun sitä järjestelmällisesti opetetaan. Meillä ei roikuta verhoissa, tongita laatikoita, revitä kaapeista tavaroita lattioille, sähkövempaimia ei räpelletä eikä purra, löydä tms...Nähnyt niin monta ipanaa jotka kylään tullessaan availee kaapit ja penkoo paikat kun ei ole niitä lapsilukkoja ja PÄÄSEE näin tekemään. Omistani en sellaisia aio kasvattaa. EI on EI. Paljon saa tehdäkin, mutta kyllä vaaralliset asiat pitää pystyä kieltämään vaikka kuinka tulisi raivareita.

Vierailija
5/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskaa toikin on, ettei saisi kieltää???! Kyllä meidän naperot on ainakin oppineet jämäkästi kieltämällä. Mitä sitten kun sen "Ei":n pitäisi tehota? Ei saa juosta ettet jää auton alle, miten te nää jutut selvitätte vai kannatteko sylissä ulkona varmuuden vuoksi. Aika pienikin ymmärtää kiellon ja tottelee kun sitä järjestelmällisesti opetetaan. Meillä ei roikuta verhoissa, tongita laatikoita, revitä kaapeista tavaroita lattioille, sähkövempaimia ei räpelletä eikä purra, löydä tms...Nähnyt niin monta ipanaa jotka kylään tullessaan availee kaapit ja penkoo paikat kun ei ole niitä lapsilukkoja ja PÄÄSEE näin tekemään. Omistani en sellaisia aio kasvattaa. EI on EI. Paljon saa tehdäkin, mutta kyllä vaaralliset asiat pitää pystyä kieltämään vaikka kuinka tulisi raivareita.

Vierailija
6/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloinhan lapsi juuri oppii sen, että raivoamalla saa haluamansa. Ainoastaan silloin kun haluaa itse pukea mutta lopulta ei siinä onnistu, niin sitten tietenkin autan. Mutta syömisen kanssa ei periksi kannata antaa, ei se lapsi Suomessa nälkään kuole, vaikka ei sitä pottumuusia tänään tahtoisikaan syödä.

Vierailija
7/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvahan vasta opettelee kieltoa, toki noin pienellä pitää olla aika vähän kieltoja, koska lapsi ei pysty pitämään niitä päässään. Muut kielletyt asiat pitää olla järjestetty niin, että lapsi ei pääse tekemään niitä.

Syömisestä ei kannata tehdä valtataistelua, sillä tavalla kasvattaa nirson temppuruokailijan. Lapsella se ruoan tarve vaihtelee aika lailla. Jos toinen ei syö, niin väkisin ei kannata syöttää. Vauvalla kuitenkin ne 5 ateriaa on niin usein, että tarjoaa seuraavalla ruokakerralla jotain tuhdimpaa.

Vierailija
8/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka siitä parjatusta A. Wahlgrenin Lapsikirjasta, toi ikä on käsitelty siellä perustellummin kuin missään muussa opuksessa. Ei ton ikäsiä kielletä! Lapsihan alkaa laajentaa reviiriä, ja sen on omin silmin ja käsin päästävä kattomaa ja koskemaan kaikkea, mistä se muuten oppii mistään mitään. Sä olet opas ja tsekkaat että sen reitit on turvallisia! Tää on tärkein ja haastavin vaihe lapsuudessa, nyt tarvitaa kokoaikaäitiä, tää vaihe ratkasee kuinka helppoa ja mukavaa teillä tulee olemaan kahdesta vuodesta eteenpäin. Nyt ku kylvät hyvät siemenet, ni korjaat satoa koko ikäs, ilolla!

Vierailija
9/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei sellaisia tilanteita juurikaan tule. Eli en ole pahemmin kieltänyt minäkään. Kielletyt paikat on pyritty estämnään esim. lapsilukoilla.

Vierailija
10/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

11kk raivarit on aika hupia vielä. Nehän unohtaa hetkessä mistä raivosivat kun kiinnität huomion johonkin, mihin tahansa, muuhun asiaan.

Ja miten annat periksi syömisen kanssa? Annat syödä itse kun niin haluaa vai mitä? Sehän on hyvä juttu kun itse harjoittelee syömään....

Vierailija
11/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sattuu ni voi mennä 2-3 viikkoo kerralla et laps ei tahdo syödä vaan lähinnä juoda, kun ne ikenet on niin hirmusen kipeet. Kukaan ei ole syyttä känkkäränkkä!

Vierailija
12/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tietenkään ei kannata tehdä niin, että jos perunamuusi ei kelpaa, niin antaa mansikkahilloa. Jos ei perunamuusia syö, niin on ilman. Välipala on parin tunnin kuluttua.

Ja tosiaan vauva ehkä oppii kerrallaan yhden kiellon, muuten järjestät niin, että ei tarvitse kieltää. Jos siis heittää vaikka ruokapöydästä astiat lattialle, niin pidät lapsen sylissä tai syöttötuolissa niin, että ei yletä heittämään. Jos lapsi heittää mukin lattialle, kiellät ja nostat uudestaan sen siihen heittoetäisyydelle, niin lapsi luulee sitä leikiksi. Siis ekasta heitosta muki niin kauas ettei yletä.

Vierailija
13/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim kun nousee seisomaan syöttötuolissa. Repii johtoja, hakkaa tv.tä. Vetää koiraa hännästä, puree minua, ei syö muuta kuin itse, säätää patterin lämpötilaa, avaa tiskikoneen ja menee sinne. Kiipeää sohvalle ja tiputtaa itsensä pää edellä..Jne. Niin ei pitäisi kieltää vai?

Vierailija
14/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kiellot meillä koskivat lähinnä tekniisiin vempaimiin kuten stereoihin koskemista. Olin ehdoton ja tiukka ei riitti meillä. Ruoan kanssa olin ovelampi, mutta myös hyäksyin sen, että joskus meni vähemmän ruokaa. Aika lailla ilman suurempia riitoja selvittiin. Mutta summa summarum, ikinä en ole raivareista antanut periksi, jos moiseen on ajauduttu: silloinhan niitä tulisi aina ja kaikkialla. Nyt lapsi on oppinut aika nopeasti, että meillä ei raivoamalla pääse pitkälle :-)

Vierailija
15/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun yrittää kieltää, niin tämä nauraa päin naamaa. Yritän jo etukäteen ennakoida ja estää ettei pääse tekemään kiellettyjä asioita. Otan aina heti pois pahanteosta eli nostan muualle ja kiinnitän huomion johonkin muuhun.

En ikinä pakota syömään. Tosin meidän vajaa 1v syö ihan hyvin. Syömis tilanteissa olen itse rauhallinen ja jos ei maistu, niin meillä tehoaa hyvin auto tulee, lentsikka tulee.. leikki. Hampaiden pesussa tuo joskus kiukuttelee ja niitä olen väkisinkin pessyt ja samoin olen pukenut väkisin kiukettelevaa lasta. Ikinä en kuitenkaan varsinaisesti kiellä mitään sanallisesti.

Vierailija
16/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pattereita saa säädellä, käyn aina itse "korjailemassa" niitä. Availee kaikkea, sanon, että "mennäänpäs muualle ym.) Mutta toki kiellän asioita, vaikka koti onkin pyritty järjestämään sellaiseksi, ettei tarvitsisi niin paljon kieltää. Keittiön laatikoita saa tutkia ja tyhjentää, mutta vaatteita ei saa repiä kaapista lattialle.

Vierailija
17/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt jo tuntuu, että on vaikea kasvattaa lasta, niin miten ajattelit hoitaa tilanteet uhmaikäisen kanssa?! Nyt kannattaa itse oikeasti rauhoittua ja leperrellä ja jutella lapselle esim. ruokailutilanteessa niitä näitä, harhauttaa katselemaan vaikka keittiön verhoja :D Mutta jos tuonikäisen kanssa ajautuu kieltämään ja saarnaamaan, niin pieleen menee ja rajusti! Lapsi hämmentyy valtavasti, koska ei hänen aivonsa ymmärrä tiettyjen tilanteiden säännöistä vielä mitään eikä ole tarkoituskaan. En ymmärrä edes, mitä tarkoittaa totteleminen alle 1-vuotiaan kohdalla!? Ei sovi se sana noin pieneen lapseen. Vasta uhmaiässä voit ruveta käyttämän sitä sanaa. Eli sinun nyt pitää peiliin katsoa ja miettiä miten itse toimit.

Vierailija
18/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan toimia jo ennen kuin pieni ehtii "pahantekoon".

Jos lapsi nousee syöttötuolissa seisomaan, "painetaan" hänet takaisin istumaan ja kerrotaan, että syöttötuolissa istutaan, ei seistä. Jos veijari silti haluaa seistä, ilmoitetaan, että aha, et halua istua ja syödä, sitten kiitetään ruuasta ja saat mennä lattialle. Johtojen repiminen, tv:n hakkaaminen jne. ovat asioita, joihin et lasta päästä eli kun havaitset merkit "pahanteon" alkamisesta, olet kärppänä keksimässä jotain muuta.

Sinä olet se äiti, jonka johdolla pitäisi maailmaan tutustua eli miksi et esittelisi lapselle tiskikonetta ja kertoisi, mitä sillä tehdään ja yhdessä sitä täyttäisitte? Kysyy tosin pitempää pinnaa kuin jatkuva kieltely ja lopputulosten siivoaminen.

Vierailija
19/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oli niin osa noista on sellasia, että ne pitää ennaltaehkaistä. Syöttötuoliin hihnat, tiskikone kiinni jne.

Sohvalta putoaminen pitää tietty estää, sitä ei meillä yksikään alle 1v (3lasta) ole tajunnut, että sieltä tippuu ja sattuu vaikka miten kieltäisit.

Osa taas pureminen, koiran hännän vetäminen on ehdottomasti kiellettävä, vaikka sitten sata kertaa päivässä, jos ei muuten pysy mielessä.

Sun pitää nyt miettiä mitkä asiat oikeesti pitää kieltää, et voi olla koko ajan kaikkea kieltämässä, eihän se lapsi edes voi muistaa kaikkea.

Vierailija
20/21 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koiraa paijataan, ja sit sen kädellä paijaatte koitaa parikertaa, tää toistetaan aina tarvittaessa, ja kas kyllä se oppii. Lapset oppii matkimalla, eli älä sinä tee mitään, mitä olet kieltänyt, muutenhan sun viestit on ristiriitaisia, se ei voi ymmärtää et sille on eri säännöt.