45+ ikäisten naisten tylsä pukeutuminen
Olen alle nelikymppinen ja todella huolestunut siitä, onko 45 joku rajapyykki, jolloin täytyy muuttaa pukeutumisensa sukupuolettomaksi ja värittömäksi tätityyliksi? Tuleeko joku komissio 45-vuotispäivänä ovelle tuomaan mustia, löysähköjä suoria housuja, matalia kävelykenkiä (todennäköisesti nauhattomia), mustan tai beigen suoralinjaisen, puolipitkän takin ja kasan laatikkomaisia perusneuleita ja t-paitoja?
Muuhun johtopäätelmään en voi tulla, kun katsoo aamujunassa sitä porukkaa, joka on matkalla töihin. Okei, jotain poikkeuksia on, mistä ne ovat saaneet erivapautensa, ettei tarvitse pukeutua mustiin laatikoihin ja niihin iänikuisiin mustiin suoriin housuihin?
Kommentit (67)
teinivaatteisiin tunnen olevani liian vanha. Eivätkä ne ylleni mahdukaan enää. Tässä iässä on jo tärkeämpääkin mietittävää kuin trendikäs pukeutuminen. Kun pitää huolehtia lapsista ja iäkkäistä, sairaista vanhemmsita ja työstään vielä samaan aikaan niin kätevintä on kun on asiallisia perusvaatteita, jotka käyvät kaikkialle.
vakuutellut.Itseasiassa tänään tuntui tosissaan hyvältä kun nuorempi mies sanoi hottikseksi, sen siis kuulin joltain muulta kuin itseltäni.
Mutta en siis ole mikään MILFfi vaan ihan tavallinen taaplaaja.
Mutta ei +45 vuotias kyllä ole mikään ikäloppukurppakaan automaattisesti iän perusteella. Sitäpaitsi todella rumaa tuollainen, pystyisikö haukkuja sanomaan samat sanat äidilleen,tädilleen,siskoilleen? Entä omalle vaimolle sitten kun olet myös +40, jos olet mies? Ja jos olet nainen, niin miksi näin arvostelet kun itsekin joskus täytät 45 vuotta? Onko mukava sitten lukea av.tä kun sen ajan kakskymppiset mollaavat yli nelikypäsiä?
No joo, poistun takavasemmalle. Hyvää ja antoisaa viikonloppua KAIKILLE yli 40 vuotiaille riippumatta siitä miten pukeudut.Itselläni vkl menee osittain työn merkeissä. Palataan!
Luulin, että kyse on tässä ketjussa yleisesti keski-ikäisten pukeutumisesta. Töissä pukeudun työpukuun. Anteeksi, olin väärässä ketjussa. En tajunnut, että täällä ei puhuta yleisestä pukeutumisesta ja vapaa-ajan pukeutumisesta vaan työasusta. vm 62
päällä ja pillifarkut jalassa ja kuljen edelleen näin viiskymppisenä. Joskus on käynyt mielessä, että koskahan joku "ystävä" kirjoittaa minusta aavelle, että tuo mun kaverikaan ei ymmärrä, että on vanha vaan vetää jalkaansa ne iänikuiset mustat pillifarkut ja pitää harmaantunutta tukkaansa pitkänä. Ajattelin koko loppuelämäni kulkea sellaisissa vaatteissa, joissa tunnen oloni kodikkaaksi. On ne muotia tai ei. vm. 62
ollut ja edelleenkin on paljon naisia, joille vaatteet ja niiden muodikkuus ei ole kovin tärkeällä sijalla elämässä? Itse en ole koskaan ollut kovinkaan kiinnostunut muodista, en tiedä mitkä värit ovat in ja mikä on muodikas housunlahkeen pituus. Ostan sitä, mitä kaupassa on ja mikä tuntuu "omalta" päällä. Pidän vaatteet loppuun, joten kauden trendivärit jäävät minulta ostamatta. Pidän mustasta, sinisestä ja ruskeasta ja valtaosa vaatteista on sen värisiä. Punaisia t-paitoja ja neuleita löytyy myös. Tiukat, puristavat ja tyköistuvat vaatteet eivät ole minun juttu, pidän väljyydestä. Korkkareilla en ikinä oppinut kävelemään Nykyisin kahden jalkaleikkauksen jälkeen kengät pitää olla sellaiset, jotka eivät satu eli matalakantaiset ja pehmeät.
Siitä näitä eroja tulee, kun kaikki eivät tee samanlaisia töitä, on erilaiset pukukoodit ja joillakin työasutkin. Minulle sinun asusi menisivät vapaa-aikana, eivät muuten.
kun ap kirjoitti, miltä naiset näyttävät aamubussissa ja kritisoi heitä, niin eivätköhän suurin osa "tädeistä" ole silloin töihin menossa.
Vieläkään kukaan ei ehdota mitään niiden mustien suorien tilalle?
Jos ei aikaisemmin ole tajunnut, niin siinä nelikymppisenä on vaan jo myöhäistä tajuta, että johtotehtävissä ei yleensä käytetä pillifarkkuja, vaan suoria housuja ja tuubitppit on myös vaihdettu johonkin peittävämpään ja väljempään. Värienkin suhteen sitä oppii, että kun päällä on jotain suhteellisen neutraalia, voi itse vapaasti valita, milloin kiinnittää huomiota ja milloin ei -ja siitä on vaikka neuvotteluissa iso etu. Näyttävyyteen ei ole lkonäön tärkein kriteeri enää murrosiän jälkeen. Paitsi ehkä sellaisille luusereille, joilla ei ole omaa uraa, vaan elävät ulkonäkönsä perusteella toisten siivellä, kuten vaikka Anu saagim. Tai tietty jos se urakehitys on tyssännyt sille ulkonäkövaiheelle.
Täälläkin suurin osa puhuu vain farkuista, jotka eivät työelämässä monellekaan käy, pitää olla muodollisempaa tai busnesslike. Mitä sinä ehdotat suomalaisnaisille, etteivät näyttäisi tädeiltä?
esim. bussissa, että tuo täti ja tuo täti ja tajuan sitten, että ne tädit on luultavasti mua nuorempia tai samanikäisiä. Ne ovat vaan ryhtyneet käyttämään tätihuiveja ja niitä tätihousuja. Mutta en silti halua olla mikään kammotus, joka kaukaapäin näyttää nuorisolta mutta lähemmäs tultaessa paljastuu ryppynaamaiseksi nuoruuden tavoittelijaksi. Yritän siis löytää kultaisen keskitien, jossa voi edelleen pukeutua farkkuihin (tiukkoihin sellaisiin) ja joskus jopa vähän lyhyempään hameeseen näyttämättä naurettavalta. Ja se on todettava, kuten muutkin on sanoneet, että vanhenemiselle ei voi mitään. Mieluummin olen helttaleuka- ja makkaravyötärötäti kuin botoxilla ja silikonilla siloiteltu "tyttö".
Joillakin alkaa nivelet kipuilemaan eikä kumartuminen (esim. kenkiä laittaessa) olekaan enää vaivatonta. Varmaan siksi jotkut valitsee kenkiä jotka saa helposti jalkaan ja joiden käyttäminen ei ole kivuliasta.
Osa myös haluaa muuttua näkymättömäksi (ehkä kokevat rupsahtaneensa pahoin) ja siksi pukeutuvat tylsästi.
Varmasti taustalla on sitäkin että ei ole enää mitään tarvetta miellyttää ketään. Nämä ihmiset ehkä panostavat muihin asioihin ja pukeutuvat 'vaan johonkin' kun alastikaan ei voi olla ;)
Itse olen nelikymppinen, enkä ainakaan vielä ole innostunut tylsistä mummovaatteista.
Kengät kuitenkin ovat tylsiä, sillä en pysty käyttämään enää korkokenkiä :(
Aina jaksan ihmetellä näitä jotka väittävät lihomisen olevan joku luonnonlaki vaihdevuosi-iässä. Ei se ole, ihan vain liiasta syömisestä ne kilot karttuu myös vanhempana. Aineenvaihdunta toki vähän hidastuu, mutta sittenpä riittää vähempi syöminen. Terveisin 60-vuotias, jolla samat mitat yli neljäkymmentä vuotta.(167/54)
Korkeakorkoisia kenkiä en ole voinut käyttää nuorenakaan. Farkkuja käytän ja yleensä ohuita neulepuseroita. Malli vaihtelee. Ihailen kyllä tyylikkäitä jakku - hame- suorat housut naisia, mutta itse en sellaisissa viihdy. Ikää on 50+.
Minusta korkeakorkoiset kengät on tätimäiset
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:16"]Aina jaksan ihmetellä näitä jotka väittävät lihomisen olevan joku luonnonlaki vaihdevuosi-iässä. Ei se ole, ihan vain liiasta syömisestä ne kilot karttuu myös vanhempana. Aineenvaihdunta toki vähän hidastuu, mutta sittenpä riittää vähempi syöminen. Terveisin 60-vuotias, jolla samat mitat yli neljäkymmentä vuotta.(167/54)
[/quote]
Sähän olet ihan liian laiha tuon pituisena.
Me emme varmastikaan ole olleet sitten koskaan samassa junassa.
En omista ainoatakaan hautajaisvaatetta (massamustaa). Pukeudun leikkisästi, värikkäästi, tyylikkäästi (ruokalassa ventovieraat kommentoivat), mutta en teinisti.
Toiset ovat nipoja siivoajia, urheilevat 7 krt viikossa, ärsyyntyvät miehen lattialle jättämistä sukista. Minä en. Sen sijaan en kestä, jos kaikki vaatteeni eivät ole sävy sävyyn - alusvaatteita ja ulkotakkeja myöten. Käsilaukuista ja huiveista nyt puhumattakaan :)
Mutta minä en kuulu tuohon sinun mainitsemaasi kategoriaan.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2012 klo 10:14"]
Olen alle nelikymppinen ja todella huolestunut siitä, onko 45 joku rajapyykki, jolloin täytyy muuttaa pukeutumisensa sukupuolettomaksi ja värittömäksi tätityyliksi? Tuleeko joku komissio 45-vuotispäivänä ovelle tuomaan mustia, löysähköjä suoria housuja, matalia kävelykenkiä (todennäköisesti nauhattomia), mustan tai beigen suoralinjaisen, puolipitkän takin ja kasan laatikkomaisia perusneuleita ja t-paitoja?
Muuhun johtopäätelmään en voi tulla, kun katsoo aamujunassa sitä porukkaa, joka on matkalla töihin. Okei, jotain poikkeuksia on, mistä ne ovat saaneet erivapautensa, ettei tarvitse pukeutua mustiin laatikoihin ja niihin iänikuisiin mustiin suoriin housuihin?
[/quote]
Eikä siinä vielä kaikki - ne leikkaa myös sun tukan "kananperseeksi" :)
Itse olen 51-vuotias pitkähiuksinen lyhyenläntä nainen Jyväskylästä. Pukeudun vähemmän asiallisesti kirkkaisiin väreihin, koska minulle eivät kuralätäkön eri sävyt sovi, vaan musta, ruskea, beige, harmaa ja niiden eri sekoitukset saavat minut näyttämään entistäkin valjummalta. En kyllä tykkää niistä muutenkaan, koska minä saan väreistä energiaa. (Ihailen kyllä usein mustia vaatteita ja monen muun ihmisen päällä ne ovat tyylikkäitä.) Kaupoissa on vaatteissa tarjolla aina se sama värisuora: musta, ruskea, tummansininen ja valkoinen/beige. Keväällä sitten liian haaleita pastelleja. Kengissä värivaihtoehdot jäävät usein mustaan ja ruskeaan. Hyviä kenkiä on vaikea löytää, jos on leveä jalka.
N o enpä ole huomannut omassa ystäväpiirissäni!? Kaikki +/- 50 v naiset pukeutuu tyylikkäästi, värikkäästi ja oman tyylinsä mukaan kuka rohkeammin kuka maltillisemmin. Mutta tylsästi - hyvin harva!!
Mä luulen että mun pukeutuminen oli tylsintä 28-34 vuotiaana kun piti kehittää uraa ja olla tosi aikuisen oloinen. 35 v lähtien olen pukeutunut siten mikä on mun kropalle ja ulkonäölle sopivinta. En koskaan provosoivasti, en yli enkä ali mutta hauskasti, tyylikkäästi tai klassisesti tilanteen mukaan. Eikä se tuon iän jälkeen ole hirveästi muuttunut vaikka olen nyt 50+. Olen aina ollut hoikka/normaalipainoinen joten on helppo löytää vaatteita, useimmat ostan ulkomailta.
Mun normaaliin työarkeen kuuluu esim näin talvella lila neulemekko ja samansävyiset paksut sukkikset tai vaikka musta kilpikonnapoolo ja puna-harmaa-musta kotelomekko tai leijonankeltainen neuletunika ja farkkulegginsit tai harmaa pitsitunika ja mustat farkkulegginsit. Ja korkkarit, aina!
Rakastan värikkäitä kietaisumekkoja neuletakkien kanssa, lyhyempien kanssa pidän näin talvella legginsejä tai paksuja sukkiksia. Mun mielestä on ihanaa pukeutua kauniisti ja naisellisesti!
Mutta - ei koskaan mitään överiä, provosoivaa tai tyrkkyä.
Tiedän pukeutuvani nykyään vähän tylsästi, tosin en vielä kuvailemallasi tavalla, ja syytkin voin kertoa.
1) Suurimman osan päivästä olen töissä, joissa pitää näyttää melko asialliselta.
2) Oman nuoruuteni aikainen pukeutumistyyli näyttää muiden mielestä nololta.
3) Nykyisten nuorten pukeutumistyyli näyttää omasta mielestäni nololta.
4) Vaikka olen melko hoikka, vartalon muoto on jotenkin muuttunut, eivätkä pillifarkut ja tiukat vaatteet enää taida näyttää kovin hyvältä.
Kuvaamaasi tyyliin en ole vielä siirtynyt, mutta suunta on sinne päin! Onneksi voin kuitenkin käyttää töissä farkkuja, sillä mustia suoria housuja vihaan. Toisaalta, pukeudun mielestäni nuorekkaammin ja persoonallisemmin kuin täällä 'klassisen tyylin' mekassa av:lla useimmiten neuvotaan.
Komissio unohti käydä mun luona - käytän yhä pillifarkkuja vaikka olen 46 v. Mustia suoria housuja en omista. Koska elin nuoruuteni 80-luvulla, jolloin kaikki yläosat oli kaappimallisia ja ylisuuria olkatoppauksineen, minulla on paha kammo väljiä vaatteita kohtaan. En pukeudu silti mihinkään napapaitoihin vaan asiallisesti, mutta aina vartalonmyötäisiin vaatteisiin. Ne ovat päällä myös minusta mukavia. Jos komissio nyt bongaa minut tämän kirjoituksen perusteella niin sori vaan osaan vetää ompelukoneella saumoista sisään, jos vaatekaappiin ilmestyy tätivaatteita ;)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 19:33"]
Komissio unohti käydä mun luona - käytän yhä pillifarkkuja vaikka olen 46 v. Mustia suoria housuja en omista. Koska elin nuoruuteni 80-luvulla, jolloin kaikki yläosat oli kaappimallisia ja ylisuuria olkatoppauksineen, minulla on paha kammo väljiä vaatteita kohtaan. En pukeudu silti mihinkään napapaitoihin vaan asiallisesti, mutta aina vartalonmyötäisiin vaatteisiin. Ne ovat päällä myös minusta mukavia. Jos komissio nyt bongaa minut tämän kirjoituksen perusteella niin sori vaan osaan vetää ompelukoneella saumoista sisään, jos vaatekaappiin ilmestyy tätivaatteita ;)
[/quote]
Ja lisään vielä, että vartalonmuotoni ei ole muuttunut oikeastaan miksikään eikä painokaan ole noussut nuoruudesta. Liekö kiittäminen hyviä geenejä vai onko mulla elämäntavat paremmat? (ei tupakkaa, alkoholia, eineksiä, karkkeja jne...)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:16"]Aina jaksan ihmetellä näitä jotka väittävät lihomisen olevan joku luonnonlaki vaihdevuosi-iässä. Ei se ole, ihan vain liiasta syömisestä ne kilot karttuu myös vanhempana. Aineenvaihdunta toki vähän hidastuu, mutta sittenpä riittää vähempi syöminen. Terveisin 60-vuotias, jolla samat mitat yli neljäkymmentä vuotta.(167/54)
[/quote]
Sähän olet ihan liian laiha tuon pituisena.
[/quote]
Liian laiha mihin? Painoindeksini on noin 19,5 siis ei lähelläkään alipainoista. Toki voisin.painaa enemmänkin, mutta kun en.liho
Aijaa, en oo kyllä pannu tuota merkille! Mun mielestä kaikissa ikäryhmissä on tylsästi pukeutuvia; nuoret seuraa massaa, kaikenikäiset pukeutuu hillittömän värittömästi, jotkut yrittää olla älyttömän seksikkäitä ja onnistuvat näyttämään lähinnä huvittavilta (no, se ei oo ihan niin tylsää), sitten on näitä jakkupukuja ja suoria housuja, mutta enimmäkseen harmaita toppatakkeja ja farkkuja. Mutta ei se kyllä mua haittaa, kaipa ihmiset tykkää pukeutua noin?
Mä tykkään väreistä, en kirkkaista, mutta rakastan käyttää esim. turkoosia, sinisen eri sävyjä, viininpunaista, murrettua oranssia ja keltaista, syvän vihreää, violettia. Ne sopii huipusti punaisten pitkien hiusteni kanssa. Myös kengissä saa olla väriä ja sopivasti korkoa. Tietysti värien pitää sopia yhteen, luoda sellainen ihana mystinen harmonia. Hameet, mekot ja neuleet ovat parhaita vaatteita ja huivit tietysti. Meikkaamisesta en kauheasti perusta, iho on onneksi niin hyvä, että pelkkä bb-voide riittää, ripset ja kulmat on kestovärjätty, joten sitten vaan vähän punaa poskiin ja huuliin. Korut on tärkeitä, ne pitää valita vaatteisin sopiviksi. Rakastan käsinsolmittuja helminauhoja, värikkäitä tietysti, ei mitään valkoista! Merkkilaukuista en tykkää, pitää olla persoonallinen käsintehty laukku, onneksi niitäkin löytyy.
Tämmöisenä tämä 45-v tallustelee ja kerää katseita, joskus katsotaan nenänvartta pitkin, varsinkin nuoret naiset, mutta ei haittaa! Mulle on ihan yksi lysti, mitä minusta ja ulkomuodostani ajatellaan :)
olevansa hottis kuin yli 45-vuotias nainen. Mistä se johtuu? Omasta tarpeesta uskoa olevansa jotain muuta kuin on ja miksi sitä yleensä pitää koko ajan vakuutella? Huono itsetunto, vai?