Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytär olisi päässyt kuuteen paikkaan kesätöihin!

Vierailija
12.04.2012 |

Joten ei oikein nyt minuun uppoa nämä väitteet että töitä ei ole. Ja puhun nyt 20v opiskelijasta, alaikäisillä varmasti on se tilanne että niitä kesätöitä ei ole.

Kaksi paikkaa oli lehtimyyjän paikkoja, yksi kukkamyyjän paikka, yksi hotellisiivojan paikka, yksi kaupan kassalle ja lopulta se jonka hän otti on toimistotyötä.

Hakemuksia hän jätti kymmeniä, kaikkiin mahdollisiin mitä löysi netistä. Ja olisi ollut valmis ottamaan näistä minkä paikan tahansa, myös tuon paljon parjatun lehtimyyjän. Siivousfirmasta oli sanottu että heillä on huutava pula työntekijöistä, ja sanoivat että sanaa voi levittää eteenpäin että heillä olisi töitä.

Mikään paikka ei ole suhteilla ollut tarjolla, vaan hänellä on ensimmäinen vuosi opiskelua takana vieraassa kaupungissa.

Töitä tuntuu löytyvän aktiiviselle hakijalle.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ikää 17 vuotta ja mua on jo pyydetty kuuteen eri firmaan töihin ens kesäks.

Kyse on omasta aktiivisuudesta ja ahkeruudesta. 14-vuotiaana pääsin ensimmäiseen palkkatyöhön ja hoidettuani hommat esimerkillisesti, on työtä siitä asti riittänyt niin, ettei kaikkea ehdi edes tehdä.

Vierailija
2/80 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyötä ei varmaan kaikki nuoret tule saamaan, mutta onpas tässä hieno idea. Sadalle nuorelle koitetaan saada työ pyytämällä kaupunki ja yritykset mukaan. Samalla voisivat muut auttaa kaikessa muussa.

Vanhemmat ja sukulaiset ovat kuitenkin huolissaan nuoristaan. Hiukan hullu idea mutta varmaan toimii. Se on Wikimploi ja Sata kesätyöpaikkaa linkki http://wikimploisuomi.wordpress.com/uutisia/sata-kesatyopaikkaa/

Vaarike 76 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapsi saanut kesätöitä ilman suhteita?

Noin kymmenellä tutulla, enkä kyllä tiedä yhtäkään, joka ei olisi saanut. Ahkeria ovat kaikki.

Vierailija
4/80 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

19v reipas ja aktiivinen yliopisto-opiskelija. viime vuonna haki ehkä kahteenkymmeneen paikkaan, olisi päässyt lähikaupan kassalle, neljään perheeseen lastenhoitajaksi, marjamyyjäksi ja huoltoasemalle. nyt ei hakenut minnekään kun päätti olla vielä kesän tuossa samassa kaupassa, mutta silti muutama perhe yritti saada häntä kesähoitajaksi lapsilleen:) eikä asuta edes pk-seudulla, ei täällä töitä liikaa nuorille ole, mutta monet valitsevat työntekijänsä hyvin.

Vierailija
5/80 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis väitättekö, että ihmisiä palkataan töihin tuosta vaan heittämällä, kun viitsii mennä kysymään? Millaisita paikoista voi saaada tällä tavalla työtä?

Mä en usko, että työllistyminen on kiinni mistään kiertelystä, kun nykypäivänä lähes kaikki rekrytointi hoidetaan nettihakemuksella ja sen jälkeisellä työhaastattelulla.

Vierailija
6/80 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai on etsinyt jo joulusta saakka, mutta ei ole tärpännyt. Ei ole hänen lukuisilla kavereillakaan vielä töitä kuin kahdella. Molemmat menevät perheyrityksiinsä.

Vierailija
7/80 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis väitättekö, että ihmisiä palkataan töihin tuosta vaan heittämällä, kun viitsii mennä kysymään? Millaisita paikoista voi saaada tällä tavalla työtä?

Mä en usko, että työllistyminen on kiinni mistään kiertelystä, kun nykypäivänä lähes kaikki rekrytointi hoidetaan nettihakemuksella ja sen jälkeisellä työhaastattelulla.

Ja niinkin perähikiällä, kuin pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
8/80 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin pienempiin kauppoihin jne kannattaa mennä. meillä tyttö meni cv:n kanssa kauppaan ja jätti kauppiaalle cv:n. kauppias soitti puolen tunnin päästä että pääsetkö huomenna käymään, vaikka oli niiiin kiireinen ensin kun tyttö kysyi työpaikkaa:) ei ne muista naamoja tai edes sitä, että joku on käynyt, jos ei jätä cv:tä jälkeensä. ja niin sillä cv:lläkin on väliä. meillä nuoret on tehneet tosi huolella, ei ole kielioppivirheitä ja teksti on sujuvaa muttei jaarittelevaa. kaikki oleellinen eikä mitään ylimääräistä. välillä näkee aikuisillakin ihmisillä niin kamalia hakemuksia ja ansioluetteloita (teen työkseni rekryhommia)

Vierailija
9/80 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienissä firmoissa voi olla hyötyä siitä, että käyt itse paikan päällä. Isoissa tämä taas ei ole edes mahdollista.

Isoissa firmoissa saattaa olla jopa kielto, että ei puhelinsoittoja. Eivät siis ehdi vastailla, vaan käyvät ensin hakemukset läpi.

Itse aloitin kesätyöt serkkuni vahtimisella 12-vuotiaana. Tein noin 3 viikkoa töitä, jonka lisäksi pääsin mansikkamaalle töihin viikoksi (sinne pääsin suhteilla, koska muuten olin liian nuori).

Mansikanpoimintaa jatkoin joka kesä ja tein sitä vielä 18-vuotiaanakin lisätienestin vuoksi. Sen lisäksi olin 14-20- vuotiaana kunnalla töissä sellaisia pätkiä kuin oli mahdollista, Mahdollista niin, että kunnalla oli tarjota töitä, ei niin, että olisin itse halunnut lomaa.

Nyt rekrytoijana arvostan oikeanlaista hakemusta, eli katso netistä mallia, miten kuuluu tehdä hakemus ja cv.

Lisäksi haluan, että työntekijä on pääsääntöisesti koko kesän käytettävissä. Loma on aina hoitunut sitä halunneelle, mutta vasta sitten, jos on katsottu sen olevan mahdollista. Eli rekrytoidessa ei ole vielä myönnetty monen viikon lomia kesätyöstä.

Kaikilla ei vain onnista siltikään. Toisinaan meilläkin on todella monta hakijaa, jotka haluaisin palkata, mutta kun kaikille ei ole trajota töitä.

Vierailija
10/80 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kierrellä ihan kaikenlaisissa paikoissa. Kuten edellinenkin sanoi, tosi isoihin (kiireisiin) firmoihin ei kuitenkaan kannata mennä. Muuten kaikki pienteollisuusalueet, kaupat, tehtaat, toimistot yms. kannattaa kiertää. Ja varmasti saa töitä.

Vierailija
11/80 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa oli ainakin joitakin vuosia sitten niin että vain suhteilla sai kesätöitä. Itse olin ainakin reipas nuori ja hain kymmeniin paikkoihin joka vuosi, mutta ikinä ei onnistanut muuta kuin puhelinmyynti. Ei ollut niitä suhteita.

Vierailija
12/80 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna haki niin miljoonaan paikkaa, mutta ainoa mihin pääsi ja myös meni oli lehtimyyjäksi.

Ihan kamalaa. Todella töykeitä asiakkaita, lapsi sai kuulla vaikka mitä törkeyksiä. Toinen asia oli että palkasta piti tapella.

Kiitos mutta ei enää! Jopa minä äitinä olen sitä mieltä että olkoon sitten vaikka kesän kotona mutta mitään riistotyötä ei tarvitse tehdä.

Helsingissä asutaan. Mitä olen ystävien kanssa jutellut asiasta niin monilla on samanlaisia kokemuksia. Kyllä nuori töihin otetaan, mutta sitten sitä kohdellaan kuin "orjaa". Ei tietenkään kaikissa tapauksissa mutta siivousfirmat (pienet) ja just noi lehtimyyjäntöitä tarjoavat ja operaatoreiden liitymmä-myyjän työt on niitä pahimpia ja palkasta tappelet että sen saisit.

Vierailija
13/80 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että menee tosi reippaana vaan paikalle, niin siinä se plussa oikeastaan onkin. Että ne heti näkee, minkälainen tyyppi on. Sähköposteissa aina kehutaan "reipas" "iloinen" yms. mutta sitten paljastuukin joksikin ihan muuksi. Kiertelyn hyvä puoli.

MILLÄHÄN VUOSITUHANNELLA SÄ ASUT? Toi ei oikeen päde nykyaikaan, herätys!

Vierailija
14/80 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että menee tosi reippaana vaan paikalle, niin siinä se plussa oikeastaan onkin. Että ne heti näkee, minkälainen tyyppi on. Sähköposteissa aina kehutaan "reipas" "iloinen" yms. mutta sitten paljastuukin joksikin ihan muuksi. Kiertelyn hyvä puoli.

MILLÄHÄN VUOSITUHANNELLA SÄ ASUT? Toi ei oikeen päde nykyaikaan, herätys!

Asun Vantaalla. Elän vuosituhannella 2000. Olen syntynyt vuonna -94. Jep, ihan muinaisjäänne olen.

Vierailija
15/80 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakouluopiskelijalle taatusti on vapaana työpaikkoja, mutta suurin osa niistä on turhaa 15h/viikko-kesälomatuurausta. Palkka on niin alhainen, että sillä maksetaan pelkästään vuokra, ruokaan ja muuhun ei jää mitään. Siinä ei ole kyse nirsoudesta vaan silkasta maalaisjärjestä.

Itse olen laittanut monta kymmentä hakemusta menemään ja muutamasta on vastattukkin ja oltu kiinnostuneita, mutta mitään ei silti ole herunut. Lukiopohjalta on hankala saada mitään töitä edes kaupan kassalta, kun korkeakouluopinnot ovat kesken. Amislaisilla voi sitten olla eri tilanne, työnantajat usein katsovat abeja pitkin nokkaansa ja pitävät näitä täysin ammattitaidottomina. Enkä varmasti ole ainoa tässä tilanteessa - monta hakemusta laitettu hyvissä ajoin, huolellinen cv, silti ei yhteydenottoa.

Vierailija
16/80 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kirjoituksesi perusteella olet hakenut vain netin kautta?? Enkä nyt ihan ymmärtänyt tota sun "parempi nuori" hommelia. Ja sä et tainnut ymmärtää mun kirjoitusta, jonka perustana oli se _kierteleminen_. Ja jos tosiaan olet tota mieltä, että mukamas ei palkattais liian hyvin pärjääviltä vaikuttavia nuoria (mikä ei mielestäni pidä lainkaan paikkaansa), niin pue sitten ryysyvaatteet päälle ja esitä säälittävää katulasta. :D

No siis mulle on suoraan sanottu, että ei palkata, ainakaan siihen hampurilaisravintolaan. Ja onhan se tavallaan ymmärrettävää, koska enemmän hyötyä ravintolalle on niistä nuorista, jotka jäävät sinne pidemmäksi aikaa töihin, jolloin heidän ei tarvitse kouluttaa uusia niin usein. Mutta käytäntö on myös aika epäreilu niinä aikoina kun näitä "parempia" töitä ei olekaan tarjolla (siihen, harkitaanko sellaisiin nuoria, vaikuttaa suhdanteet hyvin paljon).

Sanon "parempia" lainausmerkeissä, koska omasta mielestäni kaikki työt ovat yhtä hyviä. Mutta tuolla hampurilaispaikan esimiehellä oli asiasta hyvin selvä käsitys: pärjäävimmät nuoret menevät näihin "parempiin" töihin heti kun pääsevät, joten heille ei sellaisia palkata.

Vierailija
17/80 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kirjoituksesi perusteella olet hakenut vain netin kautta?? Enkä nyt ihan ymmärtänyt tota sun "parempi nuori" hommelia. Ja sä et tainnut ymmärtää mun kirjoitusta, jonka perustana oli se _kierteleminen_. Ja jos tosiaan olet tota mieltä, että mukamas ei palkattais liian hyvin pärjääviltä vaikuttavia nuoria (mikä ei mielestäni pidä lainkaan paikkaansa), niin pue sitten ryysyvaatteet päälle ja esitä säälittävää katulasta. :D

No siis mulle on suoraan sanottu, että ei palkata, ainakaan siihen hampurilaisravintolaan. Ja onhan se tavallaan ymmärrettävää, koska enemmän hyötyä ravintolalle on niistä nuorista, jotka jäävät sinne pidemmäksi aikaa töihin, jolloin heidän ei tarvitse kouluttaa uusia niin usein. Mutta käytäntö on myös aika epäreilu niinä aikoina kun näitä "parempia" töitä ei olekaan tarjolla (siihen, harkitaanko sellaisiin nuoria, vaikuttaa suhdanteet hyvin paljon).

Sanon "parempia" lainausmerkeissä, koska omasta mielestäni kaikki työt ovat yhtä hyviä. Mutta tuolla hampurilaispaikan esimiehellä oli asiasta hyvin selvä käsitys: pärjäävimmät nuoret menevät näihin "parempiin" töihin heti kun pääsevät, joten heille ei sellaisia palkata.

Ymmärsinkö oikein, että olet hakenut paikan päällä paikkaa vain johonkin hampurilaispaikkaan? Mitäpä jos lähtisit kiertelemään toimistorakennuksia tms.? Niissä tehtäviin töihin ei tarvita koulutusta, joten ei pitäisi siitä olla kyse. Itse ainakin tein kaikenlaista järjestelemistä, mapittamista, siivoamista, puheluita, asiakirjoja..... ihan ilman koulutusta.

Vierailija
18/80 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku toimisto ottaa ex tempore töihin jonkun mapittajan. Nimittäin harvoilla firmoilla on enää nykyään varaa suojatyöpaikkoihin.

Vierailija
19/80 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku toimisto ottaa ex tempore töihin jonkun mapittajan. Nimittäin harvoilla firmoilla on enää nykyään varaa suojatyöpaikkoihin.

Tunnen tosi monta, ketkä on sellasta työtä saanut.

En tunne taas ketään, kuka ei olisi saanut kiertelystä huolimatta.

Vierailija
20/80 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveripiirissäni minä olin eka joka haki kesätyöpaikkaa 15v,ja pääsin kiinteistöhoitoon kesätöihin,leikkasin nurmikkoa,ruusupensaita yms,sain siitä palkkaa silloin oli markat niin taisin saada 7000mk jopa siltä kesältä,se oli iso raha,sillä kustansit,vaatteeni,ostin uuden kännyn,ja kaikkea kivaa kun asuin kotona.

Sitten siirryinkin jo amikseen ja yhden kesän sitten elin opintolaina rahoilla,sitten tisena amiskautena kesällä olinkin siivoamassa,mulla se onni että asuin kotona,mutta tein töitä että sain rahaa vanhempani olivat ns köyhiä.

Tämän sanon siksi että paskasta se on lähdettävä,ei sitä muuten pääsee hyvin hommiin,maailmassa ei asiat valmiina tuu pöytään vaan niiden eteen pitää tehdä töitä. Sinnikkyys ja ahkeruus on se mikä pitää pystyssä,paskasta minäkin lähin ja nykypäivänä olen yrittäjä ja pyöritän omaa yritystäni.

Olen taistellut ja hakenut elämässäni monia paikkoja että olen päässyt tähän tilanteeseen,ahkeruus palkitaan ja nöyryyttä on hyvä oppia,mutta kun suurin osa luulee että työnantaja tulee kotoa hakemaan ja saavat kaikki edut ja hyödyt, eheii ei se niin mene,jos tälläinen kuva on nuorella niin silloin on maailman kirjat ihan sekaisin.