Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Martina raskausajan kielloista: Liirumlaarumia

Vierailija
18.04.2012 |

http://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/2012041815469035_rb.shtml

Uskomaton nainen. Vasta kertoi miten oli joutunut tekemään äkkilähdön sairaalaan ja miten keskenmeno riskin on olemassa ja että pitää ottaa rauhallisemmin. Sitten kuitenkin vähät välittää mistään suosituksista.

Oma napa on tärkein napa...

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet suositukset ovat vain varmuudeksi, eli koska joskus jollekin on tapahtunut jotakin, niin kielletään. Listeriaan suomalaislapsia ei ole kuollut, mutta satoja on onnistuttu vammauttamaan synnytyksessä epäpätevien kätilöiden ja lääkäreiden toimesta. Siksi on ihan sama, syökö raskausaikana kalaa vai ei, sillä synnytyksessä ei tarvita kuin itsepäinen kätilö, joka ei tunnista ongelmia ajoissa. Sitten saa sanoa hyvästit sille lapselle.

niin mikä estää sitä sattumasta myös esim. sinulle? Eikös kaikki suositukset ja kiellot ole siksi, että jollekkin on joskus sattunut jotain ja siitä ollaan tultu viisaammiksi.

Vierailija
42/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrittää vaan saada itelleen paremman omantunnon siitä, että käytti kamaa Victoriaa odottaessaan?

Vaikka linkkiä tai todiste, että olet tuttavapiiristä? :)

Tässä linkkiä: <a href="http://keskustelu.suomi24.fi/node/10583486" alt="http://keskustelu.suomi24.fi/node/10583486">http://keskustelu.suomi24.fi/node/10583486</a&gt;

Keskustelupalsta. Se laittoi ensimmäisenä silmään.

Ihan oikeasti, palsta, millä sivulla voi kuka tahansa anonyyminä suoltaa silkkaa paskaa.

Ei siis luotettava.

Noh, eräs oli kopioinut iltalehden jutun.

Jep, sehän se kertoo koko totuuden? :)

Oikeasti, neuvolassa ei tarvitse kuin mainita, että joo, joskus kauan ennen raskautta käytin kyllä vähän huumeita-> huumeäiti.

Minulla ei ole siitä kokemusta, mutta tuttavapiirissä on yksi, joka on teini iässä käyttänyt, erehtyi mainitsemaan siitä neuvolassa joten hän joutui kulkemaan koko raskausajan huumeseuloissa.

Joten, joku suomi24 ja iltalehti? Iltalehtikin vääntää juttua ihan mistä vain!

Suomi24 taas on täynnä anoja, jotka pystyvät esittämään ihan mitä tahansa :)

Joten jos parempaa todistetta? :)

Muuten ei Martina minua kiinnosta, mutta kyllä tällainen vainoaminen on ihmeellistä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrittää vaan saada itelleen paremman omantunnon siitä, että käytti kamaa Victoriaa odottaessaan?

Vaikka linkkiä tai todiste, että olet tuttavapiiristä? :)

Tässä linkkiä: &lt;a href="<a href="http://keskustelu.suomi24.fi/node/10583486" alt="http://keskustelu.suomi24.fi/node/10583486">http://keskustelu.suomi24.fi/node/10583486</a&gt;" alt="<a href="http://keskustelu.suomi24.fi/node/10583486" alt="http://keskustelu.suomi24.fi/node/10583486">http://keskustelu.suomi24.fi/node/10583486</a&gt;"&gt;<a href="http://keskustelu.suomi24.fi/node/10583486&lt;/a&gt;" alt="http://keskustelu.suomi24.fi/node/10583486&lt;/a&gt;">http://keskustelu.suomi24.fi/node/10583486&lt;/a&gt;</a&gt;

Keskustelupalsta. Se laittoi ensimmäisenä silmään. Ihan oikeasti, palsta, millä sivulla voi kuka tahansa anonyyminä suoltaa silkkaa paskaa. Ei siis luotettava. Noh, eräs oli kopioinut iltalehden jutun. Jep, sehän se kertoo koko totuuden? :) Oikeasti, neuvolassa ei tarvitse kuin mainita, että joo, joskus kauan ennen raskautta käytin kyllä vähän huumeita-> huumeäiti. Minulla ei ole siitä kokemusta, mutta tuttavapiirissä on yksi, joka on teini iässä käyttänyt, erehtyi mainitsemaan siitä neuvolassa joten hän joutui kulkemaan koko raskausajan huumeseuloissa. Joten, joku suomi24 ja iltalehti? Iltalehtikin vääntää juttua ihan mistä vain! Suomi24 taas on täynnä anoja, jotka pystyvät esittämään ihan mitä tahansa :) Joten jos parempaa todistetta? :) Muuten ei Martina minua kiinnosta, mutta kyllä tällainen vainoaminen on ihmeellistä :)

Esim. noi huumejutut on aika uskaliaasti kirjoiteltu, kyllähän ne kirjoittelijat saadaan selville jos marttiina haluaisi jotain juttua nostaa.

Vierailija
44/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marttiina kommentoinut sitä, kun keskustelu palstoilla ihmetelty hänen infrapunasaunassa käyntiään.

Enemmän mä olisin kyllä huolissani kaikista tököteistä ja hoidoista joita se naamaansa ja vartaloonsa tunkee. Ei nekään voi kovin terveellisiä olla.

Vierailija
45/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän huolen itsestäni ja omasta raskaudesta.

Ja en ole edes perehtyny tän päivän suosituksiin. Olen ollut raskaana kolmella eri vuosikymmenenllä ja suositukset muuttunu joka kerta. Siispä olen raskaana ihan omalla laillani. Ainut mitä noudatan ehdoitta on nollaraja päihteiden kanssa. Tupakkaa en ole koskaan polttanukaan.

Vierailija
46/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kyllä vähän samaa mieltä martinan kanssa. En ihmettelis vaikka neuvolasta suositeltais että odottaja käärii itsensä 9 kk kuplamuoviin.

Vierailija
47/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimia niinkuin parhaaksi näkee. En usko että Martinan sanomiset vaikuttaa kehenkään niin, että hänestä otettaisiin mallia, tyyliin, syönpä nyt tätä tyhjiöpakattua graavilohta kun mMartinankin mielestä se oli ok....

Esikoisen kanssa en ollut niin tarkka, söin vuohenjuustoleipiä jne ravintolassa. Kuopusta odottaessa en halunnut riskeerata mitään, eli välttelin ulkomaisia pehmeitä juustoja ja graavikalaa, mikäli ei ollut tuoreesta tehtyä. Kukin tyylillään, liika hysteria on ärsyttävää, mutta itselleni oli helppoa välttää noita ruoka-aineita, ei tarvinnut hysterisoida tai pelätä, kunhan jätti vain syömättä!

Enemmän mua huvitti aikoinaan sikaflunssa-hysteria, monet raskaana olevat tai vauvan äidit eivät uskaltaneet llähteä minnekään kotoa, ettei virus iske!! Yksi tuttavani juuri kertoi että linnottautui ekan puolen vuoden ajan vauvansa kanssa kotiin......voi raasua, me ainakin käytiin ihan normaalisti ihmisten ilmoilla! Ja entäs sitten se että jotkut olivat melkein tapelleet paikastaan sikapiikkijonoissa, näen silmissäni ne mummot jotka yrittävät kyynärpäätaktiikalla päästä sikapiikille! Noloa!!!

Vierailija
48/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, listeria on harvinainen, mutta silti joka joulun jälkeen saa lukea lehdestä että vanhuksia on kuollut Suomessa listeriaan syötyään vakuumilohta....

Vierailija
49/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nakki voi napsahtaa jollekin, mutta oman järjen käyttö on sallittua! Jos syöt yhden palan raakaa kalaa tai erikoisjuustoa, tuskin saat listeriaa. JOS oireita tulee, heti vain lääkäriin yhteyttä ja hoitoon, ei se sikiö yks kaks kuole sekunissa.

Ylihysteria on avainsana, terveellinen ja monipuolinen ruoka itselle ja lapselle on paljon parempi kuin kiellettyjen lista kädessä kulkeminen ja kaikesta hysterisoiminen.

Listeria oireilee kuin kuumetauti, flunssa. Moni ei sitä tiedä edes sairastavansa, joten ei todellakaan hoito ole noin yksinkertaista.

Listeria TODETAAN vuosittain melko harvalla ihmisella, mutta yleensä silloin kuin jotain ikävää on sattunut, esim. kohtukuolema kuten minulla. Sen sairastaa todellakin useampi tietämättään, kuumetautina.

Vierailija
50/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin raskausaikana söin: graavia kalaa, tuorejuustoja, maksamakkaraa & join juhlapyhinä lounaalla pienen lasin punkkua.

Mutta ei ne suositukset ihan keksittyjäkään ole. Graavin kalan kanssa pitää olla tarkkana, mitään muovikelmussa kaupan tiskillä pitkään lillunutta kalaa ei graavaukseen kannata käyttää, ei myöskään niitä suojakaasuun pakattuja pöpömagneetteja.

Tuorejuustojen kanssa samaa varovaisuutta käyttäen. Tuoreella päiväyksellä olevia juustoja ja avaamattomista paketeista. Itse söin tuorejuustoja avauspäivää seuraavana päivänä vielä, mutta sitten sai muu perhe syödä loput.

Martinan jutussa taisi olla kyse muustakin kuin ruoasta.

Mustakin on ihan terve keski-ikäinen nainen kasvanut, vaikka silloin 35-vuotta sitten ei ollut noin paljon kieltoja ruokailuissa. Äiti söi mitä söi ja se oli siinä. Itsekin käytän enemmän maalaisjärkeä kuin luen hätää kärsimässä ohjeita, että voi ei! Söin pienen palan raakaa kalaa, lapseni kuolee nyt kohtuun! Järki käteen naiset!

Vierailija
51/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, listeria on harvinainen, mutta silti joka joulun jälkeen saa lukea lehdestä että vanhuksia on kuollut Suomessa listeriaan syötyään vakuumilohta....

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
52/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nakki voi napsahtaa jollekin, mutta oman järjen käyttö on sallittua! Jos syöt yhden palan raakaa kalaa tai erikoisjuustoa, tuskin saat listeriaa. JOS oireita tulee, heti vain lääkäriin yhteyttä ja hoitoon, ei se sikiö yks kaks kuole sekunissa.

Ylihysteria on avainsana, terveellinen ja monipuolinen ruoka itselle ja lapselle on paljon parempi kuin kiellettyjen lista kädessä kulkeminen ja kaikesta hysterisoiminen.

mutta se pysyy tietyn rajan alapuolella parasta ennen päiväykseen asti. Raskaanaolevan immuunipuolustus ei välttämättä sitä kestä, siksi on tuo suositus.

Vierailija
53/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se pysyy tietyn rajan alapuolella parasta ennen päiväykseen asti. Raskaanaolevan immuunipuolustus ei välttämättä sitä kestä, siksi on tuo suositus.

Tästä oli tehty pari vuotta sitten kokeita. Listeriaa löytyi n. 30 % vakuumipakattua kalaa ja näissä pitoisuudet jäivät sallitun rajan alle. Eli siis on sitä paljon, mutta ei sentää kaikissa. Pitoisuus luonnollisesti nousee, kun kalaa säilytetään pitkään. Jos tietää että kala on tuoretta, on se kyllä melko turvallista. Itse graavaisin varmuuden vuoksi itse tuoreesta kalasta, jos graavikalaa haluaisin.

Vanhuksilla on tapana syödä elintarvikkeita vielä parasta ennen päiväyksen ja jopa viimeisen käyttöpäivän jälkeen, joten en ihmettele jos vanhuksia sairastuu listeriaan.

Vierailija
54/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nakki voi napsahtaa jollekin, mutta oman järjen käyttö on sallittua! Jos syöt yhden palan raakaa kalaa tai erikoisjuustoa, tuskin saat listeriaa. JOS oireita tulee, heti vain lääkäriin yhteyttä ja hoitoon, ei se sikiö yks kaks kuole sekunissa. Ylihysteria on avainsana, terveellinen ja monipuolinen ruoka itselle ja lapselle on paljon parempi kuin kiellettyjen lista kädessä kulkeminen ja kaikesta hysterisoiminen.

Listeriaoireet ovat aikuisella vähän kuin flunssa - mistä hitosta osaisit muka mennä etsimään lääkitystä ja apua? Salkkareiden Helena eli Anneli Ranta sai listerian odottaessaan nuorinta poikaansa - poika selvisi nipin napin, mutta oli heikossa kunnossa synnyttyään aivan liian aikaisin. Samassa kaupungissa kuusi muutakin äitiä sai listerian, mutta heidän vauvansa eivät selvinneet. Siihen listeriaan ei tarvita kuin se pieni muru juustoa, kalaa tai mitä hyvänsä saastunutta. Siinä ei paljon terve järki auta.

Niin, ne, jotka eivät ole raskaana, eivät yleensä saa mitään oireita pienistä määristä. Vain sikiöt sairastuvat vakavasti ja yleensä kuolevat - mutta eihän se useimpia av-mammoja haittaa, koska heillä on "terve järki" - ja se on oma. Paskat vauvasta tai muiden ajattelukyvystä ja tietämyksestä, joka muuten on melko usein vähän korkeammalla tasolla.

Vierailija
55/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättääkö noudattamatta jokaista neuvolan suositusta oman harkinnan perusteella,

vai julistaako iltalehdessä, että neuvolan suositukset on liirumlaarumia. Varsinkaan, kun ei ole aiheesta minkäänäköistä asiantuntemusta!

Ihan oikeesti, mulla sentään on alan koulutus, ja tiedän mihin suositukset perustuu. En mäkään ole raskausaikana noudattanut suosituksia ihan pilkulleen, mutta se on mun oma päätös, enkä todellakaan mene muille sitä julistamaan.

Jokainen voi miettiä, onko se riskinotto sen arvoista? Jos se listeria vaikka omalle kohdalle osuukin...

Vierailija
56/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

homejuustoko se on ainoa, josta voi raskausaikana sairastua ? Kehitysmaissa ruoka voi olla usein päiviä vanhaa, chiliä käytetään paljon, vesi ei ole puhdasta. että varmasti paljon vaarallisemmat bakteerit siellä jyllää kuin täällä.

t. 31

Vierailija
58/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa rajoitus oli ettei maksaa saanut syödä kuin 1-2krt/kk

Vierailija
59/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättääkö noudattamatta jokaista neuvolan suositusta oman harkinnan perusteella,

vai julistaako iltalehdessä, että neuvolan suositukset on liirumlaarumia. Varsinkaan, kun ei ole aiheesta minkäänäköistä asiantuntemusta!

Ihan oikeesti, mulla sentään on alan koulutus, ja tiedän mihin suositukset perustuu. En mäkään ole raskausaikana noudattanut suosituksia ihan pilkulleen, mutta se on mun oma päätös, enkä todellakaan mene muille sitä julistamaan.

Jokainen voi miettiä, onko se riskinotto sen arvoista? Jos se listeria vaikka omalle kohdalle osuukin...

Hei, kun tiedät mihin nää suositukset perustuu, niin kerrotko minulle miksi ei saisi käydä infrassa raskaana ollessaan? kiitos.

Vierailija
60/68 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

homejuustoko se on ainoa, josta voi raskausaikana sairastua ? Kehitysmaissa ruoka voi olla usein päiviä vanhaa, chiliä käytetään paljon, vesi ei ole puhdasta. että varmasti paljon vaarallisemmat bakteerit siellä jyllää kuin täällä.

t. 31

Ja mikähän siellä on lapsikuolleisuus? Olisiko siinäkin vähän eroa Suomeen verrattuna?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi