Martina raskausajan kielloista: Liirumlaarumia
http://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/2012041815469035_rb.shtml
Uskomaton nainen. Vasta kertoi miten oli joutunut tekemään äkkilähdön sairaalaan ja miten keskenmeno riskin on olemassa ja että pitää ottaa rauhallisemmin. Sitten kuitenkin vähät välittää mistään suosituksista.
Oma napa on tärkein napa...
Kommentit (68)
Minun ystävälläni vauva kuoli täysin yllättäen kohtuun muutama viikko ennen laskettua aikaa. Syynä listeria ja listerian lähteeksi paljastui pizzerian homejuusto, jota ystäväni oli lusikallisen ripotellut pizzansa päälle.
Että semmoista liirumlaarumia.
Päihteitä en ole käyttänyt ,enkä tupakkaa polttanut. Epä terveellistä ruokaa olen syönyt. Neljä lasta olen synnyttänyt ja kaikki ihan terveitä. Ja olen saanut mitä olen halunnut, kolme tyttöä ja poika. Olen ihan onnellinen.
päivässä ja saanut silti neljä tervettä lasta. Tupakointi raskausaikana on siis ihan ok?
Meitä on neljä tervettä lasta, vaikka veteli askin punasta mallua päivässä, taidankin kessuttaa koko raskauajan.
mutta joissain tapauksia syy-yhteys paljastuu. Listeria voi tosiaan tulla ihan pienestäkin määrästä saastunutta elintarviketta.
Mun tädillä kuoli vauva kohtuun n. rv 22. Todennäköisin syy oli kalasäilykkeestä saatu listeria.
miettimään sitä MITEN IHANAA on jälkikäteen miettiä omia tekemisiään JOS lapsi ei olekaan terve. JOS kaikki ei menekään ns. hyvin.
Oman mielenterveyden kannalta taitaa olla parempi että on toiminut virallisten suositusten mukaan. Eiköhän nyt jokainen nainen pärjää 10 kk ilman vakumoituja kalatuotteita tai pastöroimattomia juustoja, ilman viiniä ja tupakkatuotteita.
Kun lapsi tulee sitten loppuiäksi ja näät hänen oireet / vammat joka päivä niin et ehkä halua miettiä MITÄ olisit voinut tehdä toisin, vaan voit ajatella että teit kaiken parhaan tietämyksen ja asiantuntemuksen mukaan.
En väitä että että juustopala vammauttaa lapsen, mutta väitän (tiedän) että tämä asia vaivaa äitiä jos lapsi ei synny terveenä. 3% lapsista ei synny terveinä.
jonnekkin saunajoogaan infrapunasaunaan, jos olisin raskaana. Ruokajutuissa voi jokainen käyttää omaa harkintaa, mutta tietääköhän marttiina edes, että miksi noi ruoat on kiellettyjä?
Ihme nainen.
Tuntuu olevan niitä, joilla luottamus itseen on vähän turhankin järkkymätön. Vrt. tämä bb:ssä esitetty väite "50 prosentilla naisista on silikonit" (tai jotain sinne päin väitti itsevarmana). Ei se kohtuus esim. siinä listerian saamisessa paljon auta, se voi tulla pienestä palasestakin raakaa kalaa jos siinä kalassa sattuu sitä olemaan...
Tulee mieleen se vähän aikaa sitten uutisoitu tutkimus, jossa todettiin että öh, tietyntyyppiset ihmiset eivät tajua olevansa tällaisia.
tunnustan, että infrapunasaunasta ei ihan täysin varmaa tietoa ole, mutta sellainen käsitys, että se ikäänkuin nostaa kehon sisälämpötilaa ja voi sikäli olla haitallinen sikiölle.
Eli siis perinteinenkin sauna nostaa, mutta sitä kautta että lämmin ilma lämmittää ensin kehon pinta kerrokset ja siitä lämpö leviää syvemmälle. (Toki yleensä ihminen hakeutuu jo hyvissä ajoin viilentymään.)
Infrapunasäteet taas tunkeutuvat suoraan kehon syvempiin kerroksiin (ja siis myös kohtuun ja sikiöön) ja lämmittävät niitä ilman, että iho ja pintakerrokset kuumenevat.
Sitä en tarkalleen ottaen osaa sanoa, miten sikiön lämmön nousu vaikuttaa sikiöön, vai tuleeko vaikutus ehkä istukan lämmön kohoamisen kautta.
Mutta kuten sanottu, varmaa tietoa tämä ei ole.
kun on liian kuuma..infrapuna lämmittää sitä liikaa.
Liian korkea syke ei hyvä.
t.kätilö
Muakin kiinnostais. Ei sillä että olisin menossa, kerran kävin ja se oli kuin ois istunu puoliksi viilenneessä kuivassa saunassa, ällöä. Mutta mikä siinä on vaarallista, tekeekö se nyt sitten oikeasti muuta kuin lämmittää ja laittaa hien pintaan?