lakikysymys leskenhallintaoikeudesta
Jos ostan isäni kanssa isäni käyttöön asunnon, omistus esim. isä 80% ja minä 20%. Isäni menee naimisiin ja asuntoa käytetään avioparin yhteisenä kotina. Tehdään avioehto, jotta vaimo ei peri asuntoa, vain minä, joka olen ainoa lapsi. Isäni kuolee, onko uudella vaimolla asuntoon lesken hallintaoikeus?
Kommentit (4)
et voi lempata leskeä ulos, vaikka avioehto olisikin olemassa.
Suosittelisin ostamaan asunnon omiin nimiisi täysin, ja vuokraamaan sitä isällesi. Tai jätä kaupat kokonaan tekemättä ja pidä se 20 % rahaa tililläsi tulevia perintöveroja varten. Yhteisomistuksesta täysin vieraan ihmisen kanssa seuraa yleensä vain harmia. Riittää, kun isäsi kuoleman jälkeen saat sitä harmia kuolinpesän osakkaana, ilman että sulla on vielä siellä rahaakin, jota et saa halutessasi ulos.
eikä ole isälläkään, kun pitää vanhuuden vaivojen takia muuttaa sopivampaan asuntoon. Eli uskonnollisen ihmisen, jonka mielestä parin tulee asua avioliitossa, jos yhdessä asuvat, täytyy asua yksin, näiden lakikiemuroiden takia, jos ei tahdo ottaa sitä riskiä, että jättää kuollessaan oman lapsensa pulaan. Ikävää.
Paitsi silloin, jos leski omistaa jonkin toisen asunnon.