Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pph:t; välipalavinkkejä?

Vierailija
28.02.2012 |

Mitä tarjoatte välipalalla?

Välipalan miettiminen on yllättävän vaikeaa. Jugurtti-hedelmät-leipälinja tuntuu niin yksipuoliselta. Joskus viikonlopun jälkeen tarjoan omatekoista pizzaa, joskus harvoin on hampurilaista ja pannaria mutta siinäpä se. Kiisselit, vispipuuro ei tee kauppaansa. Antakaas hyviä ideoita, kiitos :).

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja usein vielä epäterveellinen jos ei itse tehty vaan Saarioisten tmv. einepiirakka.

Meillä usein hampurilaisia kotona, ja ne tehdään itse. Leivät leivotaan 90% muutenkin itse, eli siinä samalla tulee hampirilaisiin. Väliin tehdään naudan(paisti)jauhelihasta pihvi, usein paistan uunissa koska näppärämpi tapa vert. alkaa pannulla paistamaan.

Täytteeksi tomaattia/salaattia/sipulia sekä ketsuppia ja majoneesia aikuisille (lapse eivät välitä) ja suolakurkkuja jos sattuu kaapissa olemaan.

Hyvä ohje on se, että mitä tahansa voi syödä eikä ole epäterveellistä jos tekee sen ruuan itse. Esim. pitsa ei ole epäterveellistä itse tehtynä, varsinkin jos vähän katsoo mitä täytteeksi laittaa. Ja ennen kaikkea itse tehty ruoka on laadukkaampaa, monissa pitserioissa tonnikala"hiutaleita" vert. vähän parempi laatuinen purkkitonnikala, lisäksi kinkku on usein "sisältää kamaraa" ym. moskaa jossa lihaa vähän vert. itse laittaa täyslihakinkkua, ehkä vielä vähärasvaista sellaista.

Moni ei tiedä sitäkään, että päiväkodeissa se ruoka on usein teollista einesruokaa. Lihapullat kamalia joissa lihaa ei edes nimeksi, kotona kun tekee niin jauheliha+mausteet, ei muuta (sipulikeittopusseja tmv. lisäainepommeja ei tarvita lihapullataikinaan).

Kannattaa joskus vältellä KAIKKIA einesruokia muutama kuukausi, sen jälkeen ei pysty enää käsittämään kuinka joskus pystyi syömään mikropitsoja ja muita...

Vierailija
2/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää ja halpaa. Voi lisätä taikinaan neljän viljan hiutaleita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhista kaloreista sen eron näkee!

Ei missään tarvitse tarjota aamupalaa ja kahta ruokaa. Tämä on lapselle käytännössä 3 lämmintä ruokaa koska normaali perhe syö kotiin päästyäänkin. Ei tosin kaikki, tietenkään mutta jos oletetaan että ihmiset syö kuten kuuluu.

Välipala on VÄLIpala, nimen mukaisesti ja sen ei tartte olla raskas koska on tarha-ajalla kuitenkin kolmas tarjottu ruoka.

Taisi olla nro 16 joka mutisi että ITSETEHTY pitsa tai hamppari olisi laadukasta. On paha sanoa tässä miten te teette ruokianne, laadutonta roskaa saatatte syödä muutenkin.

Ei ole mikään uutinen että lapsi joka syö purkkiruokaa vauvana saa heikompaa ravintoa kun alkaa 1- vuotiaana syömään perheen kanssa samaa ravintoa joka niin ikään kotona tehtyä. Ei se ole takuu hyvästä ja laadukkaasta ravinnosta että ruoka on tehty kotona!

Pizzan ja karjalanpiirakan terveellisyyden erot on kaloreissa. Pizzassa on kovaa rasvaa ja raskasta muutenkin verrattuna.

Hintanakin ajatellen jos tarhassa tarjotaan 2 ruokaa ja aamupala niin aika leveästi saa keittiöllä rellestää.

Mutta minua ainakin kiinnostaa terveellisyys. Välipala ei saa olla dominoiva osa päivää ravinnollisesti vaan pienempi pala ja terveellinen. Pizzasta ei lapsi saa niin paljon mitä ihan perus välipalalla saisi, alkaen vaikka vaan vitamiinien ja kuitujen puolesta. En sanonut että annetaan lapselle 1 karjalanpiirakka eikä muuta.

2

Vierailija
4/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitopohjaiset kiisselit, kerroskiisselit, marjakimara ja vaniljavaahto

Vierailija
5/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihtaisin hoitajaa jos joku tollasta lapselleni tarjoisi hoidossa.

Kiisseliä ja puuroa tarjoat, ne syö kun muuta ei ole tupattu. Hyvä tavaton! :(

Vierailija
6/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vedellä, kaada vesi pois ja pohjalle rusinoita. Päälle löysää mannapuuroa ja jääkaappiin jäähtymään. Kumoa myöhemmin lautaselle- tulee kiva "kakku".

Riisipiirakat.

Piirakat, esim. quiche lorrainen eri muunnelmat (feta-pinaatti, kasvis, kinkku, tonnikala...).

Tarjoa vaan kiisseleitä ja marjapuurojakin vaikkei aina tee kauppaansa.

Hedelmäsalaatti.

Hedelmäriisi (googlaa ohje).

Lasten leipomat sämpylät.

Vihannesdippi.

Letut.

Pinaattiletut.

Marjarahka, hedelmärahka.

Smoothie: banaania, marjoja, rahkaa/ jogurttia/ maitoa/ jäätelöä, leseitä (tai kaurahiutaleita) ja sokeria.

Tuorepuuro: kaurahiutaleita, luonnonjogurttia, hiukan vaniljasokeria ja hiukan sokeria, mauksi raastettua omenaa/ päärynää tms. Anna olla n 10min ja tarjoa.

Rahkahyydyke (marjarahkaa, liivatetta, kaadetaan hyytyneenä lautaselle kakuksi).

Rieskarullat, kolmioleivät.

Makaronisalaatti (makaronia, herne-maissi-paprikaa, kanaa/ tonnikalaa, juustoa, rypäleitä, herkkukurkkua, kermaviiliä, sinappia, mustapippuria)

Itse tehty mysli maidon kera.

Pulla.

Tässä joitain meidän välipaloja. Useimmiten kyllä on hedelmää.

t. äiti (ei pph)

Vierailija
7/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli varmaan vitsi. Tarjotaan päiväkodissakin pizzaa ja hampurilaista aina joskus. Ja jopa hot dogeja ja lihapiirakkaa. Minä olisin mielissäni, jos lapseni sellaista herkkua saa välillä.

Vierailija
8/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen laatinut ruokalistan 6 viikoksi. Meillä välipalana on

*pannukakkua

*leipää eri muodoissa sämpylöistä vuokaleipään

*kiisseliä

*hedelmäpuuroja

*rahkaa

*hedelmäsalaatti

*pizzaa

*erilaisia piirakoita karjalanpiirakoista

itse tehtyihin omenapiirakoihin

*vohveleita

*pihalla makkaran grillausta

*kaakaota ja mokkapalaa

*kasviksia ja hedelmiä

Vierailija
9/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee välillä hedelmien sijasta hedelmäsalaattia.

Tarjoa leivät lämpiminä vaihtelun vuoksi.

Hedelmistä (omena, päärynä) voi tehdä vaikka paistosta kauraryynien kanssa tai omenapiirakan.

Pirtelöä pakastemarjoista ja banaanista.

Karjalanpiirakoita.

Jogurtin kanssa mysliä tai muroja.

Tässä nyt muutamia esimerkkejä.

Vierailija
10/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vitsi, minua ei kiinnostaisi laittaa lapsi tuollaiseen paikkaan hoitoon.

Omat lapset on ollut hoidossa tarhassa ja ryhmiksessä eikä ole syöneet hamppareita tai pizzoja. Karjalanpiirakan seurana ollut aina juuresta ja joku kiisseli.

Vaihtaisin paikkaa jos alat tunkemaan tollasta lapsilleni, noi on ruokia jotka kuuluu osana perheen ruokiin, ei todellakaan välipalana ja silloin tällöin hoitoon. Maksimissaan ehkä kerran vuoteen mutta sain käsityksen että teillä noin syödään useammin koska sen annoit vaihtoehdoksi.

Naurettavaa.

2

Vierailija
11/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ollut hoidossa ainakaan Helsingissä sillä siellä listalla todellakin on hampurilaista, pizzaa, pizzarullaa, nakkisämpylää ym. Onneksi et ole syntynyt italiaan- hui kamala, siellä pizza on arkiruokaa!!!!

Ei ole vitsi, minua ei kiinnostaisi laittaa lapsi tuollaiseen paikkaan hoitoon.

Omat lapset on ollut hoidossa tarhassa ja ryhmiksessä eikä ole syöneet hamppareita tai pizzoja. Karjalanpiirakan seurana ollut aina juuresta ja joku kiisseli.

Vaihtaisin paikkaa jos alat tunkemaan tollasta lapsilleni, noi on ruokia jotka kuuluu osana perheen ruokiin, ei todellakaan välipalana ja silloin tällöin hoitoon. Maksimissaan ehkä kerran vuoteen mutta sain käsityksen että teillä noin syödään useammin koska sen annoit vaihtoehdoksi.

Naurettavaa.

2

Vierailija
12/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole enää VÄLIPALA! Ihan ensinnäkin.

Toisekseen tahdon ettei lapseni (tai itse) syödä hamppareita usein.

Välipalalle riittää vähempikin, kaloreiltaan ja määrältään. Ota huomioon että perheet syö töistä päästyäänkin. Eli lapsi syö 3 tuhtia annosta päivässä?

2

Vierailija
13/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Ja kakkonen on kokki ammatiltaan.

2

Vierailija
14/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatruskat

Perunataikina:

1,5kg kuorittuja perunoita

2,5dl vehnäjauhoja

1kpl kananmunaa

0,5 rkl suolaa

Täyte:

1,5dl puuroriisiä.

Keitä riisit kypsäksi suolalla maustetussa vedessä noin 30-40 min.

Siivilöi vesi pois ja laita riisit takaisin kattilaan jonka joukkoon lisää voita noin 25g.

Keitetyt perunat survotaan tai soseutetaan yleiskoneella.

Lisää kananmuna, suola ja jauhot joukkoon.

Sekoita taikinaksi.

Leivo taikinasta paksuhko pötkö ja leikkaa se paloiksi.

Pyöritä niistä käsissä pyöreitä "pullia" ja taputtele ne leivinpöydällä tai alustalla jauhojen kanssa litteiksi kakkaroiksi.

Laita kakkaran toiselle reunalle riisitäytettä.

Taita toinen reuna päälle.

Sulje reunat tiiviiksi lautasen reunalla rullaten tai ihan sormenpäillä painellen.

Paista puolikuun muotoisia vatruskoita 225 - 250C* n. 15-20min.

Voitele voisulalla ja tarjoa munavoin kanssa lämpimänä.

Sopivat hyvin pakastettaviksikin.

Vierailija
15/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ehdotan lisäksi

-avokado-raejuusto sekoitus

-munakas

-keitetty kananmuna

-mysli maidon kanssa

Vierailija
16/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihtaisin hoitajaa jos joku tollasta lapselleni tarjoisi hoidossa.

Kiisseliä ja puuroa tarjoat, ne syö kun muuta ei ole tupattu. Hyvä tavaton! :(

syönyt itsetehtyjä hampurilaisia ja pitsoja? Vähän eri maata kuin joku Hesen mättö. Ei uskois että olet kokki.

Vierailija
17/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkoset

Keitä riisipuuroa täytteeksi tai tee perunamuusia.

Taikina:

½ litraa noin 40 asteista vettä

1 pussi kuivahiivaa

2 tl suolaa

vajaa kilo hiivaleipävehnäjauhoja

Kaada taikinakulhoon vesi ja lisää suola.

Sekoita pieneen jauhomäärään kuivahiiva ja lisää se vesi-suola seokseen hyvin vatkaten.

Lisää loput jauhot vähitellen hyvin vaivaten niin että takina on kimmoisaa ja pehmeää.

Nosta ruokalusikalla kokkareita pellille ja taputtele jauhotetuin käsin ne kakkaroiksi.

Lisää jokaisen kakkaran päälle keitettyä lämmintä riisipuuroa.

Levitä puuro tasaiseksi esim. veitsen tai pikku lastan avulla.

Kohota kukkoset hyvin ja paista 275 asteisessa uunissa kunnes ne ovat saaneet kauniin kullan ruskean värin. Voitele valmiit kukkoset halutessasi voilla ja laita folioon ja pyyheliinan alle pehmenemään.

Vierailija
18/18 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sattumalta ollut töissä päiväkodissa, jossa tosiaan on ollut välipalalla noita "kamalia turhuuksia". Ei ole kovin tukeva ateria, jos pizzaa on tarjolla jokaiselle lapselle 4*4cm pala, tai hampurilaista halkaisijaltaan 5cm kokoinen päiväkodissa leivottu sämpylä ja puolikas jauhelihapihvi. Väitän, että smpylä plus pihvi ei ole yhtään epäterveellisempi kuin karjalanpiirakka ja kiisseli. Mihin perustat sen, että karjalanpiirakka olisi kevyempi ja terveellisempi??? Suomalaisuuteen?

Ja vielä, lapset syövät lounaan klo 11 ja moni lapsi on hoidossa vielä klo 17, siitä sitten tunti ruokaan.. siinä on 7 tuntia kunnon aterioiden välissä. Ei pieni omena tms riitä.

Se ei ole enää VÄLIPALA! Ihan ensinnäkin.

Toisekseen tahdon ettei lapseni (tai itse) syödä hamppareita usein.

Välipalalle riittää vähempikin, kaloreiltaan ja määrältään. Ota huomioon että perheet syö töistä päästyäänkin. Eli lapsi syö 3 tuhtia annosta päivässä?

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi