Onko väärin riistää mieheltä vapunvietto?
Olen 7,5kk raskaana. Koko raskauden ajan mies on saanut juhlia ja juoda normaalisti, eli pari kertaa kuussa. Monesti on tapahtunut ylilyöntejä, eli mies on ollut niin sekavassa tilassa että meinannut kusta pariinkin otteeseen makuuhuoneen lattialle, on sammuillut ja aina kännissä v***uilee minulle. Mies ei osaa juoda kohtuudella ollenkaan. Olen kurkkuani myöten täynnä miehen kännisekoilua, enkä jaksaisi yhtäkään iltaa enää katsoa moista. Onko kohtuutonta vaatia mieheltä täysin selvää vappua? En tiedä, onko järkeä antaa hänen juoda pari, sillä tilanne saattaa riistäytyä käsistä.
Kommentit (95)
Ei munkaan mieletä olis väärin. Ei olla opiskelijoita, työssäkäyviä molemmat. Tekisi mieli sanoa että nyt on ryyppäämiset ryypätty, korkki kiinni koko raskausajan loppuun.
Näytä vaikka tämä viestiketju ukollesi. Jos osaa asettua toisen asemaan, niin ymmärtää kyllä itsekin miksi lapset ja viina eivät sovi yhteen.
Jos haluatte myöhemmin joskus ryypätä, niin viekää lapsenne hyvään ja turvalliseen hoitoon..
M39
Kyllä, itsekin kävin ennen raskautta tuulettumassa silloin tällöin. Raskauden aikana en ole ottanut tippaakaan, olen kyllä joskus käynyt päiväsaikaan baarissa kahvilla ystävieni kanssa. Kaveripiirimme on melko nuorta (25-30) ja kyllä jatkossakin tilaisuuden tullen aion käydä ulkona. Olen kuitenkin varautunut siihen, etten ainakaan vielä reiluun vuoteen käy ulkona kertaakaan, koska haluaisin imettää melko pitkään. Jos sen jälkeen käyn ulkona esim. uutenavuotena, vappuna ja juhannuksena, olen mielestäni siihen oikeutettu.
kävikö koskaan mielessä, että olisitte lykänneet lisääntymistä muutamalla vuodella ja aikuistuneet siinä välissä hieman lisää?
kävikö koskaan mielessä, että lapselle olisi kiva saada muistoja ja traditioita perheen yhteisistä vapuista, uusista vuosista ja juhannuksista? Tai kaipa ne mummolat hoitavat sen puolet jos vanhemmat eivät siihen kykene :(
mutta mitäpä jos ap kysyisit siltä mieheltäsi, että mitä se on vapuksi meinannut? Jos se on meinannut olla sun kanssa, ja juoda kotona sen 1-2, niin mitäpä sitä kieltämään.
Jos sitten taas on meinannut lähteä "juhlimaan" niin sano, että siitä vaan, mutta tulee kotiin sit vasta selvänä (ja kerrot sitten perusteluksi, että raskaana ei yksinkertaisesti jaksa huolehtia miehen sammumisista ja nurkkiin kuseskeluista)
Näillä sun ei tarvi pähkäillä. Juomasta et voi kieltää, mut voit hyvin kieltäytyä katsomasta sitä. (Eli miehen on juotava jossain muualla).
Kyllä, itsekin kävin ennen raskautta tuulettumassa silloin tällöin. Raskauden aikana en ole ottanut tippaakaan, olen kyllä joskus käynyt päiväsaikaan baarissa kahvilla ystävieni kanssa. Kaveripiirimme on melko nuorta (25-30) ja kyllä jatkossakin tilaisuuden tullen aion käydä ulkona. Olen kuitenkin varautunut siihen, etten ainakaan vielä reiluun vuoteen käy ulkona kertaakaan, koska haluaisin imettää melko pitkään. Jos sen jälkeen käyn ulkona esim. uutenavuotena, vappuna ja juhannuksena, olen mielestäni siihen oikeutettu.
kävikö koskaan mielessä, että olisitte lykänneet lisääntymistä muutamalla vuodella ja aikuistuneet siinä välissä hieman lisää?
kävikö koskaan mielessä, että lapselle olisi kiva saada muistoja ja traditioita perheen yhteisistä vapuista, uusista vuosista ja juhannuksista? Tai kaipa ne mummolat hoitavat sen puolet jos vanhemmat eivät siihen kykene :(
Arvasin, että seuraavaksi tulee noottia näistä traditioista:D Olet aivan oikeassa, en vain tajunnut tätä tekstiä kirjoittaessani! Itselleni on äärimmäisen tärkeää että lapselle syntyy traditioita ja muistoja. Emme tietenkään lapsen tultua aio juoda pyhinä! Muutenkaan esim. jouluna juominen ei ole koskaan kuulunut tapoihini, uusivuosi ja vappu sen sijaan ovat menneet juhliessa, vaikkakin tähän nyt automaattisesti tulee muutos. Korjaan siis :aion jatkossakin juoda muutamia kertoja vuodessa, tosin en koskaan juhlapyhinä. Sama koskee miestäni.
Minusta ihmiset päissään näyttävät sen osan itsestään jota selvin päin piilottelevat.
Aika jännää, miten kaikki miehet isäni suvussa, ovat kännissä tosi mukavia, puheliaita ja lapsi ystävällisiä.
Pienenä kun näytti naamaa känniselle isälle ja sukulaisille niin tuli heti karkki rahaa ja taikatemppuja. :)
Selvänä ovat taas vähäsanaisia jörriköitä.
On kyllä niin tosi surullista luettavaa nämä tällaiset ketjut. :(
ylläolevaa mokaa lukuunottamatta olen kyllä riittävän kypsä äidiksi, älä siitä murehdi.
On kyllä niin tosi surullista luettavaa nämä tällaiset ketjut. :(
Hyvä ihminen, jonka mielestä tämä on surullista luettavaa, huomasitko korjanneeni mokan?? En siis ollenkaan kirjoittaessani tajunnut että tottakai meillä on lapsi kaikkina tulevina pyhinä ja tottakai silloin jää kaikki juhliminen pois ja pyhät vietetään lapsen ehdoilla? On kyllä surullista nykyään, sillä tiedän myös lastentarhojen olevan läpi pyhien auki kun vanhemmat ovat töissä joulun ym. Meillä näin ei tule olemaan, eikä todellakaan viinanhuuruisia juhlapyhiä. Lapseni tuskin kärsii jos aion käyttää alkoholia kolme kertaa vuodessa, koskaan en pyhinä?
Teillä on siis jo aiemmin kertaalleen ollu sopimus kohtuudella juomisesta, ja homma silti menny överiksi? Mä en kyllä enää tuolla kokemuksella ja noilla viikoilla miettisi, päästääkö juhlimaan vai ei... Luulis mieheskin tuon ymmärtävän.
Stressitöntä loppuodotusta toivottelen sulle!
ylläolevaa mokaa lukuunottamatta olen kyllä riittävän kypsä äidiksi, älä siitä murehdi.
meille lisää aikeistasi äitinä, niin osoitamme lisää "mokia joita et tajunnut". Tosiaankaan ei vaikuta siltä että sinulla ja ukollasi olisi homma hanskassa. Sori.
Teillä on siis jo aiemmin kertaalleen ollu sopimus kohtuudella juomisesta, ja homma silti menny överiksi? Mä en kyllä enää tuolla kokemuksella ja noilla viikoilla miettisi, päästääkö juhlimaan vai ei... Luulis mieheskin tuon ymmärtävän.
Stressitöntä loppuodotusta toivottelen sulle!
Kyllä ymmärsit oikein ja kyllä mieheni varmasti ymmärtääkin mielipiteeni. Olenkin tainnut jo mainita hänelle, että haluan selvän vapun. Hän muutenkin tietää mittani tulleen täyteen, en siis siedä yhtä ainoaa humalaista, ihan sama kuka on kyseessä. Luulen mieheni kyllä kunnioittavan pyyntöä olla juomatta vaikka koko loppuajan. Ja varpajaiset olen kieltänyt aikaa sitten. Seuraavan kerran mies voi siis juoda työmatkalla isyysloman loputtua, eli joskus alkusyksystä :)
meille lisää aikeistasi äitinä, niin osoitamme lisää "mokia joita et tajunnut". Tosiaankaan ei vaikuta siltä että sinulla ja ukollasi olisi homma hanskassa. Sori.
Voi hyvää päivää, mee nyt ittees. Sulla ei oo aavistustakaan minkälaisia me ollaan ihmisinä, mitä me teemme työksemme, mitä koulutustaustaa meillä on, en ole varma onko ikänikään paljastunut, et tiedä meistä tai suhteestamme yhtään mitään. Se, että mieheni juo joskus ei todellakaan tee meistä epäkypsiä vanhempia! Sinun on mahdotonta tulla tänne tekemään minkäänlaista psykoanalyysia minusta ja kypsyydestäni muutaman kirjoituksen perusteella. Kuinkahan kypsä ja täydellinen äiti(?) itse olet, kun sinulla on keskellä yötä aikaa istua täällä etsimässä epäkypsiä ja epätäydellisiä ihmisiä?
Hän haluaakin juoda mm vappuna.
Minusta teillä menee siinä jo pieleen, että sinun pitää pyytää miestäsi olemaan juomatta.
Stressitöntä loppuodotusta toivottelen sulle!Kyllä ymmärsit oikein ja kyllä mieheni varmasti ymmärtääkin mielipiteeni. Olenkin tainnut jo mainita hänelle, että haluan selvän vapun. Hän muutenkin tietää mittani tulleen täyteen, en siis siedä yhtä ainoaa humalaista, ihan sama kuka on kyseessä. Luulen mieheni kyllä kunnioittavan pyyntöä olla juomatta vaikka koko loppuajan. Ja varpajaiset olen kieltänyt aikaa sitten. Seuraavan kerran mies voi siis juoda työmatkalla isyysloman loputtua, eli joskus alkusyksystä :)
Kuulostaa ehkä omituiselta, mutta pähkäilin näitä asioita jo tullessani raskaaksi. Mieheni aikaisempien liiallisten humalatilojen seurauksena olen kirjoittanut ylös usean sivullisen kaikkea lapsen kasvatukseen ja odotusaikaan liittyviä toiveita. "Listassa" on myös miehelleni "ehdot", mitä tehdään jos jatkuvasti lupauksia rikotaan ja missä menee rajat ja mitä niiden rikkomisesta seuraa. Mieheni ei ole näitä raapustuksia halunnut lukea, koska on ensin halunnut itse korjata käytöksensä. Hän on hyvinkin tietoinen siitä, minkä suuntaisia nämä toiveeni ovat ja tietää myös pahimmat mahdolliset seuraamukset. Jos nyt tässä vaiheessa vaadin häneltä täydellistä juomattomuutta, luulen hänen kunnioittavan pyyntöäni mukisematta. Jos hän ei sitä tee, hän tietää että käymme läpi tekstini ja sen jälkeen elämme "vaatimusteni" mukaisesti tai tulee monoa. Kuulostaa ihan kamalalta, mutta alunperin kirjoitin koko tekstin varmistaakseni reilut pelisäännöt tilanteessa kuin tilanteessa. Ja idea tähän saatu ihan alkoholistien ja narkomaanien hoitotavoista, jossa on pakko laittaa "kovat piippuun", eli kaikki tai ei mitään. (omissa opinnoissa opiskeltua)
Täällä aina nämä keskustelut tuppaa mennä jankkaamiseksi ja ihme vertailuiksi.
Käsket miestäsi viettämään selvän Valborin ja sillä sipuli. Ei se viina juomalla lopu ja ehtii sitä myöhemminkin kosteita iltoja viettämään jos niistä nauttii..
Itse kullakin omat kipuilunsa. Mun oma vaimo heitti mut kerran juhlien jälkeen töihin nukkumaan pääni selväksi, kun on aika herkkä siinä suhteessa. Tulin sit aamulla bussilla kotiin eikä meillä mitään riitoja alkoholinkäytön suhteen sen jälkeen ole ollut, kun se ei ole kummallekaan mikään juttu juoda päätä täyteen ;)
M39
Täällä aina nämä keskustelut tuppaa mennä jankkaamiseksi ja ihme vertailuiksi.
Käsket miestäsi viettämään selvän Valborin ja sillä sipuli. Ei se viina juomalla lopu ja ehtii sitä myöhemminkin kosteita iltoja viettämään jos niistä nauttii..
Itse kullakin omat kipuilunsa. Mun oma vaimo heitti mut kerran juhlien jälkeen töihin nukkumaan pääni selväksi, kun on aika herkkä siinä suhteessa. Tulin sit aamulla bussilla kotiin eikä meillä mitään riitoja alkoholinkäytön suhteen sen jälkeen ole ollut, kun se ei ole kummallekaan mikään juttu juoda päätä täyteen ;)
M39
Joo, koitan kovasti olla tulistumatta tässä kun ihmisillä nyt näyttää olevan niin vääristynyt kuva siitä miten asiat todellisuudessa ovat. Ei mun mielestä tässä mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa ole ja mun mies kyllä kunnioittaa mua ja mun mielipiteitä suuresti! Ja mun sisällä kasvavaa vauvaa, tottakai. Vauvan eteen hän tekisi ihan mitä vaan, enkä usko että tuo vapun vietto mikään ongelma tulee olemaan. Tottakai haluan selittää hänelle perusteellisesti miksi olen tätä mieltä. Meillä parisuhde perustuu molemminpuoliseen kunnioitukseen, kompromisseihin, reiluuteen ja tasa-arvoon. Siksi niin kovasti näitä asioita mietin, kun en halua olla liian vaativa. Haluan olla kaikin tavoin hyvä ja koitan olla rajoittamatta liikaa hänen tekemisiään, ehkä kuitenkin nyt olisi mun vuoro tulla huomioiduksi ja arvostetuksi?
Väärin on "riistää" joltakin vapun vietto ja ihmistä et voi muuttaa. Tuskin on kiva vappu teillä jos mies on määrätty nurkkaan :/
Väärin on "riistää" joltakin vapun vietto ja ihmistä et voi muuttaa. Tuskin on kiva vappu teillä jos mies on määrätty nurkkaan :/
joo, mutta tässä vaiheessa itsekkyys sallittakoon. On multakin riistetty viinilasilliset jouluna ja juhlimiset uutenavuotena. Selvinpäin oon istunut illanvietoissa kotona kun muut on juonut, selvinpäin oon tota ukkoani kännissä kattonut, eikä se oo mitään hauskaa. Oon siis oman hauskanpitoni uhrannut kestämällä känniläisiä ihmisiä, jotta mies voi pitää hauskaa. Jospa hän nyt olis vapun selvinpäin mun kanssa, jotta mulla olis hauskempaa kun ei ole känniääliöt ärsyttämässä. Oon mäkin "nurkassa" joutunut olemaan kaikki juhlat ja silti yrittäny pitää hauskaa ja olla mukisematta.
Anna nyt hyvä nainen miehesi kontrolloida omaa juomistaan itse, ethän kuitenkaan voi asialle mitään.
Hauskaa vappua!
niin miksi ihmeessä pohdit vappua? Itsähän nimenomana kirjoitat, että pitäisikö vaatia täysin selvä vappu, ettei homma lipsu. Eli ts. pelkäät, että jos mies juo muutaman, saattaa hän vetää överit.
Kaiken kertomasi perusteella: miehesi on alkoholisti.
t. alkoholistin ex-puoliso