Onko väärin riistää mieheltä vapunvietto?
Olen 7,5kk raskaana. Koko raskauden ajan mies on saanut juhlia ja juoda normaalisti, eli pari kertaa kuussa. Monesti on tapahtunut ylilyöntejä, eli mies on ollut niin sekavassa tilassa että meinannut kusta pariinkin otteeseen makuuhuoneen lattialle, on sammuillut ja aina kännissä v***uilee minulle. Mies ei osaa juoda kohtuudella ollenkaan. Olen kurkkuani myöten täynnä miehen kännisekoilua, enkä jaksaisi yhtäkään iltaa enää katsoa moista. Onko kohtuutonta vaatia mieheltä täysin selvää vappua? En tiedä, onko järkeä antaa hänen juoda pari, sillä tilanne saattaa riistäytyä käsistä.
Kommentit (95)
Kuulostaa ihan normaalilta nuoren miehen meiningiltä.
Mä antaisin mennä. Ens vappuna on varmasti jo eri kuviot, kun lapsikin jo on.
Senhän myönnät jo itsekin ekassa viestissä. Miksi aloit perumaan sanoja? Selittämään? Se on naisten yleinen vika, selittää kun totuus ei miellytä.
Monesti on tapahtunut ylilyöntejä, eli mies on ollut niin sekavassa tilassa että meinannut kusta pariinkin otteeseen makuuhuoneen lattialle, on sammuillut ja aina kännissä v***uilee minulle. Mies ei osaa juoda kohtuudella ollenkaan.
mutta se on sitten ensi vuoden ongelma.
En ymmärrä, että heti aletaan alkoholistiksi väittään.
Kyllä, itsekin kävin ennen raskautta tuulettumassa silloin tällöin. Raskauden aikana en ole ottanut tippaakaan, olen kyllä joskus käynyt päiväsaikaan baarissa kahvilla ystävieni kanssa. Kaveripiirimme on melko nuorta (25-30) ja kyllä jatkossakin tilaisuuden tullen aion käydä ulkona. Olen kuitenkin varautunut siihen, etten ainakaan vielä reiluun vuoteen käy ulkona kertaakaan, koska haluaisin imettää melko pitkään. Jos sen jälkeen käyn ulkona esim. uutenavuotena, vappuna ja juhannuksena, olen mielestäni siihen oikeutettu.
kykenevä isäksi. Päin vastoin, hän raataa niska limassa taatakseen perheellemme hyvän tulevaisuuden. Haluaisin myös miehistä näkökantaa alkuperäiseen kysymykseeni.
Ei kukaan normaali mies halua vittuilla kännissä omalle vaimolleen. Kyllä sun kannattaa nostaa kissa pöydälle ennenkuin lapsenne kärsii isänsä toilailuista.
M39
Joo aika jännä homma että eka viesti oli niin uhmakas tyyliin "mä en kesta tota sikaa" ja sit aletaankin puolustelemaan ja selittelemään :D "Monta kertaa" vaihtuukin muutamaksi jne. Ap valitettavasti valehtelet jo hyvää vauhtia itsellesikin vaikka tiedät sisimmässä totuuden. Ja mitä muuta voitkaan kun haluat ymmärrettävästi pitää perheestäsi kiinni. Mutta ongelmiahan sulle tuosta tulee, viimeistään sitten kun vauva on pieni ja elämäntilanne helponkin vauvan kanssa on suht kireä ja stressaava niin mies saa hyvän syyn "nollata" tilanteen aina. Ja sä oot back to square one. Suosittelen vakavaa keskustelua miehen kanssa...
Tuommoinen sänkyyn kuseminen sopii ehkä 19-vuotiaalle (jos sillekään).
Kyllä ap:n miehellä on alkoholiongelma.
Ok, 29 eli nuorimies ja nuoret miehet nyt on usein tuollaisia En ymmärrä, että heti aletaan alkoholistiksi väittään.
Ihan samaa mietin kuin moni muukin eli etkö ap ollenkaan ajatellut, kenelle miehelle niitä lapsia alat tehdä? En sietäis kertaakaan mun ukolta tuollaista kännisekoilua. Siksipä otamme harvoin ja silloinkin yhdessä ja vain yhdet.
Hahah :DD Näin arvelinkin! Sitä en kuitenkaan tee, eikä mieheni ole alkoholisti. Niillä kerroilla kun juo, ei vain osaa juoda kohtuudella, aivan kuten niin moni muukin Suomalainen mies.
Alkoholismia on monenlaista. Alkoholisti ei ole vain sellainen ihminen, joka juo joka päivä aamusta iltaan. Alkoholisteja on monenlaisia. Yksi yleisimmistä alkoholismin piirteistä on juuri tuo kontrollin menettäminen eli se, ettei osata juoda kohtuudella. On paljon alkoholisteja, jotka juovat vain muutamia kertoja viikossa / kuukaudessa / jopa harvemmin, mutta silloin kun juovat, menee juominen aina överiksi.
Mietin, miltä sinusta tuntuu sitten valvoa öitä vauvan kanssa miehen örveltäessä kaatokännissä siinä samalla :´(
Pyydä miestäsi kauniisti lopettamaan kaatokännien juominen. Jos hän ei siihen pysty, hän tarvitsee apua esim. a- klinikalta. Ihan ensi alkuun sekä sinun että hänen kannattaisi kuitenkin lukea päihdelinkin sivuja netistä, siellä on mm. testejä, jotka antavat suuntaa siitä, miten paha alkoholiongelma on. Sieltä saa myös vertaistukea.
Toivon, ettei sinun lapsesi joudu kasvamaan alkoholin pilaamassa perheessä.
Meillä odotusaikana mies ei juonut ollenkaan, mutta vauvan synnyttyä joka kerta kun otti homma karkasi käsistä. Samaa oli tapahtunut aiemminkin mutta ei siihen niin kiinnittänyt huomiota. Vakavan keskustelun jälkeen mies pohti omaa käytöstään kun kavereiltakin jo tuli kommenttia ettei meitä haluta ehkä paikalle jos mieheni meinaa ottaa :/ Sen jälkeen sitten on pysytellyt maistelulinjalla ja tutustunut kokonaan uuteen käsitteeseen, sivistyneeseen tapaan nauttia olutta tai viskiä.
Joo aika jännä homma että eka viesti oli niin uhmakas tyyliin "mä en kesta tota sikaa" ja sit aletaankin puolustelemaan ja selittelemään :D "Monta kertaa" vaihtuukin muutamaksi jne. Ap valitettavasti valehtelet jo hyvää vauhtia itsellesikin vaikka tiedät sisimmässä totuuden. Ja mitä muuta voitkaan kun haluat ymmärrettävästi pitää perheestäsi kiinni. Mutta ongelmiahan sulle tuosta tulee, viimeistään sitten kun vauva on pieni ja elämäntilanne helponkin vauvan kanssa on suht kireä ja stressaava niin mies saa hyvän syyn "nollata" tilanteen aina. Ja sä oot back to square one. Suosittelen vakavaa keskustelua miehen kanssa...
Ensimmäinen viestini on todellakin aika kärkäs ja epäselvästi ilmaistu. En mitenkään puolustele miestäni oikaisemalla tekstiäni. Juo tosiaan muutaman kerran kuussa, useimmiten vain muutaman. Näitä ylilyöntejä ei siis oikeasti tapahdu niin usein. Mieheni alkoholinkäyttö voisi tosin olla kohtuullisempaa, varsinkin kun olen raskaana ja vielä suuremmalla syyllä kun lapsi on maailmassa. Olemme avoimesti puhuneet PALJON mieheni alkoholinkäytöstä ja toivomuksistani sen suhteen. Viimeksi kun tapahtui ylilyönti alkoholin käytön suhteen, olimme keskustelleet etukäteen ja sopineet, että hän juo kohtuudella. Jossain vaiheessa iltaa hän oli aivan tolkuttomassa humalassa ja menikin sitten siitä nukkumaan. Juttelimme seuraavana päivänä ja hän sanoi että jossain vaiheessa vaan karkaa käsistä ja hän alkaa kittaamaan kaksin käsin. Oli silloin juonut viiniä. Nyt hän ei enää juo viiniä, eikä mitään mikä sisältää viinaa, ainoastaan olutta juo. Ilkeä hän on ollut humalaspäissään, koska on luullut että minä olen vihainen ja että hän on tehnyt jotain väärin. Syitä (olemattomaan) vihaani hän sitten tivaa inhottavalla tavalla ja haukkuu minua hysteeriseksi ym. Itse koen hänen olevan vain liian sekaisin käsittääkseen miten asiat oikeasti on, enkä lähde hänen kanssaan sen enempää väittelemään. Olemme keskustelleet vakavasti ja sopineet, että vauvan synnyttyä mies ei enää juo kotona ollenkaan, ainoastaan työmatkoilla on lupa ottaa. En haluaisi hänen juovan vappuna, vaan haluaisin hänen joustavan nyt kerrankiin niin, että minullakin olisi mukavaa.
tosin saattaa sitten olla naama nurinpäin koko vapun ja se menee piloille sen takia..
tosin saattaa sitten olla naama nurinpäin koko vapun ja se menee piloille sen takia..
Olenhan minäkin naama nurinpäin istunut kaikki juhlat ja pyhät, ehkä mies tosiaan tarvitsee selvän vapun voidakseen asettua kenkiini hetkeksi:DD
ei olis väärin vaatia häntä olemaan sinun kanssa vappua. Vai oletteko opiskelijoita? silloin se ehkä on vähän lujemmassa kieltää, mutta normaaleilta ihmisilta ei pitäis olla mikään onglema.
Aika normaalia tuo tiheä juhliminen lapsen syntymän lähestyessä. Mies kärsii pahoin couvaide-oireista mitkä purkautuu stressinä..siksipä ryypätään. Kyllä se tilanne rauhoittuu kun pienokainen syntyy! ja vapusta, toki voit vaatia viettämään sen sinun ja masuasukin kanssa, ja syytä olisi suostua..
ei olis väärin vaatia häntä olemaan sinun kanssa vappua. Vai oletteko opiskelijoita? silloin se ehkä on vähän lujemmassa kieltää, mutta normaaleilta ihmisilta ei pitäis olla mikään onglema.
Ei munkaan mieletä olis väärin. Ei olla opiskelijoita, työssäkäyviä molemmat. Tekisi mieli sanoa että nyt on ryyppäämiset ryypätty, korkki kiinni koko raskausajan loppuun.
mutta tuo on tietynlaista alkoholismia myös jos ei osaa hallita alkoholin käyttöään! siitä erottaa normikäyttäjän ja ongelmakäyttäjän, toinen ei osaa lopettaa tai hallita... Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseesi, hei haloo tiedät kyllä itsekin että et ole kohtuuton. Useimpien miehet varmaan automaattisesti ovat vähentäneet viinan juontiaan kun nainen on raskaana... Ja se on nyt sun kohdalla unelmaa mutta vaadi sitä mieheltä jumalauta! Se on molempien lapsi ja molempien raskaus!