Koulukiusaaminen kannattaa
sain äskettäin tietää, miten kouluaikaisilla (lukio) kiusaajilla menee tänään, olemme vielä alle kolmekymppisiä. Yksi on erittäin arvostetussa ammatissa, valmistunut vuosikurssin parhaalla opintomenestyksellä. Hyvät tulot, kaunis vaimo ja lapsia. Toisella on useampi yliopistotutkinto, asuu eliittialueella pääkaupunkiseudulla, uraohjus.Kolmas on pian tohtorintutkinnon suorittanut, tosin tulot varmaan alle keskitason, kihloissa sekin, valmistui ajallaan, vaikka vietti myös hupaisaa opiskelijaelämää.
Entäs kiusatut? Yhdestä ei ole kuultu vuosiin mitään, liekö tehnyt itsemurhan. Toinen on vielä ilman mitään tutkintoa, vuosia terapiassa ja mielialalääkkeillä, kallis yksityinen terapia on vienyt liki vararikkoon. Sairastaa paniikkihäiriötä. Kolmannesta ei myöskään kuultu juuri mitään, mutta ilmeisesti pysyvästi työkyvytön kiusaamisen aiheuttamien traumojen vuoksi.
kaikki edellämainitut menestyivät yli keskitason koulussa, tosin yksi kiusatuista oireili jo lukioaikana, oli paljon poissaoloja.
muut saman luokka-asteen opiskelijat menestyneet keskinkertaisesti. Taidan opettaa lapseni tarkoituksella taitavaksi manipuloijaksi ja kiusaajaksi. Toivottavasti kiusaa vaikka niitä kiusaajien lapsia.
Jouduin myös itse lukiossa kiusatuksi, vasta nyt olen päässyt pahimman yli. Opinnot yhä pahasti kesken, terapiaa vuosikaudet ja ahdistuneisuutta. Häpesin ja peittelin kehoani vuosikaudet peittävillä vaatteilla, sillä kiusaaminen kohdistui kehoni arvosteluun ja oli luonteeltaan myös seksuaalissävytteistä. Ennuste on, että en ikinä toivu täysin, mutta olen sentään työkykyinen. En pysty ehkä ikinä kohtaamaan ahdistumatta pahoin ketään noista vanhoista koulukiusaajista. En voi antaa anteeksi ikinä, lukiossa kiusaajat jatkoivAt toimintaansa vielä täysi-ikäisenäkin. Yo-juhlien harjotuksissakin annettiin suoraan ymmärtää, että me kiusatut emme olleet tervetulleita.
Kommentit (147)
Alexander Stubb ei ole ainakaan kärsinyt siitä, että oli koulukiusaaja. Päinvastoin.
Karu fakta, että useilla menestyjillä ja julkkiksilla on koulukiusaajataustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 19:12"]
Rikosvastuun alaikärajaa pitäisi alentaa vuodella tai kahdella, psyykkinen kiusaaminen selvemmin rikoslain muutoksella rikokseksi, koulukiusaajille lähestymiskieltoa ja koulunvaihto, tietoonsa tulleelle kiusaamiselle puuttumattomille opettajille syytteet avunannosta rikokseen.Tehkää tästä kansalaisaloite niin osallistutaan!
Nyt on tehty asiasta kansalaisaloite vuonna 2021! Käykää antamassa äänenne sinne. Menkää netissä kansalaisaloitteisiin ja tunnistautumisen jälkeen antakaa äänenne asialle. Toinen kansalaisaloite on koulukiusaamisen kirjaaminen rikoslakiin. Hitaasti kyllä edistyy asiat tässä maassa, kun tekoja tarvittaisiin ja poliitikot eivät hoida kunnolla asioita.
Pahoinpitely onnjo rikoslaissa. Kakaroiden riitoja ja nimittelyjä sinne ei voi laittaa, tai joka kakara on rikollinen. Ainakin jonkun mielestä.
Jep. Sinusta Pekka kiusaa. Pekan mielestä sinä olet se porukan ankeuttaja, joka kiusaa muita.
Kun mitään muuta kun lasten suunsoittoa ei ole tapahtunut, niin kumpi heitetään vankilaan ja hukataan avain? Vai molemmat.
Onhan se kiusaaminen tapa raivata siinä tietyssä porukassa ja yhteisössä itselle sitä johtoasemaa. Mitä tuota selvää asiaa kieltämäänkään.
Ei yksikään ihminen tee mitään, ellei se häntä itseään jollain tapaa hyödytä.
Minun luokallani oli kolme koulukiusaajaa, kaksi poikaa ja yksi tyttö. He kiusasivat varsikin yhtä poikaa, jolla oli lievä cp-vamma. Myös minua kiusattiin. Tuosta ajasta on jo 20 vuotta. Tapsin kiusatun pojan ja ryhdyimme juttelemaan missä luokkatoverimme nyt ovat. Kiusattu poika valmistui graafikoksi, minä filosofian maisteriksi. Kiusaajista toinen poika ja tyttö olivat kuolleet ja toinen poika oli lusimassa. Että silleen.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas uskon, että kiusaajat ovat keskimäärin enemmän näitä matalimman koulutettuja. Perustuu ihan empiiriseen havainnointiin.
Meidän luokalla peruskoulussa oli kaksi lasta, joita kiusattiin tosi paljon, minä ja eräs poika. Kas kummaa, me molemmat olemme ainoat luokaltamme, jotka menimme yliopistoon. Kiusaajat menivät kaikki ammattikouluun, joista ehkä puolet ikinä valmistui edes sieltä. Kaikki nykyään työttömiä, yh-äitejä tai tavallisia duunareita, ei yhtäkään alempaa tai ylempää korkeakoulututkintoa suorittanutta. Kaikki kiusaajat yläasteellakin (eivät kaikki siis kiusanneet minua mutta muita), joita on monta tusinaa, ei yksikään ole suorittanut korkeakoulututkintoa tai olisi edes korkeapalkkaisessa tai johtaja-asemassa työssään.
Myöskään yliopistoaikana tutustuin moniin ihmisiin, ja monien kanssa keskustelimme siitä, miten juuri heitä oli kiusattu. Ihan selkeästi pystyi havaitsemaan, että yliopistossa opiskelijoista enemmistö oli entisiä kiusattuja, kuin kiusaajia.
jaa minä tiedän yliopistokiusaajia joten tämä kommenttisi on hmm hiukan epäreilu meitä duunareita vastaan. Kyllä mekin olemme menestyneet. Työttömiä yliopistoheppuja on myöskin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kiusaajat ovat joko luusereita, jotka myöhemmin sekaantuu päihteisiin tai jää perusduunareiksi siittämään uusia idioottikersoja maailmaan. Toisaalta moni kiusaaja on menestyjätyyppiä, niitä joista tulee kirurgeja, ulkoministerejä vrt. Alexander Stubb, bisnesuraohjuksia....jälkimmäiset käyttää psyykkistä kiusaamista ja ne vammat on kaikkein pahimmat, yleensä elinikäiset.
Mikäs synti on olla perusduunari? Perusduunareissakin voi olla hyviä ihmisiä, jotka eivät ole kiusanneet ketään, joten älä nyt leimaa sitä joksikin päihdeongelman kaltaiseksi asiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun luokallani oli kolme koulukiusaajaa, kaksi poikaa ja yksi tyttö. He kiusasivat varsikin yhtä poikaa, jolla oli lievä cp-vamma. Myös minua kiusattiin. Tuosta ajasta on jo 20 vuotta. Tapsin kiusatun pojan ja ryhdyimme juttelemaan missä luokkatoverimme nyt ovat. Kiusattu poika valmistui graafikoksi, minä filosofian maisteriksi. Kiusaajista toinen poika ja tyttö olivat kuolleet ja toinen poika oli lusimassa. Että silleen.
Anteeksi jos utelen, mutta missäköhän päin Suomea tämä tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Itse taas uskon, että kiusaajat ovat keskimäärin enemmän näitä matalimman koulutettuja. Perustuu ihan empiiriseen havainnointiin.
Meidän luokalla peruskoulussa oli kaksi lasta, joita kiusattiin tosi paljon, minä ja eräs poika. Kas kummaa, me molemmat olemme ainoat luokaltamme, jotka menimme yliopistoon. Kiusaajat menivät kaikki ammattikouluun, joista ehkä puolet ikinä valmistui edes sieltä. Kaikki nykyään työttömiä, yh-äitejä tai tavallisia duunareita, ei yhtäkään alempaa tai ylempää korkeakoulututkintoa suorittanutta. Kaikki kiusaajat yläasteellakin (eivät kaikki siis kiusanneet minua mutta muita), joita on monta tusinaa, ei yksikään ole suorittanut korkeakoulututkintoa tai olisi edes korkeapalkkaisessa tai johtaja-asemassa työssään.
Myöskään yliopistoaikana tutustuin moniin ihmisiin, ja monien kanssa keskustelimme siitä, miten juuri heitä oli kiusattu. Ihan selkeästi pystyi havaitsemaan, että yliopistossa opiskelijoista enemmistö oli entisiä kiusattuja, kuin kiusaajia.
jaa minä tiedän yliopistokiusaajia joten tämä kommenttisi on hmm hiukan epäreilu meitä duunareita vastaan. Kyllä mekin olemme menestyneet. Työttömiä yliopistoheppuja on myöskin.
Suomi on kiusaajien luvattu maa. Meneeköhän muualla maailmassa NÄIN huonosti? Aikuiset ihmiset vielä.
No jaa-a. Mun kiusaajani yläasteella olivat poikia, joista muutama pärjäsi koulussa erinomaisesti ja joista ns. "tuli jotain" aikuisena, joku kiusaaja taas oli sellainen näkymätön tavis, joka muistaakseni jatkoi vanhempiensa yritystä, ja muutamalla kiusaajista oli huonot lähtökohdat jo alun alkaen eikä kovin ruusuisesti mennyt sitten myöhemminkään. Ja sitten oli niitä hyviä, keskinkertaisia ja huonoja oppilaita, perhetaustaltaan monenlaisia ja aikuisena monille eri poluille päätyneitä, jotka eivät koskaan kiusanneet. Niin että kyllä se on mun nähdäkseni persoonasta ja luonteesta kaikkein eniten kiinni, lähteekö kiusaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kiusaajat ovat joko luusereita, jotka myöhemmin sekaantuu päihteisiin tai jää perusduunareiksi siittämään uusia idioottikersoja maailmaan. Toisaalta moni kiusaaja on menestyjätyyppiä, niitä joista tulee kirurgeja, ulkoministerejä vrt. Alexander Stubb, bisnesuraohjuksia....jälkimmäiset käyttää psyykkistä kiusaamista ja ne vammat on kaikkein pahimmat, yleensä elinikäiset.
Mikäs synti on olla perusduunari? Perusduunareissakin voi olla hyviä ihmisiä, jotka eivät ole kiusanneet ketään, joten älä nyt leimaa sitä joksikin päihdeongelman kaltaiseksi asiaksi.
Jep, todella veemäisesti kuvattu duunareita. Ollaan olevinaan vähän niin kuin parempia. Ehkä kirjoittajaa on kiusattu juuri tuollaisen, ehkä jopa kotoa opitun, asenteen takia?
Jatkavat samalla tavalla muiden polkemista jalkoihinsa myös työelämässä.
Ap, ei muuta kuin #metookoulukiusaaja, nimineen päivineen. Eikä se nykyään ole niin että teoistaan pitää kantaa vastuu takautuvastikin, oli tai ei ollut rikosta sinänsä tapahtunut, jokun paha mieli riittää.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Aina sanotaan, että kiusaajilla on huono itsetunto ja heillä menee itsellään huonosti. Ei todellakaan. He ovat menestyjiä, valitettavasti. Vittumaiset ihmiset pärjäävät ja tallovat heikommat.
Minusta, koulukiusatusta, tuli vittumainen akka. Puolustan heikompia ja enkä pelkää sanoa ääneen mielipiteitäni. Toisaalta taas minulle jäi huono itsetunto ja käyn terapiassa puimassa paskaa oloani ja sitä, miksi koen olevani riittämätön, huono ihminen. Minusta tuli suorittaja enkä siedä siipeilijöitä ja löysiä ihmisiä. Joku voisi sanoa jopa, että olen ilkeä ja kylmä. Lauon totuuksia päin naamaa. En välitä enää, mitä mieltä muut ovat.
Vierailija kirjoitti:
Karu fakta, että useilla menestyjillä ja julkkiksilla on koulukiusaajataustaa.
Tai sitten kiusattu. Jompikumpi. On se kumma.
Ja tämän vuoksi heidän kurkkunsa viillellään auki, ettäs tiedätte.
Ja tämän vuoksi heidän kurkkunsa viillellään auki, ettäs tiedätte.
Riikka Leppämäki Karjaa
Kiusaajista tulee usein rikollisia. Vankilakundeista monella on sosiopaatti tai psykopaattitaustaa.
Vasta suurempi väkivallan uhka tehoaa kiusaajaan. Valitettavaa sinänsä mutta täyttä totta.