Koulukiusaaminen kannattaa
sain äskettäin tietää, miten kouluaikaisilla (lukio) kiusaajilla menee tänään, olemme vielä alle kolmekymppisiä. Yksi on erittäin arvostetussa ammatissa, valmistunut vuosikurssin parhaalla opintomenestyksellä. Hyvät tulot, kaunis vaimo ja lapsia. Toisella on useampi yliopistotutkinto, asuu eliittialueella pääkaupunkiseudulla, uraohjus.Kolmas on pian tohtorintutkinnon suorittanut, tosin tulot varmaan alle keskitason, kihloissa sekin, valmistui ajallaan, vaikka vietti myös hupaisaa opiskelijaelämää.
Entäs kiusatut? Yhdestä ei ole kuultu vuosiin mitään, liekö tehnyt itsemurhan. Toinen on vielä ilman mitään tutkintoa, vuosia terapiassa ja mielialalääkkeillä, kallis yksityinen terapia on vienyt liki vararikkoon. Sairastaa paniikkihäiriötä. Kolmannesta ei myöskään kuultu juuri mitään, mutta ilmeisesti pysyvästi työkyvytön kiusaamisen aiheuttamien traumojen vuoksi.
kaikki edellämainitut menestyivät yli keskitason koulussa, tosin yksi kiusatuista oireili jo lukioaikana, oli paljon poissaoloja.
muut saman luokka-asteen opiskelijat menestyneet keskinkertaisesti. Taidan opettaa lapseni tarkoituksella taitavaksi manipuloijaksi ja kiusaajaksi. Toivottavasti kiusaa vaikka niitä kiusaajien lapsia.
Jouduin myös itse lukiossa kiusatuksi, vasta nyt olen päässyt pahimman yli. Opinnot yhä pahasti kesken, terapiaa vuosikaudet ja ahdistuneisuutta. Häpesin ja peittelin kehoani vuosikaudet peittävillä vaatteilla, sillä kiusaaminen kohdistui kehoni arvosteluun ja oli luonteeltaan myös seksuaalissävytteistä. Ennuste on, että en ikinä toivu täysin, mutta olen sentään työkykyinen. En pysty ehkä ikinä kohtaamaan ahdistumatta pahoin ketään noista vanhoista koulukiusaajista. En voi antaa anteeksi ikinä, lukiossa kiusaajat jatkoivAt toimintaansa vielä täysi-ikäisenäkin. Yo-juhlien harjotuksissakin annettiin suoraan ymmärtää, että me kiusatut emme olleet tervetulleita.
Kommentit (147)
Olin aikoinaan hakemassa lastani koulusta ja näin kuinka n. 10-vuotias poika kuristi pienempää poikaa raivon vallassa käytävällä vaatenaulakkojen vierellä. Pienempi poika istui penkillä. Opettaja käveli ohi. Olin ihmeissäni opettajan ohikävelystä ja juoksin kauempaa irroittamaan tämä kuristajan pienemmän pojan kurkusta. Pidin kuristajalle myös puhuttelun. Olisi tehnyt mieli puhutella myös opettajaa, mutta hän ehti mennä jo johonkin.
En vieläkään käsitä, ettei ko. ope nähnyt tilannetta - ehkä on oppinut sulkemaan silmänsä tuollaiselta, jotta jaksaa hoitaa työnsä. Uskon, että jos kouluun olisi palkattu vartija koulukiusaamista ehkäisemään, hän olisi toiminut, kuten minä toimin.
Toivottavasti nuo ihmispaskat joutuvat joskus maksamaan teoistaan.
Ymmärrän koulukiusattuja jotka saa aseen ja tappaa kiusaajat. Minullakin se olisi ollut ainoa tapa saada kiusaaminen loppumaan. Vituttaa vieläkin ne kusippät saivat pesäpallomailasta ja mi nä rangaistuksen. Perkele...
Häpesin kotiolojani ja olin sen takia syrjään vetäytyväinen ja arka. Köyhyyden takia vaatteeni olivat vähän erilaisia Jälkeen päin tajusin ettemme olleet köyhiä vaan saituuden takia ne piti olla halvinta ja oli sitten sen näköisiäkin. Liikunnassa oli kamala riisua kun alusvaatteet aivan järkyttävän rumia. Muistan kun sain ensimmäisen uimapuvun uimahalliin niin se kun kastui siitä näkyi kaikki lävitse niin kuin alasti olisi ollut ja kaikki katsoivat pitkään. Liikunta tunnille kun sain ensimmäiset verkkarit niin ne olivat ihan erilaiset kuin muilla tytöillä. Varmaan 20 vuotta sitten muodista menneet poikien verkkarit jostain kierrätyksestä. Kamalia ne vaatteet ja aina liian pieniä samoin kengät jotka tekivät kipeää kävellessä. Meni liikunnan ilo kokonaan. Niin kauan minua puetettiin mekkoihin kuin mahdollista ja tekokuitu sukkahousuihin missä kuljin liian pitkään ikäisekseni jo liian isokokoisena. Kun sain ensimmäiset farkut niin en päässyt sovittamaan niitä kauppaan vaan ne tuotiin ihan ihmeelliset ja kamalan näköiset jotka eivät istuneet kroppaani ollenkaan ja taas liian pienet. Vyötärö niin lyhyt että tuntui kuin ne koko ajan valuisivat jalasta. Niissä oli kamala olla. En viihtynyt koulussa ollenkaan ja minua kiusattiin vaatteista.
Peruskoulusta kun pääsin niin aloin hakea heti työpaikkaa ja ihan mitä tahansa jotta saisin rahaa käydä itse ostamassa vaatteeni. Mitään muuta motivaatiota ei ollut rahan tienaamiselle kuin saada kauniita ja päällä mukavamman tuntuisia vaatteita jotka jopa joustavat, ovat puuvillaa eikä polyesteria ja liikkuminen olisi mukavempaa. Ja olisivat saman näköisiä kuin ikäisilläni niin etten erotu joukosta. Palkka ei ollut iso ja yllätys olikin että minulta alettiin vaatimaan puolet palkasta ruokarahaa kotiin vaikka olin vielä ala ikäinenenkin. Muut saivat säästää ajokorttiin tai opintoihin ja minulta vaadittiin kotiin ruokarahaa puolet. No maksoin kun siitä syntyi niin kamala riita ja siltikään meillä ei ollut ruokaa että sain sitäkin vielä kaupasta hakea kun kaapit olivat ihan tyhjiä. Kavereitahan, mitä mikä yksi harva oli, ei voinut tuoda kotiin kun ei ollut ikinä mitään tarjottavaa.
MINUN KIUSAAJILLA TAAS MENEE HYVIN! PILASIVAT ELÄNÄNI VIELÄ ERITTÄIN ANKARA ISÄ NÄLVII MINUA VIELÄKIN VAIKKA OON YLI 40!
JA NUOREMMAT JOTKA EIVÄT OLLEET MINUN KANS KOULUS JATKUVASTI KIUSAS MUA JOPA KUOLEMAN SAIRASTA ÄITIÄINI ILKUTTIIN!🤬🤬💀
( ÄITINI KUOLI 2004)
JA JOPA VEIKKAIKSEN KORTTI ANOMUKSEEN KUNNIAN LOUKKAUS JA TAPPO UHKAUS.
JOUDUIN TEKEEN RIKOSILMOITUS!
JA NÄILLÄ MUN KIUSAAJILLA PYYHKII HYVIN!
ON HYVÄ AMMATTI, PERHE JA TALO!
VIELÄ MIES JOHON LUOTIN KÄYTTI HENKISESTI HYVÄKSEEN.
MUTTA SE JOKA EI KIUSANNUT MUUTEN OLI RÄÄVÄ SUU .
SE TAPETTIIN , JA TÄN KOIRA JA MIES!
SITTEN LUEN ETTÄ VANTAALLA HAKATTU KOULULAINEN MELKEIN TAPETTIIN ( NO HENKIHIEVÄRIIN HAKATTU).
SIINÄ SE VAPAA KASVATUS TUOTTAA.
ÄSKEN KAUPAN ETEISES KAKS POIKAA TOINEN LÖI TOISTA NYRKIL PUUTUIN SIIHE SEHÄ PÄÄTÄ AUKO SE JOKA LÖI .
SANOIN SOITAN POLIISIN JO LÄHTIVÄT MENNÄ LÄTKÄSEEN KOTTIINSA.
JS KYSYN KIUSAAJILTA MITÄ TE SAATTA SIITÄ KUN KIUSAATTA🤬MITÄ?
VASTATKAAS NYT SAATANA 🤬🤬!
PILASIVAT ELÄNÄNI!.
eikö perus koulu kokeilun voi jo hylätä. itse jouduin tähän perus keski koulu myllerrykseen ei tiedetty kumpaa ollaan ja huonommaksi meni. ennen oli keski ja kansalais koulu.jos tuohon ei palata tulevat yksityiset koulut. nämä idioottit joiden ehdoilla perus koulua mennään pilaavat koko luokan menestyksen. turha lisätä oppivelvollisuutta kun parhaat pääsisivät jo 14-15 vuotiaina perus koulusta läpi. siis miksi oppimis haluiset joutuvat kärsimään muutaman idiootin takia. en yhtään ihmettele kiusaamista
Kaikki kiusaamistapaukset eivät ole mustavalkoisia. Omina yläasteaikoinani minut leimattiin kiusaajaksi. Omalla luokallani oli eräs poika, joka oli heikkolahjainen ja epämiellyttävä persoona muutenkin. Tämä tyyppi käyttäytyi ihan kusipäisesti kaikkia kohtaan ja sitten kun joltain paloi hermot ja kaveri sai turpaan, niin meni heti opettajalle itkemään. Yritin aina välttää tätä toopea, mutta se oli mahdotonta. Viikko saattoi mennä kivuttomasti ettei tämä kaveri järjestänyt mitään kohellusta, mutta ennen pitkää töniminen ja kusipäisyys alkoi. Ja minä olin sitten yksi näistä kiusaajista kun pidin puoleni. Muistan kun puhuttelussa joskus koitiin selittää mikä johti siihen että löin tätä kaveria pataan, niin opettaja sanoi vaan "hän vain haluaisi olla sun kaveri". No on kyllä tapa esittää asia. Ja muutenkaan en halunnut olla tyypin kaveri. Kai sitä nyt oman kaveripiirin saa valita? Tiemme erosivat yläasteen jälkeen, mutta "kiusaaminen" jatkui ammattikoulussa. Onneksi en ollut enää samassa ammattikoulussa, mutta kaverit kertoivat kyllä tarinat tämän hyypiön kohelluksista. Tapahtu Ulvilassa 2000-luvun alkupuolella.
Yksikin kiusaaja on ehdottomasti! liikaa, missä tahansa yhteisössä. On järkyttävää, ettei näissä koulukiusaamisissa saada porukkaa kuriin. Onko Suomi niin avuton, että keinoja kiusaamisen lopettamiseen ole. Palkataan vaan kuraattoreita ja pikkupsykologeja pilvin pimein lässyttämään. Kiusaajat matalalla kynnyksellä koulusta ulos. Mikään muu ei ilmeisesti tehoa hommaan. Kodeissakin pitäisi huoltajien vilkaista peiliin....
Ala-asteen opetusohjelmaan tulisi ottaa mukaan psykologia. Ei riitä, että se on valinnaisaineena vasta lukiossa. Ainetta voisi opettaa lasten kehitystasolle sopivassa muodossa. Näin opittaisiin jo pienestä pitäen elämään tovereiden kanssa. Tällöin ei myöskään hukattaisi erilaisia taitajia, joita yhteiskunta tarvitsee. Uskon, että myös kiusaajissa on lahjakkaita ihmisiä, joiden kyvyt tulisi saada esiin.
Tässä näette miten mitään karmaa ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Eläinten keskuudessakin kiusaajat yleensä pärjäävät.
Kyse on nokkimajärjestyksestä ja heikon aineksen poistamisesta yhteisöstä. Kun yhteisön geeniperimä on vahva se mahdollistaa paremmat selviytymiset.Ap:n on turva harjoittaa omaa lastaan kiusaajaksi. Hän on vahva tai heikko. Sille asialle ei voi mitään.
Näin se valitettavasti on.
Vierailija kirjoitti:
MINUN KIUSAAJILLA TAAS MENEE HYVIN! PILASIVAT ELÄNÄNI VIELÄ ERITTÄIN ANKARA ISÄ NÄLVII MINUA VIELÄKIN VAIKKA OON YLI 40!
JA NUOREMMAT JOTKA EIVÄT OLLEET MINUN KANS KOULUS JATKUVASTI KIUSAS MUA JOPA KUOLEMAN SAIRASTA ÄITIÄINI ILKUTTIIN!🤬🤬💀
( ÄITINI KUOLI 2004)
JA JOPA VEIKKAIKSEN KORTTI ANOMUKSEEN KUNNIAN LOUKKAUS JA TAPPO UHKAUS.
JOUDUIN TEKEEN RIKOSILMOITUS!
JA NÄILLÄ MUN KIUSAAJILLA PYYHKII HYVIN!
ON HYVÄ AMMATTI, PERHE JA TALO!
VIELÄ MIES JOHON LUOTIN KÄYTTI HENKISESTI HYVÄKSEEN.
MUTTA SE JOKA EI KIUSANNUT MUUTEN OLI RÄÄVÄ SUU .
SE TAPETTIIN , JA TÄN KOIRA JA MIES!
SITTEN LUEN ETTÄ VANTAALLA HAKATTU KOULULAINEN MELKEIN TAPETTIIN ( NO HENKIHIEVÄRIIN HAKATTU).
SIINÄ SE VAPAA KASVATUS TUOTTAA.
ÄSKEN KAUPAN ETEISES KAKS POIKAA TOINEN LÖI TOISTA NYRKIL PUUTUIN SIIHE SEHÄ PÄÄTÄ AUKO SE JOKA LÖI .
SANOIN SOITAN POLIISIN JO LÄHTIVÄT MENNÄ LÄTKÄSEEN KOTTIINSA.
JS KYSYN KIUSAAJILTA MITÄ TE SAATTA SIITÄ KUN KIUSAATTA🤬MITÄ?
VASTATKAAS NYT SAATANA 🤬🤬!
PILASIVAT ELÄNÄNI!.
Näinhän se menee että kiusaajat jatkavat vain elämäänsä kuin ei mitään olisi tapahtunut, mutta kiusatulla saattaa jäädä elinikäiset arvet.
Miten te jaksatte elää mennessä? Mulla ei ole hajuakaan muten kiusaajilla menee, eikä kiinnostusta.
Hankkii sen oman elämän, niin ei tarvitse aina etsiä vikaa muista, ellei oma elämä miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen takia minusta tuli yksi näistä nuorista eläkeläisistä jo 25-vuotiaana. Olen myös syrjäytynyt ja yksinäinen. En ole koskaan seurustellut. Itsetuntoni murennettiin palasiksi jo ensimmäisinä kouluvuosina. Kiusaamista jatkui koko peruskoulun ajan... Itseään niskasta kiinni ottaminen ei enää ollut/ole mahdollista. Minulla on vaikeita psyykkisiä ongelmia, joihin eivät edes lääkkeet ole tuoneet helpostusta. Olin siis kiusattu. Onko minussa jokin vik, kun en siitä huolimatta menestynyt?
Jos sä sanot niin, niin sitten se varmaan on niin.
Koulussa jossa olin kiusattiin paljon.
Ammuttiin siellä ihmisiäkin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 19:12"]
Rikosvastuun alaikärajaa pitäisi alentaa vuodella tai kahdella, psyykkinen kiusaaminen selvemmin rikoslain muutoksella rikokseksi, koulukiusaajille lähestymiskieltoa ja koulunvaihto, tietoonsa tulleelle kiusaamiselle puuttumattomille opettajille syytteet avunannosta rikokseen.
Tehkää tästä kansalaisaloite niin osallistutaan!
Nyt on tehty asiasta kansalaisaloite vuonna 2021! Käykää antamassa äänenne sinne. Menkää netissä kansalaisaloitteisiin ja tunnistautumisen jälkeen antakaa äänenne asialle. Toinen kansalaisaloite on koulukiusaamisen kirjaaminen rikoslakiin. Hitaasti kyllä edistyy asiat tässä maassa, kun tekoja tarvittaisiin ja poliitikot eivät hoida kunnolla asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 19:12"]
Rikosvastuun alaikärajaa pitäisi alentaa vuodella tai kahdella, psyykkinen kiusaaminen selvemmin rikoslain muutoksella rikokseksi, koulukiusaajille lähestymiskieltoa ja koulunvaihto, tietoonsa tulleelle kiusaamiselle puuttumattomille opettajille syytteet avunannosta rikokseen.Tehkää tästä kansalaisaloite niin osallistutaan!
Nyt on tehty asiasta kansalaisaloite vuonna 2021! Käykää antamassa äänenne sinne. Menkää netissä kansalaisaloitteisiin ja tunnistautumisen jälkeen antakaa äänenne asialle. Toinen kansalaisaloite on koulukiusaamisen kirjaaminen rikoslakiin. Hitaasti kyllä edistyy asiat tässä maassa, kun tekoja tarvittaisiin ja poliitikot eivät hoida kunnolla asioita.
Pahoinpitely onnjo rikoslaissa. Kakaroiden riitoja ja nimittelyjä sinne ei voi laittaa, tai joka kakara on rikollinen. Ainakin jonkun mielestä.
Minua on kiusattu vauvasta asti. Olen sinkku 53 vuotias, pidän itsestäni ja nautin elämästäni. Minulla on ollut onnellinen koti, josta sain hyvät eväät elämään. Kiusaajat ovat surullisia tyyppejä joilla on omia ongelmia. Esim. yksi kiusaajistani peitteli omaa varasteluaan kiusaamalla muita. Kun ihmisellä on asiat kunnossa hän ei kiusaa muita. Kiusaajille tulisi antaa psykologista apua.