Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulukiusaaminen kannattaa

Vierailija
16.01.2014 |

sain äskettäin tietää, miten kouluaikaisilla (lukio) kiusaajilla menee tänään, olemme vielä alle kolmekymppisiä. Yksi on erittäin arvostetussa ammatissa, valmistunut vuosikurssin parhaalla opintomenestyksellä. Hyvät tulot, kaunis vaimo ja lapsia. Toisella on useampi yliopistotutkinto, asuu eliittialueella pääkaupunkiseudulla, uraohjus.Kolmas on pian tohtorintutkinnon suorittanut, tosin tulot varmaan alle keskitason, kihloissa sekin, valmistui ajallaan, vaikka vietti myös hupaisaa opiskelijaelämää.

Entäs kiusatut? Yhdestä ei ole kuultu vuosiin mitään, liekö tehnyt itsemurhan. Toinen on vielä ilman mitään tutkintoa, vuosia terapiassa ja mielialalääkkeillä, kallis yksityinen terapia on vienyt liki vararikkoon. Sairastaa paniikkihäiriötä. Kolmannesta ei myöskään kuultu juuri  mitään, mutta ilmeisesti pysyvästi työkyvytön kiusaamisen aiheuttamien traumojen vuoksi.

kaikki edellämainitut menestyivät yli keskitason koulussa, tosin yksi kiusatuista oireili jo lukioaikana, oli paljon poissaoloja.

muut saman luokka-asteen opiskelijat menestyneet keskinkertaisesti. Taidan opettaa lapseni tarkoituksella taitavaksi manipuloijaksi ja kiusaajaksi. Toivottavasti kiusaa vaikka niitä kiusaajien lapsia.

Jouduin myös itse lukiossa kiusatuksi, vasta nyt olen päässyt pahimman yli. Opinnot yhä pahasti kesken, terapiaa vuosikaudet ja ahdistuneisuutta. Häpesin ja peittelin kehoani vuosikaudet peittävillä vaatteilla, sillä kiusaaminen kohdistui kehoni arvosteluun ja oli luonteeltaan myös seksuaalissävytteistä. Ennuste on, että en ikinä toivu täysin, mutta olen sentään työkykyinen. En pysty ehkä ikinä kohtaamaan ahdistumatta pahoin ketään noista vanhoista koulukiusaajista. En voi antaa anteeksi ikinä, lukiossa kiusaajat jatkoivAt toimintaansa vielä täysi-ikäisenäkin. Yo-juhlien harjotuksissakin annettiin suoraan ymmärtää, että me kiusatut emme olleet tervetulleita.

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi siihen kiusamiseen pitää puuttua vaikka poliisin välityksellä. ap.

Vierailija
82/147 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yläasteajan pahin kiusaaja(fyysistä ja henkistä väkivaltaa, aina joku silmätikku) on sitten ammatiltaan sairaanhoitaja! Mitähän potilaat saavat tuntea nahoissaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kuopuksen ystävä on mitä ilmeisemmin juuri tuollainen menestyvä kiusaaja. Jo nyt ekaluokkalaisena on todella taitava manipuloimaan muita ja yrittää saada muitakin kiusaamaan ja esittää sitten itse uhria, jos joku antaa takaisin. Osaa esittää aikuisten nähden todella kohteliasta ja mukavaa. 

Sääliksi käy lasta, kun vanhemmat vielä mahdollistavat käytöksen ummistamalla silmänsä sen sijaan, että yrittäisivät auttaa häntä. Lapsella on jatkuvasti ongelmia muiden lasten kanssa ja vihan hallinta aivan hukassa. Lapsi on todella fiksu ja käyttää hienosti taitojaan sekä hyvässä että varsinkin pahassa. Vanhemmat vielä selittävät, että lasta kiusataan, kun muut ovat hänelle kateellisia. Todellisuudessa tuo ko. lapsi on poikkeuksetta se, joka aloittaa ongelmat.

Vierailija
84/147 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yhdistän kiusaamisen heikkoon itsetuntoon. Toki on varmaan ihmisiä, jotka siitä nauttii, mutta ne on sitten taas jotain psykopaatteja, sosiopaatteja tai muita mielenhäiriöisiä. Näin mun mielestäni. kiusaaminen on mun mielestäni yritys "ylentää" itseään "alentamalla" toisia ja siksi mun mielestäni heikkojen ihmisten hommaa. Tai sitten on noita mielenhäiriöitä.

Tämän kun saisi jotenkin kiusattujenkin päähän iskostettua! Vika ei ole kiusatussa. Kiusattu ei ole "huonompi". Vika on kiusaajassa ja se kiusaaja on se huonompi ja heikompi!

Vierailija
85/147 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:19"]

siksi siihen kiusamiseen pitää puuttua vaikka poliisin välityksellä. ap.

[/quote]

olen osin samaa mieltä, vakavimmissa tapauksissa niin tulisi toimia. - oikea AP

Vierailija
86/147 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:56"]

Mä yhdistän kiusaamisen heikkoon itsetuntoon. Toki on varmaan ihmisiä, jotka siitä nauttii, mutta ne on sitten taas jotain psykopaatteja, sosiopaatteja tai muita mielenhäiriöisiä. Näin mun mielestäni. kiusaaminen on mun mielestäni yritys "ylentää" itseään "alentamalla" toisia ja siksi mun mielestäni heikkojen ihmisten hommaa. Tai sitten on noita mielenhäiriöitä.

Tämän kun saisi jotenkin kiusattujenkin päähän iskostettua! Vika ei ole kiusatussa. Kiusattu ei ole "huonompi". Vika on kiusaajassa ja se kiusaaja on se huonompi ja heikompi!

[/quote]

Tuo on yleinen ja vanhentunut käsitys. Osalla kiusaajista saattaa olla huono itsetunto, mutta monilla nimenomaan on erittäin hyvä itsetunto ja kiusaamisesta saatu vallantunne pönkittää sitä entisestään. Ihan normi-ihmisiä ne natsien keskitysleirien hirmutekojen tekijätkin olivat useimmiten, kaikki eivät todellakaan olleet mitään psykopaatteja. Itse opettaisin kiusattua puolustautumaan eli lyömään henkisesti takaisin -AP

Vierailija
87/147 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 15:21"]

Hesarissa oli juttu Alexander Stubbista, jossa sen kerrottiin pilkanneen mm. ei-merkkivaatteisiin pukeutuneita ja heikolla itsetunnolla varustettuja oppilaita oppilaita. Löytyy googlettamalla. Juttu on siis tosi, muuten kyse olisi ollut kunnianloukkauksesta.

[/quote]

Stubb kiusasi myös sokeaa luokkatoveriaan.

Vierailija
88/147 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 17:01"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 16:56"]

[/quote]

Tuo on yleinen ja vanhentunut käsitys. Osalla kiusaajista saattaa olla huono itsetunto, mutta monilla nimenomaan on erittäin hyvä itsetunto ja kiusaamisesta saatu vallantunne pönkittää sitä entisestään. Ihan normi-ihmisiä ne natsien keskitysleirien hirmutekojen tekijätkin olivat useimmiten, kaikki eivät todellakaan olleet mitään psykopaatteja. Itse opettaisin kiusattua puolustautumaan eli lyömään henkisesti takaisin -AP

[/quote]

Ei normaali ihminen pönkitä itseään kiusaamalla toista. jos ei ihan psykopaatiksi luokitella, niin kyllä jotain on pielessä ihmisessä. Empatia ainakin puuttuu kokonaan ja se on mun mielestäni jo suht iso puute ihmisellä ja mielenhäiriö. 

Vierailija
89/147 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksa kuunnella enää tätä pikkupil'ujen ruikutusta. Jos teistä ei enää ikinä tule mitään, niin iteppähän sen päätätte tai meette uskomaan jotai vit'un robotti lääkäriä.

Kokemusta 1.lk:sta armeijaan asti. Hulivili, erilainen, äänekäs ärsyttäjä. Ensimmäisillä luokilla loppui muiden ärsyttäminen, kun vanhemmat oppilaat pieksivät hiljaisiksi. Sitten vetäytymistä ja ongelmat alkoivat. Lukioon asti erittäin helppo kiusattava kiitos kovan häpeän ja kaiken puolustuttaidon puutteen.

Omilleen muutossa romahdus, josta päätös kohdata itsensä, eli pelot. Pari vuotta meditointia pelkojen kohtausta ja kokemukset järjesteltynä.

Paljon muutoksia tehty kavereiden, kehon ja mielen osalta menestymisen saavuttamiseen. Itselle suurimpia tukia tähän muiden ihmisten uhkana pitämiseen itsepuolustuslaji, jonka aloitan.

Nyt loppu se itku, suhtautukaa niin, että kun saatte kokemukset kuntoon, teitä ei enää riko kukaan eikä mikään!!!

Vierailija
90/147 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kiusattu 5.luokasta asti. Luokan dominoiva, parhaiten kokeissa menestyvä ja tytöistä kaunein oppilas oli yksi pääkiusaajista. Ja kun olin roolin saanut, en koskaan päässyt olemaan kunnolla "teini", kiusaamista ja ennnen kaikkea eristämistä jatkui yläasteen ja lukion ajan. Olin kuitenkin hyvä oppilas ja sain erittäin hyviä arvosanoja. Ja myöhemmin pääsin helposti sisään yliopistoihinkin.

En tiedä kiusaajieni tai muittenkaan luokkatoverieni kohtaloista juurikaan mitään, mihinkään luokkakokouseen minua ei ole kutsuttu. Sen tiedän, että "alkukiusaajani" on menestynyt alallaan ja väitellyt tohtoriksikin. Itse sairastuin masennukseen ja opintoni jäivät kesken - itseluottamusta on hankala tuottaa tyhjästä. Asun nykyään työttömänä lähiössä, jossa asuin nuorenakin. Joku nokkela kai voisi syyttää minua vastuun pakoilusta ja heikkoudesta. Tämä on kuitenkin mitä on ja mihinkään karmaan en usko.

Vierailija
91/147 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meidän koulun kiusaajat ovat yhä melko luusereita. Jotkut psykologisesti kiusaavat ovat menestyneet keskivertaisesti. Karma hoitaa, odottakaa rauhassa. Et todellakaan opeta lastasi kiusaamaan, mutta itsepuolustus taidot ovat ihan ok.

Vierailija
92/147 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 19:12"]

Rikosvastuun alaikärajaa pitäisi alentaa vuodella tai kahdella, psyykkinen kiusaaminen selvemmin rikoslain muutoksella rikokseksi, koulukiusaajille lähestymiskieltoa ja koulunvaihto, tietoonsa tulleelle kiusaamiselle puuttumattomille opettajille syytteet avunannosta rikokseen.

[/quote]

Jos syyte opettajalle avunannosta rikokseen vaadin myös kiusaajan huoltajille syytteen törkeästä lapsen kasvatuksen laiminlyönnistä, heitteillejätöstä ja avunannosta rikokseen, syyte patologisesta törkeästä psyykkisestä väkivallan tukemisesta jne vaikka mitä muuta. Jos huoltajat kieltävät sen tosiasian, että oma mukula kiusaa on opettajan ihan turha tehdä temppujaan. Leijonaäiti ei voi tunnustaa oman mussukan kiusaavan muita vaan kääntää asiat aina toisinpäin. Näitä tapauksia selvitelleenä...

Vierailija
93/147 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä koulukiusaaja sai stipendinkin kumma juttu tapahtui keskuspuisto ammattiopistossa

Vierailija
94/147 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 20:37"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 20:27"]

Yliopistossa on paljon kiusattuja, mutta myös entisiä kiusaajia (joista osa kiusaa yliopistossa ja työelämässäkin). Varmaan kovat alat, tuotantotalous, kauppatieteet, oikis, lääkis ym. vetää niitä puoleensa. Kiusatuista taas tulee useammin köyhiä luonnontieteilijöitä ja humanisteja. Ps. onkohan se Alexander Stubb huomenna ilmoittautumassa europarlamenttivaaleihin vai komissaariksi? 

[/quote]

Oletkohan itse opiskellut yliopistossa koska väitteesi perustuvat juuri perinteiseen mammojen stereotypiaan? Itse opiskelin yhtä noista mainitsemistasi kiusaaja-aloista. Okei, osa porukasta oli sellaista pintaliitoporukkaa, että varmasti osa heistä on voinut olla aiemmin kiusaajia.

Täällä palstalla on muutenkin huomannut kumma stereotypiat juuri noiden alojen opiskelijoista. Opiskelijat ovat muka rikkaita pappa betalar -tyyppejä joilla on rahaa millä mälätä. Totuus on kuitenkin se, että 90 % opiskelijoista on tavallisia riviopiskelijoita, joilla ei ole mitään kalliita merkkivaatteita ja -laukkuja.

Meillä koulussa kiusattiin aina niitä kilttejä, fiksuja ja tunnollisia opiskelijoita, jotka suuremmalla todennäköisyydellä opiskelivat aikuisiällä yliopistossa. Kiusaajaosapuolet olivat häiriköitä, joista ei ikinä aikuisenakaan tullut mitään. Tämä kärjistetysti, mutta kiusaaminen ei todellakaan takaa mitään menestystä elämässä, päinvastoin. Ja pääpointti tuossa siis oli, että yliopistossa on enemmän vanhoja kiusattuja, ei kiusaajia.

[/quote]

Varmasti kovillakin aloilla on kiusaajia mutta kuulkaa amk:ssa niitä vasta riittääkin... :)

Vierailija
95/147 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvimmat selviää?

Vierailija
96/147 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin aika sitten televisiosta tuli ohjelma, jossa yli 50 vuotias mies, jota oli kiusattu koulussa, kertoi tavanneennsa kiusaajansa aikuisena. Hän sanoi ymmärtäneensä tuolloin näiden toimia. Kerrtoi, että kiusaajat olivat todella tyhmiä, ja että heillä oli varmasti ollut vaikeaa tunneilla, koska eivät olleet pysyneet kärryillä ja olisivat siksi purkaneet turhautuneisuuttaan, pahaa oloaan ja energiaaansa toisten kiusaamiseen. Tällä kiusatulla oli hyvä ammatti, perhe ym. Oli opiskellut fysiikkaa.

Vierailija
97/147 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskooko kukaan minua jos kirjoitan että HALUAN että mua koulu kiusataan taas. 7 luokalla mua siinä koulun alussa ja vähän ennen joulua kiusattiin. Sain turpaan monta kertaa ja mun kroppaa haukuttiin. Mun tavaroita heiteltiin ja kiusaajat haukkui mua. Se oli hauskaa, mutta opettaja näki ja vähitellen alkoi kiusaaminen loppua. Nyt oon 8 luokalla ja toivon kiusaamisen jatkuvan, mutta ei. Ja kyllä mua ihan kunnolla kiusattiin ja ihan oikeasti haluan että se jatkuu.

TOTTA KAIKKI MITÄ TUOSSA LUKEE!! USKOKAA TAI ÄLKÄÄ, MUTTA EN VALEHTELE JA OIKEASTI HALUAN SITÄ KOULUKIUSAUSTA!!!!!

Vierailija
98/147 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaja voi olla myös Opettaja! Olin ala-asteella ja vielä seiskaluokalla aika hyvä matematiikassa (arvosalalla 8). Silloin 70- luvulla pääsin sitten keskikurssille, josta olin hyvin ylpeä. Ikäväkseni jouduin toteamaan jo alkuvaiheessa, että opettajajana toiminut mies olikin narsisti tai totaalisesti alaansa kyllästynyt loppuun palanut mies. Hänen tapansa oli nostaa framille ne, jotka eivät osanneet, ihan konkreettisesti liitutaulun ääreen muiden naurettavaksi, hän jopa lietsoi muita nauramaan! Olin silloin ujo ja pelkäsin esiintymistä ja taululla oleminen ilman matemaattista vastausta oli karmeinta mitä muistaa saattaa. Mitä minä siitä sitten opin; olen matematiikan hylkiö, mikä on vieläkin ongelmani. Kasiluokalla opin siis pinnaamaan matematiikan tunneilta ja ysiluokalla olin taas suppealla kurssilla, jossa ei tarvinnut tehdä mitään. Kasiluokan mies opettaja oli varmaankin tyytyväinen. Jopa myöhemmissä opinnoissa matematiikan oppitunneilla kymä hiki virtasi ohimoilla, koska samat muistot tulvivat pintaan. En vieläkään osaa matematiikkaa kunnolla, en ole vieläkää yli viisikymmpisenä päässyt asiasta irti. Nyt olen kuitenkin ammatiltani opettaja! Opettajana itse tiedän minkälainen vaikutus opettajalla ja opettajan sanoilla on oppilaaseen ja siksi oppilaani ovatkin kanssani hyvissä ja luottavaisissa käsissä. Muistakaa siis opettajat, sananne ovat painavia!

Minkä koulun opettaja? Mikä on sun nimi? Mitä luokkaa opetat? Ootko kertonut tuon jutun oppilaille? Tunnetaanko me?

Vierailija
99/147 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai. Ne mitä tunnen, niin varmuudella pari tyyppiä on sairastunut vakavaan syömishäiriöön. Sitten niitä teini-ikään jämähtäneitä perusluuserijuntteja on useampi. Joku hikoilee asiakaspalvelussa (leuhka ja ärsyttävä asenne ei tyypiltä ole hävinnyt mihinkään). Ainakin myös pari opettajaa on valunu suhteellisen alas, ryypätään julkisilla paikoilla ja toiselle suurin saavutus on se, kun joku oppilas tervehtii aamulla - joka on ihme todellakin, sillä kyseinen leidi oli/on varsin kettumainen olento.

Vierailija
100/147 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiusaamista ei saa estettyä kouluissa, koulun henkilökuntaa pitää ensin irtisanoa. He laiminlyövät silloin tehtäviään. Sen jälkeen kiusaaja toiseen kouluun. Kiusaajille perustettava omat yksiköt. Ihan turha puhua pitää lopettaa kiusaaminen jne. Jokainen vakavasti koulukiusattu tietää, että libalabaa kyllä puhutaan. Käytännössä ei kuitenkaan tehdä muutoksia.

Miksi kiusaajan pitää lähteä koulusta, jos henkilökunta on kykenemätön luomaan turvallista ympäristöä oppimisympäristöä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi