Pitävätkö muut mammat mua ihan idioottina?
Eli siis meillä näin, lopetin imetyksen kun tyttö oli n. 1 kk ja alusta asti saanut korvikettakin, nyt pari viikkoa sitten huomasin että edes 200 ml ei pidä neitiä aamuun asti tyytyväisenä ja syöttö välitkin alkoi tihentyä joten odotin sen hetken että neiti täytti edes 2 kk ja ostin maissi velliä. Sekoitan toki sen korvikkeeseen ja tyttö on nukkunut taas yöt tyytyväisenä ja aamuisinkaan ei ole enän niin kärttyinen kuin muutama päivä sitten kun väänsi pelkkää maitoa 200 ml.
Siis oliko teidän mielestänne typerä teko mennä antamaan 2 kk ikäiselle vauvalle velliä jo nyt vai onko se meilestänne ok?
Tässä meinaten vain miehen kanssa tuumailtiin että onhan meillekkin annettu melkein kiinteitä 2-3 kk iässä kun me olimme pikkuisia, siis olisiko tälle muuta estettä kuin se että EU-direktiivit niin sanoo?
Kommentit (62)
in vakavasti mielipiteitäsi. löysääpäs hieman sitä kantoliinaa niin saat paremmin henkeä, ok?
Minun mielipidde on että jos tosiaan aloitit maissivellin lapsen vuoksi: se on ok
Jos aloitit sen omien yöunien vuoksi (että vauva nukkuisi kokoyön heräämättä) niin se on hiukan itsekästä. Tosin ppointtinsa siinäkin että virkeänä sitä jaksaa päivällä olla lapsen kanssa paremmin.
Mutta niinhän se on että pikkuvauvat syövät öisin! meillä syödään 2 tunnin välein normaalisti enkä pidä sita mitenkään outona.. tosin meillä ruokamäärät ovat valtavia (200ml kerralla) mutta SILTI lypsän maidon vauvalle vaikka meillä se syöminen on aika rumbaa ja voin sanoa ettei se ole herkkua lypsää öisin, syöttää, lypsää ja taas saakin tunnin nukkua kun taas pitää herätä syöttämään ja lypsämään, mutta ajattelen niin että teen sen vauvanmi parhaakis. Eilen tosin jouduin 20ml antamaan korviketta (söi 220ml, ja multa tuli vain 200ml maitoa kun oli just 2h aiemmin syöny saman verran..), ja sen huomasi: 5h lapsi vain HUUSI mahavaivojaan :( eipä tainnu pienen maha olla valmis sellaiseen vielä, ja toivotaan että se oli ainoa korvikkeen anto kerta..Oi miten mielelläni vaan lykkäisin tissin vauvalle suuhun yöllä! Mutta tosiaan, meillä se ei tule onnistumaan niin hoidan sitten näin, lypsän.Vaikka se välillä väsyttää ja kyllästyttää.
Esikoinen oli aikoinaan tosi helppo, nukkui kk:n ikäisenä läpi yön ja imetys sujui. Ajattelenkin niin, että ok, tuleepa koettua ns. vaikeampikin vauva sitten,sehän on harvinaista että vauvat sen kokoyön nukkuisivat tuossa iässä, eikä mielestäni sellaista voi vielä vaatiakaan. Vauvat kuluttavat uskomattomastii kasvaessaan energiaa.
Mutta kuten sanottu, mikä minä olisin muita arvostelemaan, jokainen varmasti haluaa tehdä parhaansa :)
Ei se niin helppoa ole olla äiti :)
T:Neiti21 +Halkiotypy vajaa 2kk ja Nea 1v7kk+
Meillä odotettiin pikkuisen vanhemmaksi, mutta tiedän paljon perheitä joissa annetaan parin kk:n ikäiselle. Kerran jopa lääkäri suositteli velliä aiemmin annettavaksi (9 vkoa vanhalle vauvalle), silloin syynä suurikokoinen vauva ja hurja kasvuvauhti.
Ei siitä haittaa ole jos vain vauva ei masuvaivoja siitä saanut. Hyvä! Luota vain itseesi äitinä ja tee niin kuin vaistosi sanoo!
T. Ansku ja 2 poikaa
Ap ei ilmeisesti ymmärrä, että vauvoilla ei ole kelloa ja heidän kuuluukin syödä yöllä samaan tahtiin kun päivälläkin. Sitäpaitsi maissivellissä on jopa lusikallinen maissia, joten turha sitä on enää korvikkeeseen sotkea, kun se on 99% pelkkää korviketta! Se ei kyllä vatsaa täytä korviketta pidempään. Bonuksena voi vaan saada myöhempiä vaivoja. Olen surullinen tällaisesta ja tulen vihaiseksi!!!!!! Ottakaan nyt hyvät äidit asioista selvää, ennenkuin menette suosituksia soveltamaan!
Mutta imetyksen suhteen olen ollut rento... Imetän niin paljon kun vain
voin ja annan pullosta lisäruokaa.
Meillä ongelmana on ollut tissiraivarit ja pitkät iltaimemiset. Maitoa kyllä on ja runsaasti (suihkutissit) ,mutta se tappelu tissillä ei ole kivaa... Annan ,huonoa omaatuntoa potematta, pullosta välillä huikat ja jatkan sitten imetystä.
Kahdella edellisellä olen aloittanut kiinteä n. 2kk iässä, mutta heillä oli ongelmana oksentelu ja itkut öisin. Kiinteiden aloittamisen jälkeen oksentelu loppui ja yöt nukuttiin rauhassa, vaikkakin tankattiin maitoa pullosta.
Nyt en näe syytä kiinteiden aloittamiseen ainakaan yhtä nopeasti ,jos vain tyttö on tyytyväinen maidolla. Ja ilolla imetän koska toiset eivät vauvana tissiä hyväksyneet ollenkaan!!!
Waimo72 & " Fanny" 1kk1vko sekä muu pesue
Minä en kyllä noita suosituksia ottaisi ihan liian vakavasti. Monet kirjoittajat vetoavat näihin nykyajan suosituksiin.
Esim. meidän tapaukssa pelkkä rintamaito 6kk olisi ollut ihan sula mahdottomuus! En rupea tässä nyt ruotimaan syitä mutta minulla oli omat hyvät syyni.
Vielä kymmenen vuotta sitten suositus aloittaa kiinteät oli se 3kk. Neuvolassa sanottiin että muutos 4kk johtuu ainoastaan EU direktiiveistä. Että näin ne lapset muuttuu EU:n myötä :)
En väitä etteikö suosituksissa olisi perääkin! Tottahan asioita on tutkittu ja suositukset niiden mukaan tehty. Minä en kuitenkaan joka suositusta katsoisi niin pilkulleen koska vauvatkin ovat kaikki erilaisia. Ja äidit. Osa äideistä ei vain pysty imettämään esim. lääketieteellisistä syistä.
Minä lopetan osaltani keskustelun tähän. Varmaan sohaisin nytkin pahasti ampiaispesää ja saan haukut niskaani. Sanon vain mielipiteeni koska niin monet tuntuvat ottavan nuo suositukset pilkun päälle tosissaan.
kuuluu siihen kummalliseen 2% poikkeamaan, jotka eivät voi, öhöm, " lääketieteellisistä" syistä imettää. Vaan joutuvat antamaan heti laitokselta kotiuduttuaan vauvalleen velliä, ettei VAUVA joudu yöllä heräämään nälkäänsä. Joo ja neuvola on p*seestä!
Mä en halua jatkaa tätä väittelyä. Haluaisin vaan sinulta kysyä (asiallisesti) että minkä kriteerin mukaan valitset suositukset joita noudatat/jätät noudattamatta? Esim. annatko suositusten mukaan D-vitamiinia tai rokotatko lapsesi (suosituksia nämäkin)?
Tuosta Mujeritan kirjoituksesta tuli mieleen, että mitenkä voidaan jo laitoksella tietää että vauva tarvitsee lisämaitoa? (kasvukäyristä kun ei ole vielä tietoakaan ja vastasyntynyt itkee varmasti muutakin kuin nälkäänsä?)
Kyllä minä niitä neuvolan ohjeita ja suosituksia noudatan eli annan lapselleni D vitamiinia ja hän käy rokotuksissa :)
Tuo ruokintajuttu oli vaan niin että meillä ei imetys onnistunut siksi kun lapsi oli minusta erossa. Eli hän oli tehohoidossa happikaapissa. Maidontulo ehtyi väkisin kun en saanut lasta lähelleni vaikka kuinka sitä yritin pumpata. NIIN monet itkut itkettiin lapsen kanssa kun vihdoinkin yritin imettää. Tyhjistä tisseistä on aika paha imeä :)
Eri tilanteita on siis monia ja olen yrittänyt osaltani sanoa äideille että se ei ole SYNTI jos ei täysimetä puolta vuotta vaikka SUOSITUKSET sitä sanookin. Siis totta kai jos se onnistuu....GO for it!
Meillä tyttö oli siis aluksi sairas mutta parannuttuaan ruokahalu oli mahtava! Oli pieni syntyessäänkin ja hyvin on kirinyt muita kiinni :) Korvikkeen käyttö oli minulle siis ainut vaihtoehto (2kk taistelin masentuneena tyhjien reppujeni kanssa) ja kiinteitä meillä alettiin pikkuhiljaa syömään 3kk ja tämä neuvo tuli neuvolasta.
En tiedä sainko nyt itseni tarpeeksi selvästi ilmaistua mutta en minä pidä neuvolan toimintaa tai niitä suosituksia mitenkään huonoina, en toki! Tarkoitukseni oli ilmaista että aina niitä ohjeita ei kannata ottaa pilkulleen ja meidän tilanteessa se olisi ollut mahdottomuus. En minä niitä suosituksia vastaan tahallani sodi :) Niin ja viljat ja lihat meillä aloitettiin 5kk niinkuin ne saa aloittaa.
Suosituksethan ovat muuttuneet viime vuosina ja sekin minua ihmetyttää että vastaukseksi sain EU:n laatimat direktiivit :)
Täällä aloitettiin vellin sekoittaminen maitoon kaksospojille 8 vko. vanhana, kun alkoivat syömaan 45min välein ja yöllä 2h välein. Puhuin asiasta Lasten erikoislääkärin kanssa ja se on ihan ok. Suositus on maito 4kk, mutta jos ei lapsi sillä pärjää niin kiinteät voi aloittaa. Kaikki kovasti asian tuominneet voivat katsoa esim. 70-luvun ruokinta suositukset (lääkärin nimenomaan puhui myös näistä). Olen itse 74 syntynyt ja syönyt sen aikaisten suositusten mukaan sekä täysin terve :)
Mutta, kaikki tehköön kuten tykkää. Kaikkiin asioihin on niin monta näkökulmaa kuin on katsojaa.
Iloista tulevaa viikkoa!
pallomasu
Ei kukaan joka ajattelee lapsensa parasta ole idiootti. Jokainen äiti on omalle lapselleen paras äiti,ei neuvolan terkka tunne sun lasta niinkuin sinä tunnet,sehän näkee sun lasta vain n.tunnin kerran kuussa!
Mun mielestä Suomessa neuvolasta on tullut käskylä,se on saanut äideistä jonkun ihmeen auktoriteettivallan. Että pitää oikein lupakin kysyä lapsensa syöttämiseen!?
Jokainen meistä varmasti tietää mitä suositukset on ja jokainen meistä tuntee parhaiten oman lapsensa ja oman tilanteensa muutenkin. Kyllä äidinvaistot ohjaa jos antaa niille tilaa.
Tsemiä syyskukka,ole rohkeesti just se äiti minkä sun lapsi tarvitseekin :) sitä paikkaa kun ei neuvola/suositukset voi korvata.
Minä alotin aikoinaan esikoiselle perunan 2kk,toinen lapsi ei sietänyt korvikkeita eikä imetys onnistunut taisteluista huolimatta joten hän sai n.kuukauden iästä riisi- ja soijamaitoa sekä veteen keitettyä peruna-porkkanavelliä(terkan suosituksesta) ja nyt kolmannen kanssa on mennyt suht hyvin tähän asti täysimetyksellä,mut jos tilanne vaatii niin varmasti hänkin saa muutakin. Ja terveitä tyttöjä ovat kaikki,keskimmäinenkin juo tavallista maitoa nykyään,eikä allergioita ole.
emmu ja tytöt -01,-03 ja -05
Minulla ei ole pokkaa arvostella kenenkään imettämistä tai imettämättömyyttä, juurikin näiden monien syiden takia mitä sieltä takaa voi löytyä. Eikä se minulle/kenellekään muulle kuulukaan.
Itselläni ei ole kokemusta korvikeruokinnasta, ja olen vain kuvitellut että korviketta koskee sama 6kk suositus. Siis että vauva pärjää maidolla ensimmäiset 6kk, syö sitten vaan enemmän. Siksi tuo vellin/muun kiinteän antaminen 2kk:n ikäiselle tuntui niin typerältä.
TuuliEmilia:
Tuosta Mujeritan kirjoituksesta tuli mieleen, että mitenkä voidaan jo laitoksella tietää että vauva tarvitsee lisämaitoa? (kasvukäyristä kun ei ole vielä tietoakaan ja vastasyntynyt itkee varmasti muutakin kuin nälkäänsä?)
Vastasyntyneen lisämaidon tarve voidaan päätellä mm. siitä, että hänen verensokerinsa laskee liian alas tai hänen painonsa putoaa liikaa.
Kiitos että olette vaivautuneet kertomaan mielipiteenne, mutta tässä muutama tosi asia....
1.Pikku neitimme nukkui ennen pelkällä maidolla koko yön (siis illalla veti 200 ml) kunnes rupes heräilemään nälkäänsä....
2. Tiedän kyllä selvästi suositukset....
3.En tehnyt tätä sen takia että itse saisin nukkua, vaan siksi että oli kurja katsoa keskellä yötä kun pikkuinen huutaa hirveästi nälkäänsä!!
4.Nykyään pikkuinen tyytyväinen ja paljon iloisempi kuin hiukan ennen velliä!!!!
Syykukka ja Pikku Prinsessa
Syyskukka:
3.[b] En tehnyt tätä sen takia että itse saisin nukkua, vaan siksi että oli kurja katsoa keskellä yötä kun pikkuinen huutaa hirveästi nälkäänsä!! [/b]
4.Nykyään pikkuinen tyytyväinen ja paljon iloisempi kuin hiukan ennen velliä!!!!Syykukka ja Pikku Prinsessa
'
No, hyvä niin. :) ja kiva kun vauvakin iloisempi. Tsemppiä arkeen! :)
T:neiti21, takana valvottu yö
velli/imetys keskustelut menee aina tappeluksi. sinänsä tylsää, koska ap kysyjä tahtoisi varmaan saada ihan oikeitakin vastauksia ja neuvoja ja vertaistukea.
Mutta ap:lle -et ole idiootti. Varmastikin voit itse paremmin ja jaksat enemmman ja vaavisi myös.
Tsemppiä !
t: pullolapsen äiti
Mukava kun menee paremmin! Hienoa kuulla :)
Jatka vaan samaa tahtiin, sinä se tunnet vauvasi kuitenkin kaikista parhaiten!
T: Noora ja Nasulina
1.Pikku neitimme nukkui ennen pelkällä maidolla koko yön (siis illalla veti 200 ml) kunnes rupes heräilemään nälkäänsä....
OLETKO IKINÄ KUULLUT PUHUTTAVAN IKÄKAUSIHULINOISTA? KAIKKEEN ITKUUN JA LEVOTTOMUUTEEN EI AINA OLE SYYNÄ NÄLKÄ, VAAN KYSEESSÄ VOI OLLA MUU VAIVA TAI LEVOTTOMUUS. UUDEN OPPIMISEN MYÖTÄ YÖT MENEVÄT KAIKILLA VAUVOILLA SEKAISIN JOSSAIN VAIHEESSA. EIHÄN AIKUISELLAKAAN RUOKA OLE AINA RATKAISU KAIKKEEN, MUUTEN ME KAIKKI PAINAISIMME 200KG.
2. Tiedän kyllä selvästi suositukset....
SUOSITUKSET PERUSTUVAT TUTKITTUUN TIETOON. LÄÄKETIEDE JA RAVITSEMUSTIEDE ON HUIMASTI KEHITTYNYT SIELTÄ 70-LUVULTA, MISTÄ NÄMÄ UUSAVUTTOMAT MAMMAT ETSIVÄT RATKAISUJA. HALOO!
3.En tehnyt tätä sen takia että itse saisin nukkua, vaan siksi että oli kurja katsoa keskellä yötä kun pikkuinen huutaa hirveästi nälkäänsä!!
ANNA LAPSELLE HYVÄ ÄITI MAITOA. KYLLÄ SE LAPSI SITTEN TAAS NUKKUU. VÄLILLÄ VOI OLLA ETTEI NUKUKAAN, SELLAISTA SE LAPSEN ELÄMÄ VALITETTAVASTI ON. LAPSET OPPIVAT HILJALLEEN YMPÄRÖIVÄN MAAILMAN RYTMIN. EI VOI OLETTAA, ETTÄ VAUVA NUKKUU SYNTYMÄSTÄÄN YÖT, JÄRKIKIN SEN SANOO!
4.Nykyään pikkuinen tyytyväinen ja paljon iloisempi kuin hiukan ennen velliä!!!!
TOIVOTTAVASTI SINÄKIN, MINÄ EN KYLLÄ NUKKUISI KUN ASIA VAIVAISI. VAUVOILLA SITÄPAITSI NÄMÄ LEVOTTOMAT YÖT VAIHTELEVAT, USEIN ASIAT RATKEAVAT IHAN ITSELLÄÄN. NO, ONNEA VAAN VAITSEMALLASI TIELLÄ.
kirjaimilla, niin jollain tapaa olen vähän samaa mieltä.En ole ihan varma, mutta mielestäni ei tullut esiin, syökö teidän vauva hirmuisia määriä (1-2litraa) vuorokaudessa. Silloin olen kyllä sitä mieltä, että jonkinlainen lisäruoka vois olla paikallaan. Vai oliko siitä kyse, että vauva ei vain enää pärjääkään koko yötä yhdellä maitotankkauksella?
Meillä syötiin 3 kertaa yössä n.6kk asti, joten en edes oikein tajua, että jotkut vauvat ei syö yöllä. Kiinteiden myötä yösyöttökerrat väheni ja kun neiti söi kunnolla päivällä, niin sitten yösyötöt jäi kokonaan pois (n.9kk iässä).
Myös se jäi epäselväksi, kun sanoit että on niin surku katsella kun toinen itkee yöllä nälkäänsä, että annatko sitä maitoa silloin yöllä.
Sitten vielä niistä 70-luvun systeemeistä sen verran, että ei kaikkea kannata ihan romukoppaan heittää. Jos näyttää siltä, että vauva ei " istu" nykysuositusten mittoihin, niin kannattaa kokeilla jotain muuta. Meillä otettiin käyttöön säännöllisset syöttövälit, kun vauva ei osannutkaan imeä " lapsentahtisesti" silloin kun oli nälkä, vaan teki sitä koko ajan. Josta sitten seurasi suolen jatkuva toiminta ja masukivut.
Lempeästi saimme syöttövälit säännölliseksi ja siihen loppui masukivut ja kitinä. Imetys muuten jatkui ihan loistavasti syöntiväleistä huolimatta. Varmaan johtuu siitä, että se oli jo niin hyvin käynnissä... Mutta pointti siis siinä, että kaikki lapset ei voi sopia suositusten mittoihin, joten järkeä vaan rohkeasti käyttämään!
T: MrsH
En todellakaan ole mikään sääntöpoliisi. Mutta todella tympii joidenkin äitien asenne yleisiä ohjeita/suosituksia kohtaan. Tehdään jostain syystä juuri päinvastoin kuin ohjeet suosittaa, ja se on se mitä en ymmärrä. Mikä ihmeen tarve joillain on todistella että tietävät itse paremmin?
En enää edes muista mitä tämän keskustelun aloitus tarkalleen ottaen koski, joten ehkä parasta lopettaa... =)