Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitävätkö muut mammat mua ihan idioottina?

19.11.2005 |

Eli siis meillä näin, lopetin imetyksen kun tyttö oli n. 1 kk ja alusta asti saanut korvikettakin, nyt pari viikkoa sitten huomasin että edes 200 ml ei pidä neitiä aamuun asti tyytyväisenä ja syöttö välitkin alkoi tihentyä joten odotin sen hetken että neiti täytti edes 2 kk ja ostin maissi velliä. Sekoitan toki sen korvikkeeseen ja tyttö on nukkunut taas yöt tyytyväisenä ja aamuisinkaan ei ole enän niin kärttyinen kuin muutama päivä sitten kun väänsi pelkkää maitoa 200 ml.

Siis oliko teidän mielestänne typerä teko mennä antamaan 2 kk ikäiselle vauvalle velliä jo nyt vai onko se meilestänne ok?

Tässä meinaten vain miehen kanssa tuumailtiin että onhan meillekkin annettu melkein kiinteitä 2-3 kk iässä kun me olimme pikkuisia, siis olisiko tälle muuta estettä kuin se että EU-direktiivit niin sanoo?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä suosituksia kuitenkaan ole ihan tuulesta tempaistu.... Enkä oikein ymmärrä mikä syy vellin aloitukseen oli: jos vauva halusi enemmän maitoa niin miksi sitä sitten ei olisi voinut antaa enemmän ja useammin vaan piti siirtyä velliin. Ja minäkään en oikein ole tajunnut tätä ajattelua että vauvan kuuluisi suunnilleen vastasyntyneestä nukkua läpi yön heräämättä. Vauvat nyt vain heräilevät öisin syömään, ei luulisi tulevan yllätyksenä kenellekään.

Vierailija
22/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meidän neiti sai myös maissivelliä 2kk ikäisenä. Ja hyvin on hengissä säilynyt. Olen ehkä hieman poikkeava äiti siinä mielessä että toki käymme neuvolassa jne. mutta joka ohjetta en ota kirjaimellisesti. Lasta tarkkailemalla ja häntä kuuntelemalla ja maalaisjärjellä täällä eletään. Ja siitä maissivellistä. Miksiköhän sitä annetaan keskosillekin...? Eli MINUN mielestäni täysin turvallista antaa jo kaksikuisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissivelli ei ole viljatuote.

Viljatuotteita minäkin annoin vasta 5kk eli kaurat yms. tuli paljon myöhemmin kuvioihin. Se on tutkittua että lapsen suolisto ei sulata viljaa, maissia kylläkin.

Vierailija
24/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin kysymyksessä on siis olemassa tieteellistä näyttöä, että kiinteiden aloituksesta liian varhain on haittaa lapselle, tai sitten ei. Luultavasti on, kun kerran ohjeet kiinteiden sopivasta aloitusiästä ovat senkin verran esimerkkitapausta myöhäisemmät. Sitten on mietittävä sitä, minkälaisia merkkejä on siitä, ettei pelkkä maito näyttäisi lapselle riittävän: hyvin tiheät syöttövälit, hyvin isot ruokamäärät ja siitä huolimatta tyytymätön vauva jne. Ja sitten esim. yhdessä neuvolan kanssa harkittava, kumpi edellisistä painaa vaakakupissa enemmän. Ellei tällaisia tietoja ole omasta takaa tai joltain asiantuntijalta saanut, on kysymykseen mahdoton ottaa kantaa.

Vierailija
25/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä oli alhainen syntymäpaino ja lähtötilanne tehohoito. Siitä parannuttuaan tytön ruokahalu oli todella aivan mahdoton, rintamaito loppui todellakin jo 2kk iässä vaikka teki mitä. (ei sitä kyllä alkuunkaan paljoa tullut)

Minusta ei ollut mitään JÄRKEÄ heräillä 24 tuntia tunnin välein ja kokeilin siis maissivelliä kun näin että sitä annettiin keskosillekin..

Laitoin aluksi korviketta ja maissivelliä sekaisin ehkä suhteessa 90/10 ja siitä pikkuhiljaa lisäilin.

Vierailija
26/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähes täysimetän tyttöä 7 vko. Korviketta olen antanut joitakuita kertoja ja tulen antamaankin " itsekkäistäkin" syistä eli esim. omien menojen takia tai jos haluan levätä ja miehen antavan pullosta ruokaa.

Toivon että voisin imettää puoli vuotiaaksi. Mutta se tottakai riippuu siitä miten nälkäinen tyttö on ja riittääkö minulla maito. Tilanteesta riippuen siirrytään velleihin ja kiinteisiin, vaikka jo 2 kuukautisena jos tilanne vaatii. Olisi kuitenkin kiva osaimettää ainakin vuosi.

Vierailija
27/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

josko se maito sittenkin riittäisi.

Maissivellissä ei nimittäin ole kuin muutama hassu kalori enemmän energiaa kuin korvikkeessa - ja monissa valmissoseissa on energiaa jopa vähemmän kuin korvikkeessa. Kuulostaa siis aika kummalliselta, että lapsen tyytyväisyys johtuisi vellistä - olisiko niin, että vauva olisi muutenkin alkanut nukkua yöt tai jostain muusta syystä velli vain NÄYTTI vaikuttavan?

Oikeasti kiinteillä on vaikutusta lisääntyneen ravinnontarpeen tyydyttämisessä vasta siinä vaiheessa kun viljat ja liha kuuluvat ruokavalioon, eli yli 5-6 kk ikäisellä lapsella. Siihen saakka ne ovat pelkkää totuttelua ja maistelua. Vihanneksissa, hedelmissä ja marjoissa on vähemmän energiaa kuin korvikkeessa tai äidinmaidossa.

Itse en antaisi vauvalle velliä vielä 2 kk ikäisenä. Itse asiassa kolmosellemme aloitettiin vellit tasan 3 kk iässä - pediatrin suosituksesta runsaan oksentelun vuoksi, josko pysyisi paremmin sisällä kuin maito (vaan enpä huomannut eroa). Sitä aikaisemmin pediatri ei suositellut velliä vaikka lapsi oli kasvanut huonosti ja oksensi lähes kaiken!

Ja tosiaankin, kuten joku muukin näytti sinulle kertovan: on täysin normaalia, että vauva herää öisin syömään - monet tekevät sitä vuoden ikään saakka tai pidempäänkin. Jotkut lapset toki nukkuvatkin yönsä kuten meidän esikoinen 2-viikkoisesta, mutta minusta yöunet on vähän huono syy vellin aloittamiselle.

Sen verran vielä noista " kyllähän meillekin on annettu" -kommenteista, että juuripa siksi on todettu, että se ei ole hyväksi. Toki on totta, että monet näistä ravitsemussuosituksista elävät kovasti ja muuttuvat jatkuvasti johtuen siitä, että tieto lisääntyy koko ajan. Ja monesti suositukset saattavat olla myös jossain määrin vanhentuneita tai ei ihan joka tilanteessa päteviä. Erityisesti suositusten " löysääminen" ja rajoitusten purkaminen tuntuu olevan hidasta silloin kun huomataan, että niistä ei olekaan hyötyä tai on jopa haittaa. Monet suositukset ovat myöskin kulttuuri- ja tapakohtaisia: ravitsemussuositukset eroavat paljonkin maittain. Suositukset kertovat yleensä kuitenkin parhaasta tämänhetkisestä tietämyksestä ja jos tekee toisin kuin suosituksissa sanotaan niin kannattaisi ainakin perehtyä asiaan aika perinpohjaisesti vähintäänkin siksi, että osaisi perustella asian lapselleen sitten joskus kun tämä syyttää väärin tekemisestä ;)

Vierailija
28/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pienipainoinen esikoinen sai kiinteitä (perunaa) 3kk iästä lähtien neuvolan suositukseta kun söi ½-1h välein ympärivuorokauden. Sai myös rintamaidon lisäksi korviketta. Näin saatiin yhtäjaksoiset unet pidentymään 2 tuntiin. Nuorimmainen taasen sai muutamat elinkuukautensa rintamaidon lisäksi korviketta mutta päästiin lopulta täysimetykselle niin että ei saanut muuta ennen 6kk ikää. Hän nukkunut parilla yösyötöllä koko 9kk ikänsä. Kunkin lapsen kanssa siis toimittu miten on oikealta tuntunut.

Vierailija
29/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin aikaisemmalla viestilläni(eka sivulla)sitä et jokainen saa TIETTY ilmaista mielipiteensä siitä et onx vai ee syyskukka idiootti ku aloittanut 2kk ikäiselle vauvalle maissivelliä mut tunnustaa siltä et hän olisi tehnyt väärin aloittaessaan..EI TODELLAKAAN SYYSKUKKA OO IDIOOTTI,mun mielipide.Tässä asiassa ee oo oikeeta eikä väärää asiaa ja jokainen tehköön ku itse haluaa!!

Pääasia et vauva on tyytyväinen kaikin puolin saako hän korviketta rintamaidon sijaan ja jos maitoo alkaa mennä mielin määrin esim.1,5l päivässä niinku meiän 2,5kk ikäiselle typykälle niin kyllä sitä jo saa aloittaa kiinteitäki,enkä tunne olevan itsekäs äiti ollenkaan!Se viel et ku päivän aikana typy joi paljon maitoo niin sit alko iltakitinät mahavaivoista mut ku aloitin kiinteät niin seki vaiva loppui ku typy juo nyt pikkasen vähempi maitoo..

OLEN SIIS SAANUT OHJEEN NEUVOLASTA ET JOS ALKAA MENNÄ PÄIVÄSSÄ TOISTA LITRAA RINTAMAITOO/TUTTELII SAA ALOITTAA KIINTEET,ON SE VAUVA SIT 2kk tai 3kk?

Marjoka

Marjoka

Vierailija
30/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kaikkien kanssa samaa mieltä, tai jos et ole, totea vain että " jokainen tekee niin kuin parhaaksi katsoo" . Kaikkivoipa lause, joka antaa oikeutuksen omille toimintatavoille (ei nyt koske pelkästään tätä keskustelua).

Vierailija
31/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun poika ei koskaan suostunut syömään rintaa, eikä pullostakaan maitoa kunnolla. Kun hän oli vajaa 2 kk vanha sanottiin neuvolassa, että anna pojalle velliä, jos maito ei kelpaa. Annoin peruna-porkkanavelliä sekoitettuna naniin ja sitä poika tykkäsi syödä. Kaikki vauvat vaan eivät syö maitoa vaikka suositushan se olisi.

Tilanne oli itselleni vaikea, koska tyttäreni oli täysimetyksessä reilusti yli puoli vuotiaaksi ja sitten poika ei suostunut imetykseen lainkaan (yritin kolme kuukautta, turhaan)

Vierailija
32/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi selvittää asiat etukäteen eikä kysellä jälkeenpäim täällä että onko joku tehnyt yhtä tyhmästi. Siitäkö saa paremman mielen?

Vierailija
33/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuli tuossa siivotessa vielä yksi ajatus mieleen.

Minä huomasin ajattelevani lapsen ollessa pienempi niin että olen itsekin paljon pirteämpi jos lapsi nukkuu edes kahden tunnin pätkiä. Loogista, eikö?

Jonkun mielestä varmaan itsekästä ajatella näin että annanpa lapselleni kokeeksi maissivelliä, josko se edes nukkuisi sen kaksi tuntia kerralla.

Mutta minäpä ajattelin. Ja minun mielestäni se ei ole itsekästä vaan lapseni sai huomattavasti pirteämmän äidin! Se kauhea " sumu" väistyi pikkuhiljaa kun sai nukutuksi hieman paremmin. TIETENKÄÄN en olisi näin toiminut jos maissivelli ei olisi lapselleni käynyt. En vaan ymmärrä miksi kiusaisin itseäni ja lastani tuputtamalla tyhjiä tissejä tai pelkästään korviketta jos sitä menee hirveät määrät ja hirveän usein. Mutta kuten aiemmin totesin,meillä oli lähtötilannekin ihan toinen kuin monilla muilla.

Itse liputan imetyksen puolesta mutta aina kun se ei onnistu! Tilanteen mukaan tässä on elettävä.

Toivon että kukaan ei loukkaanu mielipiteistäni!

Vierailija
34/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin tänä päivänä on täysimetyssuositus 6kk - ei 4-6kk kuten vielä viime vuonna, vaan kuusi kuukautta. Kai se silloin tarkoittaa myös korvikesuositusta? En kyllä mene vannomaan.

Sen myönnän, että lapsilla voi olla vähän eri aikaan valmius aloittaa kiinteät, mutta n. +/- 2viikkoa tuosta kuudesta kuukaudesta. Sen enempää en itse olisi valmis tinkimään.

Mitä taas tulee neuvoloiden suosituksiin... Siitä en melkein viitsisi edes aloittaa. Kyllähän ne neuvolantädit monesti sanoo sen, mitä lasten vanhemmat haluaakin kuulla. Määräähän monet terveyskeskuslääkäritkin antibiootteja korvakipuiselle lapselle, vaikka hyvin tietävät, että tauti voi olla viruksen aiheuttama tai mennä ohi ilman antibioottejakin.

Eikähän niillä neuvolan terkoilla ole välttämättä ajankohtaisinta tietoa kaikesta. Sehän on ihan mahdotontakin. Sama täti voi neuvoa, että imetä kuuden kuukauden ikäiseksi ja toisessa hengenvedossa sanoa, että puoli vuotiaana pitäisi aloittaa lihat jo... Eihän se niin toimi.

Suomessa ei myöskään näemmä saisi puhua imetysmyönteisesti, kun se on ei-imettävien syyllistämistä. Minä satun kuitenkin uskomaan, että kyllä siinä jokin syy on, että ihminen on nisäkäs ja maitoa tulee, kun lapsi syntyy. Siis sitähän tulee, kun vain olosuhteet on suotuisat eikä lasta tuupata täyteen korviketta/lisämaitoa heti alusta lähtien.

Summa summarum: Minä imetän lastani noin puolivuotiaaksi, sitten otamme pikkuhiljaa kiinteät kehiin. Myönnän, etten ymmärrä vanhempia, jotka alkaa antaan lapsilleen muuta kuin maitoa kovin aikaisessa vaiheessa. Mutta en lähde sotimaan, en edes halua. Ainoastaan silloin koen voimattomuutta kun hyvin sujunut imetys lopetetaan pienen rintalakkoilun tai jonkin muun mitättömän syyn takia. Tai kun synnyttäneiden osaston lisämaidontuputuksen vuoksi onnistutaan pilaamaan imetys sellaisiltakin äideiltä, jotka haluaisivat imettää.

Minä yritän vain tehdä omani kohdalla siten kuin itse oikeaksi koen.

Vierailija
35/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-toivottavasti itse syötte ravintoympyrän mukaan

2-ette aja millään rupusilla autoilla vaan pelkästään uusilla testivoittajilla

3-ostatte lapsellenne parhaan mahdollisen turvaistuimen

4-urheilette ja olette ihannepainossa ja siirrätte tämän mallin myös lapsillenne

5-ette tupakoi tai käytä alkoholia (lasi ruuan kanssa vkloppuna ok)

6-annatte miehenne kanssa turvallisen kodin ja elinympäristön lapsellenne

7-lapsen elämänlaadun kannalta on hyvä jos on myös rakastavat isovanhemmat

kohdat 2 ja 3 ovat erityisen tärkeät kolarin sattuessa (kuoleman ja vammautumisen riski)

kohdat 1,4 ja 5 pidemmällä tähtäimellä terveydellisesti (myös jopa kuoleman riski)

kohdat 6 ja 7 lapsen psyykkeen ja itsetunnon kehittymin takia

Vierailija
36/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin imetin vain noin 6vkoa ja sitten oli pakko siirtyä korvikkeeseen ja heti perään maissivelliin, kun meidän neidille ei oma maito riittänyt, vaan huuti nälkäänsä heti oman maidon jälkeen.

Maissihan on viljoista gluteeniton riisin lisäksi, joten itse uskalsin kokeilla ja koska vauva ei reagoinut iho-oireilla/vatsallaan jatkoin käyttöä ja nyt neiti on jo 5,5 kk ja meillä syödään kaikkia hedelmäsoseita, kaikkia viljoja, kaikkia lihoja, ainoastaan kala aiheuttaa suuria kiukun puuskia, joten jätetään sen kokeilu suosiolla myöhempään.

Lisä ruokaan en ole siirtynyt pitempien yöunien vuoksi vaan siksi, että kasvava lapsi itse vaatii lisäruokaa ja kun sitä saa voi hyvin. Lisäruuasta huolimatta olemme painon suhteen alakäyrillä ja pituudessa yläkäyrillä. Jokainen lapsi ja äiti on yksilö.

Vierailija
37/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on täysimetyksellä ja nukkuu öisin jopa 8-9 tuntia putkeen. Siihen ei ole tarvittu velliä tai mitään muutakaan. Iltaisin hän vain viihtyy useammin tissillä ja nukkuu sitten yönsä hyvin. Aluksi heräiltiin kahdesti, sitten yhden kerran ja nyt herätään jos herätään, riippuu yöstä.

Koskaan en ole ajatellut, että voisin päästä näin helpolla, olin valmis heräämään montakin kertaa yössä. Pienet vauvat syövät usein, sehän on kaikilla tiedossa jo ennen kuin vauva syntyy. Ja imetyksestä en luopuisi, vaikka nännit verissä harjoiteltiinkin. Imettäminen on helppoa ja vaivatonta, niin ja aivan ihana, äidin ja vauvan yhteinen juttu :)

Mutta ei siitä varmasti ole vauvalle haittaa, vaikka maissivelliä antaakin, jos kerran sitä keskosillekin laitoksella annetaan. Ja varmasti syyskukka on sille asialle siunauksensa neuvolasta saanut.

Siskoni antoi kiinteitä 2,5 kuukautiselle tyttärelleen ja heillä neiti (nyt 11kk) on ollut terve ja reipas. Kovasti isosiskoni minultakin kyselee, milloin alan kiinteitä syöttämään, mutta minä jääräpää rakastan imettämistä, enkä ole valmis vielä kiinteitä alottamaan, kun kerran tissimaidolla kasvetaan hienosti!

Puhtia kaikille äityleille lastensa kanssa!

T. Äiti, joka TAAS kärsii vauvakuumeesta ja neiti 2,5kk!

Vierailija
38/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsenne sairastuu vanhemmalla iällä keliakiaan tai vastaavaan.....

Ja ihan vaan sen takia, ettei äiti laiskuuttaan viitsinyt yöllä syöttää niinkuin vauvaoja KUULUU syöttää......

Vierailija
39/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että vertauskuva " Maon punaiseen kirjaan" oli tässä kontekstissa aiheeton. Vihaksi pisti vaan se lynkkausilmapiiri joka tuntuu nostavan päätään joka kerta kun joku toimii " sääntöjen vastaisesti" . Miksi kysyjän kysymykseen ei voida vastata asiallisesti ja ennenkaikkea ystävällisesti jos hän nimenomaan vielä kaipaa neuvoja?? Hyökkäävä asianilmaisu sopii mielestäni kuvaan silloin jos sinua itseäsi vastaan hyökätään. Monen äidin kysymykset ovat varmaan jääneet ensimmäiseksi ja viimeiseksi tällä palstalla ja yleisesti tunnutaan sekoittavan myös keskenään kokemukset ja neuvot..

Ja tiedoksi TE: on myös tieteelisesti todettu, että liiallisen korvikkeen juominen kuormittaa vatsalaukkua ja munuaisia. Ja paljon muuta, ja muuta...

Kaikki ei aina ole niin musta-valkoista ja jokainen lapsi ei ole samasta puusta veistetty. Pääasia, että mennään lapsen hyvinvoinnin ehdoilla!

Myös sen kuuluisan maalaisjärjen voi ottaa käteen....ja kyllä neuvolantäditkin varmaan tietää jotain jostain...

BR Bubble: joka on tehnyt ainakin sata mokaa ja tekee vielä paaaaljon enemmän! Ja se " Maon punainen kirja" sisältää varmasti muutakin kuin ruoka-asiaa...

Vierailija
40/62 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppa minulle, miten niitä vauvoja pitää yöllä syöttää?

Minä en ainakaan taida täältä enää neuvoja kysellä kun vastaukset on tuota luokkaa, sori vaan. Eikö voi asiallisesti neuvoa kysyjää vaan pitää ilkeäksi alkaa.

Yleensä en ole herkkänahkainen mutta nyt pomppas.

VOIHAN se olla että minäkin olen virheitä tehnyt varmaan tuhat ruokkiessani lasta. Jos hänelle maissivellistä tulee keliakia niin sen asian kanssa on sit vaan elettävä. Kantapään kautta tässä on saanut opetella tämän lapsen kanssa elämistä ja olemista. Jokainen lapsi kun ei sovi näihin muotteihin, ei millään!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sori vaan mutta pohja se on miunki säkissäin!