Mistä työstä ei voi kesken päivän lähteä lapsen vasu-keskusteluun?
Meillä on lapsen päiväkodissa vasu-keskustelut ja niitä aikoja venkslataan jatkuvasti. Minä olen sanonut, että mulle käy kaikki, koska olen vauvan kanssa kotona. Nämä työssäkäyvät ovat ihan raivona, kun pitäisi hypätä kesken päivän päiväkodissa.
Miten vaikeaa on lähteä kesken päivää tärkeään palaveriin!?!
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun lapsi on päiväkodissa jos oot itse kotona? Päiväkoti on tarkotettu työssä käyvien lapsille. Ei jollekin laiskalle mammalle joka ei jaksa kahta lasta hoitaa kotona.
Tervetuloa nykyaikaan, päiväkoti on kaikille lapsille.
Jännä.
Jos teet mitä tahansa asiakastyötä, jossa ajanvaraukset voi olla lukkoonlyötyjä monta kuukautta etukäteen. Eli monet palveluammatit ja sote-ala esimerkiksi. Tai jos esimerkiksi työssä on tiukat aikataulut joita et itse päätä ja/tai ajat paikasta toiseen jatkuvasti. Ei kaikki työt ole etä-/toimistohommia, joissa voi laittaa nimensä viereen punaisen pallon ja häippäistä työpisteeltä milloin lystää.
Kyllä se on vaikeaa. Jos on työssä, jossa työsuoritusta ei voi noin vain keskeyttää tai työ on liikkuvaa ym.
Sellaisten ammattien lista on pitkä.
Muistakaa, se on tärkeä palaveri!
Ap
Oletko sinä itse ollut ennen lasten saantia töissä lainkaan?
Olet varmaankin kuullut virka- ja työehtosopimuksista? Niissä määritellään tarkasti ( alakohtaisesti), millaisissa tilanteissa työntekijä voi palkallisesti olla pois työstä eikä vasu-keskustelut ole siellä mainittu. Kannattaisi tutustua näihin, jos et vielä asiaa tunne.
Sellaisessa tilanteessa, että työntekijällä on ns. liukuma päivittäisessä työajassa, on mahdollista liukumien puitteissa sopia vasu-keskustelu aamuun tai iltapäivään. Silloin kuin liukumaan hyödyntää tulemalla hiukan myöhemmin töihin/ lähtemällä hiukan aikaisemmin pois, on työtuntien määrä tasattava sovitun ajan sisällä tekemällä vastaava määrä työtä jonakin toisena päivänä. Tarkoittaa siis pidempää työpäivää. Jos työtunteja ei ole tasannut sovitun ajan sisällä ja työtunneista on vajausta, vähennetään se palkasta.
Mistään työstä, joka on merkittävämpää kuin ap:n kotona löhöäminen vauvan kanssa.
No on se hiukan hankalaa kun työmatka julkisilla 1,5h/suunta. Vasukeskustelu on kestänyt meillä 15min. Luonnollisesti haluan ajan aamuun tai iltapäivään, niin pystyn mennä myöhässä töihin/lähteä ajoissa. Keskellä päivää en kyllä ala vartin takia ottamaan puolta päivää palkattomaksi.
-neljän äiti
Kyllä se vie aikaa, kun huomio matkatkin. Harvalla vanhemmalla on lapsen päiväkoti työpaikan naapurissa.
Perhe voi asua esim. Vantaalla, jolloin päivähoito on Vantaalla. Toinen vanhempi käy töissä Lahdessa ja toinen Helsingin keskustassa. Pääkaupunkiseudulla kulkeminen vie yllättävästi aikaa.
Myös muualla Suomessa vanhemmat voivat käydä töissä pitkien matkojen takana eikä sieltä noin vain käväistä keskellä päivää vasu-keskustelussa. On tarpeeksi haastavaa järjestää aika iltapäivään.
Miksi muuten näitä ei voi järjestää etänä? Silloin asian voisi hoitaa ruokatauolla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on ihan täyttä ajanhukkaa ja pois siitä olennaisesta oikeasta työstä.
Minä kävin joka vuosi kuuntelemassa lapsesta, että hän on rauhallinen ja hyväntuulinen, kaveri on tämäjatämä ja että lapsi tykkää askarrella.
Tiedän aika hyvin tämän muutenkin.
Eikö ole hyvä että tapaamisia on. Ja lapsen kehitystä seurataan aktiivisesti. On matala kynnys havaita haasteet.
Ihan totaalisen turhia ne tapaamiset on.
Ja koko tuo paperisota ja turhat tapaamiset vie sen työajan jonka voisi käyttää siihen seuraamiseen ja haasteiden havaitsemiseen.
Niin minustakin, turhaa ajanhukkaa. Mutta kun ne on PAKKO pitää, laki velvoittaa. Eri asia sellaiset lapset, joilla jonkinlaisen tuen tarvetta.
T.vakaope
Tervetuloa nykyaikaan, päiväkoti on kaikille lapsille.