Mistä työstä ei voi kesken päivän lähteä lapsen vasu-keskusteluun?
Meillä on lapsen päiväkodissa vasu-keskustelut ja niitä aikoja venkslataan jatkuvasti. Minä olen sanonut, että mulle käy kaikki, koska olen vauvan kanssa kotona. Nämä työssäkäyvät ovat ihan raivona, kun pitäisi hypätä kesken päivän päiväkodissa.
Miten vaikeaa on lähteä kesken päivää tärkeään palaveriin!?!
Kommentit (113)
Miten vaikeaa voi olla kuvitella tällaista?? Esimerkiksi työstä, jossa työtä tehdään asiakkaiden/ potilaiden/ oppilaiden kanssa, ei noin vain liueta jonnekin tunniksi, pariksi. Ammatteja keksit varmaan itsekin, kun hieman asiaa mietit.
Voi viddu. Opettaja, poliisi, asiakaspalvelija, tehdastyöläinen, lääkäri, palomies, rekkakuski, kokki....
Esimerkiksi Kelan, TE-toimiston tai poliisilaitoksen rivivirkailija ei keskellä päivää noin vain lähde palaveriin. Samoin monelle lääkärille ja hoitajalle tulee ongelmia siitä, että palaveriaika ilmoitetaan ensi viikolle sen enempiä kysymättä. Bussi- ja rekkakuskit tuskin voivat jättää ajoa väliin siksi, että pitää mennä päiväkotiin. Ruokapalvelutyöntekijä ei voi sanoa, että kouluruokala on tänään kiinni, minun lapsellani on vasu klo 11.00.
Esim opettajan on todella vaikea lähteä kesken päivän keskusteluun. Kun olen pitänyt vanhempainvartteja huoltajille, olen tarjonnut aamu- ja iltapäiväaikoja. Vuorotyötä tekevät pääsevät välillä keskellä päivääkin.
Kun lapseni olivat päiväkodissa, saimme ajat aina joko ihan aamusta tai sitten sopivana päivänä iltapäivällä. Me halusimme käydä keskustelut aina siten, että kumpikin vanhempi oli mukana. Ei ollut ongelmaa.
No, voisin kuvitella että opettaja, päiväkodin työntekijä, perhepäivähoitaja.
sairaanhoitaja ja lääkäri, tosin heillä varmaan pystyy työvuoroihin vaikuttamaan.
Kysyn toisinpäin: miksi sinä et sen vauvasi kanssa voi mennä töihin? Meneehän päivittäin miljoonat suomaalsiet ilman vauvaakin, miksi olet noin avuton?
Sellaisesta työstä, jossa on läsnäolopakko, tarvitaan esim. tuurari tai on esim. sellainen projekti, että koko homma kaatuu, kun tietty tekijä lähtee.
Noissa hommissa jo sairasloma on katastrofi, saati sitten omat menot.
Työpaikkoja ja työtehtäviä on erilaisia.
Esimerkiksi sairaanhoitajan työstä ja veikkaanpa että monesta muustakin, jossa työmatka on riittävän pitkä ja hankala koululle/päiväkodille asti kesken päivän, ja jos joutuu käyttämään esim. useita julkisia kulkuvälineitä. Silloin puolen tunnin palaverista tuleekin äkkiä kaks tuntia ja siitä älähtää jo aika moni työnantaja. Enempi se on niin, että työssäkäyvien työnantaja saa hepulit jos työntekijä poistuu kesken päivän omalle menolleen, joka ei kaiken lisäksi ole edes mitenkään lakisääteinen, kuin että työssäkäyvät siitä noin vain hepuloivat.
Minä olen aina ihmetellyt sitä, miten päiväkodeissa on ihan mission impossible järjestää nuo palaverit siihen yhteyteen kun hoitoaika loppuu ja vanhemmat tulevat hakemaan lasta hoidosta. Etukäteen sovittuna onnistuu varmasti, kun onnistuu koulussakin. Koulussa tosiaan tätä noudatetaan, eli opettaja laittaa palaveriajat Wilmaan about klo 15 eteenpäin noin klo 18 asti muutamana päivänä viikossa.
Jos opettaja voi kerran vuodessa venyttää tuolla tavalla työaikaansa ja saa siitä korvauksen ja on kunnan palveluksessa, niin miksi päiväkodin työntekijät eivät voi?
jos esimerkiksi töissä on päivittäin palavereja, niin hankala sieltä on lähteä. Esim. myyntityössä saattaa olla jo aiemmin sovittuja asiakastapaamisia.
Tai sitten bussikuskit, sairaanhoitajat, kaupan kassat tms, ei sieltä niin vaan lähdetä.
Mulla menisi kolmisen tuntia työpäivästä keskusteluun, jos lähtee kesken päivän. En näe mitään järkeä viedä lasta päikkään, käyttää työmatkaan 40-45 min, olla töissä muutaman tunnin, sitten käydä päikässä, mennä takaisiin töihin ja tulla illalla kotiin. On paljon parempi käydä keskustelu joko aikaisin aamulla tai lasta kotiin hakiessa. Ja meillä on vielä toivottu, että molemmat vanhemmat olisi paikalla. Onneksi aina on aika järjestynyt päivän alkuun tai päätteeksi.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 12:19"]
Meillä on lapsen päiväkodissa vasu-keskustelut ja niitä aikoja venkslataan jatkuvasti. Minä olen sanonut, että mulle käy kaikki, koska olen vauvan kanssa kotona. Nämä työssäkäyvät ovat ihan raivona, kun pitäisi hypätä kesken päivän päiväkodissa.
Miten vaikeaa on lähteä kesken päivää tärkeään palaveriin!?!
[/quote]
Miten yksinkertainen pitää ihmisen olla joka ei tällaista tajua ihan itse? On tainneet aivot vähän pehmentyä siellä kotona vauvan kanssa.
Mulla työ joustaa kyllä, kunhan se aika löytyy siten, ettei minulla ole muita palavereja tai työreissuja. Eli yhtenä päivänä saattaisin päästä vaikka kesken päivän kun taas toisena päivänä saatan olla työreissussa toisella puolella Suomea. Tai sitten saattaa tulla etukäteen sopivaksi katsotulle päivälle palaveri, jota ei vaan voi mitenkään enää siirtää.
Ihan IT-alan töissä olen, asiakkaittenkin kanssa suoraan tekemisissä.
Ap taitaa tässä nyt hakea sitä, että pääsee haukkumaan työssäkäyviä vanhempia siitä, miten työ on heille tärkeämpi kuin lapsi. Useimmiten se ei kuitenkaan ole kiinni siitä, mitä työntekijä haluaa, vaan TYÖNANTAJA PÄÄTTÄÄ, miten työntekijä työaikansa käyttää eikä tietenkään halua tämän häipyvän kesken päivää yhtään mihinkään. On töitä, joissa sen voi tehdä, mutta paljon enemmän on töitä, joissa ei voi häipyä kesken päivää mihinkään, mikä ei ole tes-perusteinen. Ja kaiken sellaisenhan, jos työehtosopimus ei salli, työnantaja voi todellakin kieltää.
Just. Jos lähden kesken päivän niin tilalleni pitää saada toinen työntekijä siksi aikaa, eikä se aina niin helposti onnistu.
Olen huomannut, että kouluissa ja päiväkodeissa työskentelevien on vaikea lähteä pois kesken päivän ja ymmärrän sen kyllä. Itse olen siis noita vasuja järjestävä osapuoli. Ja jos on pitkä työmatka, niin että reissuun lapsen pk:lla menee matkoineen yli pari tuntia, on silloinkin vanhempien vaikea olla pois. Ja onhna noita, esim. kaupassa, sairaalassa jne. missä on pakko olla jonkun paikalla, ja jos ei saa toivomaansa vuoroa tai vuoroa vaihdettua niin eihän sieltä niin vain lähdetä pois.
No esimerkiksi hoitoalalla. Ja kun ei ole vain vasukeskustelut, on myös vanhempainvartit, erityislapsen hoitokäynnit, kaikkien lasten hammaslääkärit yms. joita kyllä riittää. ja lapsia on siis useampi. Kyllä minä yritän järjestää niin, että otan palkattoman vaikka juuri erityislapsen hoitokäyntiä varten ja yritän sille päivälle buukata viisi muutakin lasten menoa. ei ole helppoa, ei.
Tehtaassa töitä tekevät? Lentoemännät ja lentäjät yms.? Kaupan kassa? Opettajat? Bussikuskit? Papit? Lääkärit? Vartijat? Pizzalähetti? Kätilö? Näyttelijä? Tarjoilija? Poliisi?
Riippuu varmaan työyhteisöstäkin.
HAHAAA, PALSTA MAMMAT MENI TAAS HELPPOON PROVOON! OOTTE TE TYHMIÄ!
T. AP
Mistä töistä VOI lähteä kesken kaiken omiin juttuihin?
Olen autonkuljettaja ja saatan olla ihan hornanp*rseessä juuri vasuaikaan. Vähän huono lähteä vaikka 100km päästä juttelemaan pirkkopetterin tarhatädin kanssa...
Minulla ei ole enää päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta kesken päivän tapahtuvat koululaisten hammaslääkärit ja muut pakolliset menot on tosi vaikeaa järjestää. Olen perhepäivähoitaja. Joko otan koko päivän vapaaksi (palkaton) tai sitten roudaan neljä pientä lasta jollekin hammaslääkärin vastaanotolle pitkästymään ja häiritsemään. Kumpikaan vaihtoehto ei ole hirveän kiitollinen.
Mies on luokanopettaja, joten ei sekään voi noin vaan lähteä kesken koulupäivän mihinkään.