Mistä työstä ei voi kesken päivän lähteä lapsen vasu-keskusteluun?
Meillä on lapsen päiväkodissa vasu-keskustelut ja niitä aikoja venkslataan jatkuvasti. Minä olen sanonut, että mulle käy kaikki, koska olen vauvan kanssa kotona. Nämä työssäkäyvät ovat ihan raivona, kun pitäisi hypätä kesken päivän päiväkodissa.
Miten vaikeaa on lähteä kesken päivää tärkeään palaveriin!?!
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 12:30"]
HAHAAA, PALSTA MAMMAT MENI TAAS HELPPOON PROVOON! OOTTE TE TYHMIÄ!
T. AP
[/quote]
Tässä argumentoinnissa se olet kyllä sinä, joka on tyhmä.
Olet lapsesi kanssa lääkärissä, kun kesken kaiken hän ilmoittaa lähtevänsä vasu-keskusteluun, niinkö? :D
Kätilö: "joo hyvin on auki, mutta odotappa 2 tuntia, käyn ensin VASUssa."
Eipä paljoa mielikuvitusta tarvita. Itse asiassa, mistä työstä ylipäänsä VOI lähteä kesken päivän noin vain VASUun? Lounastauotkin on nykyään 20minuuttisia, eihän siinä ajassa kerkeä kuin ajamaan päiväkodille ja takaisin!
Olen lääkäri ja aikataulut muuttuu pitkin päivää. Eipä voi heittää takkia naulaan, jos tulee huonokuntoinen potilas just kun pitäis lähteä Vasuun. No ok, käytännössä varmaan kollegat hoitais, mutta ei ole reilua sekään. Ja matka-aikakin pitää varata.
Ap ei olekaan koskaan ollut työelämässä, joten tuskin ymmärtää työelämän käytäntöjä. Hän on lapsia kotonaan pusaava muiden kustannuksella elävä loisija joka laittaa muut lapsensa päiväkotiin muiden hoidettavaksi, vaikka on itse kotona äitiyslomalla. Kyllä Suomi on hieno yhteiskunta kun kustantaa tälläisten laiskiaisten elämän kehdosta hautaan!
Teen toimistotöitä ja sinällään kyllä pääsen hoitamaan omia asioita kesken päivän, mutta mielelläni en sitä tee. Vaikka matkaa päiväkodille ei ole kuin muutama kilometri, vie vartin keskustelu vähintään tunnin matkoineen. Mielellään menen aamulla vartin myöhemmin töihin tai lähden töistä aikaisemmin, jotta voin keskustella hoitajien kanssa heidän työajallaan, mutta kesken työpäivän en päiväkotiin tule. Minulla on liukuva työaika ja se tunti keskellä työpäivää tarkoittaa myös tuntia pitempää päivää lapselle ja hoitajalle päiväkodissa.
Ja kuka vanhempi vie lapsen päivähoitoon, vaikka itse kotona vauvan kanssa??
No vapaasti vasuun tai muihin menoihin voi lähteä lähinnä töistä, joissa on liukuva työaika, ja työ on muutenkin melko itsenäistä ja vapaata (eikä kovin paljoa palavereja tms.). Tällaisia töitäkin on, itsellänikin on ollut, ja olen työskennellyt mm. kielenkääntäjänä ja erilaisissa hallinnollisissa tehtävissä. Myös mieheni voi melko vapaasti päättää työstään ja työajoistaan, edellyttäen, ettei ole tärkeitä kokouksia tms. Voi tehdä töitä tarvittaessa myös kotoa käsin. Hän on it-alan asiantuntija.
Ja tämä siis vastauksena noihin kysymyksiin, millaisista töistä pääsee kesken päivän erilaisiin omiin menoihin. Toki varmasti suuri osa työpaikoista yleisesti ottaen on sellaisia, ettei niistä noin vain lähdetä omiin ja perheen menoihin.
Jos jonkun palaverin sisältö on pelkästään keskustelua, niin miksi sellaista ei voisi järjestää puhelimitse tai vaikka Skype-videopuhelun avulla? Mitä muuten tapahtuu, jos tuollaisiin palavereihin ei mene?
Hohhoijaa. Ap:n kirjoituksesta hieman paistaa se näkemys että moni vanhempi vastantahtoisesti ottaisi aikaa ja lähtisi töistä jotta pääsisi vasu keskusteluun. Mutta kulta pieni kun kaikki työntekijät eivät ole oman itsensä pomoja niinkuin sinä ole kun olet vauvan kanssa kotona!
Ehkä työ on sinulle vieras käsite mutta niinkuin näistä vastauksista olet varmaan havainnut että tosiaan on monia töitä joista on erittäin vaikea lähteä tai saada sovittua joku aika koska lähdetään kesken työpäivän.
Itse asiassa olen itsekin miettinyt tuota ongelmaa koska olen ollut esim. työssä jossa on ollut työaikaliukuma käytössä joten omat menot pystyi järjestämään kunhan niistä sopi aikaisemmin ja menetetyt työtunnit tehtiin sitten sisään myöhemmin mutta entäs sitten työpaikoilla tai työtehtävissä joissa ei ole liukuvaa työaikaa? Miten työnanataja suhtautuu siihen että työntekijä ilmoittaa tarpeen lähteä päiväkodin keskusteluun keskellä päivää? Onko tällaiseen pyyntöön työnantajan periaatteessa edes lain mukaan suostuttava? Onhan se tietenkin tavallaan menetettyä työaikaa jota ei työntekijä edes ehkä pysty korvaamaan jos työssä on kiinteä työaika ja menetettyjä työtunteja ei voi korvata.
Niin ja ap:lle vielä sanoisin että kyllä varmaan suurin osa vanhemmista ihan mielellään juoksee vaikka millä lapsen asioilla päivisin jos se olisi työnanatajankin mielestä ok. Esimerkkinä voisin sanoa vielä sen että joskus päiväkodista oli tapana kysyä pyhien aikana että "Olisi kiva jos tulisitte hakemaan tänään aikaisemmin jotta pääsemme joulua viettämään tms." Nuo pyynnöt oli todella ärsyttäviä varsinkin kun ne joskus esitettiin niin että ihan kun se olisi vaan vanhemmasta itsestä kiinni haluaako hän hakea kullannppunsa vähän aikaisemmin tai tahalleen pitää päiväkodissa siihen neljään tai viiteen sakka. Haloo! Kyllä varmaan kaikki haluaisivat vaikka jouluaaton aattona sanoa moro pomolle klo 12 ja lähteä joulunviettoon mutta kun se nyt ei vaan mene ihan omien tahtojen mukaan tuo työelämä!
Miten kysymys liittyy vasu-keskusteluun? Meinaatko, että kesken vasu-keskustelun olisi ok ottaa parit puhelinkonffat :D
Se mitä tapahtuu, jos laiminlyö työtehtävänsä, riippuu työnantajasta ja esimiehestä, kuten itsekin varmasti ymmärrät.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 12:43"]
Jos jonkun palaverin sisältö on pelkästään keskustelua, niin miksi sellaista ei voisi järjestää puhelimitse tai vaikka Skype-videopuhelun avulla? Mitä muuten tapahtuu, jos tuollaisiin palavereihin ei mene?
[/quote]
Vaikea minunkin päästä kesken työpäivän mihinkään. Poliklinikalla ajat annetaan monta kuukautta etukäteen, joten jos haluaisin sitoa ajan tyhjäksi se pitäisi tietää sen pari kuukautta edeltävästi. Kollegoita toki voi pyytää tuuraamaan, mutta sitten heidän työnsä jäisi vastaavasti vaille tekijää. Osastolta pääsee hetkeksi helpommin lähtemään, jo vaan kierto on valmis, eikä kukaan ole kuoleman kielissä. Sama ongelma tietysti sairauspoissaolojen suhteen.
Mutta onneksi on olemassa päivystyksen jälkeiset vapaat, joille sitten näitä menoja yritän sopia. ( Ja olen paikalla puolinukuksissa)
Lastenlääkäri
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 12:19"]
Meillä on lapsen päiväkodissa vasu-keskustelut ja niitä aikoja venkslataan jatkuvasti. Minä olen sanonut, että mulle käy kaikki, koska olen vauvan kanssa kotona. Nämä työssäkäyvät ovat ihan raivona, kun pitäisi hypätä kesken päivän päiväkodissa.
[/quote]
Minulla ei ole enää päiväkoti-ikäisiä. Mutta minulla ei kyllä olleet hoidossa, kun olin vauvan kanssa kotona. Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.
Mutta siis olen leikkaussalihoitaja ja sieltä ei oikein voinut lähteä kesken päivän käymään keskuteluissa.
Ajattelin kyllä heti aluksi että tämä on provo koska kukaan ei voi olla noin tyhmä kun ap ja lisäksi aloitus oli kirjoitettu vähän liian provoilevasti. Mutta ei se mitään tässä on hyviä vastauksia ollut muutenkin liittyen juuri tuohon asiaan että vanhempia syyllistetään yleensä ties mistäkin siihen suuntaan että työ on niin tärkeää että ei ehdi hoitaa lapsen asioita mutta niinkuin se nyt on nähty ja kuultu työ on se pomo ja siitä voi luistaa lähinnä vain silloin kun on sairastapaus joko lapsella tai itsellä ja piste. Sillä kuinka helposti vanhempi pääsee vasu keskusteluun ei pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa kuinka paljon välittää omasta lapsestaan eikä olekaan koska vanhempi ei itse sitä säätele kuinka helposti hän pääsee luistamaan töistä vaan sen sanelee täysin työnantaja ja laki.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 12:30"]
Mistä töistä VOI lähteä kesken kaiken omiin juttuihin?
[/quote]
Ainakin tuotekehitysinssinä hypin milloin milläkin omalla asialla viikottain. Ei työnantajaa kiinnosta missä mä olen, sitä kiinnostaa että homma tulee hoidettua ja sovituissa palavereissa ollaan läsnä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 12:45"]
Miten kysymys liittyy vasu-keskusteluun? Meinaatko, että kesken vasu-keskustelun olisi ok ottaa parit puhelinkonffat :D
Se mitä tapahtuu, jos laiminlyö työtehtävänsä, riippuu työnantajasta ja esimiehestä, kuten itsekin varmasti ymmärrät.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 12:43"]
[/quote]
[/quote]
Miten mahdoit ymmärtää kommenttini? Tarkoitin puhelin- tai videoneuvottelumahdollisuudella, että sillä tavalla palaveriin menisi vähemmän aikaa, kun ei tarvitsisi matkustaa fyysisesti toisaalle kesken päivän. Silloin tulisi vähemmän poissaolotunteja korvattavaksi. Tietysti se neuvotteluaika olisi pois työajasta silloinkin, mutta olisi ajallisesti vähemmän kuin jos joutuisi matkustamaan kesken työpäivän + siihen päälle neuvotteluaika.
Meidän lapsen päiväkodissa vasut pidetään aamulla klo 8.00, ellei ole kotona oleva vanhempi, joka voi tulla kesken päivän. Tuollainen aamuaika on vielä suht helppo järjestää, jos on liukumia tai voi toivoa etukäteen iltavuoroa.
Loppujen lopuksi vasu-keskustelut eivät edes ole mitenkään tarpeellisia laheskään aina, eivätkä missään nimessä pakollisia.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 12:19"]
[/quote]
Minulle, perhepäivähoitajalle se on vähän hankalaa. Lapsia en saa jättää yksin, enkä kenenkään muun kuin huoltajan haltuun. Päiväkotiin ei voi viedä enkä edes omista autoa jolla viedä.
Onnksi on arkivapaita niin vasut hoituu silloin.
Meillä oli viime keväänä annettu aika klo 10.45. Oli vaan lappu paikalle jätetty. Minulla alkoi tentti, olen opintovapaalla klo 11. Jos tenttiin ei mene, olisi uusinta ollut vasta syyskuussa. Lisäksi mieheni ei ollut edes Suomessa sinä päivänä ja toivottiin kummankin osallistumista.
Vanhin lapsi on ollut nyt 3 v tarhassa, nuorempi 1 ja tuntuu että ihan samoista asioista "tapellaan" jatkuvasti. Mieheni työ on hyvin hektistä, hänen päivänsä on täynnä klo 8 - 16, meille käy loistavasti klo 7 tai sitten klo 16 eteenpäin, mutta silloin ei käy henkilökunnalle. Minä voin tulla yksin, mutta sitäkin katsotaan kieroon.
Päiväkoti on tosi huippu, mutta nämä vasut aiheuttaa hiukien halkeilua jatkuvasti. Nyt tänään oli tullut lappu varatkaa ajat. Innolla odotan
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 12:24"]
Esimerkiksi sairaanhoitajan työstä ja veikkaanpa että monesta muustakin, jossa työmatka on riittävän pitkä ja hankala koululle/päiväkodille asti kesken päivän, ja jos joutuu käyttämään esim. useita julkisia kulkuvälineitä. Silloin puolen tunnin palaverista tuleekin äkkiä kaks tuntia ja siitä älähtää jo aika moni työnantaja. Enempi se on niin, että työssäkäyvien työnantaja saa hepulit jos työntekijä poistuu kesken päivän omalle menolleen, joka ei kaiken lisäksi ole edes mitenkään lakisääteinen, kuin että työssäkäyvät siitä noin vain hepuloivat.
Minä olen aina ihmetellyt sitä, miten päiväkodeissa on ihan mission impossible järjestää nuo palaverit siihen yhteyteen kun hoitoaika loppuu ja vanhemmat tulevat hakemaan lasta hoidosta. Etukäteen sovittuna onnistuu varmasti, kun onnistuu koulussakin. Koulussa tosiaan tätä noudatetaan, eli opettaja laittaa palaveriajat Wilmaan about klo 15 eteenpäin noin klo 18 asti muutamana päivänä viikossa.
Jos opettaja voi kerran vuodessa venyttää tuolla tavalla työaikaansa ja saa siitä korvauksen ja on kunnan palveluksessa, niin miksi päiväkodin työntekijät eivät voi?
[/quote]
Tuota tuota.. missäs koulussa saa vanhempainvarteista korvausta? Siis jos opettaja venyttää päiväänsä klo 18 asti, niin maksetaanko jossain päin Suomea siitä jotain erilliskorvausta? Kerropa missä, taidan vaihtaa koulua.
Opettajilla on pari tuntia viikossa laskennallista kodin ja koulun yhteistyöhön varattua aikaa, mutta mistään ei kyllä ikinä saa mitään ylimääräistä rahaa, vaikka wilma-viesteihin, sähköposteihin, oppilaiden asioiden selvittämisiin, vanhempainiltoihin ja vanhempainvartteihin menisi 20 ylituntia.