ti 17.4.2012 Voimala: vanhoillislestadiolaisnaisten paikka
Miksi vanhoillislestadiolaisen Maijan lapsuus särkyi? Mukana pastori Mari Leppänen, sosiaalityön tutkija Johanna Hurtig ja teologi Meri-Anna Hintsala.
Ohjelmaa sivuahttps://freepathways.wordpress.com/2012/04/14/voimalassa/va:
Kommentit (133)
on vainottu, painostettu ja mustamaalattu erästä kanttoria joka on myös puhuja, siitä että hän on moittinut julkisesti SRK:n johtokuntaa hunosta pedofiliarikosvyyhden hoidosta. :-(
Rauhanyhdistyksen jäsenistöstä ei ole kerrottu nousseen vastustavia ääniä, päinvastoin.
Täällä nettipalstoilla moni vl esiintyy tiukkana lasten puolustajana. Mutta sittne omassa yhdistyksessä hän myötäilee johtoa eikä puhu mittään samaan sävyyn kuin täällä...
Heidän kauttaan näen ja kuulen paljon asioita vl-elämästä. Olen sitä mieltä, että heitäkin on laidasta laitaan, niinkuin meitä muitakin, että ei heitä voi niputtaa kaikkia samanlaisiksi. Ihan niinkuin ei meitä toisella tavalla uskoviakaan tai uskonnottomia. Ikävä kyllä niinkuin me yleistämme lestoista (anteeksi sana en käytä sitä nimittelynä) hekin yleistävät meistä muista. Vain pienenpieni osa lestoista on pedofiileja ja samoin meistä muista vain pienenpieni osa on esim. alkoholisteja.
Minun mielestäni lestadiolaisuudessa on paljon hyvääkin, perhearvot vaikkapa. Mutta sitten on se kääntöpuolikin ja minusta niihin pitäisi nyt yhteisön hanakasti puuttua. Onhan vl-liike ennenkin kehittynyt, miksei nytkin? Ennenhän ehkäisy ei ollut sallittua missään olosuhteissa, nyt aika monet käyttää jos äiti esim. on masentunut eikä jaksa uutta raskautta. Samoin sallittua on netin käyttö, joten tv-kielto on siihen nähden aika outo. Samoin nämä turhat säännöt alkaen korvakoruista ja päättyen siihen että huulipunaa ei saa käyttää, mutta huulikiilto on ok. Ne eivät elämää mullista, mutta antavat kyllä liikkeestä oudon kuvan.
Tärkein korjattava asia on kyllä tuo ehkäisy ja siihen liikkeen johdon pitäisi kiireesti ottaa myönteinen kanta. Eikö vl-liikkeessäkin voitaisi ajatella, että Jumala on antanut meille aivot ja varmaan toivoo että niitä käytettäisiin? Voihan lapsia olla monta, itseasiassa minusta monilapsisissa perheissä oppii monia asioita paljon paremmin kuin 1- tai 2-lapsisissa. Mutta kun ihmisen aika ja voimavarat ovat kuitenkin rajalliset. Ei kukaan voi oikeasti väittää, että pystyy hoitamaan kodin ja 12 lasta mallikkaasti. Että on aikaa paitsi huolehtia perushoidosta, niin myös antaa syliaikaa, kuunnella lapsen asioita, keskustella, tehdä yhdessä asioita, tukea koulutyössä ja harrastuksissa, pohtia yhdessä elämää ja antaa jokaiselle lapselle myös ihan kahdenkeskistä aikaa. Selittäkää miten se on mahdollista?
Minusta on aika kamalaa, että eräässäkin isossa vl-perheessä on jo 3 vaikeasti vammaista lasta, mutta lisää näyttää taas olevan tulossa. Vanhemmat eivät nytkään selviä lasten hoidosta ilman jatkuvaa ulkopuolista apua, mitä he oikein ajattelevat?
Muuten minusta kukin saa uskoa miten haluaa, jos sen tekee omasta vapaasta tahdostaan, ilman mitään ulkopuolista ohjailua.
Heidän kauttaan näen ja kuulen paljon asioita vl-elämästä. Olen sitä mieltä, että heitäkin on laidasta laitaan, niinkuin meitä muitakin, että ei heitä voi niputtaa kaikkia samanlaisiksi. Ihan niinkuin ei meitä toisella tavalla uskoviakaan tai uskonnottomia. Ikävä kyllä niinkuin me yleistämme lestoista (anteeksi sana en käytä sitä nimittelynä) hekin yleistävät meistä muista. Vain pienenpieni osa lestoista on pedofiileja ja samoin meistä muista vain pienenpieni osa on esim. alkoholisteja.
Minun mielestäni lestadiolaisuudessa on paljon hyvääkin, perhearvot vaikkapa. Mutta sitten on se kääntöpuolikin ja minusta niihin pitäisi nyt yhteisön hanakasti puuttua. Onhan vl-liike ennenkin kehittynyt, miksei nytkin? Ennenhän ehkäisy ei ollut sallittua missään olosuhteissa, nyt aika monet käyttää jos äiti esim. on masentunut eikä jaksa uutta raskautta. Samoin sallittua on netin käyttö, joten tv-kielto on siihen nähden aika outo. Samoin nämä turhat säännöt alkaen korvakoruista ja päättyen siihen että huulipunaa ei saa käyttää, mutta huulikiilto on ok. Ne eivät elämää mullista, mutta antavat kyllä liikkeestä oudon kuvan.
Tärkein korjattava asia on kyllä tuo ehkäisy ja siihen liikkeen johdon pitäisi kiireesti ottaa myönteinen kanta. Eikö vl-liikkeessäkin voitaisi ajatella, että Jumala on antanut meille aivot ja varmaan toivoo että niitä käytettäisiin? Voihan lapsia olla monta, itseasiassa minusta monilapsisissa perheissä oppii monia asioita paljon paremmin kuin 1- tai 2-lapsisissa. Mutta kun ihmisen aika ja voimavarat ovat kuitenkin rajalliset. Ei kukaan voi oikeasti väittää, että pystyy hoitamaan kodin ja 12 lasta mallikkaasti. Että on aikaa paitsi huolehtia perushoidosta, niin myös antaa syliaikaa, kuunnella lapsen asioita, keskustella, tehdä yhdessä asioita, tukea koulutyössä ja harrastuksissa, pohtia yhdessä elämää ja antaa jokaiselle lapselle myös ihan kahdenkeskistä aikaa. Selittäkää miten se on mahdollista?
Minusta on aika kamalaa, että eräässäkin isossa vl-perheessä on jo 3 vaikeasti vammaista lasta, mutta lisää näyttää taas olevan tulossa. Vanhemmat eivät nytkään selviä lasten hoidosta ilman jatkuvaa ulkopuolista apua, mitä he oikein ajattelevat?
Muuten minusta kukin saa uskoa miten haluaa, jos sen tekee omasta vapaasta tahdostaan, ilman mitään ulkopuolista ohjailua.
Olen perheellinen nuorehko vl-nainen ja hiljaisesti samaa mieltä kanssasi. Meidän liikkeen "säännöt" (sanotaan että sääntöjä ei ole mutta käytännössä on, koska jos ei näitä elämäntapa"neuvoja" noudata niin saa ankarat puhuttelut muilta tai vähintään paheksuntaa osakseen) on liian tiukat ja ehdottomati, ja pikkuasioihin keskittyvät. Missä on uskomisen ilo ja uskovan vapaus? Ei korvakorut tee ihmisestä syntisempää, vaan se sydämen tila ratkaisee. Haluaisin meikata (vähän) ja esim. omistaa television, mutta yhteisön paine on tosi kova. :(
Ehkäisyasiakin on liian armoton. Minusta periaatteena se on hyvä ja kaunis alkuperältään, mutta se ei tosiaan, kuten Voimalassa naiset sanoivat, ota huomioon sitä heikossa asemassa olevaa, hyvin väsynyttä äitiä. Tai vaikkapa masentunutta äitiä, joka ei nytkään jaksa kunnolla muodostaa kiintymyssuhdetta lapsiinsa. Tai naista, jolla on sairaus jonka vuoksi raskaus on riski sekä sikiölle että äidille.
Käytännössä ehkäisemättömyydestä on tehty autuuden ehto, ja se on minusta tosi väärin.
t. vl-nainen
Tällaisen pedofilian hiljaisen kannattajan olette myös valinneet johtajaksenne. Saiko naiset äänestää tästä?
Vl naiset eivät pääse päättämään SRK:n puheenjohtajasta.
SRK:n johtokunta, 24 miestä, valitsee keskuudestaan puheenjohtajan, muistaakseni 4 vuodeksi kerrallaan.
Yhtään kertaa ei ole esitetty naista SRK:n johtokunnan jäseneksi. SRK perustettiin vuonna 1906.
SRK:n pj Olavi Voittonen on ollut julkisuudessa sitä mieltä, että koska SRK:n johtokunta edustaa "Efeson vanhimpia" ja kyseessä on käytännöllisen yhdistyksen johtokunnan työn lisäksi hengellinen tehtävä, naisia ei voida edes valita johtokuntaan.
ehkäisykielto on ehdoton. Ja samassa tämä johtohahmo sanoi, että millä vl:t sitten erottuisivat epäuskoisista, jos ehkäisisivät?
Ettekö te tosiaan ymmärrä miten teitä huijataan ja aivopestään ihan pienestä asti? Uskon hyväksyn, mutta en minkäänlaisia itsekeksittyjä sääntöjä, jotka vielä muuttuvat vuosien saatossa.
Aluksi tv oli syntiä, koska itse saatana liikutti siellä kuvia. Tuntuu oudolta nykyihmisestä, mutta näin todella opetettiin 60-luvun alussa. Sitten kun ymmärrettiin tekniikkaa, tv olikin syntiä siksi kun sieltä tuli synnillistä ohjelmaa. Se oli sitä aikaa kun telkun lempinimi oli "saatanan sontaluukku". Nykyään tv-kielto on voimassa, koska se muka vie ihmisen ajan (toisin kuin netti!).
Ehkäisykielto on voimassa edelleen, mutta läheskään kaikki eivät sitä enää noudata. 20-30 v sitten naiset synnyttivät henkensä uhallakin ja ei ollut vain 1 tai 2 tapausta kun suurperheen äiti menehtyi raskauteen tai synnytykseen. Se oli todella pimeää aikaa vl-liikkeessä.
Pitäkää hyvät ihmiset uskonne, mutta älkää naurettavia sääntöjänne, niillä ei ole uskon eikä pelastuksen kanssa mitään tekemistä. Houreukkojen keksimiä juttuja!
Olen perheellinen nuorehko vl-nainen ja hiljaisesti samaa mieltä kanssasi. Meidän liikkeen "säännöt" (sanotaan että sääntöjä ei ole mutta käytännössä on, koska jos ei näitä elämäntapa"neuvoja" noudata niin saa ankarat puhuttelut muilta tai vähintään paheksuntaa osakseen) on liian tiukat ja ehdottomati, ja pikkuasioihin keskittyvät. Missä on uskomisen ilo ja uskovan vapaus? Ei korvakorut tee ihmisestä syntisempää, vaan se sydämen tila ratkaisee. Haluaisin meikata (vähän) ja esim. omistaa television, mutta yhteisön paine on tosi kova. :(
Ehkäisyasiakin on liian armoton. Minusta periaatteena se on hyvä ja kaunis alkuperältään, mutta se ei tosiaan, kuten Voimalassa naiset sanoivat, ota huomioon sitä heikossa asemassa olevaa, hyvin väsynyttä äitiä. Tai vaikkapa masentunutta äitiä, joka ei nytkään jaksa kunnolla muodostaa kiintymyssuhdetta lapsiinsa. Tai naista, jolla on sairaus jonka vuoksi raskaus on riski sekä sikiölle että äidille.
Käytännössä ehkäisemättömyydestä on tehty autuuden ehto, ja se on minusta tosi väärin.
t. vl-nainen
mutta tahtoisin painottaa sitä, että VL:t eivät ole kaikki samanlaisia ja samoin ajattelevia ihmisiä.
MINÄ olen sitä mieltä, että lapsia voi tehdä sen verran kuin jaksaa hyvin hoitaa. Sen jälkeen otetaan ehkäisy käyttöön.
Ja että lapset TÄYTYY hoitaa hyvin.
Että kaikki pedot ovat täyssekoja, linnaan vaan loppuiäkseen.
Että lakien ja hyvien tapojen noudattaminen kuuluu yhtälailla VL-uskoville kuin muillekin.
Minusta on hienoa, että julkisesti(kin) jahdataan niitä pedoja ja keskustellaan VL-liikkeen huonoista käytännöistä.
MUTTA siitä en pidä, että minut leimataan sekopäiseksi hyväksikäyttäjä lapsitehtaaksi sen takia, että kuulun VL-yhteisöön.
mutta sinäkin ajattelet toisin kun mitä vl:t yleiesesti ajattelee. Eikö se ole tekopyhää?
Itse olen 23v kahden lapsen äiti, ja ehkäisykysymys on tosiaan tullut ajankohtaiseksi..En koe että teen väärin jos ehkäisen, mutta silti se on sellainen asia joka on vaan kiellettyä. Vai alkaisitko keskusteluillassa ry:llä avoimesti siitä puhumaan?
Itseä nimenomaan häiritsee se että kun ei itse koe tekevänsä väärin, mutta jos joku vanha patupappa jossain srk:lla sanoo että se on väärin niin sitten se on väärin...Ja miksi sitten olla mukana yhteisössä kun tavallaan teeskentelee? ehkäisee piilossa.
Joo sekoa tekstiä kun ajatukset karkailee :)
SRK:n johto tietää mitä puhujat puuhaavat.
Itse olen tälläl hetkellä vl, koska irtaantuminen on niin vaikeaa. Olen lapsesta asti ajatellut monista meille opetetuista asioista toisin. Minulle meikkaamattomuus, televisiottomuus tms. ovat vain tapakulttuuria, jotka osa vl:stä on jostakin syystä 'synnillistänyt'. Niistä on joillekin tullut uskon mittareita.
Minulle uskominen on armoa. Minä itse olen tavallinen, virheitä tekemä ihminen, mutta Jumala on syntini sovittanut. Olen saanut uskon lahjaksi yksin armosta, en omien tekojeni kautta. Ja tässä tullaankin siihen, että mielestäni kenelläkään meistä ihmisistä ei ole oikeutta määritellä, kuka pääsee taivaaseen, kuka ei. Se, joka sitä tekee, tuomitsee. Raamatussa sanotaan selvästi, että älkää tuomitko, jotta teitä ei tuomittaisi.
Mielestäni siis usko Jumalaan riittää. Usko Jumalaan saa myös pyrkimään toteuttaa Raamatun ohjeita elämässään. Näin ollen, olen aina ajatellut, että mihinkään liikkeeseen kuulumisella ei taivaaseen päästä.
Näin myös opetan lapsilleni ja ajattelen, että he tulevat oppimaan sen, että usko on iloinen asia. Ei ahdistava tapojen viidakko, jossa toisten ihmisten sosiaalinen paine määrittelee sen, kuinka elät.
Miksi kuulun liikkeeseen, kun kerran ajattelen näin? Yllätys, yllätys, meitä on todella monia, ketkä jakavat samanlaisen ajatusmaailman. En ole ajatusteni kanssa yksin. Koska lestadiolaisuus ei ole pelkkä usko, vaan myös oma kulttuurinsa, on siitä erittäin vaikea irrottautua. Jos olet lapsesta asti kasvanut sen ilmpiiriin, ihmisiin, normistoon, rakkauteen, ei lähtemisestä seuraa pelkkää hyvää. Joskus on pienempi paha olla liikkeessa kuin lähteä siitä. Mielestäni tämä ei kuitenkaa ole väärin. Itse elän kuten opetan, enkä yritä elää kulissielämää. Ts. en ole kaksinaismoralisti. Näen, että minulla on oikeus olla tässä yhteisössä tällaisena kuin olen. Sen vuoksi, että en pysty ajattelemaan siten, miten ihminen välillä saarnaa, en voi pakottaa irrottautumaan koko kulttuurista eikä kenelläkään Raamatun mukaan ole oikeutta tuomita minua siitä.
Kaikesta ajatuksistani huolimatta olen miettinyt irtaantumista paljonkin. En ole varma, olenko matkalla siihen, onko minulla menossa pitkä irtaantumisprosessi kesken. No, sen aika tulee näyttämään. Luultavasti tälläkin palstalla on paljon samalla tavalla ajattelevia vl:ä.
Minä ainakin olen. Olen miettinyt uskonyhteisön jättämistä, mutta kuitenkin olen todennut aina, että hyvät puolet peittoavat huonot. Silti välillä ahdistaa se, miten kapea esim. naisen malli vl-yhteisössä on.
"Käytännössä ehkäisemättömyydestä on tehty autuuden ehto"
Joka muuta väittää, valehtelee.
Ainakin kansanedustaja Kari Tolvanen, joka on siviiliammatiltaan rikospoliisi, on pitänyt lasten hyväksikäyttötuomioiden koventamistsa yhtenä vaaliteemanaan. Hän on kirjoittanut asiasta tiukasti (ks. linkki).
http://freepathways.wordpress.com/2011/09/01/tolvanen/
Tolvanen on työssään nähnyt mitä kaikkinaista pahaa aikuiset lapsille tekee, myös uskontojen piirissä.
t. vl-nainen
Noita kaikkia, mutta miksi sitten edes olla vl, kun ei eroa mitenkään normaalista luterilaisesta? Mihin enää koko lahkoa tarvisi olla? Miksi et vaan elä normaalisti, jos haluat?
Eivät pystyneet saamaan niitä enää kiikkiin vaikka ihan valtionsyyttäjä otti asian tutkittavaksi:
<a href="http://freepathways.wordpress.com/2010/05/07/hyvaksikaytetty-minna/" alt="http://freepathways.wordpress.com/2010/05/07/hyvaksikaytetty-minna/">http://freepathways.wordpress.com/2010/05/07/hyvaksikaytetty-minna/</a&…;
helsingn Sanomien toimittajat haastattelivat "Minnaa" eli tämän uuden kirjan Maijaa (peitenimiä) keväällä 2010.
Silloin vl liikkeen johto tääysin kielsi illmiön olemassaolon.
Vai luuletteko, että normi vl raportoi suoraan srk.lle kaikesta. Eiköhän se mene niin, että sinne rikospoliisille mennään ihan ekaksi tällaissa asioissa.
Koska on kasvatettu uskomaan, että se onko pelastettu, riippuu lähipiirin lestadiolaisten mielipiteestä sinusta. Muut ihmiset määrittää rauhanyhdistyksellä, oletko oikealla tavalla uskomassa.
Jos he eivät hyväksykkään sinua, silloin joudut helvettiin.
samoin kuin meikkaus, tv yms. eivät ole opillisia asioita ollenkaan. Tapoja vain, joita voi joko noudattaa tai olla noudattamatta.
Lestadiolaisuuden ydin on minusta armo: syntien anteeksiantamus. Muuta ei tarvitse, tavat ovat ihan turhia. (Joku ihmetteli että miksi pelkkä luterilaisuus ei riitä, minusta juuri tästä syystä.)
Joku toinen kommentoi, että uskovainen ei ehkäise, ellei kuolema uhkaa. Miten sen nyt sitten ottaa. Minusta erittäin hyvä syy ehkäistä on se, ettei kykene tarpeeksi hyvin huolehtimaan lapsista, tai jos kokee raskauden liian hankalaksi. Tai vaikkapa jos masentuu.
Itse sanoisin, että "oikea" uskovainen ei kyylää toisia, ei puhu selän takana toisten asioista, ei syyttele eikä varsinkaan tuomitse.
Kyllä se usko säilyy entisellään, ei muutu, vaikka typerät tavat muuttuvatkin.
että lasten suojelua edistämään pyrkinyt Johanna Hurtig on lestadioalisten jothajien toimesta taikka liikkeen rivijäsenten toimesta leimattu mielisairaaksi.
Sehän on ihan kuin jossain diktatuurissa! Mitään kielteistä tai huolestuttavaa ei saa ilmaista myöskään Kiinasa, eikä Pohjois-Koreassa.
Totisesti toivon että lestadiolaisuus ei leviäisi maassamme eikä ottaisi kovin suurta valta ayhteiskunnassa!
että lasten suojelua edistämään pyrkinyt Johanna Hurtig on lestadioalisten jothajien toimesta taikka liikkeen rivijäsenten toimesta leimattu mielisairaaksi.
Sehän on ihan kuin jossain diktatuurissa! Mitään kielteistä tai huolestuttavaa ei saa ilmaista myöskään Kiinasa, eikä Pohjois-Koreassa.
Totisesti toivon että lestadiolaisuus ei leviäisi maassamme eikä ottaisi kovin suurta valta ayhteiskunnassa!
kritiikkiä ei saa esittää kun sit sä oot parjaaja
se on kaikki tai ei mitään
älä ajattele itse niin pääset paljon helpommalla
äläkä varsinkaan kyseenalaista mitään
Ensinnäkin...mistä hiivatista väite, että
lestadiolaisnaiset olis alistettuja??
Missä mielessä, häh? Itse en ainakaan koe
olevani alistettu yhtikäs mihinkään, päinvastoin. Ihan vapaaehtoista tämä on, mua kukaan mihinkään
ole pakottanut, eikä pakota.
Ja miten se onki niiiin vaikea ymmärtää, että meikäläisiäki on moneen lähtöön? Ne pedofiilijutut
on ihan sairaita, niitä nyt ei voi kukaan puolustella mitenkään!!! Ne jotka asiasta ovat
vaienneet, ovat itsekin jollain tapaa vinksahtaneita. Ja tuo väite, että lestadiolaislapset ois jotenki reppanoita, niin
kyllä minä olen sitä mieltä, että katselkaas nyt vähän ympärillenne...kuinka paljo on valtaväestössä näitä reppanoita, joita pätkitään kotona turpiin ja ollaan koulussaki huumetokkurassa...ja niihinhän ei sitten kukaan kiinnitä mitään huomiota. Ei ei, lestat sitä jalestat tätä. Krääh.