Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ti 17.4.2012 Voimala: vanhoillislestadiolaisnaisten paikka

Vierailija
15.04.2012 |

Miksi vanhoillislestadiolaisen Maijan lapsuus särkyi? Mukana pastori Mari Leppänen, sosiaalityön tutkija Johanna Hurtig ja teologi Meri-Anna Hintsala.

Ohjelmaa sivuahttps://freepathways.wordpress.com/2012/04/14/voimalassa/va:

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan toisille merkkaa niin paljon piirit, jonka vl-yhteisö antaa. Ei jakseta rakentaa uutta elämää ja uusia ympyröitä.

Mutta positiivista niissä, jotka eivät lähde, vaan jäävät ja eivät noudata sääntöjä pilkun tarkasti ja näin ollen yhteisö muuttuu edes pikkuhiljaa. Omat lapset saavat vaikutteita, ehkä läheisimmät ystävät jne.

Vierailija
122/133 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan toisille merkkaa niin paljon piirit, jonka vl-yhteisö antaa. Ei jakseta rakentaa uutta elämää ja uusia ympyröitä.

Mutta positiivista niissä, jotka eivät lähde, vaan jäävät ja eivät noudata sääntöjä pilkun tarkasti ja näin ollen yhteisö muuttuu edes pikkuhiljaa. Omat lapset saavat vaikutteita, ehkä läheisimmät ystävät jne.

Samaa mieltä. Pitäkää pintanne te vl-naiset jotka haluatte itsekkin vaikuttaa siihen miten elämänne ja tytärtenne elämä menee. Se on teidänkin yhteisönne ja teidänkin uskonne, älkää antako painostaa itseänne ulos. Jonkun on aina näytettävä tietä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jotka eivät lähde, vaan jäävät ja eivät noudata sääntöjä pilkun tarkasti ja näin ollen yhteisö muuttuu edes pikkuhiljaa. Omat lapset saavat vaikutteita, ehkä läheisimmät ystävät jne.

Mutta miten sinä opetat lapsillesi? Opetatko että sääntöjä kuuluu noudattaa kun niin opetetaan?

vai opetatko että saa silti tehdä vilunkia ja teeskennellä muka noudattavansa vaikak ei noudata?

vai miten ?

Vierailija
124/133 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jotka eivät lähde, vaan jäävät ja eivät noudata sääntöjä pilkun tarkasti ja näin ollen yhteisö muuttuu edes pikkuhiljaa. Omat lapset saavat vaikutteita, ehkä läheisimmät ystävät jne.

Mutta miten sinä opetat lapsillesi? Opetatko että sääntöjä kuuluu noudattaa kun niin opetetaan?

vai opetatko että saa silti tehdä vilunkia ja teeskennellä muka noudattavansa vaikak ei noudata?

vai miten ?

Ei sellaista uskontoryhmää olekaan jossa kaikki jäsenet olisivat kaikista opillisista asioista samaa mieltä, eikä minkään uskonnon kehitys ole pysähtynyt eikä pysähdy vaikka haluttaisiin.

Vanhemmat luonnollisesti opettavat lapsilleen sen mihin itse uskovat, jos on uudistusmielisiä ajatuksia niin sillähän ne etenevät.

Vierailija
125/133 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista uskontoryhmää olekaan jossa kaikki jäsenet olisivat kaikista opillisista asioista samaa mieltä, eikä minkään uskonnon kehitys ole pysähtynyt eikä pysähdy vaikka haluttaisiin.

Vanhemmat luonnollisesti opettavat lapsilleen sen mihin itse uskovat, jos on uudistusmielisiä ajatuksia niin sillähän ne etenevät.

Minä puhun rehellisesti niin kuin ajattelen, puhun ystävieni ja lähipiirini kanssa, ja puhun lasteni kanssa kun se aika tulee. Ei mun mielestä kenenkään kannata teeskennellä, ei siitä seuraa mitään hyvää pitemmän päälle. Jokaisen kannattaa kuunnella omaa omaatuntoaan. En minä ainakaan koe teeskenteleväni enkä valehtelevani kun kerran kerron miten ajattelen jos asioista tulee puhe. Mun mielestä mm. ei ole estettä naispappeudelle tai ehkäisylle jos pariskunta siihen tuntee tarvetta.

t. vl-mama

Vierailija
126/133 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista uskontoryhmää olekaan jossa kaikki jäsenet olisivat kaikista opillisista asioista samaa mieltä, eikä minkään uskonnon kehitys ole pysähtynyt eikä pysähdy vaikka haluttaisiin. Vanhemmat luonnollisesti opettavat lapsilleen sen mihin itse uskovat, jos on uudistusmielisiä ajatuksia niin sillähän ne etenevät.

Minä puhun rehellisesti niin kuin ajattelen, puhun ystävieni ja lähipiirini kanssa, ja puhun lasteni kanssa kun se aika tulee. Ei mun mielestä kenenkään kannata teeskennellä, ei siitä seuraa mitään hyvää pitemmän päälle. Jokaisen kannattaa kuunnella omaa omaatuntoaan. En minä ainakaan koe teeskenteleväni enkä valehtelevani kun kerran kerron miten ajattelen jos asioista tulee puhe. Mun mielestä mm. ei ole estettä naispappeudelle tai ehkäisylle jos pariskunta siihen tuntee tarvetta. t. vl-mama

Moni vl tässä keskustelussa on ilmoittanut uskovansa eri tavalla kuin SRK:n virallinen linja opettaa, esim. ehkäisyssä.

Miten te pystytte opettamaan lapsillenne näitä "omia oppeja", kun lapset joka tapauksessa oppivat sen SRK:n opin mukaisen käsityksen pyhäkoulussa ja raamattuluokassa, SRK:n omassa rippikoulussa ja SRK:n leireillä.

Eikö tästä tule aikamoinen hämmennys lapselle ja nuorelle että omat vanhemmat onkin erihenkisiä kuin mitä lapsille opetetaan ainoana oikeana jumalansanana...

Vierailija
127/133 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin tässä on kurjaa, että suuri osa meistä lestadiolaisista uskoo samalla tavalla kuin "ennen", ajattelee, että aika muuttuu, Jumalan sana ja usko ei. Sitten on äänekäs vähemmistö, joka "likaa omaa pesäänsä", kun ei halua "pois yhteisöstä" mutta ei halua uskoa ja elää yhteisön oppien mukaan. Raamatussa sanotaankin jotain siihen tapaan, että tunnustakaa meidät, niin kyllä me itse itsemme puetamme. Ja sillä siis tarkoitetaan sitä, että kaikki pitäis hyväksyä samanlaisina uskovina vaikka he itse "muokkaisivat" uskon omiin tarpeisiinsa sopivaksi.

Ymmärrättehän sinä ja muut tyytyväiset, yhteisössänne vain hyviä asioita näkevät ja sitä puolustelevat sen, että teidän yhteisönne säännöt ja toimintatavat ovat aiheuttaneet ja aiheuttavat tänäkin päivänä suurta kärsimystä joillekuille? Ja ne, jotka kärsivät, eivätkä pysty esim. ottamaan lapsia vastaan perä perään sairastumatta, saavat kuulla että voi voi, uskosi on heikko jne. Sellainen on todella julmaa ja ymmärtämättömyys vain pahentaa heidän asemaansa.

Toisaalta näihin pedofiliatapauksiin ja niiden käsittelyyn ei paljoa selityksiä tarvita. On tavallaan ymmärrettävää, että lestadiolaisuusyhteisö haluaa antaa kaiken anteeksi ja korostaa anteeksiantoa. Se on kuitenkin perin kummallista - ja mielestäni on julmaa olla ajattelematta sitä - että pienet sääntörikkomukset merkitsevät teille helvettiin joutumista eikä niitä anneta anteeksi, kun taas toisiin ihmisiin kohdistuneet, elämänmittaiset arvet jättävät hirmuteot voidaan kuitata anteeksiannetuiksi muiden kuin uhrien toimesta. Naista, joka ei halua synnyttää, ei varmasti ymmärretä. Pedofiilia kylläkin.

Sietää ajatella hieman ja tutkiskella näitä asioita mielessään ennenkuin raivokkaasti puolustaa vallassa olevia, sääntöjä sanelevia ukkeleita ja yhteisön autuutta. Varmasti lestadiolaisuudessa on paljon hyvää, joten eikö olisi aika poistaa rankat epäkohdat?

Vierailija
128/133 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taivaaseen ei helppoa tietä päästä. Jos minä sen eteen kärsin ja kipuilen, ei sinne kukaan kanssasisarkaan saa helpommalla livahtaa."

Itse koin naisten keskinäisen, "näkymättömän" kontrollin kaikista raskaimpana lieveilmiönä.

Nyt olen ollut reilut kaksi vuotta poissa ja olen niin vapaa ja onnellinen, etten ole koskaan elämässäni ollut. Ja mikä ihmeellisintä : olen löytänyt uskomisen ilon. Ihan aidon, ja koen ensimmäistä kertaa elämässäni, mitä on armo ja rakkaus Kristuksessa. Ajatella, että piti lähteä pois jostain sellaisesta, jonka kuvittei olevan ainoa oikea usko, löytääkseen armon ja uskomisen ilon. On kuin vaate olisi riisuttu silmiltäni ja olisin saanut näköni.

Tiedän niin tarkkaan, miten syvällä ja miten sisällä - kaikkeen suloisesti sotkeutuneena - siinä liikkeessä on ihminen, joka siihen on syntynyt, kasvanut ja jäänyt. Oli elämäni rohkein teko lähteä ja taistella siitä viidakosta, niistä ajatusmalleista eroon ja nähdä valo ja todeta se, että elämää on muuallakin ja siinä elämässä on jopa kaikki maailman värit : entisten mustan ja valkoisen sijaan.

Rohkeita naisia oli eilen Voimalassa ja toivotan heille kaikkea hyvää ja Jumalan suurta siunausta valitsemallaan tiellä!

Vierailija
129/133 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean epäuskottavaa että jotakuta kaikki siskojen poikaystävät käyttäisivät hyväkseen???

Vierailija
130/133 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät pystyneet saamaan niitä enää kiikkiin vaikka ihan valtionsyyttäjä otti asian tutkittavaksi:

http://freepathways.wordpress.com/2010/05/07/hyvaksikaytetty-minna/

helsingn Sanomien toimittajat haastattelivat "Minnaa" eli tämän uuden kirjan Maijaa (peitenimiä) keväällä 2010.

Silloin vl liikkeen johto tääysin kielsi illmiön olemassaolon.

Vierailija
131/133 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lapsen hyväksikäytöstä kiinnijääminen ja siitä seuraava rangaistus vanhenee uhrin täyttäessä 25 v!!

Miksi ihmeessä??!!

Tietääkö kukaan mitään tahoa, joka ajaa näiden lasten hyväksikäyttö, muu raiskaus ym. rikoksien päivittämistä oikealle tasolle?

Vierailija
132/133 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja se täällä aina pistää silmään, että äitejä syyllistetään, jos isä käyttä lasta hyväksi. Mutta kyllä oon sitä mieltä, että terve ihminen ei himoitse seksuaalisesti lasta, vaikka ei puolisoltaan saiskaan tyydytystään. Ei nainen ja lapsi oo kuitenkaan sama asia. Ja ihan varmasti seksuaalisten tarpeiden tyydyttämiseen löytyy aikuinenkin ihminen, jos kerran sen välttämättä tarvitsee ja vaikka oma puoliso ei suostuis..

ollut siitä että miten äiti sallii lpsiaan käytettävän hyväksi.. sallii lasten rikkomisen ja hajottamisen eikö ilmoita siitä rikospoliisille! Eikai sillä ole mitään tekemistä vanhempien seksielämän kanssa.

Vierailija
133/133 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo naisten toisiinsa kohdistama kontrolli on minullekin pistänyt silmäään, kun näistä asioista on nyt n. 5 vuoden aikana alettu puhumaan enemmän. Ja juuri tuo puuskahdus siitä, miten epäreilua on, jos joku pääsee taivaaseen helpommalla on aika spontaani lausahdus, kun puhutaan vaikka ehkäisystä... EIkö uskovainen ole iloinen jokaisesta sielusta, joka taivaaseen pääsee?! Väliäkö sillä miten?

Kateutta, katkeruutta ja pahansuopaisuutta. Ei uskovainen ole siitä vapaa. VL-piireissä tuo vaan on muodostunut normiksi, tapakulttuurista eroavaa saa paheksua, puhutella, kontrolloida ja eristää. Useimmissa muissa piireissä tuollaista sanotaan henkiseksi väkivallaksi ja kiusaamiseksi. (ja tapahtuu sitä ihan kaikissa yhteisöissä, mutta VL on esimerkki siitä, miten tilanne voi nyrjähtää niin, että tuo on se nomri, "oikea tapa" käsitellä erilaisia ajatuksia ja tekoja)

Sorry, mutta jotenkin

Kauhean epäuskottavaa että jotakuta kaikki siskojen poikaystävät käyttäisivät hyväkseen???

No onko se jotenkin oleellisesti eri tilanne kuin se, että yksi tai muutama sikon poikakaveri käyttää hyväksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän