Lapsi (12v)oli yökylässä kaverillaan
Lähti eilen klo 12 ja kun nyt tuli kotiin, kertoi, ettei kaverin vanhemmat olleet koko aikana kotona. Kaveri 11v (täyttää syksyllä 12v)ja isosiskonsa melkein 17v olivat keskenään.
Mietin, että olikohan tyttö mahtanut kertoa vanhemmilleen yövieraasta (kysyin kyllä omaltani, että onko kaverin vanhemmilta kysytty). Eipä tullut mieleenkään, että lapset olisivat siellä keskenään.
Kommentit (48)
ongelmaa sattunut,vai miksi kyselet.
yökylään juttelematta vanhempien kanssa. Oma isosiskoni otti minut mukaan yökylään kaverinsa luokse kun olin 6. luokalla.. tai siis tämän tarinan vanhemmat kuulivat.
Totuus on että olin jossakin ihan muualla.. =/
Vaikka ei se tämän pointti olekaan, mutta näin uteliaana naisena kyselen:)
En itse näkisi sitä mahdottomana asiana, että 12-vuotiaani olisi kaverinsa luona yötä jos siellä olisi 17-vuotias, ilman niitä vanhempiakin.
Mutta toki tahtoisin tietää asiasta.
ongelmaa sattunut,vai miksi kyselet.
Ja olisi voinut sattua. Ilmeisesti isosisko oli luotetteva, ettei esim. pistänyt pystyyn bileitä ja kutsunut taloa täyteen kavereitaan.
Omat lapset ovat melkein 16v, 14v ja 12v enkä kyllä jättäisi heitä yön yli keskenään. Enkä varsinkaan antaisi kutsua kavereita yöksi silloin. Toki varmaan pärjäisivät, mutta silti. Aina voi tulla jokin yllätysmomentti.
Vaikka ei se tämän pointti olekaan, mutta näin uteliaana naisena kyselen:)
En itse näkisi sitä mahdottomana asiana, että 12-vuotiaani olisi kaverinsa luona yötä jos siellä olisi 17-vuotias, ilman niitä vanhempiakin.
Mutta toki tahtoisin tietää asiasta.
Ja asumme Helsingissä.
Tottakai ala-asteikäisen yökyläilystä sovitaan AIKUISTENkin kesken.
16-vuotiaana saattaa jo asua omillaankin:)
Vierailija - 15.04.12 03:57 (ID 14676763)
Mutta aika harvoin 12v pikkusiskon ainoana huoltajana.
Vanhemmat lähtevät vaikka mökille ja lapsi pyytää kaverin seuraksi. Oma 8v on ollut pari kertaa tuolla tavalla yökylässä, minulle selviää vasta seuraavana päivänä, että ovat olleet kahdestaan. Ei lasten perään koko ajan tarvitse katsoa.
12-vuotiaan perään, on varmaan 16-vuotias jotenkin kehityksessä jäljessä.
Mutta silti, toki edelleen tahtoisin tietää, jos lapseni olisi kylässä jossa ei ole aikuista. Enkä varmaan edes päästäisi, vaan pyytäisin meille yöksi.
12-vuotiaan perään, on varmaan 16-vuotias jotenkin kehityksessä jäljessä.
.
Lähti eilen klo 12 ja kun nyt tuli kotiin, kertoi, ettei kaverin vanhemmat olleet koko aikana kotona. Kaveri 11v (täyttää syksyllä 12v)ja isosiskonsa melkein 17v olivat keskenään. Mietin, että olikohan tyttö mahtanut kertoa vanhemmilleen yövieraasta (kysyin kyllä omaltani, että onko kaverin vanhemmilta kysytty). Eipä tullut mieleenkään, että lapset olisivat siellä keskenään.
jos en tunne vanhempia. Siis edes päivällä, mutta tapansa kullakin.
Mikä ongelma tuossa nyt on? Kyllä tuon ikäiset lapset pärjäävät ihan hyvin keskenään, varsinkin jos 17 v on ollut heidän seurassaan.
jos en tunne vanhempia. Siis edes päivällä, mutta tapansa kullakin.
ette sovi asiaa vanhempien kanssa? Arvatkaapa vaan ovatko lapsenne kohta oikeasti siellä missä sanovat, käyttävät tätä aivan varmasti jossain vaiheessa hyväkseen, elleivät jo käytä.. tyyliin "sano sä että ollaan teilla, niin mä sanon että ollaan teillä, sit ollaanki yö ihan muualla.. HALOO VANHEMMAT!!!!! Sitten ihmetellään kun lapsille alkaa kasaantua ongelmia. huh huh. Pikkasen ehkä kannattaisi katsoa realistisesti tätä maailmaa, eikä olla noin sinisilmäinen.. Ja ihan hyvällä tämän nyt sanon.
Sanokaa pliis, ettette ole tosissanne!!!???
Tässäkin tapauksessa voi olla monta vaihtoehtototuutta:
1) 12-vuotiaat olivat siellä, missä sanoivatkin, mutta pitivät hurjat ryyppybileet ja 17-vuotias oli ihan jossain muualla
2) 12-vuotiaat olivat siellä, mutta 17-vuotias piti vielä hurjemmat bileet, joissa viina virtasi ja pileveä poltellaan
3) kaikki pitivät yhteisbileet
4) 12-vuotiaat olivat jossain muualla, esim. aikuisten miesten luona, jotka tarjosivat viinaa ja muuta kivaa
5) pieni mahdollisuus on, että lapsesi kertomus on totta.
Siis oikeasti, miten vanhemmat voi kaiken itse kokemansa ja lehdistä lukemansa jälkeen olla NIIIN sinisilmäisiä??? Itse kuulen töissä niin paljon juttuja, etten usko enää viattomuuteen ollenkaan. Vahtikaa lapsianne paremmin, jos yhtään niistä välitätte!
Minä asuin jo 16 vuotiaana avoliitossa silloisen kihlattuni kanssa :D
ja jonkun mielestä 17 vuotias ei voi olla 12 vuotiaiden seurana.. Hoh hoijaa.
En voi sanoa muuta kuin, että ihmettelen millanen holhousyhteiskunta tästä Suomestakin vielä tulee.
Tässä joku vuos sitten meidän 11 v ei halunnu lähtä mökille, niin sen 12 v kaveri tuli viikonlopuks tähän meille. Olivat keskenään viikonlopun ilman mitään ongelmaa.
Ongelma on se, että yövieraan vanhemmat kuulevat asiasta jälkikäteen eikä kukaan ole varma, tiesivätkö perheen vanhemmat, että heille oli tulossa yökylävieras. Jos tiesivät, olisi heidän ilman muuta pitänyt ottaa yhteyttä ja kertoa tilanteesta (että isosisko vahtii pienempiä). Veikkaan siis, että eivät olleet tietoisia yökyläilystä. :( Ja tämä on ongelma, koska yksi tai useampi lapsi on siis osallistunut tilanteen salaamiseen aikuisilta.
Tästä on enää pieni askel niihin villeihin bileisiin.
Tietty vähän hassua että selvisi vasta jälkikäteen, mutta muuten on mielestäni ihan ok että 17 v kanssa voi tuon ikäiset olla yön keskenään.