Lapsi (12v)oli yökylässä kaverillaan
Lähti eilen klo 12 ja kun nyt tuli kotiin, kertoi, ettei kaverin vanhemmat olleet koko aikana kotona. Kaveri 11v (täyttää syksyllä 12v)ja isosiskonsa melkein 17v olivat keskenään.
Mietin, että olikohan tyttö mahtanut kertoa vanhemmilleen yövieraasta (kysyin kyllä omaltani, että onko kaverin vanhemmilta kysytty). Eipä tullut mieleenkään, että lapset olisivat siellä keskenään.
Kommentit (48)
Ei tullut sulle mieleen soittaa vanhemmille ja sopia asiasta?
Ei tullut sulle mieleen soittaa vanhemmille ja sopia asiasta?
Enkä ole koskaan sopinut vanhempien kanssa. Meillä on myös ollut yövieraita n. 10v:stä lähtien eikä koskaan näiden lasten vanhemmat ole olleet yhteydessä minuun. Omat lapset vain kysyvät luvan, että saako x tulla yöksi ja luvan saatuaan kutsuvat. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa eikä ole raportoitu mitään kummallista.
Lähti eilen klo 12 ja kun nyt tuli kotiin, kertoi, ettei kaverin vanhemmat olleet koko aikana kotona. Kaveri 11v (täyttää syksyllä 12v)ja isosiskonsa melkein 17v olivat keskenään.
Mietin, että olikohan tyttö mahtanut kertoa vanhemmilleen yövieraasta (kysyin kyllä omaltani, että onko kaverin vanhemmilta kysytty). Eipä tullut mieleenkään, että lapset olisivat siellä keskenään.
kaveri oli 11 (juuri äsken 10v) ja isosisko 16 (juuri äsken 15v)
Liian nuoria olemaan keskenään jos tulee vieraita.
Suurin osa meneekin ihan hyvin ja lapset todella ovat siellä missä vanhemmat luulevat. Mutta ammattini puolesta olen nähnyt niin paljon pahaa sattuneen ihan tavallisten perheidenkin lapsille, etten todellakaan luota siihen että lapset ovat siellä missä vanhemmat luulevat. Kun sosiaaliviranomaiset tai poliist soittavat kotiin niin vanhemmat ovatkin ihmeissään, kun "sen meidän Matin piti olla Pekan luona yötä".
Jos ei koskaan ole missään yhteydessä lapsen kaverin perheeseen, mistä voit todella tietää ettei mitään kummallista ole ollut? Vaikka mitään ei olekaan sattunut, et voi silti tietää kenen kanssa lapsi on ollut tai missä. Lapset osaavat valehdella, ne kiltitkin.
aina se vanhempienkaan kanssa sopiminen ei auta. Mulla esim. oli kaveri, jonka vanhemmat oli aina viikonloput ties missä, mutta jos he puhuivat esim. mun vanhempien kanssa, niin ei siitä ollut mitään puhetta että kaverin kanssa ollaan kaksistaan.
Joskus tän kaverin vanhemmat olivat kotona ja ostivat meille viinaa ja tupakkaa.
Nää on tietty varmaan marginaalitapauksia, mutta kannattaa tutustua niihin lasten kavereihin ja niiden vanhempiin. Jo 12v on todennäköisesti maistanut alkoholia ja tupakkaa nykypäivänä, tai viimeistään yläasteelle mentäessä maistaa. Ei kannata ajatella että just se oma lapsi ei tee niin. Mä olin se kiltti tyttö, vaikka tein ties mitä tyhmää jo 11-vuotiaana.
Jos ei koskaan ole missään yhteydessä lapsen kaverin perheeseen, mistä voit todella tietää ettei mitään kummallista ole ollut? Vaikka mitään ei olekaan sattunut, et voi silti tietää kenen kanssa lapsi on ollut tai missä. Lapset osaavat valehdella, ne kiltitkin.
Tunnen kaikki perheet, joiden luona lapset ovat kyläilleet. Ovat yleensä koulukavereita´ja tapaan vanhempia koululla, kaupassa jne. jossa joskus keskustellaan kyläilyistä/ yökyläilyistä mutta puolin ja toisin ei olla erikseen yhteydessä jokaisen kyläilyn tiimoilta.
Mietin, että olikohan tyttö mahtanut kertoa vanhemmilleen yövieraasta (kysyin kyllä omaltani, että onko kaverin vanhemmilta kysytty). Eipä tullut mieleenkään, että lapset olisivat siellä keskenään.kaveri oli 11 (juuri äsken 10v) ja isosisko 16 (juuri äsken 15v)
Liian nuoria olemaan keskenään jos tulee vieraita.
Miten se isosisko on juuri äsken ollut 15 jos se on kohta 17? Samalla logiikalla voisi sanoa että se isosisko oli melkein 18. Mun mielestä on tosi iso ero olla 15 tai 17 (tai melkein 17).
Mun mielestä ihan ok, mutta olisin itsekin toki halunnut tietää asiasta etukäteen. Sovin aina yökyläilystä aikuisten kesken, mutta ei haittaisi tuollainen tilanne kunhan siitä olisi sovittu perheen vanhempien kesken jos ja kun tuntisin isosiskon vastaavassa tapauksessa.
Siis sun mielestä on ihan ok 8-vuotiaiden olla keskenään yötä kotona, kun et ensimmäisen kerran oppinut varmistamaan asioiden oikeaa laitaa?
Minusta 12-vuotiaat voivat hyvin olla 16-vuotiaana isosiskon kanssa yötä. Voisin siis omat lapseni jättää näin, mutta en päästäisi omaa 12-vuotiastani vieraan 16-vuotiaan vastuulle.
Koittakaa nyt ihan oikeasti vanhemmat hiukan soitella niille kavereiden vanhemmille yökyläilystä. Joka viikonloppu kymmeniä ihan tavallisia nuoria ja lapsia on ihan muualla yötä kuin missä vanhemmat luulevat. Yleensä toki kaikki menee hyvin ja lapsoset ovat siellä missä pitääkin, mutta ei aina. Omassa tuttavapiirissä jokunen vuosi sitten tällainen päättyi erittäin ikävästi. Vaikka se oma lapsi olisikin aina ollut luotettava, kiltti ja pärjännyt hyvin koulussa niin silti kaikkea voi sattua.
Voin hyvinkin olla nipo mutta meillä ei pääse kukaan mihinkään yökylään ellen ole varmistanut perheen aikuisilta että lapset todella ovat siellä yötä. Totta kai narua pitää jossain vaiheessa löysätä mutta 12-vuotias on vielä ihan lapsi ja minulla on oikeus ja velvollisuus olla varma siitä missä ja kenen kanssa hän yönsä viettää.