Hei te, jotka roikutte edessä ajavan takapuskurissa kiinni!
Eikö ole tullut mieleen, että jos edessä ajava jarruttaa, aiheutat peräänajon ja se on SINUN syysi?!Onko vaikeaa ajatella niin pitkälle?? Itseäni ainakin alkaa ahdistamaan, kun joku ajaa takapuskurissa kiinni vaikka itse ajan nopeusrajoitusten mukaan ja takana olevalla on mahdollisuus mennä ohi...Koko ajan saa olla valppaana ja yrittää arvioida kerkeääkö takapuskurissa roikkuva jarruttamaan jos valo vaihtuu viime hetkellä keltaiseksi ja pitäisi pysähtyä...Mikä siinä on niin vaikeaa pitää sitä turvaväliä? Ottaa todella päähän!!
Kommentit (71)
Se nyt vaan on niin, että tienvarsikyltissä lukeva nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta ko. tiealueella, joten siinä ei kyllä ruveta jonkun perskärpäsen takia sääntöjä rikkomaan. Tunnenpahan ylemmyydentunnetta, kun ajattelen sitä perässä roikkuvaa urpoa.
väistä vaikka bussipysäkille ja päästä nopeampia ohi? 99% tapauksista tälläinen matelija luulee ajavansa nopeusrajoituksen mukaan, mutta todellisuudessa ajaa vähintää 5 km alle sallitun ja aiheuttaa jonon peräänsä.
Paljonko matka-aika pitenee jos nopeutta on 5 km/h vähemään...
Varmasti en ala kaahareita laskemaan ohitse pysähtymällä itse. Miksi pitäisi, nehän perskärpäset urpoilee, joten ohittakoon itse.
Ja minä ainakin katson todellisen nopeuteni navigaattorista, koska tiedän kyllä, että auton oma nopeusmittari ei näytä todellista nopeutta.
Niin ja en minä ainakaan mitään jonoa kerää, vaan yleensä noita perskärpäsiä ei ole kun se yksi kerrallaan. Valtaosa ihmisistä kun osaa kuitenkin pitää turvavälin.
Nro. 6
perässä roikkuminen ei oo vaarallista? et oo sen nopeemmin perillä vaikka jättäisit yhden utonmitan enempi väliä edellämenijään.
ja myönnän syyllistyneeni siihen itsekin joskus. Silloin kun 50 tiellä on ajettu 30...
Se on todella ärsyttävää. Mä tiedän, että mun nopeusmittari näyttää noin 4-6 km vähemmän kuin tien vieressä olevat tarkistuspisteet. Joten 40 tiellä mun mittari usein näyttää 46. Mutta silti niitä roikkujia saattaa olla. Just tällä viikolla yksi roikkui kiinni tovin (oli 50 tie ja epähuomiossa ajoin niin, että mun mittari näytti 50, eli ehkä 45 ajoin) ja kun tuli suora, ohitti. Mietitty kyllä sinänsä, että miksi, koska puolen kilsan päässä oli liikennevalot, ja sinnehän se sitten jäi ja tulin heti kohta perään -ei päässyt yhtään sen nopeemmin matkaansa tekemään siis...
takapuskurissasi roikutaan ja edessäsi on tyhjää tietä vaikka miten pitkälle, se kertoo vain ja ainoastaan siitä että hidastelet ja ärsytät näin ollen muita.
Vastaapa tähän: Miksi minun takapuskurissani EI roikuta? Ei koskaan?
Täytyyhän siihen joku syy nyt olla, eikö vain?
aja ylinopeutta sen takia että edessä on tyhjää tietä ja takana tuleva roikkuu puskurissa. Roikkukoot sitten! Mutta maksaa kyllä kolarinkin jos ajaa perään!
Ja jos tuon kakkostien ajaa päästä pääjän, niin kyllä siinä joka reissulla vähintään yksi perässäroikkuja on osunut matkaan. En aja alinopeutta, vaan just tuon muutaman kilometrin yli rajoituksen ja ohitan hitaammat, niin silti aina on joku tuollainen, joka ensin kaahaa kiinni muttei sitten tajua/uskalla mennä ohi!
Varmasti en ala kaahareita laskemaan ohitse pysähtymällä itse. Miksi pitäisi, nehän perskärpäset urpoilee, joten ohittakoon itse.
Ja minä ainakin katson todellisen nopeuteni navigaattorista, koska tiedän kyllä, että auton oma nopeusmittari ei näytä todellista nopeutta.
Niin ja en minä ainakaan mitään jonoa kerää, vaan yleensä noita perskärpäsiä ei ole kun se yksi kerrallaan. Valtaosa ihmisistä kun osaa kuitenkin pitää turvavälin.
Nro. 6
Silti vielä paaljon enemmän ärsyttää edellä ajava nytkyttelijä, joka siis ajaa vaikka 100 alueella välillä 110 ja välillä alle 80. Ajan usein vakionopeudensäätimen kanssa ja pyrin pitämään riittävän välin ja yhtäkkiä huomaa että edessäajava alkoikin körötellä melkein 20 km/h alinopeutta ilman mitään näkyvää syytä, no, hidastan etten tulisi roikkuneeksi perseessä ja kohtapuoleen edessäajava saakin taas jonkin piristysruiskeen ja kiihdyttää sinne sataseen, hidastaakseen taas kohta. Aivan saakelin epätaloudellinen ja ärsyttävä tapa ajaa. Yllensä ratissa on nainen joka juoruaa pelkääjän paikalla istuvan toisen naisen kanssa.
Ohitan kyllä ekan tilaisuuden tullen, mutta jossain menoliikenteessä niitä ei välttämättä heti tule.
Kyllä laittoi niin vit*ttamaan tänä aamuna, kun näin oikein taustapeilistä miten takaata tuli taajama-alueella kovaa Nissan Qashqai kuski ja tottakai tuli per*eeseen roikkumaan. Mitä hän tällä kuvitteli saavuttavansa, kun ei ohitsekaan pääse? Selvästi 40km/h alueella tuli vähintään yli 60 km/h. Laittoi niin ärsyttämään, että oli pakko vähän vilauttaa takajarruvaloja. Ei oppinut kerrasta eikä käsimerkeistä, että suksisi nyt taaemmaksi vaikka joutuikin tekemään "paniikkijarrutuksen" vaikka itse vain tyyliin hipaisin autoni jarrua. Tämä kuski kyllä osasi näyttää pitkiä valoja ja käsimerkkejä. Toistamiseen tuli vielä perään roikkumaan ja näytin uudelleen jarruvaloja ja hän teki "paniikkijarrutuksen" sekä taas näytteli pitkiä valojansa ja käsiänsä. Lähti vielä kaiken huipuksi "jahtaamaan".
Ei voi olla noin kiire, että pitää prkle perseessä roikkua! Mitä jos edellä olevani auto olisi tehnyt täyden täysjarrutuksen ja itse myös, niin tämä takana oleva olisi ajanut suoraan autoni perään, lisänä vielä, että meillä on pieni vauva. Ei onneksi näin tapahtunut, mutta kyllä laittaa v*tuttamaan tuollainen välinpitämättyömyys! Jos on kiire töihin, niin lähtisi sitten aiemmin kotoota!
Itselläni auto, joka jarruttaa itse, kun saavuttaa tietyn etäisyyden edessäolevaan esteeseen. Huomaamatta ei pääse liian lähelle edellä ajavaa autoa ja jos edessä äkkipysähdys, niin auto antaa äänimerkkiä ja jarruttaa.
Tämä ihan hyvä juttu, mutta esim. moottoritiellä vakionopeudensäätimellä ajaessa, auto vähentää nopeutta usein jo ennenkuin ehdit ohituskaistalle.
Mutta, joo, perässä roikkujat ovat todella ärsyttäviä. Sellainen hankaloittaa liikenteessä sekä edellä ajavaa, että roikkujaa itseään.
Perässä roikkuja saa mulkunjatkeensa kiiltävään pintaan hienojakoisen kivisateen.
Aivan tien reunassa on paljon isojakin kiviä. Kun ahdistettu on pakotettu väistämään oikealle, saattaapi takana olevalla mennä rikki lyhty tai tuulilasi.
Eli painan kaasua ja ajan reilusti ylinopeutta. Asia ok jos roikkuja jättää välin. Mutta jos roikkuja painaa kaasua myös ja tulee taas roikkumaan, alan humppaamaan vauhtia. Eli kaasutan ja hidastan ja kaasutan ja hidastan. Sillä perässä roikkuvalla menee äkkiä hermot :D