Ärsyttää sedittely ja tädittely!
Setä on isän veli ja täti äidin tai isän sisko. Minä en ole 'leena-täti' kuin siskoni pojille (nekin sanovat leenaksi), en kavereideni lapsille vaikka joku tätä koko ajan tuputtaakin. Miksei ne lapset voi kutsua aikuisia nimeltä, miksi äidin kaverit ois setiä ja tätejä? Sedäks mua ei sentään ole sanottu. Ja tuntemattomat miehet ja naiset, miks pitää olla setiä ja tätejä? Miks ei voi sanoa 'miehellä on lippis' vaan pitää olla sedällä on lippis? Kaupantädeistä en ees alota.. Argh.
Kommentit (73)
Ja silti löysin itseni puhumasta sedistä ja tädeistä heti kun esikoisen sain. Teoriani on, että aivoni kärähtivät ja aloin toteuttaa omaa varhaislapsuuden ohjelmointia.
täti nimitystä koska " anna naiselle rahat" kuulostaa vielä hirveämmälle. Kyseessä siis tilanne jos sanon lapselle kaupassa noin
"Annapas nyt raha kaupan naiselle".
"Jouluna viedään kukka päiväkodin naisille"
Todellakin jatkan tädittelyä.
Jos sinä aikuisena sanot vaikka lapsellesi, että anna tuolle naiselle tietä, se on jotenkin loukkaavaa, täti sana on ystävällisempi. Mieluummin olen vieraille lapsille täti kuin nainen.
täti nimitystä koska " anna naiselle rahat" kuulostaa vielä hirveämmälle. Kyseessä siis tilanne jos sanon lapselle kaupassa noin
Koskaan ei voi olla varma, loukkaantuuko kassahenkilö sukupuolensa esiin tuomisesta. Meillä kaikki ovat henkilöitä.
koko lapsilaumalle sanotaan esim. minna-täti, koska hän on esikoisen kummitäti minna. ei eritellä lapsille että sinä et kutsu häntä tädiksi tai että sinä taas kutsut. muut ystävät ja tutut kulkeekin omilla nimillään.
"Annapas nyt raha kaupan naiselle".
"Jouluna viedään kukka päiväkodin naisille"Todellakin jatkan tädittelyä.
Kaupan nainen on myyjä. Miksi älytöntä sanoa 'miehellä on lippis', siis jos sopii asiayhteyteen? Päiväkodin naisilla lienee etunimet? Ja ne on vaikka opeja.
koko lapsilaumalle sanotaan esim. minna-täti, koska hän on esikoisen kummitäti minna. ei eritellä lapsille että sinä et kutsu häntä tädiksi tai että sinä taas kutsut. muut ystävät ja tutut kulkeekin omilla nimillään.
No, tää nyt menee tohon aitoon täti-kategoriaan. Meillä nekin menee etunimillä, paitsi yhdelle kummilapselle mä olen kummileena, koska hänellä on muitakin leenoja. Mun lasten kummit on tosiaan vaan 'annamari ja pete'. Onko sun mielestä tarkotus kutsua tätä minnaa minna-tädiksi vielä kun lapset isoja?
yksi joka tätittelee ja paljon.
Ymmärrän, että se voi ärsyttää, mutta se on jo niin verissä ettei lähde pois. Mutta voimme tehdä vaihtokaupat....lopeta sinä kiroilu niin minä lopetan tadittelyn.
Kyllä minusta kiroilu on PALJON ärsyttävämpää kuin mikään muu sanankäyttö.
jotakuta voi ärsyttää tädittely...
Tuleeko sinulle olo, että olet vanha, vai mistä tuo juontuu?
Minä tädittelen, enkä ole lopettamassa sitä.
Täti ja setä tarkoittavat sukulaisuussuhteen lisäksi ihan vain aikuista naista ja miestä. Luulisi jokaisen aikuisen tietävän tämän.
maailmassa on loukkaus kutsua ihmisiä pelkillä nimillä tädittely se sedittelyt on kunnian osoituksia. Suomijuntit ei vaan tajua mitään.
ei joku ärsyyntyisi.. Ei varmaan.
yksi joka tätittelee ja paljon.
Ymmärrän, että se voi ärsyttää, mutta se on jo niin verissä ettei lähde pois. Mutta voimme tehdä vaihtokaupat....lopeta sinä kiroilu niin minä lopetan tadittelyn.
Kyllä minusta kiroilu on PALJON ärsyttävämpää kuin mikään muu sanankäyttö.
Anteeks missä mä olen kiroillu? T.ap
Ja meinasin lentää selälleni kun eräs äiti sanoi että "ei saa aava osoittaa tätiä sormella"
Alkujärkytyksestä selvittyäni olin ok asian kanssa. Nyt olen täti:))
maailmassa on loukkaus kutsua ihmisiä pelkillä nimillä tädittely se sedittelyt on kunnian osoituksia. Suomijuntit ei vaan tajua mitään.
No esimerkiksi englannin 'lady' (give the money to the lady) onkin paljon mukavampi kuin täti. Miten muissa kielissä, oi sivistynyt? Ja harvemmin mä vieraiden etunimiä tiedän edes.. Tuttuja lienee ok sinutella?
Tästä on ollut ketju aiemminkin ja silloin oma tädittelyni laittoi miettimään, että pahastuuko oikeasti jotkut siitä? Musta on hellyttävää jos joku lapsi/lapsen äiti tädittelee mua.
Noh, tänään sit 1-vuotiaani osoitti lääkärin odotushuoneessa esitettä, jonka kannessa oli nainen uimassa ja halusi minun kertovan mikä siinä on (ei siis puhu vielä montaa sanaa). Siinä sit pohdin, että mitä ihmettä sanon. Taisin sit kuitenkin sanoa, että "joo, täti ui".
Olisi kuulostanut karmealta sanoa, että "nainen ui" (!) tai "siinä on uija".
Mutta hyvät täti/setä -vihaajat:
Suomalainen sivistyssanakirja sanoo näin. Täti on
1. isän tai äidin sisar
2. aikuisen naisen nimityksenä ja puhuttelusanana
On siis turha sanoa, että tädittely/sedittely olisi väärin muulloin kuin 1. vaihtoehdon kohdissa :)
Toisinaan olen yrittänyt opettaa lapsille myös Rouva/herra -sanaa, mutta ei se vaan todellakaan sovi joka paikkaan, kuten ei täti/setä -sanakaan.
Aina ei ole muuta luontevaa nimitystä. Esim kaupassa voi tokia sanoa "kaupan myyjä" tai tarhassa "ope". Entä jos kadulla vieras nainen pudottaa jotain. Kohtelias lapsi toki kiiruhtaa auttamaan. Sanonko lapselle "Nostaisitko tuolta neidiltä/rouvalta/naiselta/ihmiseltä/henkilöltä pudonneen käsineen"? Onko joku näistä nimityksistä parempi kuin "täti", jos kyse on vieraasta ihmisestä jonka siviilisäätyä, ikää tai sosioekonomista asemaa sen paremmin kuin ammattiakaan emme tiedä? Mielestäni tällaisessa tilanteessa on vallan korrektia sanoa lapselle "Nostaisitko tuolta tädiltä pudonneen käsineen". Tällöin emme tee oletuksia suuntaan tai toiseen emmekä myöskään ole liian tuttavallisia.
Täti ja setä tarkoittavat sukulaisuussuhteen lisäksi ihan vain aikuista naista ja miestä. Luulisi jokaisen aikuisen tietävän tämän.
Lasten lässyttelykielessä joo, mutta ei yleiskielessä. En tajua miksi ei voi puhua miehestä ja naisesta heti aluksi jo, kun ei kukaan enää 15-vuotiaalle kai sano että anna tädille tietä! Mutta en mä kyllä puhu hauvoista ja hepoistakaan vaan koirista ja hevosista.
Varsinin sedittely on kärsinyt vakavan inflaation. Sedäksi kutsuminen kuulostaa ihan liikaa joltain likaiselta namu-ukolta. Miehenä en tykkäisi siitä yhtään, hyi. Naisena tädittely tuntuu aika neutraalilta, mutta väähän vanhanaikaiselta. Omalleni olen opettanut, että sanotaan nainen, mies ja tutuista käytetään nimeä.