Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää sedittely ja tädittely!

Vierailija
13.04.2012 |

Setä on isän veli ja täti äidin tai isän sisko. Minä en ole 'leena-täti' kuin siskoni pojille (nekin sanovat leenaksi), en kavereideni lapsille vaikka joku tätä koko ajan tuputtaakin. Miksei ne lapset voi kutsua aikuisia nimeltä, miksi äidin kaverit ois setiä ja tätejä? Sedäks mua ei sentään ole sanottu. Ja tuntemattomat miehet ja naiset, miks pitää olla setiä ja tätejä? Miks ei voi sanoa 'miehellä on lippis' vaan pitää olla sedällä on lippis? Kaupantädeistä en ees alota.. Argh.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aion tehdä sen jatkossakin. Jos joku vetää siitä herneen nenään, niin siitä vaan. Ja sellaisten 18-vuotiaiden "tätienkin" on hyvä muistaa, että siitä 3 vuotiaasta se 18-vuotias on ihan yhtä täti kuin joku 40-vuotiaskin. Ei pienet lapset osaa erotella iän perusteella. Jos mun lapsi tädittelee jotain häthätää parikymppistä, ja tämä siitä suuttuu, niin se on ihan tämän parikymppisen ongelma.

Minusta täti/setä ovat paljon neutraalimpia ilmaisuja kuin nainen/mies. Jälkimmäiset ovat jotenkin todella töykeitä. Herraksi nyt en kutsuisi kuin jotain vanhaa arvokasta miestä. Neiteilemään tai rouvittelemaan en uskalla lähteä, sillä jotkut saattavat olla hyvinkin tarkkoja statuksestaan. Ammattinimikkeellä nyt ei ole aina mahdollisuus edes nimitellä.

Ap tässä. Jostain syystä tää on taas noussut, joten palaan minäkin sanomaan tämän: MUA ÄRSYTTÄÄ se, kun ne lapsen äidit tädittelee (harvemmin isät jostain syystä ehkä ne tajuaa meitä naisia paremmin eivätkä halua loukata) enkä ole koskaan ollut töykeä yhdellekään lapselle eläissäni - tädittelee tai ei. Koskaan mua ei ole muuten yksikään lapsi täditellyt, kyllä se on aina se lapsen kanssa liikkuva vanhempi jonka täytyy sanoa 'anna kännykkä tädille' kun ei voi vaan sanoa laitas kännykkä takaisin tai jostain oudosta syytä vierastaa sanaa nainen. Lapsi vaan kopioi sen mitä sille on opetettu - aikuinen osaa valita sanansa.

Ja tosta tarjoilijoiden tytöttelystä tai kassamyyjän neidittelystä - ei liity tähän, koska noihin tilanteisiin on aina vaikka ammattinimikkeet, jos ei pelkkä hei tai anteeksi riitä.

Vierailija
62/73 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Tarha' jossa olin ohjaajien apuna oli englanninkielinen playschool 3-6 -vuotiaille.

Tampereella, eikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei ole muuta luontevaa nimitystä. Esim kaupassa voi tokia sanoa "kaupan myyjä" tai tarhassa "ope". Entä jos kadulla vieras nainen pudottaa jotain. Kohtelias lapsi toki kiiruhtaa auttamaan. Sanonko lapselle "Nostaisitko tuolta neidiltä/rouvalta/naiselta/ihmiseltä/henkilöltä pudonneen käsineen"? Onko joku näistä nimityksistä parempi kuin "täti", jos kyse on vieraasta ihmisestä jonka siviilisäätyä, ikää tai sosioekonomista asemaa sen paremmin kuin ammattiakaan emme tiedä? Mielestäni tällaisessa tilanteessa on vallan korrektia sanoa lapselle "Nostaisitko tuolta tädiltä pudonneen käsineen". Tällöin emme tee oletuksia suuntaan tai toiseen emmekä myöskään ole liian tuttavallisia.

Mä sanoisin silti mieluummin nainen tai vaikka tuo rouvakin, jos kyseessä vanhempi nainen. Rouva ei aina viittaa siviilisäätyyn, vrt 'Rouva, teiltä unohtui tämä' - ei kai kukaan aikuinen huutelis että täti, teiltä jäi tämä kassi?

nuori nainen, alta parikymppinen, sanotko tyttö vai nainen? Lapsellehan sellainen on täti, sinulle ehkä tyttö, omasta mielestään nainen. Edelleen olen sitä mieltä että täti on neutraali lasten käyttää.

Sanoisit 18-20v tädiksi? Sori, mä en saa täti-sanaa suustani. Sanoisin sit vaikka tyttö, jos olis ihan pakko joku nimike keksiä. Mun mielestä täti ei ole neutraali eikä koskaan pakollinen. T.ap

Mikä tai kuka sinä olet sanomaan mikä on oikea nimitys??

Vierailija
64/73 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin jonossa ja tämä lapsi meinasi ohittaa mut, joten äitinsä sanoi ettei tätiä saa ohittaa.

Vierailija
65/73 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset oppivat ihan normaalisti puhumaan, vaikka käytettäisikin näitä lapsenomaisia sanoja, kuten täti, setä, poppa, hauva. Siis eikö teille ole tullut mieleen että noi sanat on ehkä helpompi lapsen omaksua, kun ovat yksinkertaisia? Mun tyttö 1v osaa jo sanoa "täti" ja "setä" ja ilahtuu aina kun joku kiinnittää huomiota ja silloin sanoo "täti/setä", samalla tavalla kuin mun huomion kiinnittämiseksi sanoo "äiti". Ei hän osaisi erotella mies, nainen, tyttö, poika, myyjä, terveydenhoitaja, päiväkodin Marketta ja Uolevi. Tottakai selitän lapselle jos se "täti" tai "setä" on joku noista, mutta ei lapsi niitä muista.

Seuraavaksi joku varmaan vetää herneen nenään kun jonkun lapsi sanoo sen jackrusseli Höpönassua "hauvaksi". Kuinka loukkaavaa!!

Vierailija
66/73 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin vahtimassa naapurin lapsia. Ei se mua haitannut.

Vierailija
67/73 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun korviini aika omituiselta sekin.

Mun mielestäni on neutraaleinta kutsua vierasta tädiksi tai sedäksi lapselle puhuessa. Tarjoilijaa kutsuisin tarjoilijaksi.

Enkä tykkäisi jos joku vieras aikuinen tai lapsi mulle sanoisis, että nainen hei, teiltä putosi kukkaro. Se kuulostaisi pikkuisen loukkaavalle ja kummalliselle. Mieluummin olen rouva/neiti vieraille aikuisille ja lapsille täti.

Saan kuulla sitä tytöttelyä töissä (olen tarjoilija) ja joka ikinen kerta kun joku sanoo "hei tyttö!" niin mieleni tekisi vedellä heitä pitkin korvia.

Olen yleensä ihan asiallisesti huomauttanut että nykypäivänä tytöttely on loukkaavaa aikuista ihmistä kohtaan. Olen 25 ja varmastikin ripittäisin sitä äitiä joka erehtyisi minua lapselleen tytöksi sanomaan.. Lapset ovat tyttöjä ja poikia, ei aikuiset.

Tästä puhuttiin joskus isäni kanssa ja hän sanoi että silloin kun hän oli lapsi, puhuteltiin täysin vieraita rouvina, herroina ja neiteinä ja tutumpia ihmisiä kutsuttiin tädeiksi ja sediksi. Isäni on syntynyt -49.

Luultavasti tuo on muuttunut silloin kun kasvatus on muuttunut vapaammaksi ja nuo herrat, rouvat ja neidit ovat kuulostaneet liian jäykiltä.

Nyky Suomessa nyt ei voi sanoa mitään ettei joku loukkaantuisi. Muistan ikuisesti kun lähdin erään noin 60-vuotiaan naisen perään kun hän unohti kukkaronsa pöytään ja sanoin että "Anteeksi rouva, teiltä unohtui kukkaro" niin tuo nainen kävi miltei kimppuuni siitä hyvästä että sanoin häntä rouvaksi.

Minähän en sanonut itse tädittelyyn ja sedittelyyn mitään, sanoin vain että kunhan ette tytöttele. =D

Vierailija
68/73 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei ole muuta luontevaa nimitystä. Esim kaupassa voi tokia sanoa "kaupan myyjä" tai tarhassa "ope". Entä jos kadulla vieras nainen pudottaa jotain. Kohtelias lapsi toki kiiruhtaa auttamaan. Sanonko lapselle "Nostaisitko tuolta neidiltä/rouvalta/naiselta/ihmiseltä/henkilöltä pudonneen käsineen"? Onko joku näistä nimityksistä parempi kuin "täti", jos kyse on vieraasta ihmisestä jonka siviilisäätyä, ikää tai sosioekonomista asemaa sen paremmin kuin ammattiakaan emme tiedä? Mielestäni tällaisessa tilanteessa on vallan korrektia sanoa lapselle "Nostaisitko tuolta tädiltä pudonneen käsineen". Tällöin emme tee oletuksia suuntaan tai toiseen emmekä myöskään ole liian tuttavallisia.

Mä sanoisin silti mieluummin nainen tai vaikka tuo rouvakin, jos kyseessä vanhempi nainen. Rouva ei aina viittaa siviilisäätyyn, vrt 'Rouva, teiltä unohtui tämä' - ei kai kukaan aikuinen huutelis että täti, teiltä jäi tämä kassi?

nuori nainen, alta parikymppinen, sanotko tyttö vai nainen? Lapsellehan sellainen on täti, sinulle ehkä tyttö, omasta mielestään nainen. Edelleen olen sitä mieltä että täti on neutraali lasten käyttää.

Sanoisit 18-20v tädiksi? Sori, mä en saa täti-sanaa suustani. Sanoisin sit vaikka tyttö, jos olis ihan pakko joku nimike keksiä. Mun mielestä täti ei ole neutraali eikä koskaan pakollinen. T.ap

Mikä tai kuka sinä olet sanomaan mikä on oikea nimitys??

en olekaan kukaan sanomaan. Sinä näköjään olet.

Vierailija
69/73 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Tarha' jossa olin ohjaajien apuna oli englanninkielinen playschool 3-6 -vuotiaille.

Tampereella, eikö?

Vierailija
70/73 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten sopiva nimike tuntemattomalle, olisko se nainen, neiti, tyttö, rouva vai mikä?!!! Nainen olisi ehkä kaikkein neutraalein, kun on niin vaikea tietää oletko neiti vaiko rouva.

Sulla taitaa olla ikäkriisi ap.

Vierailija
71/73 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Jostain syystä tää on taas noussut, joten palaan minäkin sanomaan tämän: MUA ÄRSYTTÄÄ se, kun ne lapsen äidit tädittelee (harvemmin isät jostain syystä ehkä ne tajuaa meitä naisia paremmin eivätkä halua loukata) enkä ole koskaan ollut töykeä yhdellekään lapselle eläissäni - tädittelee tai ei.

Ihan vapaasti saat ärsyyntyä. Ole hyvä vain. Mutta edelleenkin minusta täti/setä ovat paljon neutraalimpia nimityksiä vieraille naisille ja miehille kuin nainen/mies. Ja senpä vuoksi tätä sanaa edelleen käytän, josta lapseni sen poimivat. Jos sinä et voi tädittelyä sietää, niin se ei edelleenkään ole minun ongelmani.

Vierailija
72/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko maailmassa yhtään asiaa josta

ei joku ärsyyntyisi.. Ei varmaan.

mutten sentään huorittele, homottele enkä kiroile tavakseni, ihan niinkuin jo joku aiemmin mainitsikin, kiroilu on paljon rumempaa, eikä varmastikaan viitannut sillä aloittajaan.

rinnastat huorat ja homot?

Vierailija
73/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rinnastetaan, niin lue sitten niin että ne rinnastetaan haukkumasanoina, ei henkilöinä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi