Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää sedittely ja tädittely!

Vierailija
13.04.2012 |

Setä on isän veli ja täti äidin tai isän sisko. Minä en ole 'leena-täti' kuin siskoni pojille (nekin sanovat leenaksi), en kavereideni lapsille vaikka joku tätä koko ajan tuputtaakin. Miksei ne lapset voi kutsua aikuisia nimeltä, miksi äidin kaverit ois setiä ja tätejä? Sedäks mua ei sentään ole sanottu. Ja tuntemattomat miehet ja naiset, miks pitää olla setiä ja tätejä? Miks ei voi sanoa 'miehellä on lippis' vaan pitää olla sedällä on lippis? Kaupantädeistä en ees alota.. Argh.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei ole muuta luontevaa nimitystä. Esim kaupassa voi tokia sanoa "kaupan myyjä" tai tarhassa "ope". Entä jos kadulla vieras nainen pudottaa jotain. Kohtelias lapsi toki kiiruhtaa auttamaan. Sanonko lapselle "Nostaisitko tuolta neidiltä/rouvalta/naiselta/ihmiseltä/henkilöltä pudonneen käsineen"? Onko joku näistä nimityksistä parempi kuin "täti", jos kyse on vieraasta ihmisestä jonka siviilisäätyä, ikää tai sosioekonomista asemaa sen paremmin kuin ammattiakaan emme tiedä? Mielestäni tällaisessa tilanteessa on vallan korrektia sanoa lapselle "Nostaisitko tuolta tädiltä pudonneen käsineen". Tällöin emme tee oletuksia suuntaan tai toiseen emmekä myöskään ole liian tuttavallisia.

Mä sanoisin silti mieluummin nainen tai vaikka tuo rouvakin, jos kyseessä vanhempi nainen. Rouva ei aina viittaa siviilisäätyyn, vrt 'Rouva, teiltä unohtui tämä' - ei kai kukaan aikuinen huutelis että täti, teiltä jäi tämä kassi?

Vierailija
42/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Annapas nyt raha kaupan naiselle".

"Jouluna viedään kukka päiväkodin naisille"

Todellakin jatkan tädittelyä.

Kaupan nainen on myyjä. Miksi älytöntä sanoa 'miehellä on lippis', siis jos sopii asiayhteyteen? Päiväkodin naisilla lienee etunimet? Ja ne on vaikka opeja.

Alatko todella itse puhekielessä joka ikinen kerta erittelemään heidät tyyliin "jouluna viedään kukka päiväkodin Liisalle, Marjatalle, Eilalle, Sadulle ja Tiinalle"? Tuskin.

Ja päiväkodin TÄDIT eivät suinkaan kaikki ole opeja! Suurin osa lienee lähihoitajia, koska ryhmää kohti on oltava vain yksi lastentarhanopettaja.

"jouluna viedään kukka lähihoitajille ja opettajalle ja harjoittelijalle".

Mitäs jos sanotkin vahingossa naista mieheksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei ole muuta luontevaa nimitystä. Esim kaupassa voi tokia sanoa "kaupan myyjä" tai tarhassa "ope". Entä jos kadulla vieras nainen pudottaa jotain. Kohtelias lapsi toki kiiruhtaa auttamaan. Sanonko lapselle "Nostaisitko tuolta neidiltä/rouvalta/naiselta/ihmiseltä/henkilöltä pudonneen käsineen"? Onko joku näistä nimityksistä parempi kuin "täti", jos kyse on vieraasta ihmisestä jonka siviilisäätyä, ikää tai sosioekonomista asemaa sen paremmin kuin ammattiakaan emme tiedä? Mielestäni tällaisessa tilanteessa on vallan korrektia sanoa lapselle "Nostaisitko tuolta tädiltä pudonneen käsineen". Tällöin emme tee oletuksia suuntaan tai toiseen emmekä myöskään ole liian tuttavallisia.

Mä sanoisin silti mieluummin nainen tai vaikka tuo rouvakin, jos kyseessä vanhempi nainen. Rouva ei aina viittaa siviilisäätyyn, vrt 'Rouva, teiltä unohtui tämä' - ei kai kukaan aikuinen huutelis että täti, teiltä jäi tämä kassi?

nuori nainen, alta parikymppinen, sanotko tyttö vai nainen? Lapsellehan sellainen on täti, sinulle ehkä tyttö, omasta mielestään nainen. Edelleen olen sitä mieltä että täti on neutraali lasten käyttää.

Vierailija
44/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aviosetä on ammatiltaan putkisetä.

Vierailija
45/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuori nainen, alta parikymppinen, sanotko tyttö vai nainen? Lapsellehan sellainen on täti, sinulle ehkä tyttö, omasta mielestään nainen. Edelleen olen sitä mieltä että täti on neutraali lasten käyttää.

Sanoisit 18-20v tädiksi? Sori, mä en saa täti-sanaa suustani. Sanoisin sit vaikka tyttö, jos olis ihan pakko joku nimike keksiä. Mun mielestä täti ei ole neutraali eikä koskaan pakollinen. T.ap

Vierailija
46/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä aihe nousee tänne aikaajoin ja ihmettelen kovasti, mitä välii?

Vierailija
47/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täti nimitystä koska "anna naiselle rahat" kuulostaa vielä hirveämmälle. Kyseessä siis tilanne jos sanon lapselle kaupassa noin

Myyjäksi puhuttelu voi olla tosi epäkohteliasta ja etäisyyttä ottavaa. En ainakaan toivo, että minua kaupassa puhutellaan tapaan "hei myyjä" (toivovatko muuten muut, että heitä puhutellaan näin, tyyliin työpaikalla "hei sihteeri"?).

t: kaupan täti

Vierailija
48/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Annapas nyt raha kaupan naiselle".

"Jouluna viedään kukka päiväkodin naisille"

Todellakin jatkan tädittelyä.

Kaupan nainen on myyjä. Miksi älytöntä sanoa 'miehellä on lippis', siis jos sopii asiayhteyteen? Päiväkodin naisilla lienee etunimet? Ja ne on vaikka opeja.

Alatko todella itse puhekielessä joka ikinen kerta erittelemään heidät tyyliin "jouluna viedään kukka päiväkodin Liisalle, Marjatalle, Eilalle, Sadulle ja Tiinalle"? Tuskin.

Ja päiväkodin TÄDIT eivät suinkaan kaikki ole opeja! Suurin osa lienee lähihoitajia, koska ryhmää kohti on oltava vain yksi lastentarhanopettaja.

"jouluna viedään kukka lähihoitajille ja opettajalle ja harjoittelijalle".

Mitäs jos sanotkin vahingossa naista mieheksi?

Eli on parempi sanoa naista sedäksi? :) Päiväkodista tosi vähän kokemuksia, itse olin töissä pienessä jossa hoitajia vähän, ja kaikki oltiin etunimillä. Omat lapset oli kotona, kerhossa ja naapurissa hoidossa. Jos teidän on helpompi täditellä, tehkää niin, mutta muistakaa että joillain se särähtää korvaan.

Vierailija
49/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täti nimitystä koska "anna naiselle rahat" kuulostaa vielä hirveämmälle. Kyseessä siis tilanne jos sanon lapselle kaupassa noin

Myyjäksi puhuttelu voi olla tosi epäkohteliasta ja etäisyyttä ottavaa. En ainakaan toivo, että minua kaupassa puhutellaan tapaan "hei myyjä" (toivovatko muuten muut, että heitä puhutellaan näin, tyyliin työpaikalla "hei sihteeri"?).

t: kaupan täti

Jos mun pitää myyjältä jotain kysyä, sanon vaikka 'anteeks, onko..' tai 'moi/hei, onko..'. Kassalla tervehdin mutten sano hei myyjä enkä hei täti/setä. T.ap

Vierailija
50/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen olenkin,mutta enemmän se laittaa ketuttaa kun puhutellaan rouvana,vaikka olen neiti..

Vierailija
51/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä aihe nousee tänne aikaajoin ja ihmettelen kovasti, mitä välii?

Pätee ihan jokaiseen tämän palstan aiheeseen :)

Vierailija
52/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aikuiset puhuu lapsille hoivakieltä, eivätkä tietenkään keskenään, toisille aikuisille. En voi uskoa, että ap on ollut tarhassa töissä, jos ei tuon vertaa tajua.

Vierailija
53/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka sanavarastossa nainen on nainen ja mies mies. Lisäksi on myyjiä, lääkäreitä, kassanhoitajia, bussikuskeja ym.

Vierailija
54/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä mieltä siitä että eräs mies "täditteli" minua koiralleen, siis: "Moppe, mene tädin syliin!" Huomautin hänelle olevani ihminen ja näin ollen en voi olla hänen koiralleen "täti" vaikka hän haluaisi (ja minä hyväksyisin moisen tädittelyn).

En myöskään pidä siitä että tätiä käytetään yleisnimenä ja vielä pahempana pidän mummo-nimeä täysin ventovieraille lapsukaisille.

Olen siis "nainen" tai "Matin äiti" tai kaupanmyyjä, ja täti olen vain sisarusteni lapsille!

Vierailija
55/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä mieltä siitä että eräs mies "täditteli" minua koiralleen, siis: "Moppe, mene tädin syliin!" Huomautin hänelle olevani ihminen ja näin ollen en voi olla hänen koiralleen "täti" vaikka hän haluaisi (ja minä hyväksyisin moisen tädittelyn).

En myöskään pidä siitä että tätiä käytetään yleisnimenä ja vielä pahempana pidän mummo-nimeä täysin ventovieraille lapsukaisille.

Olen siis "nainen" tai "Matin äiti" tai kaupanmyyjä, ja täti olen vain sisarusteni lapsille!

Vierailija
56/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aikuiset puhuu lapsille hoivakieltä, eivätkä tietenkään keskenään, toisille aikuisille. En voi uskoa, että ap on ollut tarhassa töissä, jos ei tuon vertaa tajua.

Ei ole alan koulutusta, mutta tiedän toki hoivakielestä. En ole koskaan ajatellut että siihen kuuluis täti, setä, poppa, hauva, heppa.. Näiden funktiota en ole koskaan ymmärtänyt täysin. Opetetaan joku sana ja myöhemmin opetetaan että oikeasti se onkin jotain muuta? Hoivakieleen kuuluu yksinkertaiset lauseet, toistot, tutut ilmaukset ja pehmeä äänensävy. 'Tarha' jossa olin ohjaajien apuna oli englanninkielinen playschool 3-6 -vuotiaille.

Vierailija
57/73 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko maailmassa yhtään asiaa josta

ei joku ärsyyntyisi.. Ei varmaan.

mutten sentään huorittele, homottele enkä kiroile tavakseni, ihan niinkuin jo joku aiemmin mainitsikin, kiroilu on paljon rumempaa, eikä varmastikaan viitannut sillä aloittajaan.

Vierailija
58/73 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aion tehdä sen jatkossakin. Jos joku vetää siitä herneen nenään, niin siitä vaan. Ja sellaisten 18-vuotiaiden "tätienkin" on hyvä muistaa, että siitä 3 vuotiaasta se 18-vuotias on ihan yhtä täti kuin joku 40-vuotiaskin. Ei pienet lapset osaa erotella iän perusteella. Jos mun lapsi tädittelee jotain häthätää parikymppistä, ja tämä siitä suuttuu, niin se on ihan tämän parikymppisen ongelma.

Minusta täti/setä ovat paljon neutraalimpia ilmaisuja kuin nainen/mies. Jälkimmäiset ovat jotenkin todella töykeitä. Herraksi nyt en kutsuisi kuin jotain vanhaa arvokasta miestä. Neiteilemään tai rouvittelemaan en uskalla lähteä, sillä jotkut saattavat olla hyvinkin tarkkoja statuksestaan. Ammattinimikkeellä nyt ei ole aina mahdollisuus edes nimitellä.

Vierailija
59/73 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapakulttuurien ero. En itse pystyisi mitenkään sanomaan pienelle lapselleni, että "Akseli, ojenna kukat naiselle". Suomen kielessä "nainen"-sanalla on alentuva ja väheksyvä sävy, valitettavasti. "Akseli, ojenna kukat tädille" nyt vain kuulostaa korrektimmalta.

Akseli antaa kukkia ihmiselle, jonka nimeä et tiedä? Anyway, tädittele mua ja mä teeskentelen etten kuule. T. Nainen/tyttö 22v

Sanotaan sitten vaikka, että ollaan hiekkalaatikolla enkä tunne sinua. "Akseli" ottaa vierestäsi penkiltä kännykän. Silloin sanon "Akseli, anna kännykkä takaisin tädille", kuin "Akseli, anna kännykkä takaisin naiselle/tytölle". Minun mielestäni pienen lapsen ei kuulu tytötellä eikä naisitella aikuisia ihmisiä.

22-vuotiaana olet vielä melkoisen lapsellinen, jos et ole huomaavinasi pientä lasta, jos hän tädittelee sinua.

eihän toi lasta meinannut ignoorata vaan sen lapsen aikuisen, joka tädittelee. Ja herran jestas, jos joku loukkaantuu siitä että sanotaan NAISEKSI?? Siis mitä pahaa siinä voi olla??

Vierailija
60/73 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Jostain syystä tää on taas noussut, joten palaan minäkin sanomaan tämän: MUA ÄRSYTTÄÄ se, kun ne lapsen äidit tädittelee (harvemmin isät jostain syystä ehkä ne tajuaa meitä naisia paremmin eivätkä halua loukata) enkä ole koskaan ollut töykeä yhdellekään lapselle eläissäni - tädittelee tai ei. Koskaan mua ei ole muuten yksikään lapsi täditellyt, kyllä se on aina se lapsen kanssa liikkuva vanhempi jonka täytyy sanoa 'anna kännykkä tädille' kun ei voi vaan sanoa laitas kännykkä takaisin tai jostain oudosta syytä vierastaa sanaa nainen. Lapsi vaan kopioi sen mitä sille on opetettu - aikuinen osaa valita sanansa.

Ja tosta tarjoilijoiden tytöttelystä tai kassamyyjän neidittelystä - ei liity tähän, koska noihin tilanteisiin on aina vaikka ammattinimikkeet, jos ei pelkkä hei tai anteeksi riitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan