Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummallinen juhlien järjestämiskulttuuri nykyään

Vierailija
10.04.2012 |

Prameilla pitää vaikka varaa ei ole ja sitten kautta rantain yritetään saada vierailta rahat juhlien järjestämiseen.

Moukkamaisuuden huippu.

Miksei voi järjestää vain sellaisia juhlia, joihin rahkeet riittää ilman vierailta kerjättäviä rahoja?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällainen aloitus av palstalla on varma kevään merkki! Tai kesän :) Kesähäihin alkanut taas kutsuja tipahdella näköjään :D

FYI rahalahja on häälahjana yleisempi kuin mikään muu. Moni pari on asunut yhdessä vuosia. Helvetin kiva siis saada ne kaikki kipot ja paahtimet, omiahan ei vielä ollutkaan! Näin ehkä joskus 70 luvulla vielä. Tervetuloa 2010 luvulle! Sitäpaitsi häät maksetaan etukäteen palveluntarjoajille, ei kukaan syötä tai juota luotolla. Kun taas häälahjaraha usein siirretään tilille vasta hääpäivänä.

Ja vielä, lahjahan yleensä on vapaaehtoinen. Vai lukiko kutsussasi asu: tumma puku lahja: pakollinen

Vierailija
2/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan oltu 10v yhdessä. Meillä on jo kaikkea tavaraa, mitä tarvitaan.

Ja se, mitä ei vielä ole ja mitä haluttaisiin, maksaa kuitenkin niin paljon, ettei sitä kehtaa sukulaisilla maksattaa.

Siksi laitetaan ennemmin kutsuihin tilinumero kuin häälahjalista.

Näin siksi, ettemme halua lahjaksi turhaa tavaraa, millä ei ole mitään käyttöä. Kahdellakin tutullani oli häät ilman lahjalistaa. Lahjaksi tuli: solukumisia peflettejä, paperiservettejä, joku seinägobeliini tyyliin anttilanalennusmyyntilaari, konjakkilasinlämmitin, sekalaisia mukeja ja kulhoja ja kippoja, jne.

Meillä on enemmän lakanoita kuin tarvitaan. Astioita ei mahdu enää mihinkään. Emme halua joutua häiden jälkeen kantamaan kaatopaikalle jotain koriste-esineitä ja hirviseinävaatteita.

Parempi, että vieras sitten laittaa tilille vaikka sen 10 euroa kuin ostaa jonkun muovikulhon, jolla me ei tehdä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ainakin halutaan mieluiten häälahjaksi rahaa .

Jos niin paljon on rahaa että koti pursuu tavaraa, eikö voi pitää juhlat ilman mitään lahjoja? Laittakaa kutsuun että ei lahjoja, kiitos, ja jos on ihan pakko jotain antaa, lahjoittakaa tälle tilille syöpäsäätiölle vaikka.

Jotenkin ällöttävää minusta rehvastella että tavaraa on talot ja tallit pullollaan, mutta rahaa voitte antaa kyllä että saadaan vielä jotain lisää.

Vierailija
4/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo lahjoitus.

Vierailija
5/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja kun on todella vapaaehtoinen, ei suinkaan pääsymaksu juhliin. Jos joku katsoo, että hänellä on jo kaikkea muuta paitsi rahaa, suosittelen töihinmenoa: sillä tavalla saa rahaakin. Juhliin menen tyhjin käsin, onnittelen lämpimästi, syön ja joskus juonkin hyvin. En suostu tuntemaan huonoa omaatuntoa siitä, että en maksa tarjoilusta euroakaan, sillä minuthan on kutsuttu mukaan juhliin, en suinkaan ole ohittanut jotain pakollista illalliskortinhankintaa.

Suosittelen kaikille muillekin tätä tapaa. Epäkohteliast ei ole se vieras, joka menee tyhjin käsin vaan se kutsuja, joka olettaa automaattisesti saavansa vastalahjan.

Vierailija
6/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ainakin halutaan mieluiten häälahjaksi rahaa .

Jos niin paljon on rahaa että koti pursuu tavaraa, eikö voi pitää juhlat ilman mitään lahjoja? Laittakaa kutsuun että ei lahjoja, kiitos, ja jos on ihan pakko jotain antaa, lahjoittakaa tälle tilille syöpäsäätiölle vaikka.

Jotenkin ällöttävää minusta rehvastella että tavaraa on talot ja tallit pullollaan, mutta rahaa voitte antaa kyllä että saadaan vielä jotain lisää.

en mä pidä häitä sen takia, että saisin lahjoja. Niitä tulee sitten jos tulee. En mä todellakaan ala asetella jotain ehtoja miten meitä saa muistaa.

Mä pidän häät (jos pidän) sen vuoksi, että menen naimisiin ja sitä on mukava juhlistaa lähimpien ihmisten kanssa. En esitelläkseni erinomaista elämääni ja ulkonäköäni tai rohmutakseni rahaa. Huoh...

Vierailija
7/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistäs tiedätte vaikka ne lahjotetut rahat menisikin hyväntekeväisyyteen.

Itse ainakin inhoan kaikkea krääsää ja tyhjänpäivästä tavaraa. Mielummin vaikka veisin osan siitä rahasta suoraan sitä tarvitseville.

Pihejä olette.

Vierailija
8/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäkohteliast ei ole se vieras, joka menee tyhjin käsin vaan se kutsuja, joka olettaa automaattisesti saavansa vastalahjan.

Käytöstapojen puutetta.

Vierailija
9/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kimpassa jo 10 vuotta?? Haloo...

Vierailija
10/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi että haluan juhlia yhdessä mulle tärkeiden ihmisten kanssa, tarjota heille hauskan illan ilman mitään vastavuoroisuuden ajatustakaan.

Vierailija
11/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihmiset nyt yleensä kumminkin haluaa jonkun lahjan antaa. Ostavat, vaikka laittaisi kutsuun, että ei lahjoja.

Onko sitten parempi, että saa sitä, mitä tarvitsee ja mille käyttöä? Vai että joku ostaa tavaran, jota ei tarvitse mihinkään ja jonka sitten saaja heittää pois?

Vierailija
12/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäkohteliast ei ole se vieras, joka menee tyhjin käsin vaan se kutsuja, joka olettaa automaattisesti saavansa vastalahjan.

Käytöstapojen puutetta.

on epäkohteliasta laittaa sinne rahaa, koska silloin ei ole mitään vietävää? Vai pitää viedä erikseen vielä jotain?

Vierailija
13/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vaikka keväänodotuksen juhlat tms. Kukaan ei vie sinne mitään lahjaa, missään ei ole säästöpossua tai sankoa, jonne rahaa laitetaan. Ruokaa ja juomaa riittää, kukaan ei kysele hintaa. Meillä kaikilla noin sadalla vieraalla on todella hauskaa ja siksi, että ei tarvitse miettiä lahjoja tai viemisiä tms.

Vastavuoroisesti hoidan tuttavan lapsia joka torstai, että hän pääsee jumppaan. Toinen tuttu auttaa remonteissa, kolmas hankkii lapselleen kesätyöpaikan.

Toimii paljon paremmin kuin systeemi, jossa kutsuun isketään hintalappu.

Vierailija
14/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään monessa kutsussa jossa myös tilinumero ilmoitetaan, lukee myös tähän tyyliin "tavaroita on kaapit pullollaan MUTTA JOS haluatte jollain tavoin muistaa meitä, tilinro on..." eli tässä jätetään selvästi se vara JOS kutsuttu haluaa antaa lahjan joka tässä tapauksessa pyydetään rahana. Sama kai se antaako sen lahjan esineenä (josta välttämättä pari ei pidä) vai rahana jolloin saavat mieluista. Itse pidän tästä kulttuurista et saa vaan antaa rahaa, helppoa, nopeaa ja kätevää.

Vierailija
15/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään monessa kutsussa jossa myös tilinumero ilmoitetaan, lukee myös tähän tyyliin "tavaroita on kaapit pullollaan MUTTA JOS haluatte jollain tavoin muistaa meitä, tilinro on..." eli tässä jätetään selvästi se vara JOS kutsuttu haluaa antaa lahjan joka tässä tapauksessa pyydetään rahana. Sama kai se antaako sen lahjan esineenä (josta välttämättä pari ei pidä) vai rahana jolloin saavat mieluista. Itse pidän tästä kulttuurista et saa vaan antaa rahaa, helppoa, nopeaa ja kätevää.

voi ihan itse keksiä laittaa kuoreen rahaa tai sekin. Näin minä teen. Kortti säilyy sitten muistona jos haluavat säilyttää.

Vierailija
16/16 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisempaa musta on se, että pitäis saada väenvängällä viedä lahjaksi jotain, mitä päivänsankari ei halua, mutta toivotun lahjan vieminen (vaikkei se maksaisi yhtään enempää, ts. rahaa voi antaa vain sen verran kun olisi lahjaan käyttänyt muutenkin) on sitten kauhean porun aihe.

Eikä mulla ainakaan kaapit pursu tavaraa siksi että olisin niin rikas. Vaan siksi, että oon köyhä ja joudun asumaan niin ahtaasti, että tässä kämpässä ei ole riittävästi säilytystilaa edes tavallisille käyttötavaroille ja vaatteille, joita neljän vuodenajan suomessa on kuitenkin pakko omistaa jonkun verran. Saati sitten jollekin, mitä en tarvitse ja mikä ei tee minua edes iloiseksi, kun en tee sillä mitään ja se vie paikan joltain hyödylliseltä tavaralta, mitä tarvitsisin.

Tavaraa kyllä saa varmasti jokainen omilleen muuttava yli tarpeenkin ihan ilmaiseksikin tuttujen vanhoja rojuja, eripariastioita, liinavaatteitakin mistä ne pääsee helpommin eroon dumppaamalla ne jollekin sukulaiselle kuin tilaamalla roskalavan tai roudaamalla kierrätyskeskukseen, kun eivät itsekään jaksa niitä enää katsella. Säilytystilaa sensijaan rojulle ei, neliöt maksaa.

Yleensä jossain vaiheessa opiskeluvuosien jälkeen aika monilla ihmisillä tulee myös semmoinen vaihe, että toivoisivat, ettei se oma koti enää näytä ihan joltain kierrätyskeskukselta eriparikuppeineen ja -huonekaluineen. Mikä musta ei ole mitenkään kohtuutonta tai snobia.

Voisko joku selittää mulle, miksei teitä kaivele viedä aineellista lahjaa merkkipäiville, jos se rahalahjan antaminen on kuitenkin ihan mahdottoman kamalaa? Ai koska rahasta saattaisi olla saajalle jotain iloakin toisin kuin siitä Tiimarin maljakosta? Mä ainakin oon vaan kiitollinen kaikista kutsuista, joissa on se tilinumero, olen senluonteinen ihminen että jotenkin haluan muistaa jos mut on jonnekin kutsuttu ja kyllähän tuo tilisiirto on siihen huomattavasti kätevämpi tapa kuin ajaa lähimpään kaupunkiin tavarataloon ja siellä sitten etsiä jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän