Miten toimia oikein, kun lasta rangaistaan jostain ja lapsella on kaksi kotia?
Nyt on kyse 14 vuotiaasta nuoresta jolla on erittäin huonot välit isänsä kanssa. Riitelevät lähes joka asiasta. Joudun monesti puuttumaan tappeluihin vaikka asummekin eri osoitteissa. Olen nähnyt miten isä kohtelee lastamme. Nyt isä on määrännyt pojalle pitkän pelikiellon. Rangaistus on ehkä vähän kohtuuton koska poika on toisaalta vain pitänyt puoliaan riitatilanteessa ja purkanut pahaa oloaan isäänsä. Lapsi tulee minulle useammaksi päiväksi koska ei sanojensa mukaan enää jaksa, pysty olla isällään. Ei ole ns. uusi juttu. Näillä näkymin muuttaa minun luokseni asumaan. Miten on? Jatkuuko pelikielto täälläkin? Aluksi ajattelin että tietenkin mutta toisaalta. Ei poika ole käyttäytynyt minun kanssa mitenkään huonosti yms. Miten näitten kieltojen ja rangaistusten kanssa toimitaan kun on kaksi eri kotia? Kiitos asiallisista kommenteista!
Kommentit (7)
Mä todennäköisesti en jatkaisi sitä.
Ekana mulle tuli mieleen kysymys, että kuinka paljon lapsi pelaa sun luona? Enkä onko muuten rajat kunnossa?
mutta jos teillä ei vanhempien välinen sopiminen onnistu, niin... Voisi ehkä olla hyväkin, että lapsi asuisi arjet vain yhden vanhemman luona ja näkisi toista sitten harvemmin, ihan jo sen takia, ettei tarvitse joka viikko miettiä, että millä säännöillä nyt mennään. Et ole ensimmäinen, jolla on tuollainen ongelma: muutkin kuulemani ovat olleet sellaisia perheitä, joissa ex-puolisto eivät kykene vetämään yhteistä köyttä lapsen asioista ja juuri teini-iässä sitten repeää, jos lapsi on viikko-viikko -systeemillä kahdessa kodissa.
Jos susta rangaistus ei ollut kohtuullinen, ei sitä kannata jatkaa.
Isä sais oppia hillitsemään hermonsa.
mutta tuo kohta, ei ole käyttäynyt huonosti sinua kohtaan - eli muita saa kohdella huonosti?
Jos siis koet, että isän rangaistus on aidosti mielivaltainen, et noudata sitä, Jos koet, että se on liian ankara, mutta oikean suuntainen, niin noudattaisin.
Jos lapsesi voi huonosti ja tarvitsee tukea eikä rangaistuksia, niin sopisin lapsen kanssa sen, miten tätä pahoinvointia käsitellään. Kun konsensus löytyy, purkaisin rangaistuksen.
Muista kuitenkin, että teinit kapinoivat ja rajoja pitää asettaa. Ulkopuolisen on vaikea sanoa, mikä on kohtuutonta ja mikä kohtuullista.
Lisäksi jos et ole tilannetta nähnyt, älä usko kaikkea mitä lapsi sanoo, hän kertoo vain oman versionsa, ja yläkoulun opena tiedän, että lapsen oma versio on usein vähän sellainen puolueellinen. Ennen kuin purat kiellot, sovi se yhdessä isän kanssa, ettet pilaa tilannetta edelleen. Nyt vain pahennat asiaa, kun asetut pojan puolelle isää vastaan.
jossa jaellaan rangaistuksia, tulee vaan uhmaa eikä tää todellakaan auta ketään. Yleensäkään rangaistuksilla ei saavuteta mitään positiivista, oliko poika edes tietoinen että jostain seuraa pelikieltoa, ja ilmeisesti päiväkausia. Ihminen joka ei itse pelaa tuskin ymmärtää miten rankka ja kohtuuton tää rangaistus voi olla, varsinkin jos kyse monimutkaisesta isommasta ryhmästä pelaajia, jossa pelit käydään tiettyyn aikaan ja silloin on oltava omalla peli"paikallaan". se että pelitapahtuu netissä, ei mitenkään vähennä sen arvoa. Itse pyrkisin pitämään välit poikaan hyvinä, enkä vaatisi kohtuuttomia. 14 vuotiaalla on pitkät koulupäivät, ja elämä muutenkin aika raskasta keväisin, nuoret on todella väsyneitä ja hormoonitoiminnasta johtuen useimiten on tosi vaikea saada unenpäästä kiinni. terv. toinen 14 v. pojan äiti.
Toisaalta olisi ihanteellista, että vanhemmilla olisi sama linja.
Toisaalta sinulla on oikeus kasvattaa lastasi, kuten itse haluat. Sinun ei tarvitse kasvattaa lastasi kuten isä haluaa.
Toisaalta jos isä on kohtuuton, niin lapsen elämässä on tärkeää olla aikuinen, joka opettaa kohtuullisuutta.
Minä olen pitänyt oman linjani lasten kasvatuksessa. Ihan sen takia, että lapseni reagoi isän luona tämän uusioperheeseen. Minun luonani häne ei ole vaikea. Miksi minun pitäisi rangaista lastani siitä, ettei hän hyväksy isän uutta kumppania?