Kun matkustatte lentokoneella..
..Niin miksi ihmeessä vyöt pitää avata ja paikalta pitää nousta jo siinä vaiheessa kun kone vielä rullaa portille? Ovi ei aukea yhtään sen nopeammin, ulos ei pääse yhtään sen nopeammin, eivätkä ne matkatavaratkaan tule yhtään sen nopeammin hihnalle.
Vaikka kuinka on jatkolento, niin ei sieltä koneesta silti pääse yhtään nopeammin. Joka kerta avaan vyöni ja nousen kun merkkivalo sammuu, ja aina olen jatkolennoille ehtinyt, ja laukkunikin olen saanut. Matkustan pari kertaa kuukaudessa työn vuoksi, eli en mitenkään paljoa, joten ehkä olen vasta noviisi tässä.
Viime vuonna hymyilytti, kun kone rullasi vielä porttia kohden ja ihmiset siinä alkoivat jo nousemaan, ja yhtäkkiä tuli melkoisen kova nytkähdys. Siinähän kaatuivat ihmiset. Olen ehkä inhottava ja itsekäs, mutta ihan oikein heille.
Parasta on vielä se, että kun matkalaukkua odotetaan, niin koko Lahtisen perheen pitää kakaroineen päivineen mennä hihnan eteen vahtaamaan, vaikka sieltä tulee vain yksi laukku. Muutenkin se lähes hihnan päällä makaaminen on jotain mitä en käsitä. Itse mielelläni odottelen ihan rauhassa kauempana ja käyn sitten noukkimassa laukkuni kun se sieltä tulee. Tämä siis silloin jos on pidempi työreissu ja olen laittanut jotain ruumaan.
Nooh, ei tämä päivääni pilaa, enkä yöuniani tästä menetä, mutta jaksaa aina silti ihmetyttää.
Kommentit (39)
jos hihnan vieressä olisi tilaa. On ihan käsittämätöntä miksi ihmiset eivät ymmärrä sitä, että seistään sen viivan takana! :D
läheisyydessä?
..Niin miksi ihmeessä vyöt pitää avata ja paikalta pitää nousta jo siinä vaiheessa kun kone vielä rullaa portille? Ovi ei aukea yhtään sen nopeammin, ulos ei pääse yhtään sen nopeammin, eivätkä ne matkatavaratkaan tule yhtään sen nopeammin hihnalle. Vaikka kuinka on jatkolento, niin ei sieltä koneesta silti pääse yhtään nopeammin. Joka kerta avaan vyöni ja nousen kun merkkivalo sammuu, ja aina olen jatkolennoille ehtinyt, ja laukkunikin olen saanut. Matkustan pari kertaa kuukaudessa työn vuoksi, eli en mitenkään paljoa, joten ehkä olen vasta noviisi tässä. Viime vuonna hymyilytti, kun kone rullasi vielä porttia kohden ja ihmiset siinä alkoivat jo nousemaan, ja yhtäkkiä tuli melkoisen kova nytkähdys. Siinähän kaatuivat ihmiset. Olen ehkä inhottava ja itsekäs, mutta ihan oikein heille. Parasta on vielä se, että kun matkalaukkua odotetaan, niin koko Lahtisen perheen pitää kakaroineen päivineen mennä hihnan eteen vahtaamaan, vaikka sieltä tulee vain yksi laukku. Muutenkin se lähes hihnan päällä makaaminen on jotain mitä en käsitä. Itse mielelläni odottelen ihan rauhassa kauempana ja käyn sitten noukkimassa laukkuni kun se sieltä tulee. Tämä siis silloin jos on pidempi työreissu ja olen laittanut jotain ruumaan. Nooh, ei tämä päivääni pilaa, enkä yöuniani tästä menetä, mutta jaksaa aina silti ihmetyttää.
Lomalennoilla on paljon ihmisiä, jotka ovat elämässä ensimmäistä kertaa ulkomailla. Heillä ei ole oikein kokemusta, miten koneessa pitäisi toimia.
Siinä syy.
nim. Toinen paljon lentomatkustellut - työnsäkin puolesta
Oli kulkuväline mikä hyvänsä, aina on ihmisiä jotka ei käyttäydy kuten "pitäisi" tai kuten omasta mielestä olisi sopivaa.
Onko ihan oikeasti järkevää käyttää energiaansa sellaisesta ärsyyntymiseen.
t. lähemmäs sata lentoa takana
Kuka edelleenkään on sanonut seisovansa sen viivan välittömässä läheisyydessä?
Kokemus ja käytäntö. Olen tehnyt arviolta 100+ lentoa elämässäni, ja AINA ihmiset tunkevat naamansa siihen hihnan päälle. Viivan takana ei koskaan malteta odottaa. Mutta, tämä on vain omien havaintojeni tuotosta, eikä vastaa tietenkään koko totuutta. Nämä havainnot jakaantuvat suurinpiirtein 1:10 (lomalennot:reittilennot).
Eräs kirjoittaja sanoikin että jos yrittää itse jättää sitä tilaa, eli seisoo siinä viivalla, niin ei mene montaakaan sekuntia kun Virtasen perhe siihen eteen tunkee. Käytännössä se isäukko ne laukut nostelee ja kaikki viisi ihmistä pälyilee sinne hihnalle mitään kuitenkaan tekemättä ja laukkuihin kajoamatta.
Noh, kuten sanoin, en ole tästä yöunia menettänyt, mutta ihmetyttää miksi asiat tehdään kokonaisvaltaisesti hankalemmiksi, eikä voida toimia sääntöjen mukaan.
AP (En ole AV-mamma, vaan AV-mies tylsän työpäivän lomassa ;)
Jos joku asia on suunniteltu sellaiseksi että se toimii, ja sitten eräiden typeryyden vuoksi ei toimikaan, niin kai siitä on lupa ärsyyntyä.
Ihan samaan tapaan jos joku keksii menoruuhkassa että hei mä ajan vastaantulevien kaistaa koska sillä kaistalla ei ruuhkaa ole, ei kaikkea tarvitse hyväksyä. Vaikka matkalaukkuhihnalla ei ehkä ruumiita pääse syntymään (vert. vastaantulevien kaistalla ajaminen) niin kyllä se ärsyttää kun ei osata toimia oikein. Samaan tapaan jos jonkun kännykkä alkaa soimaan kesken hautajaisten tai vihkimisen, kyllä se ärsyttää vaikka vaikka mikään vakava asia ei sinänsä ole kyseessä.
Jos joku on nähnyt vaivaa ja suunnitellut esimerkiksi tuon matkalaukkujen tuomisen matkustajille sujuvaksi, miksei sitten voitaisi toimia niin? Kerran olin lennolla jolla matkustajat tiesivät miten toimitaan, pari hölmöä seison matkalaukkuhihnassa kiinni. Siinä selkeästi huomasi sen, miten näppärä systeemi on, jos vaan ihmiset ymmärtäisivät seistä viivan takana...! :)
Lomalennoilla on paljon ihmisiä, jotka ovat elämässä ensimmäistä kertaa ulkomailla. Heillä ei ole oikein kokemusta, miten koneessa pitäisi toimia.
Siinä syy.
nim. Toinen paljon lentomatkustellut - työnsäkin puolesta
Niin, se on yksi syy varmasti. Ihmettelen vain että tuleeko siinä sitten paniikki ettei koneesta pääsekään ulos, jos ei ole jo laskeutumisen aikaan ovella odottamassa?
En tiedä olenko harvinaisen älykäs ihminen, evoluution kultaisin kärki, mutta minulle ainakin meni ihan ensimmäisellä kerralla (silloin kivikaudella) perille merkkivalo+kuulutus, että "Odottakaa valon sammumista". Kaipa siinä jännitetään - mene ja tiedä. Nykyisin ei kuitenkaan ole niiiin paljoa niitä ensimmäistä kertaa matkustavia, ainakaan reittilennoilla, mutta silti sitä tapahtuu hyvin paljon. Usein lomalento on se ensimmäinen kosketus siihen taianomaiseen lentomatkustamisen maailmaan, kuten sanoitkin. :)
No mutta juu, ei tästä ole yöunet menneet, ja edelleenkin jaksan itse rauhassa odotella. Myöskään en energiaani tähän tuhlaa, koska muuten varmaan nukahtaisin hiljaiseen työpäivään ilman tänne naputtelua.
AP
ääliövirtasten ongelmaan. Koska virtaset eivät tajua miksi hihnan viereen lattialle on piirretty viiva, jonka takana lukee 'odota viivan takana', voisi hihnan päälle asettaa samanlaisen peilivirityksen kuin esim. tiukissa tienmutkissa on. Tällöin viivan takana seisovat normaalijärkiset matkailijat pystyisivät näkemään oman laukkunsa peilistä, ja sitten kohteliaasti tunkemaan hihnan viereen hakemaan sen.
mutta ne järjen köyhyydestä kärsivät eivät tilaa anna. Seistään kuin patsaat siinä hihnan vieressä ettei vaan oma laukku mene ohi ja päädy kadoksiin! Laittaisivat edes ISOJA kylttejä seiso viivan takana, niin voisi kohteliaasti osoittaa kylttejä hihnan vieressä seisoville ja sanoa että tulisittekö hieman taaksepäin, kiitos!
että lennetään niin harvoin. Onhan tuollaista käytöstä muuallakin, jossa käydään vain kerran, pari vuodessa. Kun on koko vuosi vain piereskelty kotona niin ei osata ottaa muita ihmisiä huomioon, jos 364 päivää vuodessa toimitaan toisin. Mutta siis olen itsestänikin huomannut, että erikoisessa ja uudessa tilanteessa ei vaan osaa aina ajatella muita ihmisiä. Eikä osaa edes välttämättä suhtautua asiaan tietoisesti.
ääliövirtasten ongelmaan. Koska virtaset eivät tajua miksi hihnan viereen lattialle on piirretty viiva, jonka takana lukee 'odota viivan takana', voisi hihnan päälle asettaa samanlaisen peilivirityksen kuin esim. tiukissa tienmutkissa on. Tällöin viivan takana seisovat normaalijärkiset matkailijat pystyisivät näkemään oman laukkunsa peilistä, ja sitten kohteliaasti tunkemaan hihnan viereen hakemaan sen.
Missä kohtaa Lahtiset muuttu Virtasiksi?? OMG!
että lennetään niin harvoin. Onhan tuollaista käytöstä muuallakin, jossa käydään vain kerran, pari vuodessa. Kun on koko vuosi vain piereskelty kotona niin ei osata ottaa muita ihmisiä huomioon, jos 364 päivää vuodessa toimitaan toisin. Mutta siis olen itsestänikin huomannut, että erikoisessa ja uudessa tilanteessa ei vaan osaa aina ajatella muita ihmisiä. Eikä osaa edes välttämättä suhtautua asiaan tietoisesti.[/i
Voihan sitä noinkin ajatella, totuus on vaan se, ettei kaikki jaksa odotella.
väärän rivin ihmisiä, joutuivat vielä odottamaan.
Ihan sama juttu kun kuulutetaan, että rivit 20-40 voivat mennä koneeseen, niin johan kaikki koneeseen menijät jonossa. Hullun hommaa! Eikä tajuta vaikka kuulutus tulee suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Jos väärään aikaan koneeseen pyrkijät päättäväisesti käännytettisiin, ihmiset oppivat oikeasti uskomaan niitä kuulutuksia.
Eikö joku teistä valittajista ole sitä omaa laukkuaan sitten vaikeuksitta saanut, kun hihnan ääressä roikkuu Virtaset tai Lahtiset? Vai mistä tässä kenkä puristaa?
Minä ainakin olen joka ikinen kerta päässyt sinne hakemaan laukkuni siitä huolimatta, että osa porukasta on liki kiinni hihnassa.
Katselen kauempaa ja kun laukku näkyy tulevan, menen lähemmäksi ja jos joku on ihan tiellä edessä, sanon "Anteeksi, ottaisin laukkuni". Ei sen kummempaa.
Eikö joku teistä valittajista ole sitä omaa laukkuaan sitten vaikeuksitta saanut, kun hihnan ääressä roikkuu Virtaset tai Lahtiset?
Jos käyttäydyt fiksusti, jäät loitolle ja toivot muidenkin olevan yhtä fiksuja, jäät aivan varmasti ulkokehälle muiden taakse. Siksi kannattaakin ennakoida muiden typeryys ja ängetä aivan hihnan viereen odottamaan.
Samaa mieltä siinä, että matkalaukkuja ei tarvitse koko retkueen odottaa. Meidän tapauksessa nuorimmat ja notkeimmat, jotka tuntevat kaikkien matkikset, hoitavat laukkujen noudon hihnalta.
Jatkolennolle ehtiminen saattaa joskus olla kiinni siitä, jääkö nahnikkaan ikkunapenkille sillä aikaa kun koko muu kone laiskasti purkautuu matkustajista. Joskus se muutamakin minuutti voi siis olla arvokas, etenkin tapauksissa, jossa jatkolento on eri yhtiön lento. Saman yhtiön jatkolennoille on yleensä järkätty niin, että jatkolento odottaa myöhässä olevia.
Entä sitten koneiden täyttäminen rivijärjestyksessä, perässä istuvat ensin? Ihan hyvä. Mutta jos haluaa saada käsimatkatavarat oman istuinpaikan lähelle, ei kannata mennä viimeisten joukossa koneeseen, sillä ihmisillä on yleensä paljon enemmän kuin yksi kolli tavaraa ja hattuhyllyt ovat yleensä täpötäynnä siinä vaiheessa kun juoksee 10 min vaille lähtöaika portille, jolloin tietsikka saattaa joutua yhteen paikkaan, kapsäkki toiseen ja käsilaukku vielä kolmanteen ja niitä sitten etsitään lennon jälkeen kissojen ja koirien kanssa.
voi laittaa myös edessä olevan istuimen alle. No jos pitkä ihminen voi olla paha pitää niitä siellä... Mutta muuten jaloissa menee, ja hyvä siinäkin mielessä jos jotain tavaroistaan tarvitsee niin saa penkin alta helpommin kaivettua. Yläkaapeista jos alkaa penkomaan niin usein tukkii käytävän ja saa varoa ettei kenenkään pälle tavarat tipu +vaikee jos tavaraa sen laukun/pussin edessä mitä etsii.
miksi lasten kanssa kannattaa matkustaa kun ovat pieniä. Lapsille hyvä opettaa miten missäkin käyttäydytään (tosin ei ole matkustamisesta hyötyä jos vanhemmilla tavat puuttuvat)
Koska aina kun lennän, niin lennän rakkaani luo enkä jaksaisi koneen laskeuduttua odottaa enää sekuntiakaan. Myönnän, olen ryykääjä pahimmasta päästä. Mutta ymmärrätte varmaan syyni =)
jos hihnan vieressä olisi tilaa. On ihan käsittämätöntä miksi ihmiset eivät ymmärrä sitä, että seistään sen viivan takana! :D