Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi, kun lukiolaisen äiti haluaa periä rahaa vuokraan ja ruokaan?

Vierailija
28.02.2012 |

Hieman ihmettelen meininkiä; lukiolaisen ja äitinsä välit ovat olleet jo muutaman vuoden kireähköt, ja nyt kun lukiolainen täyttää 18 vuotta, haluaa että lukiolainen maksaa vuokraa ja omat sapuskansa. Lukiolainen ei käy töissä (on lukiossa n.70km päässä kotoa) ja bussilipun ja puheajan oston jälkeen jää opintotuesta 30€/kk. Äiti ei ole suostunut ostamaan koulukirjoja, ei kuulemma ole ostanut vaatteitakaan. Mitä tuossa tilanteessa lukiolainen voi tehdä?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaan asuntoon. Lukiolaisen ei tarvitse (tai ainakaan ennen ei tarvinnut, en tieeä onko muuttunut) ottaa opintolainaa, vaan puuttuvan elannon opintotuen jälkeen saa sossusta.

Vierailija
2/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äidillä on varaa, on hänen lain mukaan kustannettava lapsensa lukio-opinnot. Huom. tässä kohdin täysi-ikäisyys ei ole este!

Jos äidillä taas ei ole rahaa, kirjoihin voi saada toimeentulotukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala äiti. Onko isä kuvioissa?

Vierailija
4/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa lukiolaisen mennä sossuun käymään, osaavat siellä neuoa miten hakea kaikki tuet ja löytää asunnon. Onpa ikävä tilanne.

Vierailija
5/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten elatusvelvollisuus loppuu tuohon.

Itse elätin itseni 14-vuotiaasta. Eli kävin kahdessa työssä ja iltalukiossa koulun.

Vierailija
6/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaan asuntoon. Lukiolaisen ei tarvitse (tai ainakaan ennen ei tarvinnut, en tieeä onko muuttunut) ottaa opintolainaa, vaan puuttuvan elannon opintotuen jälkeen saa sossusta.

toimeentulotukea laskettaessa olipa se nostettu tai ei.

Vierailija
7/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkälaista työttömyyskorvausta. Isä maksaa elareiden ohella kirjat, kaupungin sisäisen bussilipun ja satunnaisesti leffarahaa ym. Äidille taitaakin olla ongelmana elareiden loppuminen.

Vierailija
8/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuten sanoin, voi olla muuttunut, mutta silloin kun itse olin lukiossa, oli systeemi vielä se että toisen asteen opiskelijan ei tarvinnut tuota lainaa ottaa vaan sai sossusta avun.

Vierailija
9/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nimenomaan äidin pitäisi venyä?

Vierailija
10/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se apu sieltä tulee, eikä täältä palstalta.

Vierailija
11/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuten sanoin, voi olla muuttunut, mutta silloin kun itse olin lukiossa, oli systeemi vielä se että toisen asteen opiskelijan ei tarvinnut tuota lainaa ottaa vaan sai sossusta avun.

tekemään töitä vaan kipittävät heti sossuun kitisemään avustuksia kun omat jalat vähän kantavat.

Vierailija
12/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelleen. Elatusmaksua voi lapsi hakea 18 vuotta täytettyäänkin jos vielä opiskelee.

Vierailija
13/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että myös toisen asteen opiskelijan on haettava opintolainaa, vaikka olisi 17v, mutta vasta sitä lainapäätöstä vastaan voi saada avustusta jos se on kielteinen. ja joskus saa lainan lisäksikin rahaa sossusta.

Vierailija
14/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 v on aikuinen joten omat kulut kuuluu maksaa!

Kaikki yhteiskunnalliset avustukset lopuu.Töihin vaan ja tienaamaan oma elantonsa.

Vierailija
15/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemään töitä vaan kipittävät heti sossuun kitisemään avustuksia kun omat jalat vähän kantavat.

Just näin. Minä joka tuosta sossusta sanoin, muutin siis lukion ekalla 16-vuotiaana pois kotoa alkoholistiäidin takia, ja kyllä, sossusta sain rahaa sen opintotuen lisäksi että pärjäsin. Silloin ymmärrettiin vielä, että tuonikäistä ei kannata velkaannuttaa. Eikä 16-vuotiaana ihan hirveen helppo ole töitäkään saada.

Mutta hyvä jos sulla on elämässä mennyt pelimerkit paremmin ja on varaa täällä vittuilla. Mä olen kyllä noi sossurahani maksanut veroina myöhemmin kun koulut sain loppuun, mutta jos susta tuntuu että olen sulle vielä jotain velkaa niin laita ihmeessä tilinumero tänne niin korjaan asian.

Vierailija
16/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- opintolaina

- opintoraha

- tilapäinen toimeentulotuki, jota laskettaessa opintolaina huomioidaan aina tuloksi olipa sitä nostettu tai ei

- opiskelijan asumistuki (joka on osa opintotukea)

Mutta mikään noista ei putoa automaattisesti kenellekään ja jos opiskelija menee sosiaalitoimistoon, todennäköisesti häntä kehotetaan vielä kerran neuvottelemaan tilanteensa äitinsä kanssa. Isän velvollisuus elatustukeen voidaan pidentää yli 18-vuoden iän siihen asti, kunnes lapsen opinnot ovat päättyneet.

Vierailija
17/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhemmilta odotetaan 2. asteen opiskelijan taloudellista tukemista. Saa aika vakuuttavasti todistaa ettei saa pennin hyörylää, jos haluaa rahaa tukien muodossa.

Ja kyllä, opintolainaa on otettava myös toisen asteen opinnoissa.

Vierailija
18/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin. Minä joka tuosta sossusta sanoin, muutin siis lukion ekalla 16-vuotiaana pois kotoa alkoholistiäidin takia, ja kyllä, sossusta sain rahaa sen opintotuen lisäksi että pärjäsin. Silloin ymmärrettiin vielä, että tuonikäistä ei kannata velkaannuttaa. Eikä 16-vuotiaana ihan hirveen helppo ole töitäkään saada.

Mutta hyvä jos sulla on elämässä mennyt pelimerkit paremmin ja on varaa täällä vittuilla. Mä olen kyllä noi sossurahani maksanut veroina myöhemmin kun koulut sain loppuun, mutta jos susta tuntuu että olen sulle vielä jotain velkaa niin laita ihmeessä tilinumero tänne niin korjaan asian.

Vierailija
19/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luuseri älähti.... "

Etkö parempaa keksinyt?

Miten se tekee minusta luuserin, että perheoloni olivat sellaiset, etten voinut kotona asua? Myöhemmin olen tosiaan ihan ottanut opintolainaa (ja maksanut sen jo poiskin) ja opiskellut sen verran että vakityössä olen ja omillani tulen toimeen. En löydä tästä kyllä mitään luuserimaista.

Vierailija
20/73 |
28.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuesta on faktaa Kelan sivustolla: www.kela.fi ja ap:n kannattaa katsoa sieltä sen sijaan että kuuntelee av-palstalaisten horinoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme