Syitä, miksi talo vain toisen puolison nimissä? vaikka molemmat työssäkäyviä
Kommentit (36)
että mitä ei ole yhdessä rakennuttu, ei ole myöskään onnea, menin miehen omistamaan taloon, ja se on "miehen", minä vain asun siinä
koska haluttiin säästää mun ensiasunnon osto verohelpotuksineen seuraavaan (varmaankin jos ei ihan loppuelämän, niin ainakin pidempiaikaiseen) asuntoon.
Olis sullakin jotain taloudellista turvaa...
Avioliitossa omaisuus on omaa ihan niinkuin muulloinkin, eikä muutu yhteiseksi.
Ja avioliitossa kaikki on aina yhteistä vaikka olis kuin toisen nimissä
avioliiton kestäessä ei muutu yhteiseksi, mutta ilman erillistä sopimusta erossa tai kuolemassa kaikki omaisuus muuttuu avioparin yhteiseksi ja tasattavaksi.
Ekasta omistusasunnosta ei tarvi maksaa kaupan yhteydessä varainsiirtoveroa. Jos toinen puolisoista on jo aiemmin ostanut itselleen asunnon, on veroetu hänen osalta käytetty. "Yhteinen" asunto kannattaa silloin ostaa sen nimiin, joka ei ole aiemmin omistanut asuntoa.
eli asumme miehen perimässä talossa, johon en voi saada avio-oikeutta. Toisaalta minulla on 3 sijoitusasuntoa, joten taloudellisesti systeemi minusta ihan OK.
Eron sattuessa kaikki kuitenkin yhteistä
Eron sattuessa kaikki kuitenkin yhteistä
vaan edelleenkin molemmat omistavat oman omaisuutensa ja enemmän omistava maksaa köyhemmälle tasinkoa siinä muodossa, jossa itse haluaa eli ei ole pakko antaa erossa kesämökkiä, saa antaa rahaa. (Oletus: ei avioehtoa, ei testamentilla avio-oikeudelta suojattua omaisuutta).
Mieheni osti oman synnyinkotinsa,josta sai perintönä osan. En voinut ostaa sitä yhdessä,koska olisin joutunut maksamaa lahjaveron.Joten mieheni osti sen yksin.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2012 klo 17:34"]
Minä omistan meillä kaiken, koska mieheni menetti exälleen ihan kaiken (ei laillisesti mahdollista, mutta laillisuuden rajoja hipoen kyllä onnistuu, kun nainen suunnittelee eronsa hyvissä ajoin etukäteen hyvän asianajajan kanssa ja tekee valmistelevia siirtoja), eikä halua samaan tilanteeseen uudelleen.
Mieheni ei ole maksanut kodistamme mitään, joten tietenkin minä myös omistan sen.
[/quote]
meillä sama juttu, siksi olemme myös avoliitossa.
Jos ero tulee
Talo on vain toisen nimissä, ei tartte alkaa siitä mesomaan, voi toinen pakata kimpsusa ja kampsusa ihan rauhassa ja jatkaa elämääsä haluamassaan paikassa. Ajatteleeko täällä kaikki vaimot yms. rahaa rahaa ja rahaa, että miten sais jätkän kyninee parhaiten jos/kun erotaan. Meillä selvä sopimus jo ennen ku muutettii yhtee.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2012 klo 13:59"]
koska haluttiin säästää mun ensiasunnon osto verohelpotuksineen seuraavaan (varmaankin jos ei ihan loppuelämän, niin ainakin pidempiaikaiseen) asuntoon.
[/quote]
Tätä jäin miettimään. Onkohan tämän kirjoittajan tarkoitus että omistavat kaksi asuntoa yhtäaikaa ? vai myydään ensin miehen omistama ja ostetaan vaimon nimiin uusi ? Jos näin niin eikö siinä ole vaara että verottaja tulkitsee miehen lahjoittaneen yksin omistamastaan asunnosta saamansa rahat vaimolle uuden ostoon ja vaimo joutuu maksamaan lahjaveroa ??? En tiedä asiaa mutta tuli vain mieleeni.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2012 klo 13:59"]
[/quote]
Tätä jäin miettimään. Onkohan tämän kirjoittajan tarkoitus että omistavat kaksi asuntoa yhtäaikaa ? vai myydään ensin miehen omistama ja ostetaan vaimon nimiin uusi ? Jos näin niin eikö siinä ole vaara että verottaja tulkitsee miehen lahjoittaneen yksin omistamastaan asunnosta saamansa rahat vaimolle uuden ostoon ja vaimo joutuu maksamaan lahjaveroa ??? En tiedä asiaa mutta tuli vain mieleeni.
Jos toinen ei vain halua ostaa asuntoa/taloa, niin millä pakottaa?
Velkoja perinnässä?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2012 klo 16:01"]
puolison 100% ensiasunnos verovapaus ja toiseen asuntoon sen toisen verovapaus, niin silloinhan tuo asunto kannattaa ostaa kokonaan toisen nimiin.
Tähän olis riittänyt 49/51 prosenttiosuudet
Olis sullakin jotain taloudellista turvaa...
ensiasunnon ostaja, joka on omistanut aikaisemmin korkeintaan 49% asunnosta. Ei ensiasunnon verovapautta jaetta prosenttiosuuksiin, sen joko saa tai ei. Ja sitä ei saa, jos on omistanut 50% tai yli. Comprendes? Miten nää voi olla ihmisille uusia juttuja, jos on jo asunyokaupoilla käyty,,,
Kommentoin sivusta, että tuossa tapauksessa siitä ekaksi ostettavasta asunnosta maksetaan sen 49 % osalta kuitenkin varainsiirtovero. Jos toinen omistaa ensiasunnosta 100 %, niin siitä ei tarvii maksaa ollenkaan varainsiirtoveroa.
Meillä minä omistan 90% asunnosta (ensiasunto minulle), sillä hoidan myös asunnon kuluista tuon osan. Mies omistaa 10 %, koska haluttiin myös hänet osakkaaksi asuntoon. Siitä 10 % piti sitten maksaa se varainsiirtovero, mutta ei ollut kovin paljoa.