Miksi korkeasti koulutettujen kaupunkilaisäitien keskuudessa on IN olla huono äiti?
Imettäminen on perCstä ja liian sitovaa, lopetetaan kahden viikon jälkeen. Hoitoon viedään yhdeksänkuisena koska ammattitaidon ylläpito ja "tää on niinq naisten oikeuksista kyse ja mä oon feministi!", juostaan ihan alusta asti ties missä riennoissa ja kulttuurikekkereillä ilman lasta (taas ne naisen oikeudet) ja pidetään blogin tai jonkun muun some-väylän kautta huolta siitä, että kaikki tietävät miten PASKAA tämä vauva-aika on ja miten kovasti äiti kaipaisi jotain ÄLYKÄSTÄ ja ARVOLLE SOPIVAA tekemistä.
Kommentit (47)
Vähän kärjistettyä, mutta tunnen kieltämättä muutaman tällaisen tapauksen. Jotenkin olen itse ajatellut, että heillä on jotenkin jäänyt se vanhemmuuteen kasvaminen jotenkin kesken.
Olen itsekin korkeasti koulutettu kaupunkilaisäiti, mutta vähän kummastelen joidenkin kammoa keskittyä edes vuodeksi lapsen tarpeisiin. Kyllä se ura odottaa ja MIESpomot pitävät yhtä uskottavina, kun töihin palaa pikkuisen myöhemminkin.
Eikä kuvailemaasi menoa kyllä ainakaan humanistipiireissä näy. Päinvastoin.
Taitaa olla harhaa tai hyvin tieteenalakohtaista ;-)
Onpa meillä näköjään erilaiset piirit. Korkeakoulutetut äitituttavani ovat kaupunkilaisia eri puolilta Suomea, ja yhteenkään tuollaiseen kommenttiin en ole törmännyt. Vaikka noin ajateltaisiin, sitä ei ole trendikästä ainakaan sanoa ääneen.
ja hänhän ei mikään korkeasti koulutettu taida edes olla?
Hoitoon voi mielestäni viedä hyvällä omallatunnolla 9-10-kuisen, koska vanhempainlomat loppuvat lapsen ollessa siinä iässä. Kaikki kotihoidontukivapaa siihen päälle on plussaa, mutta ei tietenkään pakollista kenellekään. Ammattitaidon ylläpito ei ole mikään huono syy mennä töihin.
Vauva-aika on ikävää, yksitoikkoista, vaativaa siinä mielessä, että lapsen kanssa pitää olla kellon ympäri (ellei välillä niitä kulttuuririentoja tmv. harrasta) ja sitovaa, tottahan se on. Jotkut sietävät sitä paremmin kuin toiset ja jos jaksamiseen auttaa se, että somessa tai oikeassa elämässä valittaa, niin siitä vaan!
50-70-luvuilla oli muuten ihan yleistä, että vauvoja imetettiin se 2 vk ja sitten siirryttiin erilaisiin korvikkeisiin. Minun neuvolakortissani 60-luvulta luki 2 vk kohdalla, että "neuvottiin antamaan raasteita ja mehuja". Siskoni sai aikoinaan lähes hengenvaarallisen ripulin kaupan likaisesta irtomaidosta, josta hänelle veden kanssa lantrattiin murkinaa. Siltikin meistä on kasvanut terveitä ihmisiä.
Eli ainoa asia, mitä ap:n purkauksessa olen suht samaa mieltä on, että imettämisessä ei pitäisi antaa periksi alkumetreillä, mutta siinäkin pätee, että jos ei mitenkään onnistu niin muitakin konsteja vauvan ruokkimiseen onneksi on.
ole erityisen huonoja äitejä. Arvelen kyseessä olevan lähinnä äitiysdiskurssin kyseenalaistaminen omin puheaktein.
Todennäköisempää on, että valituksestaan huolimatta nämä äidit kuitenkin huolehtivat lapsistaan jos ei mallikelpoisesti niin ainakin parhaansa yrittäen.
ja äiti hokee koko ajan, että hänellä on oikeus omaan elämään, omaan aikaan jne. Isommat päiväkodissa, vauva kotona mummin kanssa ja itse ollaan menossa koko ajan, koska ei haluta olla vain äiti. Mielessä käy, että jos olisivat äitejä edes tunnin päivässä, niin lapsilla moni asia olisi paremmin.
- minkä tieteenalojen edustajia pidät otollisimpina egoistiäiteinä? Saadaanko taas tavanomainen oikis- kauppakorkea-DI-urapaskaäitihaukunta aikaiseksi? Kun taas humanistihuuhaapalkkakuoppaäidit omistautuvat eettisyydelle ja oikeudenmukaisuudelle ja Oikeille Arvoille? Älä hei viitsi, edes pilke hymiössä.
vaikka imetin kyllä lapsia puolivuotiaiksi enkä vienyt päiväkotiinkaan ennen kuin olivat 2,5 vee. Mutta PASK*A se pikkulapsiaika oli, no doubt about it. Enkä ole sitä salaillut.
t. humanisti
50-70-luvuilla oli muuten ihan yleistä, että vauvoja imetettiin se 2 vk ja sitten siirryttiin erilaisiin korvikkeisiin. Minun neuvolakortissani 60-luvulta luki 2 vk kohdalla, että "neuvottiin antamaan raasteita ja mehuja". Siskoni sai aikoinaan lähes hengenvaarallisen ripulin kaupan likaisesta irtomaidosta, josta hänelle veden kanssa lantrattiin murkinaa. Siltikin meistä on kasvanut terveitä ihmisiä.
Itse ainakin korkeasti koulutettuna osaan arvostaa oikeaa tutkimustietoa enkä tuota "näin on aina tehty ja hengissä ollaan yhä edelleen" -schaissea. Mutta tuokin on toki juuri näiden paskamutsien yleinen ongelma - tieteellistä tietoa käytetään silloin, kun sen avulla voidaan oikeuttaa omia tekemisiä (esim. vähän aikaa sitten Hesarissa julkaistu imetys"kielteinen" teksti), mutta jos sen varjossa omat tekemiset näyttävät menevän perse edellä puuhun, on kyse ihan vain siitä, että jokainen äiti on paras äiti omalle lapselleen!!1111 ja että minuakin roikotettiin viisiviikkoisena varpaankynnestä parvekkeella, ja ihan tasapainoinen aikuinen kasvoi!
En tunne ketään moista. Ennemminkin lapset ovat olleet haluttuja ja niihin panostetaan, ehkä välillä lievään 'suorittamiseen' asti. Myös miehet ovat mukana yhtälailla. Kodeissa on hyvin vähän, jos ollenkaan erilaisia sosiaalisia, taloudellisia ja päihdeongelmia. Nämä kun ovat niitä ongelmia, joilla lasten psykiatriset osastot täyttyvät.
vauvanhoidon rankkuutta ja yksitoikkoisuutta ja olla hyvä/huono äiti, ei niillä ole välttämättä yhtään mitään korrellaatiota. Todennäköisesti valtaosa valittajista hoitaa lapsensa tosi hyvin ja toisaalta taas äitiyden hehkuttajissa löytyy laiminlyöjiä.
Mitä väliä tällä on?
Itse ainakin korkeasti koulutettuna osaan arvostaa oikeaa tutkimustietoa enkä tuota "näin on aina tehty ja hengissä ollaan yhä edelleen" -schaissea. Mutta tuokin on toki juuri näiden paskamutsien yleinen ongelma - tieteellistä tietoa käytetään silloin, kun sen avulla voidaan oikeuttaa omia tekemisiä (esim. vähän aikaa sitten Hesarissa julkaistu imetys"kielteinen" teksti), mutta jos sen varjossa omat tekemiset näyttävät menevän perse edellä puuhun, on kyse ihan vain siitä, että jokainen äiti on paras äiti omalle lapselleen!!1111 ja että minuakin roikotettiin viisiviikkoisena varpaankynnestä parvekkeella, ja ihan tasapainoinen aikuinen kasvoi!
vaikka äiti ei täysimettäisikään 6 kk, lapsi ei mene siitä tärviölle. Ei mennyt ennen, eikä mene nykyäänkään. Mihin kukin on valmis, mihin pystyy, mitä haluaa, se on jokaisen oma asia. Järkevä ihminen ottaa päätöksissään huomioon asioiden hyvät ja huonot puolet ja tekee parhaansa. Jos ei viitsi edes yrittää, huonompi juttu; jos yrittää, hyvä, ja jos yrittäessään epäonnistuu, ei ansaitse mestaamista muilta äideiltä.
olen itse niin hyvä äiti, että hoidan vieläkin lapset kotona.
Lapset 8v. ja 10v.
Kotoota voi ihan hyvin löytyä kiukkuinen, tylsistynyt kotiäiti, joka huutaa lapsillen ja ei vie lapsia ulkoilemaan.
Minä en koskaan arvioi kenenkään äiteyttä.
Mun ei tarvitse nostattaa itseäni kenenkään toisen äiteydellä.
Siitähän tässä on kyse.
- minkä tieteenalojen edustajia pidät otollisimpina egoistiäiteinä? Saadaanko taas tavanomainen oikis- kauppakorkea-DI-urapaskaäitihaukunta aikaiseksi? Kun taas humanistihuuhaapalkkakuoppaäidit omistautuvat eettisyydelle ja oikeudenmukaisuudelle ja Oikeille Arvoille? Älä hei viitsi, edes pilke hymiössä.
Juuri siksi en mitään omia veikkauksiani tuonut ilmi, etten halunnut ketään loukata leimaamalla omien ennakkoluulojeni pohjalta. Mutta jos aloituksessa oleva ilmiö on todellinen ja useampikin humanisti tässä ketjussa on todennut, ettei ilmiötä omassa lähipiirissään ole kohdannut, on hyvin oletettavaa, että ilmiön esiintyvyys jossain muussa porukassa on suurempaa.
Kaikki muu tuli syvältä jostain omasta pääkopastasi. (Vaan ei savua ilman tulta...)
Imettääkö pari kuukautta, puoli vuotta tai jotain muuta. Lillukan varsia. Sen sijaan jotain muuta ovat esim. raskausajan tupakointi ja juominen, perheen sisäiset jatkuvat kovat riidat ja henkinen tai fyysinen väkivalta, pahat rahavaikeudet, mielenterveysongelmat, päihdeongelmat, pitkään jatkuva työttömyys ja syrjäytyminen... Näitä korkeastikoulutetuilla on vähän. Hyvää tai huonoa vanhemmuutta toteutetaan parikymmentä vuotta kun lapset ovat kotona.
Miksi heitä edes pitäisi kouluttaa, kun he kuitenkaan eivät mitään hyödyllistä tee vaan tekevät lapsia, joille annetaan nimeksi Kuutti, Kanerva ja Lumia-Vellamo, jäävät kotiin näpertelemään vanhan näköisiä taulunkehyksiä ja sönköttämään "ekologisista valinnoista" ja "oikeista arvoista"?
Miksi heitä edes pitäisi kouluttaa, kun he kuitenkaan eivät mitään hyödyllistä tee vaan tekevät lapsia, joille annetaan nimeksi Kuutti, Kanerva ja Lumia-Vellamo, jäävät kotiin näpertelemään vanhan näköisiä taulunkehyksiä ja sönköttämään "ekologisista valinnoista" ja "oikeista arvoista"?
sittenkin, kun kovien arvojen nimiin vannoneiden "vanhempien" lapset ovat nuorisovankilan kautta päätyneet aikuisten vastaavaan...
Sillä välin rakkaudella ja luomuruoalla kasvatetut lapset ovat kapinoineet opiskelemalla putkimiehiksi, diplomi-insinööreiksi ja lakimiehiksi ja ottavat ohjat käsiinsä.
Imettääkö pari kuukautta, puoli vuotta tai jotain muuta. Lillukan varsia. Sen sijaan jotain muuta ovat esim. raskausajan tupakointi ja juominen, perheen sisäiset jatkuvat kovat riidat ja henkinen tai fyysinen väkivalta, pahat rahavaikeudet, mielenterveysongelmat, päihdeongelmat, pitkään jatkuva työttömyys ja syrjäytyminen... Näitä korkeastikoulutetuilla on vähän. Hyvää tai huonoa vanhemmuutta toteutetaan parikymmentä vuotta kun lapset ovat kotona.
Tämä oli kyllä äärimmäisen älykäs puheenvuoro. Imettäminen ei todellakaan ole se ratkaisevin tekijä sen suhteen, miten hyvinvoiva aikuinen lapsesta tulee, vaikka se pikkuvauvan hoidossa olisikin tärkeä (ei kuitenkaan milläänlailla korvaamaton - kaikki eivät kuitenkaan missään tilanteessa pysty imettämään vaikka tahtoisivatkin joten onneksi lapsen voi ruokkia ja hänelle voi täysin riittävästi tarjota läheisyyttä muutenkin) juttu.
- Imetetään yli vuosi
- Kestovaipat
- Lapsen kanssa mennään "kaikkialle"
- Kaveriporukalla otetaan lapsille kotiin hoitaja
asutaan Helsingissä ja ollaan akateemisia.
Siinä olet oikeassa että monet kaipaa älyä vaativia tehtäviä kotona ollessaan.