Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TYKS.ssä synnyttäminen ihan perseestä

Vierailija
06.04.2012 |

ja taas pitää mennä...osa kätilöistä niiiiiin ammattitaidottomia ja epäystävällisiä et huh huh, kivunlievitys täyttä shaissea ja lapsivuodeaika ihan hirveetä, hoitajia ei kiinnosta, ovat todella töykeitä. Saakohan turkulainen mennä muualle synnyttämään esim. saloon? TYKSin synnäri vie ilon koko synnyttämisestä ja se on tosi surullista :(

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin Tyksissä vuosi sitten. Synnytyssalin kätilöt olivat mukavia ja empaattisia. Mieslääkäri, joka antoi minulle epiduraalin epäonnostui siinä ja sattui aivan hirveästi, kun hän hakkasi neulalla selkääni. Tuntui, kuin vasaralla ja naulalla oltaisiin hakattu, itkin aivan mielettömästi. Vauvan syke laski kaksi kertaa vaarallisen alas ja kukaan muu, kuin mieheni ei huomannut sitä. Itse olin niin väsynyt, etten enää tajunnut maailman menosta. Minulle tehtiin lopulta kiireellinen sektio aamuyöllä ja minut leikanneet lääkärit käskivät levätä yhden päivän, ennen kuin lähden liikkeelle. Aamulla elämäänsä kyllästynyt vanhempi naishoitaja tuli huoneeseen, kun leikkauksesta oli kulunut 3 tuntia ja komensi minut vessaan. Sanoin, etten pysty ja tunnen vuotavani vielä verta. Nainen sanoi, että täytyy jaloitella ja pakotti minut ylös. Nousin ylös ja vuosin verta vaipasta huolimatta niin paljon, että housut olivat verrssä, verta valui pitkin jalkoja sukille ja lattialle tuli kunnon verilammikko. Tämän jälkeen hän komensi minut suihkuun, kun olin ihan veressä. Kävely oli yhtä tuskaa, mieheni piti pyyhettä alapääni kohdalla (ettei verta valu enempää lattioille), itkin ja sain itseni suihkutiloille. Siellä hoitaja riisui vaatteitani ja sattui todella paljon, kun piti housuja ottaa jalasta ja vaihtaa puhtaisiin. Kyseinen hoitaja oli muutenki tyly, ei opettanut oikeaa imetystekniikaa, ei vauvankäsittelyä ym. Hänen takia lähdin Tyksistä aikaisemmin (pitävät normaalisti ensisynnyttäjiä 3 päivää).

Vierailija
62/89 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tältä kesältä hyvät muistot. Jouduin olemaan sairaalassa melko kauan, joten monta kätilöä ja lääkäriäkin tuli tavattua. Ei mitään pahaa sanottavaa! :)

Kätilö jopa (pyynnöstäni) haki pojan yöllä muutamaksi tunniksi kansliaan, jotta sain nukkua 3 vrk univajeen jälkeen. Se tuli tarpeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 23:44"]Kannan myös korteni tekoon. Tyksissä synnytyspuolella oli todella mukavia ja empaattisia kätilöitä, mutta vuodeosaston kätilöistä ainakin yksi oli ihan pöpi.
[/quote]

Minkä näköinen kätilö?

Vierailija
64/89 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:42"]Synnytys on aina pelottava, tuskainen asia. Nyky-yhteiskunta on täysin vieraantunut kivusta. Synnytykseen kuuluu kipu ja epämiellyttävyys. Aina ei kätilön ja synnyttäjän kemiat kohtaa ja itselle vieraassa ja ahdistavassa tilanteessa se voi tuntua ilkeilyltä. Tosiasiassa kätilöt ovat ammattilaisia, jotka ovat jo opiskeluaikoinaan käyneet läpi lukuisia synnytyksiä. Kun tosi hätä tulee, kiittää luojaansa, että vierellä on rautainen ammattilainen, piti hänestä tai ei!
[/quote]

Myös viisaudenhampaiden poisto, hampaan tulehduksesta johtuva poisto tai vaikka pääkipu ovat lunnollisia. Hammaslääkäri antaa sinulle silti asianmukaisen puudutuksen ja kohtelee sinua silti asiallisesti ja empaattisesti.

Vierailija
65/89 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 21:26"]Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan:-)
Olkaa itse ihmisiksi niin on ne kätilötkin!
Työtään ne tekee, eivätkä jaksa teidän joka pikku vikinäänne vastata! Anteeksi mut oon niin kyllästynyt tähän tyksin haukkumiseen.
Jos tulee jotain ongelmia niin onpahan apu lähellä. Silloin ei kukaan vingu kun ne pelastaa lapsenne hengen.
T kolme lasta siellä synnyttänyt ja ihan tyytyväinen.
[/quote]

Hei kiva että ihmiset ymmärtävät tuon toimintavan! Alanpa heti huomenna soveltaa sitä työssäni. T. Yläkoulun ope

Vierailija
66/89 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 23:44"]Kannan myös korteni tekoon. Tyksissä synnytyspuolella oli todella mukavia ja empaattisia kätilöitä, mutta vuodeosaston kätilöistä ainakin yksi oli ihan pöpi. [/quote] Minkä näköinen kätilö?

[/quote]

Ikää noin 50-55 vuotta, ruskeat lyhyehköt hiukset, silmälasit, empatiakyvytön eli varmasti hänen potilaana olleet tietävät kenestä puhun. Tämä nainen oli siis viime vuonna vuodeosastolla. 

Vierailija
67/89 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 18:00"][quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 23:44"]Kannan myös korteni tekoon. Tyksissä synnytyspuolella oli todella mukavia ja empaattisia kätilöitä, mutta vuodeosaston kätilöistä ainakin yksi oli ihan pöpi. [/quote] Minkä näköinen kätilö?

[/quote]

Ikää noin 50-55 vuotta, ruskeat lyhyehköt hiukset, silmälasit, empatiakyvytön eli varmasti hänen potilaana olleet tietävät kenestä puhun. Tämä nainen oli siis viime vuonna vuodeosastolla. 
[/quote]

Etutukka?

Vierailija
68/89 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valita. Tyksissä ovat kaksi kertaa pelastaneet henkeni synnytyksessä ja sen vuoksi saan olla vielä lastemme äitinä täällä kotona. Te, jotka valitatte, ette ole tainneet hengenvaarassa olla vaan lähinnä harmittaa kipu tai se, ettette saaneet synnyttää juuri siten kuten halusitte tunnelmallisesti kynttilänvalossa.

Vierailija
69/89 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 18:17"]Älä valita. Tyksissä ovat kaksi kertaa pelastaneet henkeni synnytyksessä ja sen vuoksi saan olla vielä lastemme äitinä täällä kotona. Te, jotka valitatte, ette ole tainneet hengenvaarassa olla vaan lähinnä harmittaa kipu tai se, ettette saaneet synnyttää juuri siten kuten halusitte tunnelmallisesti kynttilänvalossa.
[/quote]En ollut hengenvaarassa, vaikka ilman lääketiedettä olisinkin varmaan kuollut. Enkä olisi kaivannut edes ystävällisyyttä, asiallinen kohtelu olisi riittänyt.

Vierailija
70/89 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huonoja kokemuksia Sinäjoelta. Kätilö käski olla hiljaa ja keskittyä synnytykseen,muuten ei kuulemm edennyt. Synnytys kesti 2h ja ponnistusvaihe 6min. En saanut mitään kipulääkityatä,en edes ilokaasua ja jossain vaiheessa lähti taju. Luulin olevani kuollut,heräsin jossain vaiheessa ja huoneessa oli useampi henkilö. Sitten vauva syntyikin onneksi nopeasti! Siitä jäi kyllä traumat. Lapsivuodeosastollakin sattui pari todella ammattitaidonta tyyppiä eteen. Oon kuullu muiltakin että siellä "pihtaillaan" kipulääkitystä... Minunkin kohdalla kätilö ei kuunnellut, vaikka pyysin kipulääkettä, olin jo sairaalaan mennessä 5 senttiä auki. En saanut kyllä mitään vastausta siihen miksi en mitään saanut, vain jotain "odotellaan vielä hetki" mutinaa...

Vierailija
71/89 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme synnytystä TYKSissä muutaman vuoden takaa: kätilöitä ja lääkäreitä tuli tavattua useampia, koska kaksi synnytystä käynnistettiin etuajassa ja keltaisuuden takia olimme sairaalassa pidempään kuin normaalisti. Kaikki kolme synnytystä kestivät noin vuorokauden verran, siis käynnistyksien viemän ajan lisäksi, joten aikaa ja kätilöitä tuli kulutettua...

Kahden kätilön kanssa eivät kemiat sopineet yhteen, mutta muuten ei mitään suurempaa valittamista. Olin kuitenkin jo iäkäs (noin 35v) synnyttäessäni eli omia mielipiteitäkin löytyi ja sanoin myös vastaan, jos jokin asia ei minulla toiminut. Tosin en myöskään vaatinut kivutonta synnytystä enkä erikoispalveluita.

Olin myös synnyttämässä hoitajien lakon aikaan, silloinkin homma toimi.

Vierailija
72/89 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen synnyttänyt neljä lasta Tyksissä. Osasta hyvä kokemus, osasta vähän huonoa. Aina on kuitenkin mennyt kaikki hyvin. Aion synnyttää viidennenkin Tyksissä. Olen etukäteen kertonut toiveistani ja peloistani ja menossa oikein luottavaisin mielin.

Vierailija
73/89 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 01:20"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 21:26"]Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan:-) Olkaa itse ihmisiksi niin on ne kätilötkin! Työtään ne tekee, eivätkä jaksa teidän joka pikku vikinäänne vastata! Anteeksi mut oon niin kyllästynyt tähän tyksin haukkumiseen. Jos tulee jotain ongelmia niin onpahan apu lähellä. Silloin ei kukaan vingu kun ne pelastaa lapsenne hengen. T kolme lasta siellä synnyttänyt ja ihan tyytyväinen. [/quote] Tuo "metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan" on erittäin epäammattimainen asenne. Ei työnteon laatu saa olla kiinni asiakkaan ominaisuuksista, missään työssä. Luuletko että palomiehet sammuttavat tulipalon kunnolla vain silloin kun pelastettavana on kaunis ja isorintainen nuori nainen?

[/quote]

Ja on otettava huomioon, että terveydenhuollossa asiakkaat ovat usein tuskissaan ja peloissaan, joka sitten voi näkyä hyvin kipakkana käytöksenä. Hyvä terveydenhuollon ammattilainen voi osiltaan lievittää pelkoa omalla käytöksellään, siis juurikin empaattisuudella ja rauhallisuudella.

Se, että vittuilee tuskissaan olevalle potilaalle, on täysin ammattietiikan vastaista ja tuolloin kyseisen hoitajan/kätilön tulisi harkita muuta ammattia. Ei voi toimia ihmisläheisessä työssä, jos et jaksa ihmisiä.

Vierailija
74/89 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan Saloon synnyttämään niin tulee se yli 1000 synnytystä vuodessa ja saadaan pitää synnäri.

Vierailija
75/89 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 17:16"]TYKSissä synnyttäminen (2013) oli niin hirveä kokemus että toinen lapsi tulee pelkosektiolla. Jos siis edes uskallan raskaaksi hankkiutua. Onneksi muutettiin pois Turusta.

Synnytysvalmennuksessa käytiin läpi iso joukko kivunlievitysmenetelmiä joten lähdin synnyttämään hyvillä mielin. Tarkoituksena oli pärjätä mahdollisimman pitkälle lääkkeettömin keinoin. Kivun voimakkuus yllätti minut täysin, kuten myös se että puudutuksen saaminen oli kätilön päätöksen takana. Pyynnöistä huolimatta hän ei vain tilannut minulle puudutusta ja lopulta olikin jo liian myöhäistä. Viimeiset sentit avautumista olivat järkyttäviä kuten myös ponnistaminen. Sain vielä pahoja repeämiä jotka sattuivat käsittämättömän paljon. En olisi ikinä uskonut että näin voi käydä Suomessa nykyaikana. Fyysisesti toivuin nopeasti, henkisesti en. Olin pitkään ahdistunut ja näin painajaisia.
[/quote]

Olikohan meillä sama kätilö, mä pyysin 20 kertaa ennen kuin sain kivunlievitystä. Mä huusin niin kovaa, että käytävillä raikui, kun sattui, mutta ei et saa vielä. Mun synnytys oli myös aivan järkyttävä kaikin puolin, jäi aivan hirveät traumat, tämäkin 2013.

Vierailija
76/89 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 17:30"]No jos siellä pitää synnytää perseestä, niin kannattaa ehkä mieluummin mennä johonkin muualle synnyttämään.
[/quote]

Heheh oletpa hauska...

Vierailija
77/89 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat mennä synnyttämään minne vaan Suomen synnytyssairaalaan. Tuu vaikka Kätilöopistolle Helsinkiin, siellä oli ihan kiva synnyttää ainakin viikko sitten. Tai älä hanki enää lapsia, sekin on vaihtoehto.

Vierailija
78/89 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa olen Tyksissä synnyttänyt, ekalla kertaa kaikki oli ihanaa ja mulla oli maailman paras kätilö, toka synnytys oli hirvein ikinä, kiireellinen sektio ja kätilönä oli täys ihmishirviö, leikkaussalissakin henkilökunta oli kamalaa ja töykeää, paitsi porukan ainut mies joka tajusi että mua pelotti aivan helvetisti ja olin ihan romahtamispisteessä. Anestesialääkäri epäonnistui monta kertaa epiduraalin ja spinaalin laitossa, nuori tyttö ja huomasin että hän alkoi olemaan jo ihan paniikkissa. Mua siis pisteltiin selkään lähes kymmenen kertaa, ennenkuin onnistui. Itkin peloissani ja kätilö käski mun olla hiljaa, en siis itkenyt edes kovaa, nojasin puuduttamisen aikana kätilöön ja kuiskasin itkuisena että pelottaa ja se taisi olla kätilölle liikaa. Vaarana oli siis vauvan menetys ja tietysti pelkäsin itsenikin puolesta, ihan normaalia olla paniikissa mun mielestä tossa tilanteessa. Oli yöaika ja kaikki oli varmaan väsyneitä, mutta kyllä mulle kamalat traumat jäi.

Osastolla oli aivan ihanat hoitajat molemmilla kerroilla.

Vierailija
79/89 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
80/89 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei toimi kunnolla, pakko kommentoida että näen uusimmat viestit :/