TYKS.ssä synnyttäminen ihan perseestä
ja taas pitää mennä...osa kätilöistä niiiiiin ammattitaidottomia ja epäystävällisiä et huh huh, kivunlievitys täyttä shaissea ja lapsivuodeaika ihan hirveetä, hoitajia ei kiinnosta, ovat todella töykeitä. Saakohan turkulainen mennä muualle synnyttämään esim. saloon? TYKSin synnäri vie ilon koko synnyttämisestä ja se on tosi surullista :(
Kommentit (89)
siellä meni kyllä kaikki päin helvettiä. Olihan se varmaan minussakin osittain vikaa, kun en osannut synnyttää, mutta sen reissun jälkeen tunsi olevansa alinta paskakastia, mitä maa päällään kantaa.
siis menenkö vain h-hetkellä saloon vai täytyykö jotenkin ilmoittautua?
Mä kävin Salossa synnyttämässä, ekan synnytin Tyksissä ja se sai riittää. :)
Ihan oikeesti, ne on kaksi täysin eri maailmaa. Salo oli ihan uskomattoman ihana paikka synnyttää ja olla synnytyksen jälkeenkin osastolla!
Mä kävin Salon synnytysvalmennuksen, mut sekään ei oo tietty pakollinen. Kävin ite vaan siksi että muutenkin halusin valmistautua toiseen synnytykseeni huolellisemmin kun ekaani (ja se todelakin kannatti!!).
Ei tarvi ilmoittaa etukäteen, toki puhuin itse neuvolassa suunnitelmastani mennä Saloon niin saatiin synnytystoivelista lähetettyä oikeaan osoitteeseen.
Saloon voi vaan mennä, toki sinne kannattaa soittaa etukäteen kun on menossa että tietävät varautua, mut mitään muuta ei tarvi. Tyksiin ei todellakaan oo pakko mennä enkä ite sinne koskaan enää aiokaan mennä synnyttään..
Toukokuun 2011 alusta alkaen synnytyspaikan on saanut valita itse. Saa valita synnytyspaikan omalta erityisvastuualueeltaan (meillä Turkulaisilla kai vaihtoehdot on Tyks, Salo ja Pori (??). Muistelisin että neuvolan/lääkärin kanssa pitää sen verran jutella että ei esim. riskisynnyttäjää päästetä pikkuiseen synnytysyksikköön tms, mutta normaalin täysiaikaisen vauvan saa todellakin synnyttää missä huvittaa. Mä jopa suosittelen sitä, että miettii vähän sitä missä todella haluaa synnyttää. Synnytys on iso ja tärkeä asia, sitä ei kannata hoitaa missä tahansa, sillä kuten ap. viestistä huomaamme, yliopistosairaaloissa synnyttäminen saattaa olla kamala kokemus, kun taas pienemmässä sairaalassa synnytyksestä jää ikuisesti hyvät ja lämpimät muistot. :) Toki paljon riippuu kätilöistäkin, mutta sanoisin että Salossa on niin paljon lapsi- ja äitimyönteisempi ilmapiiri että siellä oli ilo synnyttää!
Saloon ennenkuin osasto lakkautetaan säästöjen vuoksi!
Kaksi lasta kolmesta TYKS:ssa syntyneitä, ja olen ihan tyytyväinen.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan:-)
Olkaa itse ihmisiksi niin on ne kätilötkin!
Työtään ne tekee, eivätkä jaksa teidän joka pikku vikinäänne vastata! Anteeksi mut oon niin kyllästynyt tähän tyksin haukkumiseen.
Jos tulee jotain ongelmia niin onpahan apu lähellä. Silloin ei kukaan vingu kun ne pelastaa lapsenne hengen.
T kolme lasta siellä synnyttänyt ja ihan tyytyväinen.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 17:16"]TYKSissä synnyttäminen (2013) oli niin hirveä kokemus että toinen lapsi tulee pelkosektiolla. Jos siis edes uskallan raskaaksi hankkiutua. Onneksi muutettiin pois Turusta.
Synnytysvalmennuksessa käytiin läpi iso joukko kivunlievitysmenetelmiä joten lähdin synnyttämään hyvillä mielin. Tarkoituksena oli pärjätä mahdollisimman pitkälle lääkkeettömin keinoin. Kivun voimakkuus yllätti minut täysin, kuten myös se että puudutuksen saaminen oli kätilön päätöksen takana. Pyynnöistä huolimatta hän ei vain tilannut minulle puudutusta ja lopulta olikin jo liian myöhäistä. Viimeiset sentit avautumista olivat järkyttäviä kuten myös ponnistaminen. Sain vielä pahoja repeämiä jotka sattuivat käsittämättömän paljon. En olisi ikinä uskonut että näin voi käydä Suomessa nykyaikana. Fyysisesti toivuin nopeasti, henkisesti en. Olin pitkään ahdistunut ja näin painajaisia.
[/quote]
Tyksissä synnyttäminen oli ihanaa vuonna 2013, vaikken minäkään ehtinyt puudutusta saamaan.
Viisi tyksissä synnyttänyt, kaikki mennyt hyvin kätilöiden ja minun kohtelun osalta, vaikka kaksi ekaa synnytystä vaikeita. Kivunlievitystä sai, kun se oli mahdollista eli synnytys riittävästä edennyt. Synnytyksen jälkeen osastolla kohtelu täysin asiallista, mukavaa ja osalla jopa erittäin ystävällistä. Lisämaitoa sai, kun oikeasti tarvitsi, mutta vastaavasti kannustettiin imetykseen hyvin.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 21:26"]
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan:-) Olkaa itse ihmisiksi niin on ne kätilötkin! Työtään ne tekee, eivätkä jaksa teidän joka pikku vikinäänne vastata! Anteeksi mut oon niin kyllästynyt tähän tyksin haukkumiseen. Jos tulee jotain ongelmia niin onpahan apu lähellä. Silloin ei kukaan vingu kun ne pelastaa lapsenne hengen. T kolme lasta siellä synnyttänyt ja ihan tyytyväinen.
[/quote]
Asiallisesti pitää silti kohdella. Ei se kätilö mikään pyhimys ole jolta pitää sietää kaikki sen takia että se pelastaa lapsen hengen. Synnyttävä nainen ei pysty kivun ja pelon keskellä kontrolloimaan itseään ja kätilön pitää se ymmärtää. Jos ei ymmärrä, ei ole myöskään kovin ammattitaitoinen kätilö.
Synnytin tyksissä 14v sitten ja aivan karmea kokemus ja paha mieli jäi. Kohdeltiin tosi huonosti salissa ja osastolla. Jäi kauhea synnytyspelko. Aivan suoraan syvältä sieltä koko paikka. Onneksi muut lapset ovat syntyneet muualla ja niistä on hyvät kokemukset. Tyksin kynnyksen yli en enää astu.
Minulla kaksi kiireelliseen sektioon päätynyttä synnytystä, ja kiitos tyksin ihanan ammattitaitoisen henkilökunnan, on minulla kaksi elävää lasta. Toisin olisi voinut olla. Kiitos keskolalle ja ihanille hoitajille, jotka opettivat suoraan teholle joutuneen lapseni imemään rinnasta. Kiitos Tyksin ainoalle mieskätilölle, joka otti minut sisälle kun sanoin, etten tunne vauvani liikkeitä. Kiitos kärsivällisyydestä kun hormonihuuruissa itkin ja tihrustin. Enempää apua en olisi voinut toivoa. Lapsilukumme on nyt täynnä. En uskalla enää kolmatta synnytystä. Minulla on tyksistä pelkkää hyvää sanottavaa. Kaksi katastrofia päättyivät molemmat hyvin.
Tyksin keskola on yksi maan parhaista. Yliopistollisessa sairaalassa synnyttäminen on turvallisempaa, jos synnytys ei etene normaalisti tai lapsi tarvitsee pikaista apua, on apu lähellä ja ei tarvitse lähteä kuskaamaan äitiä tai vauvaa mihinkään. Turun keskolassa tehdään ihmeitä!
3 synnytystä Tyksissä ja oikein mukavaa väkeä oli joka kerta.
Kaksi kertaa samat kokemukset. Osanottoni.
Minä olen synnyttänyt Tyksissä vain kerran, enkä voisi olla tyytyväisempi. Lähdin vain käymään äitiispolilla ultraamassa istukan virtauksia epäillyn raskausmyrkytyksen vuoksi. Minut öähetettiin suoraan ultrasta synnärille, vaikka virtaukset olivat kunnossa ja sikiö voi hyvin. Minun omat arvoni olivatlkin äkkiä hengenvaaralliset (tunsin oloni ihan hyväksi). Lapsi syntyi sektiolla seuraavana aamuna, kätilöt ja lääkärit valmistivat hyvin tulevaan.
Synnytyksen jälkeen jäin vielä pariksi päiväksi synnärille pimeään huoneeseen lepäämään. Hoitajat olivat ihanan empaattisia, kun tietysti halusin päästä keskolaan katsomaan lastani (syntyi reilut 10 viikkoa etuajassa). Lopulta yksi kätilöistä lupasi kärrätä minut vaiikka sängyn kanssa lapseni luo, lääkäri antoi kuitenkin luvan mennä pyörätuolilla.
Sitten minut siirrettiin prenatalle toipumaan vielä lähes viikoksi. Sielläkin henkiöäkunta oli huippua, vain yksi yöhoitaja alkoi
rutista etten saisi yöllä pumpata maitoa ja kiikuttaa sitä keskolaan. Ilmoitin tiukasti, että jos lapsen lääkäri oli sitä mieltä, että parasta lääkettä pikkuiselle oli tuore äidinmaito, niin sitä lapsi tulisi saamaan. Hänkin sitten lopulta kiikutti pumppaamani maidon keskolaan. Pumppasin neljän tunnin välein, koska se oli lapsen ruokintarytmi.
Ihanin oli kuitenkin keskolan koko henkilökunta, 7 viikkoa lapsemme siellä vietti ja saimme osallistua hoitoon täysipainoisesti (silloin tosin ei vielä vanhemmat saaneet yöpyä). Vanhempien mielipide tuntui myös oikeasti painavan myös lääkärikierroksilla. Vaikka tietysti olisin mieluummin ottanut lapsen heti kotiin, niin Tyksi toiminnasta ei ole pahaa sanottavaa.
Kannattaa muistaa, että vaikka ei olisikaan risliraskaus, niin koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Tyksissä on huippuluokan ammattitaito, joskus se ambulanssimatkakin voi pienelle olla liian pitkä matka.
Synnytys on aina pelottava, tuskainen asia. Nyky-yhteiskunta on täysin vieraantunut kivusta. Synnytykseen kuuluu kipu ja epämiellyttävyys. Aina ei kätilön ja synnyttäjän kemiat kohtaa ja itselle vieraassa ja ahdistavassa tilanteessa se voi tuntua ilkeilyltä. Tosiasiassa kätilöt ovat ammattilaisia, jotka ovat jo opiskeluaikoinaan käyneet läpi lukuisia synnytyksiä. Kun tosi hätä tulee, kiittää luojaansa, että vierellä on rautainen ammattilainen, piti hänestä tai ei!
2013 synnytin tyksissä, henkilökunta oli kiireistä, mutta se ei ollut heidän vikansa. Asiallisia olivat myös. Tästä ketjusta mieleen palautuu huonetoveri, joka oli toisen lapsensa juuri synnyttänyt. Hän valitti kaikesta. Siitä ettei neuvottu riittävästi ja sitten siitä kun kehtasivat neuvoa. Väitti myös tylyiksi, vaikka vierestä seuraten olivat aina asiallisia. Haukkui jopa siivojat, koska kehtasivat nauraa liian kovaäänisesti keskellä päivää.
Itse olen myös hoitoalalla ja tiedän, että joskus potilaat luulevat komplikaatioita hoitovirheiksi. Tai hätätilanteessa käskyttämistä asennevammaksi. Joskus on sanottava asiat niin, että alkaa heti tapahtua, vaikka jonkun tunteet siinä loukkaantuisivat. Valitettavasti näitä tilanteita ei usein pääse käsittelemään potilaan kanssa jälkikäteen.
Kaikki sympatiani tyksin kätilöille.
Minä olen synnyttänyt molemmissa ja Salon sairaala on odellakin paljon miellyttävämpi. Suosittelen!