Mies löi 2-vuotiasta, miten pitäisi toimia?
Okei, en minäkään mikään täydellinen äiti ole, välillä tulee hermostuttua ihan turhaan, mutta koskaan en ole lapsia lyönyt. Mies sensijaan hermostui kunnolla 2-v:lle joka "auttoi" ruuanlaitossa, ja löi lasta oikein kunnolla kädelle. Ei siis pikku läpsäisyä vaan kunnon lyönti, niin että pojan käsi oli vielä pari tuntia lyönnin jälkeen punainen. Poika itki hysterisesti aika kauan, tietysti pelästyi mutta uskon että lyönti myös sattui.
Nyt mietin miten pojalle pitäisi puhua. Sanoin heti että isää pitää totella jne., mutta ajattelin että haluan ottaa asian vielä puheeksi, koska haluan että lapsi tietää että häntä ei saa kukaan lyödä. Miten paljon 2-vuotias (pian 2,5) ymmärtää, ja miten paljon lyönnistä kannattaa puhua? Vai jos en puhu niin unohtaako lapsi?
Tämä asia vaivaa minua, olen tiukka siitä että toisia ei saa lyödä, mutta miten voin kieltää lapsia lyömästä toisia jos isäkin lyö?
Kommentit (42)
Että ihan pienet tukistukset, luunapit ja läpsyt on okei? Sairasta. Tosiaan ls-ilmoitus ja kannatte vastuun asiasta. Jos sun miehes olisi lyönyt vaikka naista kaupungilla käteen noin kovaa, niin varmaan olisi tehty ilmoitus poliisille. Eikö viattomalla ja puolustuskyvyttömällä lapsella ole vielä suurempi oikeus siihen, että asianomainen kantaa vastuunsa eikä pakene sitä?
Ja kun joku siitä kurista ehti höpäjämään, niin olempa itse perheestä, jossa jaeltiin "pieniä" tukkapöllyjä, luunappeja ja läpsyjä, mutta myös iloisesti vedeltiin turpaan niin että veri roiskui jos sattui jotain suurempaa tekemään. Tästä olen saanut kärsiä koko elämäni ajan, joten onnea vaan teidän väkivaltaisella tiellä...
Jo tämä ap:n esimerkki puhuu tätä kieltä: ensin pienet tukkapöllyt, sitten luunappi, sitten lyödäänkin kädelle, ihanko pitää arvailla mitä seuraavaksi?
ja he tekevät kuten laki sanoo, eli lastensuojeluilmoituksen, josta saattaa seurata vielä tutkintapyyntö poliisille.
Mies on siis päiväunilla lyötyään 2-vuotiasta? Olisi edes älynnyt häipyä omille teilleen sen älkeen. Onko mies lyönyt ap:ta? Onko lasta ennen esim. tukistettu, annettu luunappia jne.? Ei kyllä hyvältä näytä tulevaisuus ap:n perheessä. Vaikuttais vähän siltä, että ap:kin pelkää miestä.