Mies löi 2-vuotiasta, miten pitäisi toimia?
Okei, en minäkään mikään täydellinen äiti ole, välillä tulee hermostuttua ihan turhaan, mutta koskaan en ole lapsia lyönyt. Mies sensijaan hermostui kunnolla 2-v:lle joka "auttoi" ruuanlaitossa, ja löi lasta oikein kunnolla kädelle. Ei siis pikku läpsäisyä vaan kunnon lyönti, niin että pojan käsi oli vielä pari tuntia lyönnin jälkeen punainen. Poika itki hysterisesti aika kauan, tietysti pelästyi mutta uskon että lyönti myös sattui.
Nyt mietin miten pojalle pitäisi puhua. Sanoin heti että isää pitää totella jne., mutta ajattelin että haluan ottaa asian vielä puheeksi, koska haluan että lapsi tietää että häntä ei saa kukaan lyödä. Miten paljon 2-vuotias (pian 2,5) ymmärtää, ja miten paljon lyönnistä kannattaa puhua? Vai jos en puhu niin unohtaako lapsi?
Tämä asia vaivaa minua, olen tiukka siitä että toisia ei saa lyödä, mutta miten voin kieltää lapsia lyömästä toisia jos isäkin lyö?
Kommentit (42)
Jos olet miehesi kanssa puhunut ja molemmat ovat muutenkin samaa mieltä siitä, ettei lyöminen ole ok (vaikka nyt pääsikin virhe käymään), niin kannattaa tosiaan lapsellekin jutella vielä. Isä itse voisi kertoa lapselle, että isä suuttui, kun lapsi häiritsi ruuanlaittoa, mutta että on pahoillaan siitä, että löi ja hermostui ihan turhasta. Kannattaa myös luvata, ettei tee sitä uudestaan ja yrittää myös pitää lupauksensa. Minusta kädelle lyöminen, vaikka väärin onkin, ei ole vielä yksittäisenä tapauksena lapsen pahoinpitelemistä - jos olisi jatkuvaa/toistuisi monta kertaa pienen ajan sisällä, niin sitten olisi aihetta huoleen.
Kyllä lapsi todennäköisesti ajan kanssa unohtaa lyömisen, jos vahemmat muuten toimivat järkevästi ja rakastavasti. Kyllä lapsi kuitenkin myöhemmin sen oppii, että vahemmatkin ovat ihmisiä ja heillekin sattuu virheitä, mutta että niistäkin päästään yli.
Mies sensijaan hermostui kunnolla 2-v:lle joka "auttoi" ruuanlaitossa, ja löi lasta oikein kunnolla kädelle. Ei siis pikku läpsäisyä vaan kunnon lyönti, niin että pojan käsi oli vielä pari tuntia lyönnin jälkeen punainen. Poika itki hysterisesti aika kauan, tietysti pelästyi mutta uskon että lyönti myös sattui.
Siis kysyn edelleen, onko tämä ap:n kuvaama esimerkki teidän mielestänne aivan ok kuritusta, jota vanhemmat voivat harjoittaa? Tämä on ap:n kuvaam lyönti on siis teidän tulkintanne mukaan sellainen "läpsy", josta ei pidä ajatella yhtään mitään tai ainakaan tehdä siitä numeroa?
Selvä. On hyvä tietää, millaisia asioita nämä ruumiillisen kurituksen hyväksyvät vanhemmat sitten oikein hyväksyvätkään. Osaa sitten suhteuttaa esim. julkisessa keskustelussa heidän argumenttinsa siihen, että he kotonaan hakkaavat lapsiaan nyrkillä punaiseksi ja se on ihan ok.
en lähtisi tekemään ls-ilmoitusta tai soittamaan poliisille YHDESTÄ kerrasta. Sitten jos näitä olisi enemmän (toinen kerta riittää lyhyen ajan sisään).
Lisäksi asiaan vaikuttaa miehen reagointi. Oliko järkyttynyt omasta lyömisestään jne?
Mies sensijaan hermostui kunnolla 2-v:lle joka "auttoi" ruuanlaitossa, ja löi lasta oikein kunnolla kädelle. Ei siis pikku läpsäisyä vaan kunnon lyönti, niin että pojan käsi oli vielä pari tuntia lyönnin jälkeen punainen. Poika itki hysterisesti aika kauan, tietysti pelästyi mutta uskon että lyönti myös sattui.
Siis kysyn edelleen, onko tämä ap:n kuvaama esimerkki teidän mielestänne aivan ok kuritusta, jota vanhemmat voivat harjoittaa? Tämä on ap:n kuvaam lyönti on siis teidän tulkintanne mukaan sellainen "läpsy", josta ei pidä ajatella yhtään mitään tai ainakaan tehdä siitä numeroa?
Selvä. On hyvä tietää, millaisia asioita nämä ruumiillisen kurituksen hyväksyvät vanhemmat sitten oikein hyväksyvätkään. Osaa sitten suhteuttaa esim. julkisessa keskustelussa heidän argumenttinsa siihen, että he kotonaan hakkaavat lapsiaan nyrkillä punaiseksi ja se on ihan ok.
Se sattui. Tiesin, että äiti ei saisi satuttaa. Siskot näki, tai sitten ei. Olin saanut jonkun raivokohtauksen, pienempänä ja itkin. Menin omaan huoneeseeni äitin käskystä ''häpeämään''. En lopettanut itkua. Äiti tuli huoneesee otti rajusti kiinni, joka sattui, ja pätkäisi naamaan. Se tuntui kamalalta. Miksi juuri minä? Ei siinä vielä kaikki, hetken päästä äitini löi uudestaan, en muista että löikö kolmannen kerran.
Muistan tapahtuman koko loppuelämäni, josta aijon vielä äidille hieman vanhempana sanoa. Äiti varmaan luulee et en enää muista koko juttuu. Auttakaa!
T: 12 v tyttö :(
sormille läpsäisy olisi ollut eri asia. Tai kevyt tukistaminen, mutta vain painavasta syystä ja jos lapsi ei tottele ja edessä on muuten vaaratilanne. Mutta mies on aina ollut hyvä isä lapsille ja tiedän ettei hänkään hyväksy lyömistä. Toivon että tämä oli vain yksittäinen kerta. Tietenkin jos toistuu niin pakko ottaa asia esille neuvolassa tai tehdä itse ilmoitus, ymmärrän sen kyllä.
Kiitos noista neuvoista että antaa pojan ja isän puhua keskenään. Joku kirjoitti myös että jos asiasta puhuu niin siitä saatta tulla lapselle isompi asia, sitäkin mietin. Mutta en aio sekaantua, mies saa itse puhua pojalle kunhan tuo herää päiväunilta. Tapahtuma tapahtui siis tänään aamupäivällä.
ap
Jännä miten porukka vähättelee. Ap kuitenkin sanoi, että lyönnistä jäi punainen jälki, joka näkyy useamman tunnin jälkeenkin. Siihenhän tulee ihan kunnon mustelma. Jos päiväkodissa olisi tullut tuollainen jälki, niin mammat olisi haastamassa kaupunkia oikeuteen.
Miten aikuisen lyönti voi olla tahaton? No jos mies on psykoosissa, mutta sitten kannattaa hakeutua sairaalahoitoon.
Se sattui. Tiesin, että äiti ei saisi satuttaa. Siskot näki, tai sitten ei. Olin saanut jonkun raivokohtauksen, pienempänä ja itkin. Menin omaan huoneeseeni äitin käskystä ''häpeämään''. En lopettanut itkua. Äiti tuli huoneesee otti rajusti kiinni, joka sattui, ja pätkäisi naamaan. Se tuntui kamalalta. Miksi juuri minä? Ei siinä vielä kaikki, hetken päästä äitini löi uudestaan, en muista että löikö kolmannen kerran.
Muistan tapahtuman koko loppuelämäni, josta aijon vielä äidille hieman vanhempana sanoa. Äiti varmaan luulee et en enää muista koko juttuu. Auttakaa!T: 12 v tyttö :(
äidillesi heti. Kerro miltä sinusta tuntui. Äitisi olisi hyvä kuulla se heti!
ap
Toivottavasti lapsi esittelee mustelmaisen ja ruhjotun kätensä hoidossa, jota kautta asia viedään eteenpäin ja perheenne saa apua ennen kuin olette iltapäivälehden otsikoissa ja taas ihmetellään, miten isät voivat tappaa perheensä.
Isä ja lapsi puhuvat ja halaavat. Isä puhaltaa pipin pois, laittaa vaikka laastarin jos lapsi haluaa. Ja sen jälkeen asia unohdetaan.
Kiitos noista neuvoista että antaa pojan ja isän puhua keskenään. Joku kirjoitti myös että jos asiasta puhuu niin siitä saatta tulla lapselle isompi asia, sitäkin mietin. Mutta en aio sekaantua, mies saa itse puhua pojalle kunhan tuo herää päiväunilta. Tapahtuma tapahtui siis tänään aamupäivällä.
ap
Se sattui. Tiesin, että äiti ei saisi satuttaa. Siskot näki, tai sitten ei. Olin saanut jonkun raivokohtauksen, pienempänä ja itkin. Menin omaan huoneeseeni äitin käskystä ''häpeämään''. En lopettanut itkua. Äiti tuli huoneesee otti rajusti kiinni, joka sattui, ja pätkäisi naamaan. Se tuntui kamalalta. Miksi juuri minä? Ei siinä vielä kaikki, hetken päästä äitini löi uudestaan, en muista että löikö kolmannen kerran. Muistan tapahtuman koko loppuelämäni, josta aijon vielä äidille hieman vanhempana sanoa. Äiti varmaan luulee et en enää muista koko juttuu. Auttakaa! T: 12 v tyttö :(
äidillesi heti. Kerro miltä sinusta tuntui. Äitisi olisi hyvä kuulla se heti! ap
Siis kysyn edelleen, onko tämä ap:n kuvaama esimerkki teidän mielestänne aivan ok kuritusta, jota vanhemmat voivat harjoittaa? Tämä on ap:n kuvaam lyönti on siis teidän tulkintanne mukaan sellainen "läpsy", josta ei pidä ajatella yhtään mitään tai ainakaan tehdä siitä numeroa? Selvä. On hyvä tietää, millaisia asioita nämä ruumiillisen kurituksen hyväksyvät vanhemmat sitten oikein hyväksyvätkään. Osaa sitten suhteuttaa esim. julkisessa keskustelussa heidän argumenttinsa siihen, että he kotonaan hakkaavat lapsiaan nyrkillä punaiseksi ja se on ihan ok.
sormille läpsäisy olisi ollut eri asia. Tai kevyt tukistaminen, mutta vain painavasta syystä ja jos lapsi ei tottele ja edessä on muuten vaaratilanne. Mutta mies on aina ollut hyvä isä lapsille ja tiedän ettei hänkään hyväksy lyömistä. Toivon että tämä oli vain yksittäinen kerta. Tietenkin jos toistuu niin pakko ottaa asia esille neuvolassa tai tehdä itse ilmoitus, ymmärrän sen kyllä. Kiitos noista neuvoista että antaa pojan ja isän puhua keskenään. Joku kirjoitti myös että jos asiasta puhuu niin siitä saatta tulla lapselle isompi asia, sitäkin mietin. Mutta en aio sekaantua, mies saa itse puhua pojalle kunhan tuo herää päiväunilta. Tapahtuma tapahtui siis tänään aamupäivällä. ap
Ymmärrätkö yhtään, mitä kirjoitat? Siis lapsen saa laittaa vaikka lihamyllystä läpi, kunhan muistaa kertoa, että ei oikeastaan hyväksy koko asiaa?
Toivot, että lyöminen jää tähän ja todennäköisesti tiedät jo nyt, että isä tulee hakkaamaan sitä poikaa täysin mitättömistä syistä koko sen ajan, jonka poika kotona asuu.
No, toisaalta on hyvä lukea näitä kuvauksia ihmisten väkivaltaisesta arkipäivästä, josta kaiken maailman psykopaatit sikiävät. Ymmärtää sitten kaikki paremmin, miksi Suomessa on ihan tavallista, että mies tappaa lapsensa/vaimonsa ja lapsensa/itsensä, vaimonsa ja lapsensa. Väkivalta hyväksytään ja sitä hyssytellään ja neuvotaan piilottamaan se viranomaisilta.
Ap, miehesi on lapsenhakkaaja. Hän on aikuinen ja pahoinpidellyt lastasi. Ymmärrätkö sinä?
Mitä ajattelisit, jos joku muu aikuinen mies löisi lastasi nyrkillä niin, että siihen jäisi jälki? Olisiko yhtä ok? Miksi isyys oikeuttaisi väkivaltaan - eikö lapsella ole mielestäsi oikeutta fyysiseen koskemattomuuteen? Jos rakastat lastasi ja arvostat häntä ainutlaatuisena yksilönä, teet ilmoituksen poliisille tai vähintään lastensuojeluun. Ole edes tämän kerran vastuullinen äiti.
Kun toi väkivalta teillä jatkuu, niin mietipä miten huonolta sun osallisuus näyttää sitten lastensuojelun silmissä, oikeudessa? Kyseenalaistetaan sinunkin kykysi huolehtia lapsen turvallisuudesta.
Homma on nyt niin, että me asutaan Suomessa, jonka lait koskevat myös sun suurta miestäsi. Hänellä ei ole mitään etuoikeuksia rikkoa Suomen lakia. Raukka ja paskiainen satuttaa lasta.
Oikeudessa tuomio napsahtaa yhdestä luunapista. Miehesi tuomittaisiin aivan varmasti. Todennäköisesti hän saa sakkorangaistuksen ja vahingonkorvaukset lapselle. Merkintä ei näy edes rikosrekisteriotteessa, joten siitä vaan vaikka opettajaksi miehesi, isä pahoinpitelevä voisi mennä.
Joten turha itkeä niitä kohtuuttomia seurauksia. Kuvitteletteko olevanne jotenkin parempi perhe, jonka ei tarvitse toimia yhteiskunnan sääntöjen mukaan.
Vihaksi pistää tommoset vanhemmat, jotka hyssyttelee ongelmansa. Ajattele ap nyt sitä lasta. Mies todennäköisesti on lyöynyt ennenkin ja jatkaa toimintaansa, ehkä salaa sulta. Ei tosta teidän perhepelleilystä mitään tule, jos ette kohtaa aikuisina ihmisinä tekojenne seuraukset.
Oikein kurjaa pääsiäistä sinulle. Tule syyllisyydentuntoon ja erityisesti miehesi näin pitkäperjantain kunniaksi, sillä minkä te teette yhdelle pienimmistä..
että lapsen elämä on mitä todennäköisimmin lopullisesti pilalla. LUOJA tietää mitä traumoja tuollainen pidättelemätön väkivalta aiheuttaa pienelle lapsukaiselle. JA SINÄ NAIKKONEN VAIN KATSOT VIERESTÄ KUN TÄMÄ MIESHIRVIÖ VERENHIMOISESTI HAKKAA PIENTÄ ENKELILASTA VAILLA MITÄÄN ESTOJA! HÄPEÄISIT!!!!1
Tuo ei varmasti ole ainakaan viimeinen kerta, enkä todellakaan usko että olisi ensimmäinen kerta. Et voi enää koskaan luottaa mieheesi, sillä tuollainen väkivalta on niin väärin, että miehessäsi on jotain pahasti vialla. Ei se siitä itsekseen muutu. Tuo pitää käsitellä jollaine ammatti-ihmisellä. Menkää vaikka perheneuvontaan. Mutta kyllä lapsesi oikeus on se, että ilmoitatte lyönnistä poliisille. Se on siis oman lapsesi oikeus tässä maassa. Aiotko sinä ap tehdä niin kuin on oikein vai suojella raukkamaista lapsenhakkaajaa?
Mitä arvelet lapsesi aikuisena ajattelevan sinusta, jos jäät miehesi luo ja annat hänen lyödä pientä lasta? Millainen äiti sinä oikein kuvittelet olevasi?
Miehesi on täydellinen luuseri. Kukaan aikuinen mies ei lyö lasta, jos on yhtään arvomaailma kunnossa. Toivottavasti lapsenne ei joudu kärsimään teistä vanhemmista enempää.
Ei sentään. Ap, asia on vakava, mutta älä syyllistä nyt itseäsi. Seuraa tilannetta ja puutu asiaan jos tuo uusiutuu. Kukaan ei ole täydellinen. Itse olen kerran lyönyt lastani, en tee sitä ikinä uudelleen. Enkä usko että lapselle traumoja jäi, onnellinen lapsi siitä kasvoi.
Sun miestäs sais joku skinhead vetää kans ihan pikkusen maihinnousukengillä päähän. Siis millainen idiootti lyö 2.v lasta?!?! Siis ihan vajaa tapaus!
Toivottavasti lapsi muistaa asian ja vetää isäänsä 15.v pataan oikeen kunnolla.
Saatana mitä väkeä vanhemmiksi oikein tulee.
Teille maltillisille toiset kuin Suomen rikoslaki? Ketä rikoslaki sitten koskee? Milloin sitä pitäisi soveltaa?
En osaa sanoa oliko minun lyöntini yhtä kova kuin ap:n miehen tai kumpi säikähti enemmän, minä vai lapsi. Toiste en ole lasta lyönyt. On nyt teini.
Ei sentään. Ap, asia on vakava, mutta älä syyllistä nyt itseäsi. Seuraa tilannetta ja puutu asiaan jos tuo uusiutuu. Kukaan ei ole täydellinen. Itse olen kerran lyönyt lastani, en tee sitä ikinä uudelleen. Enkä usko että lapselle traumoja jäi, onnellinen lapsi siitä kasvoi.
kädelle läppäisy on pahoinpitelyä....huoh. Voi kun nämä ihmiset oikeasti tietäisivät mitä on todellinen pahoinpitely. Liian pumpulissa eläneet on suurin osa.
Minusta tukistaminen, luunapit ja pieni läpsy kädelle olisi ihan ok kasvatusmenetelmiä. ja varmaan olisivatkin, mtta koska rajanveto on niin vaikeaa, niin on helpompaa kieltää kaikki ruummiillinen kuritus Suomessa. No pian nähdään sen tulos... tai nähdään jo!