Kävin kaupassa ja järkytyin suomalaisten pukeutumistavoista!
Eilen illalla olin ruokakaupassa just pahimman ruuhkan aikaan, jolloin ihmisiä oli vaikka millä mitällä.
Oikeasti aloin ihmetteleen, miten suomalaiset pukeutuu, niin niinku pukeutuu. Oli värikkäitä 70 luvulla muodissa olleita tuulipukuja, lenkkareita, pipo korvien yläpuolella, leveitä farkkuja. Siis en tarkoita alhaalta leveneviä, mitkä on nyt muodissa, vaan semmosia epäistuvia, jotka on löysät jokapuolelta. Ja niiden kanssa vielä korkkarit.
Teineillä oli tummat, edestä täysin valkoset farkut, nahkatakki ja kimalteleva biletoppi, blondatut hiukset parin sentin juurikasvulla...
Ei kukaan voi sanoa sitä kovin nätiksi näyksi.
En ole oikeasti ennen törmännyt noin isoon määrä noin huonosti pukeutuvia ihmisiä! Kaupan työntekijöidenkin asut alko tuntuun tyylikkäämiltä.
Enkä tosiaan asu missään junttilassa, vaan ihan pääkaupunkiseudulla.
En yleistä suomalaisten pukeutumistapoja, koska on paljon tosi tyylikkäitä suomalaisia, enkä sano että joka kauppareissulla pitäis olla viimeisen päälle laitettu, mutta kyllä sitä omaa siisteyttä ja pukeutumista vähän vois katsoa.
Siis ihan että on ehjät housut, tuulipuvun vois vaihtaa vähän siistimpään, ja siis muutenkin ihan yleisilme.
Mitä mieltä te olette?
Kommentit (107)
Mitä väliä millaisella ulkoiluvaatteella lähden lähimetsään yksin juoksemaan (ja sieltä kaupan kautta kotiin), onko vimpan päälle kiva ja tyylikäs vaiko jo pari vuotta vanha ja kulunut?
En edellenkään pukeudu muita varten. Enkä todellakaan lenkkeillessäni.
Mutta tottakai Helsingin kaduilla ( ja varmasti muuallakin) näkyy todella tyylikkäitä ihmisiä, heitä on ilo katsoa.
Ja sitten tulee ne hällä väliä -asenteella liikkuvat.
Ja siis edelleen tuosta, että mulle on ihan ok jos joku käy lenkkivaatteilla kaupassa lenkin jälkeen, en katso yhtään pahalla. Itsekin teen monesti niin.
Mutta kyse onkin että millaisilla lenkkivaatteilla siellä käyt. On täysin eri, käytkö siellä jollain kulahtaneella ja vähän rikkinäisellä tuulitakilla, vai kivalla ja pirtsakalla ulkoilutakilla.Koska koko ajan tulee kauppaan toinen toistaan tyylikkäämpiä, mutta silti sporttisia ja käytännöllisiä lenkkivaatteita, joten lenkkivaatteissa voi todella näyttää hyvältä!
Tottakai ihmiset on lenkillä verkkarit ja lenkkarit jalassa, leikkipuistossa pipo päässä ja pakkasilla käyttää paksua takia jne. Sehän on päivänselvää, että pitää pukeutua sään ja olosuhteiden mukaan. Mutta nyt on tullut kauppoihin ihan hirveästi sporttisia, mutta samalla tyylikkäitä ulkohousuja, pipoja löytyy joka mallissa ja värissä. Samoin talvikenkiä, Uggeja yms. kivoja mutta lämpimiä. Eli miksi pitää kaivaa laatikosta ne kymmenen vuotta vanhat kollege housut ja haalistunut pipo, kun vaihtoehtoja on muitakin...
laita. Nehän on kuin varrelliset aamutossut.
Pitää vain osata hyödyntää erilaiset tarjoukset ja alennusmyynnit niin saa laadukkaita, kestäviä ja tyylikkäitä vaatteita halvalla. Farkut 15-20 €, takki 20 € jne.
Enkä tarkoita suinkaan henkistä köyhyyttä vaan materiaalista. Ihmiset laittavat päällensä sitä mitä sattuu olemaan tai sitä mitä halvalla saavat. Tyyliseikoista ei voi välittää kun siihen ei ole varaa.
ja käyn Kauniaisten kaupoissa Lidlistä ostetussa tuulitakissa ja Intersportin -70 % alekorista ostetuissa tuulihousuissa. Ne on mun lenkkivaatteet, koska en näe mitään järkeä viihdyttää lenkkeillessäni ihmisiä pukeutumisellani.
On mulla niitä 200 euron kenkiä ja Hilfigerin farkkujakin ja töihin meikkaan itseni aina. Mutta paskan vertaa en mieti, mitä pistän päälleni lähikauppaan.
- 38
Voi päivää! Kaupunkien keskustat on yksi juttu ja asuinalueet toinen. Ei voi olla niin vaikeaa käsittää, että pukeutuminen vaihtelee Helsingissä, Berliinissä ja vaikka Jyväskylässä ihan sen mukaan minne on menossa ja miksi. Tulee mieleen huonosta itsetunnosta kärsivä eksäni, joka piti töissä sisäkenkinä sandaaleja - ja otti aina sukat pois vaihtaessaan ne jalkaan. Ettei vain luulla juntiksi! :D :D :D Vittu mikä lättäjalkainen idiootti, hirveän riippuvainen muiden mielipiteestä.
-70-luvulla ei käsittääkseni ollut olemassakaan tuulipukuja, ne tuli vasta -80-luvulla. En myöskään ymmärrä, miksi tavalliseen lähikauppaan pitäisi pukeutua hienosti. Jos käyn lähikaupassa, voin hyvin poiketa siellä kesken lenkin, siis lenkkareissa ja treenitakissa enkä katso pahasti muitakaan, jotka niin tekevät. Jos lähden keskustaan, niin sitten panen jotain vähän stailimpaa päälle.
Voihan nipo...
Lama räjäytti suosion ja halvoista ja mauttomista tuulipuvuista sekä sporttivaatteista tuli koko kansan suosima kuosi.
Ulkonäkö on tietysti vuosien varrella muuttunut, mutta henkinen perintö elää yhä, jonka lopputuloksena noin yleisesti ottaen täällä ei edelleenkään osata pukeutua. Naisilla tämä vielä oikein korustuu, koska noin yleisesti ottaen, täällä ollaan paljon arkisempia ja homssuisempia, kuin maailmalla.
Töissähän käytetään jakkupukua ja muita parempia vaatteita, koska sillä halutaan antaa siisti, asiallinen ja fiksu kuva itsestään.
Miksi kaupassa sitten pitää heittää verkkarit päälle? Hyvä pukeutuminenhan on muiden ihmisten kunnioitusta. Enkä tässä tarkoita että jakkupuku pitää olla kaupassa yms. päällä, mutta farkut voi olla ihan yhtä mukavat ku verkkarit.
Itse en kaupassakaan halua näyttää epäsiistiltä ja ns. liian huolettomalta.Ap
Ku mä kipasen vastapäiseen alepaan tai meen sinne taaperon kans pihaleikeistä, pitäskö mun kunnioittaa siellä muita pukemalla molemmille paremmat vaatteet? Vai koskeeko tää vaan isoja marketteja?
Onni asua maalla. Kaupassa olen käynyt mm moottorikelkalla haalari päällä, yleensä toppavaatteissa talvella, kohtuullisen puhtaassa navettahaalarissa, ratsastushousuissa ja saappaissa, ennen juhlia paplarit päässä, jne. Meikattuna ja siistit vaatteet päällä saa yleensä kysymyksen, että oho, minne olet menossa?
Työn puolesta vedän muutaman kerran kuukaudessa jakkulookin, onneksi toimistolla saan istua collareissa pipo silmillä.
Ai niin, hauskimmat vaatteet kaupassa näkyy täälläpäin yleensä kaupungista tulleilla lomalaisilla, selkeästi mökille jätetty ulkotöitä varten ne huonoimmat vaatteet ja porukka tuntuu nauttivan, kun kehtaa käydä ne päällä kaupassa. Mikä on siis oikein hyvä. Kaupunkilaisten huonommat mökkivaatteet ovat yleensä niitä 20v vanhoja tuulipukuja ja auringon nuolemia haisaappaita tai öljykangastakkeja. Paikallisten rönttävaatteet enemmänkin Tokmannin tai Halpahallin halpoja ns teknisiä vaatteita.
Täällä maalla katsotaan kieroon jos on jotain muuta kuin kollarit jalassa kaupassa tai muuta meikkiä kun ripsiväri.
Ei ikinä meikkiä. Joskus saattaa olla farkut mutta todennäköisemmin kollarit ja toppatakki päällä talvella. Pipokin pysyy visusti päässä kaupassa. Nih.
Olen aina sanonut kaikille että katsokoon muualle jos ei siedä katsoa. On sitten kyse hiuksista, vaatteista jne. Ei vois vähempää kiinnostaa muiden mielipiteet. Vedän päälleni ihan just ne rytkyt mitkä sillon hyvältä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vitun välii?
Nyt suu saippualla pesemään!
Vierailija kirjoitti:
toivottavasti et käy samassa kaupassa ku minä. voi olla että saat pataas joku kerta, jos samaan kauppaan satutaan. Miten voi ihminen olla noin vitun pinnallinen, oikeesti.
Mua ei oikeesti kiinnosta mitä muut ajattelee mun vaatetuksesta, minä pukeudun ihan just niinku mua huvittaa.
Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan. Taitaa vaan ap:n itsetunto olla vähän hukassa.
Ota ny vaan tyylivinkit kauniiseen käteen ja sisäistä edes jotain.
Luettelemasi vaatteet on MUODISSA nyt. Oletko se sinä joka ei vain pysy kärryillä?
Mitäs sitten? Itse käyn lähikaupassa jossain kulahtaneessa toppiksessa, jopa miehen vanhoissa. Jalassa talvi-crocsit ja villasukat. Ei kiinnosta. Isompaan markettiin vaihdan sentään farkut ja paremmat kengät. Töissä olen pukeutunut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
tai kenties asut Ft. Lauderladen suomalaisalueilla? Joka tapauksessa, ainakin Euroopan maista tiedän sitäkin enemmän, ja kyllä me aika tyylittömiä ollaan. Se nyt vaan on fakta, ei sen enempää eikä vähempää.
Vuosikausia miamissa asuneena voin kertoa että siellä pukeudutaan paljon mauttomammin kuin täällä. Uskokaa jo ettei suomalaisten pukeutuminen eroa mistään maasta. Lakkaa AP katsomasta niitä valmiiksi naurettuja jenkki sarjoja joissa kukaan ei käy töissä mut kaikki asuu lukaaleissa ja istuu kahviloissa kaiket päivät.
Sinä et ole koskaan käynyt lähelläkään Miamia!!
Vierailija kirjoitti:
ja käyn Kauniaisten kaupoissa Lidlistä ostetussa tuulitakissa ja Intersportin -70 % alekorista ostetuissa tuulihousuissa. Ne on mun lenkkivaatteet, koska en näe mitään järkeä viihdyttää lenkkeillessäni ihmisiä pukeutumisellani.
On mulla niitä 200 euron kenkiä ja Hilfigerin farkkujakin ja töihin meikkaan itseni aina. Mutta paskan vertaa en mieti, mitä pistän päälleni lähikauppaan.
- 38
Tää on minusta vähän ristiriitaista, että 200 euron kenkiä ja Hilfigerin farkkuja pidät, mutta käytät alatyylisiä ilmaisuja. Paljon halevemmalla saa tyylipisteitä jos suoristaa ryhtinsä ja käyttää tyylikkäistä sanoja.
Asusi oli melkein just samanlainen ku mulla eilen!
Mutta kyse ei ole siitä, mikä mulle kelpaa, koska mun ongelma se ei ole jos ihmiset ei osaa pukeutua. Yritän vaan sanoa, että katsokaa omaa pukeutumista ihan muiden ihmisten mieliksi.