Kävin kaupassa ja järkytyin suomalaisten pukeutumistavoista!
Eilen illalla olin ruokakaupassa just pahimman ruuhkan aikaan, jolloin ihmisiä oli vaikka millä mitällä.
Oikeasti aloin ihmetteleen, miten suomalaiset pukeutuu, niin niinku pukeutuu. Oli värikkäitä 70 luvulla muodissa olleita tuulipukuja, lenkkareita, pipo korvien yläpuolella, leveitä farkkuja. Siis en tarkoita alhaalta leveneviä, mitkä on nyt muodissa, vaan semmosia epäistuvia, jotka on löysät jokapuolelta. Ja niiden kanssa vielä korkkarit.
Teineillä oli tummat, edestä täysin valkoset farkut, nahkatakki ja kimalteleva biletoppi, blondatut hiukset parin sentin juurikasvulla...
Ei kukaan voi sanoa sitä kovin nätiksi näyksi.
En ole oikeasti ennen törmännyt noin isoon määrä noin huonosti pukeutuvia ihmisiä! Kaupan työntekijöidenkin asut alko tuntuun tyylikkäämiltä.
Enkä tosiaan asu missään junttilassa, vaan ihan pääkaupunkiseudulla.
En yleistä suomalaisten pukeutumistapoja, koska on paljon tosi tyylikkäitä suomalaisia, enkä sano että joka kauppareissulla pitäis olla viimeisen päälle laitettu, mutta kyllä sitä omaa siisteyttä ja pukeutumista vähän vois katsoa.
Siis ihan että on ehjät housut, tuulipuvun vois vaihtaa vähän siistimpään, ja siis muutenkin ihan yleisilme.
Mitä mieltä te olette?
Kommentit (107)
...sillä pk-seudulla ei kyllä kukaan, siis ei kukaan, pidä tuulipukuja, mattinykäsfarkkuja korkkarien kanssa, valkoreisifarkkuja + nahkatakkeja saati skunkkifledaa. Täysin tuulesta temmattuja esimerkkejä. Ilmeisesti tässä on joku vanha provo kopsattu ja laitettu uudestaan kiertoon kiihkottamaan ihmisten mielipiteitä.
itse laitan kauppaan sentään talvisaappaat ja toppatakin- mutta en paljon muuta
lenkiltä palatessani..
Eli mulla on lenkkivaatteet päällä, hiukset tiukasti kiinni ja olen yleensä punainen ja ehkä hikinenkin :D Ei meikkiä tai muuta semmosta. Mutta käyn kaupassa vaan nopeasti hakemassa ne päivän tarpeelliset tarvikkeet. Eli nopeasti sisään ja vieläkin nopeammin ulos.Kyllähän moni katsoo ja ehkä joskus vähän yllättyneenä, mutta kyllä ne osaa yhditää nuo lenkkivaatteet ja sen punaisuuden siihen että mä olen juuri tulossa lenkiltä. Jos jotakuta häiritsee niin sitten häiritsee, en tee tätä edes niin usein.
kannatko sä rahapussia lenkillä mukana?? Eikö sinne hikilenkille voi mennä erikseenkin?
Ja kyllä sen yleensä huomaa, jos ihminen samalla kun on jotain muuta asioimassa, pistäytyykin kaupassa. Esim ratsastushousut&saappaat, työhaalarit, pyöräilyvaatteet yms. Mutta tosiaan; suomalaiset kun lähtevät IHAN VAAN KAUPPAAN, vetävät vaan sen takin päälle ja tennarit jalkaan ja menoksi. Ei sikäli haittaa, onhan se mukavaa että itse erottuu edukseen. Turha sitten kuitenkaan näyttää sitä naamaa norsunvitulla kun harmittaakin että joku muu näyttää paremmalta kuin itse. Ja kyllä; mullakin ostoksia kannettavana ja lapset mukana. Suurin osa muuten mun vakikaupassa tulevat sinne autolla, muutamat polkupyörillä. Mutta hyvin harvoin rattaiden ja lasten kanssa tai kävellen isoille ostoksille, joten ei voi selittää järkyttävää ulkomuotoa niiden kassien raahaamisella lumihangessa. Ja keväthän nyt on.
Voisihan sinne kauppaan erikseenkin mennä mutta kävelen siitä muutenkin ohi lenkiltä tullessa niin on jotenkin typerää mennä ensin kotiin ja sitten takaisin kauppaan, varsinkin kun sinne kauppaan pitää kävellä.
Maksut hoidan yleensä ihan sillä pankkikortilla, se kulkee joskus lenkeillä mukana (jos on tarve) kuten myös kotiavaimet ja puhelin.
Ja vielä noista ulkoiluvaatteista..
Olen itse ainakin ostanut ihan alennusmyynneistäkin kivoja vaatteita, ihan hyviä merkkejä lähtenyt edullisesti. Nytkin on hyviä säitä odottelemassa Espritin punainen vetoketjullinen swetari joka oli -50% alennuksessa.
Tykkään että lenkkivaatteet näyttää hyviltä :)
tai omasta mielestäänkin kamalia vaatteita? Jokaisella on tietenkin oma maku mistä tykkää, mutta pakkoko niiden omasta mielestäkin on olla rumia? Mitä se haittaa, jos mukavat kotivaatteekin on siistejä? Omassa vaatekaapissani on ainoastan sellaisia vaatteita joilla voin mennä mihin vaan (tietysti juhla- ja juoksuvaatteet on erikseen). Kotona pidän jotain legginssejä tai napakoita velourhousuja jotka on mukavat päällä ja joilla voi käydä kuitenkin esim. lähi-Alepassa. Montaa sekunttia ei mene siihen, että vaihdan keskustaan/kauppakeskukseen menoa varten farkut ja nahkatakin.
Itse en omista edes toppahousuja tai sohtshell-takkeja, farkuilla ja parka-takilla olen 6 talvea pärjännyt lasten kanssa 2x päivässä ulkona ;)
Enkä todellakaan uusi vaatekaappiani usein. Kaverilta ostan (vaatekaupan myyjä) suurimman osan. Kengät on ainoat joihin panostan, koska köyhän ei ole varaa ostaa halpaa.
lahkeista vähän liian lyhyet housut, paita jossa oli rasvatahra edessä ja reikä helmassa, tukka pesemättä ja rasvainen, laitoin ponnarille. Ei meikkiä. Jalassa kulahtaneet talvinilkkurit ja asuun täysin sopimaton tuulitakki. Voi jestas, oikeasti hävetti kyllä itseänikin :D ja käytiin puistossa ja kaupassa ja asioilla muutenkin. Yleensä en ole ihan näin räjähtänyt, mutta nyt en vaan jaksanut / ehtinyt.
ei sinänsä kiinnosta tippaakaan mitä muilla ihmisillä on päällä (enkä siihen kiinnitä huomiota), mutta ihmettelen miten jollain on tuollaisia risoja/rikkinäisiä/kulahtaineita/rumia/auttamattoman vanhanaikaisia vaatteita edes kaapeissaan. Itse heitän armotta tuollaiset pois, eikä tulisi "vahingossakaan" päälle.
mutta en kuitenkaa nää kun jtn 50?? Mihin ne loput on kadonnut?
No mutta anyway :)
Ne ihmiset oli kaupassa, joissa ei onneksi liene pukukoodia. Mitä väliä?
kaikki tyylittömät röökiä vetävät pulskistuneet ja huonoihoiset ihmiset. Ei ihme että suomessa on niin paljon masennusta kun se taidetaan aiheuttaa ihan itse kun ei viitsitä mitenkään piristää itseä tai kanssaeläjiä. Kyllähän se elämä alkaa aika kurjalta tuntua kun vedetään verkkareissa tukka likaisena ympäri vuoden. Ryhdistäytykää!
Ja kun elämä on sinnittelyä ja pärjäämistä - köyhät ovat kovilla, koska työ on raskasta eikä palkkaa kuitenkaan riitä palvelujen ostoon ja elämän helpottamiseen rahalla - ei sitä ehkä jaksa niin aina miettiä pukeutumista. Ne taas jotka ovat työttömiä tai sairaseläkkeellä, joutuvat pärjäämään alle köyhyysrajan eikä silloin etenkään jaksa pitää huolta habituksesta.
Ja kaikkiahan ei tuollainen maallinen edes kiinnosta. Kuningas alkoholi kun vie.
Tottakai ihmiset on lenkillä verkkarit ja lenkkarit jalassa, leikkipuistossa pipo päässä ja pakkasilla käyttää paksua takia jne.
Sehän on päivänselvää, että pitää pukeutua sään ja olosuhteiden mukaan.
Mutta nyt on tullut kauppoihin ihan hirveästi sporttisia, mutta samalla tyylikkäitä ulkohousuja, pipoja löytyy joka mallissa ja värissä.
Samoin talvikenkiä, Uggeja yms. kivoja mutta lämpimiä.
Ihanko totta sun mielestä UGGIT on se tyylikäs vaihtoehto....??
Tottakai ihmiset on lenkillä verkkarit ja lenkkarit jalassa, leikkipuistossa pipo päässä ja pakkasilla käyttää paksua takia jne.
Sehän on päivänselvää, että pitää pukeutua sään ja olosuhteiden mukaan.
Mutta nyt on tullut kauppoihin ihan hirveästi sporttisia, mutta samalla tyylikkäitä ulkohousuja, pipoja löytyy joka mallissa ja värissä.
Samoin talvikenkiä, Uggeja yms. kivoja mutta lämpimiä.
Ihanko totta sun mielestä UGGIT on se tyylikäs vaihtoehto....??
noi UGGit on tyylikkyyden perikuva..Kyllä joitakin viedään takakujaa
Kauhistella nyt muiden pukeutumista :)
Eikö ole tärkeintä katsoa vain peiliin ja pitää omasta pukeutumisesta huoli? :)
tai kenties asut Ft. Lauderladen suomalaisalueilla? Joka tapauksessa, ainakin Euroopan maista tiedän sitäkin enemmän, ja kyllä me aika tyylittömiä ollaan. Se nyt vaan on fakta, ei sen enempää eikä vähempää.
Vuosikausia miamissa asuneena voin kertoa että siellä pukeudutaan paljon mauttomammin kuin täällä. Uskokaa jo ettei suomalaisten pukeutuminen eroa mistään maasta. Lakkaa AP katsomasta niitä valmiiksi naurettuja jenkki sarjoja joissa kukaan ei käy töissä mut kaikki asuu lukaaleissa ja istuu kahviloissa kaiket päivät.
Asun miljoonakaupungin kupeessa USAssa (taalla on enemman vakea kuin koko Suomessa). Enpa ole huomannut etta kukaan 'pukeutuu' kaupassa kayntiin. Jotkut tulevat toista puvuissa toiset likaisissa farkuissa, lapset jos minka urheilulajin kuteissa.
Kauppa on auki 24/7, iltamyohalla nakee juhlista tulijoita mutta jos siella paivalla joku kavelee korkokengissa taysi meikki paalla niin se on juuri maahan muuttanut venalainen 100% varmuudella.
Kesalla kaikilla on t-paita, shortsit ja ne (kauhistus!) varvassandaalit, useimmiten kiinalaiset halpisversiot.
ja jos ei halua maksaa niin kyttää alemyyntejä. Kivoja saa halvalla kun vain viitsii vähän etsiä. Selittelyä, totta.
Kerro ihmeessä, olen oikein pyydystänyt moista!
Minä tykkään siitä että täällä ihmiset voivat olla sellaisisa vaatteissa kun on mukava olla ilman että täytyy jopa kauppareissullakin välittää siitä miltä näyttää. Itse kuljen ties missä rikkinäisissä pieruverkkareissa ja tukka pystyssä eikä muut samanlaiset kulkijat haittaa minua yhtään. Töissä saan pönöttää tarpeeksi jakku- ja housupuvuissa, ei kiitos enää vapaa-ajalla.
Ei mitään väliä.
Itselläni oli farkut(istuvat pillifarkut), El Naturalistan nahkakengät (rasvatut), tunika, paita ja lyhyt ulkoilutakki, musta. Myös Ray-Banin aurinkolasit ja lapsen tekemä ekokassi.
Kelpaako?
että mitähän ne muut oikeasti muut ajattelevat muusta, niin ne mut ei oikeasti edes ajattele sua.
Juuri tultu kaupasta eikä jäänyt kennenkään vaatteet mieleen. Itsellä päällä toppahousut ja -takki kun oltiin pyörällä liikkeellä ja siellä tuulee. Ei oikein viitsi jakkupuvulla pyöräillä lähteä...