Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on tässä lauseessa subjekti?

Vierailija
05.04.2012 |

Talo syttyi palamaan.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aktiivista toimintaa. Vrt. Minulle tapahtui jotain... "Minulle" on selvästi objekti.

semanttisesti sekä subjekti että objekti. Kyse on reflektiivisestä toiminnasta. Syntaktisesti se on subjekti.

Se talo syttyy eli tekee jotain. Talolle objektina tapahtuu sen jälkeen palaminen. Mutta jos talo syttyi, ei objektia ole. Syttyminen on kaiken lisäksi äärimmäisen lyhyt tapahtuma.

Ei tuolla aktiivisella tai passiivisella toiminnalla ole väliä kun puhutaan lauseenjäsenistä. Ja tuo esimerkkilauseesi "Minulle tapahtui jotain" on ihan erilainen lause kuin "Talo syttyi palamaan". Talo tekee: talo syttyy. Mutta sinuLLE tapahtuu.

Ei pidä filosofoida niitä käytännön merkityksiä liikaa, kun ei niillä ole tuossa väliä. Väliä on vain sillä lauseen rakenteella.

Vierailija
22/23 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aktiivista toimintaa. Vrt. Minulle tapahtui jotain... "Minulle" on selvästi objekti.

semanttisesti sekä subjekti että objekti. Kyse on reflektiivisestä toiminnasta. Syntaktisesti se on subjekti.

Se talo syttyy eli tekee jotain. Talolle objektina tapahtuu sen jälkeen palaminen. Mutta jos talo syttyi, ei objektia ole. Syttyminen on kaiken lisäksi äärimmäisen lyhyt tapahtuma.

Ei tuolla aktiivisella tai passiivisella toiminnalla ole väliä kun puhutaan lauseenjäsenistä. Ja tuo esimerkkilauseesi "Minulle tapahtui jotain" on ihan erilainen lause kuin "Talo syttyi palamaan". Talo tekee: talo syttyy. Mutta sinuLLE tapahtuu. Ei pidä filosofoida niitä käytännön merkityksiä liikaa, kun ei niillä ole tuossa väliä. Väliä on vain sillä lauseen rakenteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

verbi taipuu (nominatiivissa olevan) subjektin persoonan mukaan: minä sytyin, sinä sytyit, talo syttyi.