Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka teistä kannattaisi sterilisaatio lain muuttamista?

Vierailija
04.04.2012 |

(Kielipoliisit voi jättää kommentoimatta virheitä ;P)

Omasta mielestä laki tulisi muuttaa niin että 2 lapsen jälkeen saisi sterilisaation ja ikärajaa laske 25v.

On tosi tuskastuttavaa että monet (kuten minä) joutuvat odottamaan monta vuotta päästäkseen steriloitavaksi koska laki on mitä on.

Omat lapseni on jo tehty vaikka ikää on "vasta" 25v ja silti joudun popsimaan pillereitä vielä 5v että pääsen pistää piuhat kiinni.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos samalla tehdään sellainen laki että sterilisaation purkua/hedelmöityshoitoja ei sitten sterilisaation jälkeen voi julkisin varoin saada.

Vierailija
22/82 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta nuo kaikki rajoitukset voisi poistaa. Tehtäisiin vain sääntö ettei palauttavia korjauksia tehdä julkisella puolella. Jokainen voi sitten itse maksaa korjausoperaation jos alkaa kaduttamaan. Itse toivon saavani sterilisaation, kaksi lasta ikää 32v. Miten käy, mitä veikkaatte?

koska täytät ikäehdon eli olet yli 30v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, että jos tuleekin katumapäälle, maksaa mahdolliset korjausleikkaukset, adoptiohoidot jne. muut mielipiteen vaihtamisesta johtuvat seurannaiskulut alusta loppuun itse.

Muistan harjoittelussa kun olin NKL:lla, yksi leikkuri oli varattuna joka päivä sterilisaation purkuja varten :/

Vierailija
24/82 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki on vanhanaikainen, koska 2 lasta on nykyisin jo keskimäärin paljon. Mulle on tehty 2 aborttia, koska pillerit ei sovi ja rajaehdot ei täyttyneet. :( Lääkäri vain pahoitteli, ettei voi tehdä mitään kun laki on mikä on...

Abortti koska pillerit ei sovi?? Oletko koskaan kuullut, että on muitakin ehkäisymenetelmiä kuin pillerit? Joo, olen samaa mieltä. Sinulle sterilisaatio välittömästi!

Ihmisten mielipiteet ovat todella ristiriitaisia, kuten tästäkin huomaa. Kun jossain joku vaatii sterin ikärajaa laskettavaksi 18 tai edes 25 vuoteen, niin sitä vastustetaan henkeen ja vereen perusteilla "kyllä se mieli voi vielä muuttua". Sitten taas, kun joku kolmekymppinen vihdoin viimein sterin saanut kertoo, kuinka joutui tekemään useamman abortin, kun ei aiemmin saanut steriä, niin huudetaan, että tuollaisille steri heti kun sukukypsäksi tulevat. Kumpaa tässä nyt siis halutaan? Antaa täysi-ikäisille ihmisille itsemääräämisoikeus vaiko ei? Jos joku odottaa steriin pääsyä 18-vuotiaasta lähtien, niin eiköhän sellainen ihminen ole ihan vakaasti jo päättänyt haluta olla lisääntymiskyvytön. On törkeää, että sitä joutuu odottamaan sen jälkeen vielä 12 vuotta, ja silloinkin monet lääkärit ovat todella vastahankaisia kirjoittamaan lähetettä. Keneltäkään ei pitäisi olla poissa se, että joku toinen haluaa olla lisääntymiskyvytön. Se kun vaikuttaa vain henkilöön itseensä, ei kehenkään muuhun. Eikä sillä ole sivuvaikutuksia.

Vapaaehtoisesti Lapsettomat ry vaatii sterilisaation ikärajan laskemista 25 vuoteen. Moinen vaatimus olisi pitänyt tehdä jo vuosikymmeniä sitten.

Vierailija
25/82 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta nuo kaikki rajoitukset voisi poistaa. Tehtäisiin vain sääntö ettei palauttavia korjauksia tehdä julkisella puolella. Jokainen voi sitten itse maksaa korjausoperaation jos alkaa kaduttamaan. Itse toivon saavani sterilisaation, kaksi lasta ikää 32v. Miten käy, mitä veikkaatte?

Sinähän täytät ikärajaehdon eli 30 vuotta, joten lääkäri kirjoittaa sinulle halutessasi lähetteen sterilisaatioon.

Sen varalta, että lääkärin suunnalta kuuluisi jotain valittamista, niin lukaise tämä ja tulosta itsellesi myös steriloimislaki Finlexistä: http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viesti/1612505/sterilisaation_sa…

Vierailija
26/82 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä mieltä, että se on ehkäisykeino siinä missä muutkin. Lopullinen kyllä, mutta jos tietää ettei enää halua lapsia, tai ettei koskaan halua ensimmäistäkään, ei siinä pitäisi ollaa kellään mitään nokankoputtamista.

Eli kaikki typerät ehdot pois ja piuhat poikki jos joku sitä haluaa.

Vierailija
27/82 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan harjoittelussa kun olin NKL:lla, yksi leikkuri oli varattuna joka päivä sterilisaation purkuja varten :/

Sterilisaation purkuja tehdään Suomessa vuosittain noin 30 kpl. Määrä on hyvin pieni, kun vertaa, että sterilisaatioita tehdään tuhansittain.

Vierailija
28/82 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Ruotsissa saa 25 v. Suomen laissa on väestöpoliittinen sivumaku, koitetaan pakottaa lisääntymään.

Vierailija
29/82 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki on vanhanaikainen, koska 2 lasta on nykyisin jo keskimäärin paljon.

Mulle on tehty 2 aborttia, koska pillerit ei sovi ja rajaehdot ei täyttyneet. :( Lääkäri vain pahoitteli, ettei voi tehdä mitään kun laki on mikä on...

Abortti koska pillerit ei sovi?? Oletko koskaan kuullut, että on muitakin ehkäisymenetelmiä kuin pillerit? Joo, olen samaa mieltä. Sinulle sterilisaatio välittömästi!

Ja mikään muu ei sovi (en ala erittelemään syitä, voit etsiä ne itsekin netistä).

Joten mulle on tehty 3 aborttia, mitäs siihen sanot tekopyhä paskiainen!

Vierailija
30/82 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ollut mahdotonta joko käyttää ehkäisyä tai pitää jalat ristissä?

Vedä ittes hirteen, äläkä ainakaan lisäänny, tänne pallolle ei tarvita yhtään enempää empatiakyvyttömiä paskiaisia!

Vierailija
31/82 |
28.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle toisen kerran aborttiin menevälle sterilisaatio. Näin sitä lakia voisi muuttaa ainakin.

No tämä nyt on aika erikoinen mielipide mielestäni. Eli alle 30-vuotiaan pitäisi vastentahtoisesti hankkiutua raskaaksi ja tehdä abortti kaksi kertaa ennen kuin pääsisi steriin, mutta ehkäisystään hyvin huolehtineet eivät steriä saisi?! Omituinen ajatus. Eiköhän steri pitäisi sallia ihan jokaiselle, riippumatta aborttien määrästä.

Tuossa kirjoittaja taisi tarkoittaa OT pakkosteriilisaatiota (abortin vastustaja).

Vierailija
32/82 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki on vanhanaikainen, koska 2 lasta on nykyisin jo keskimäärin paljon. Mulle on tehty 2 aborttia, koska pillerit ei sovi ja rajaehdot ei täyttyneet. :( Lääkäri vain pahoitteli, ettei voi tehdä mitään kun laki on mikä on...

Ihmisten mielipiteet ovat todella ristiriitaisia, kuten tästäkin huomaa. Kun jossain joku vaatii sterin ikärajaa laskettavaksi 18 tai edes 25 vuoteen, niin sitä vastustetaan henkeen ja vereen perusteilla "kyllä se mieli voi vielä muuttua". Sitten taas, kun joku kolmekymppinen vihdoin viimein sterin saanut kertoo, kuinka joutui tekemään useamman abortin, kun ei aiemmin saanut steriä, niin huudetaan, että tuollaisille steri heti kun sukukypsäksi tulevat. Kumpaa tässä nyt siis halutaan? Antaa täysi-ikäisille ihmisille itsemääräämisoikeus vaiko ei? Jos joku odottaa steriin pääsyä 18-vuotiaasta lähtien, niin eiköhän sellainen ihminen ole ihan vakaasti jo päättänyt haluta olla lisääntymiskyvytön. On törkeää, että sitä joutuu odottamaan sen jälkeen vielä 12 vuotta, ja silloinkin monet lääkärit ovat todella vastahankaisia kirjoittamaan lähetettä. Keneltäkään ei pitäisi olla poissa se, että joku toinen haluaa olla lisääntymiskyvytön. Se kun vaikuttaa vain henkilöön itseensä, ei kehenkään muuhun. Eikä sillä ole sivuvaikutuksia.

Vapaaehtoisesti Lapsettomat ry vaatii sterilisaation ikärajan laskemista 25 vuoteen. Moinen vaatimus olisi pitänyt tehdä jo vuosikymmeniä sitten.

En ainakaan löytänyt?

Vierailija
33/82 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikki rajoitukset voisi poistaa, mutta palauttavia korjausleikkauksia ei saisi kuin omalla kustannuksella.

Vierailija
34/82 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adressin siis. On uskomatonta kuinka muka sivistyneessä valtiossa ei ole itsemäärämis oikeutta omaan kroppaan.

Ja yhdyn edellisiin kyllä siitä että mahdollinen purku tulee maksaa omasta pussista.

Vierailija
35/82 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietämään, että ei halua koskaan lapsia. Siinä on vielä ainakin 15 vuotta lapsentekoikää jäljellä, ja mieli voi muuttua. Sanokaa te alle 25-vuotiaat mitä sanotte, mutta kyllä ihminen vaan muuttuu paljonkin vielä 30 vuottakin täytettyään. Eri asia on terveydelliset syyt, tai jos ihminen on vaikka narkomaani, kai sitä voisi jollain erillisellä anomuksella ja hyvin perusteluin saada myös alle 30-vuotiaana sterilisaation. Mielestäni kuitenkin jopa 30-vuotias voi tehdä virheen steriloidessaan itsensä. Entä jos haluaakin lapsia ollessaan vaikka 36-vuotias?

Nämä pykälät on varmasti laskettu tarkkaan siten, millaiset kustannukset tulee, kun vaikkapa niistä, joille on 30-vuotiaana tehty sterilisaatio, alkavat vaatia sen purkamista (mikä ei välttämättä onnistu).

t. 34-vuotias kahden lapsen äiti, joka ei halua lisää lapsia, mutta ei silti ole niin varma, että menisi sterilisaatioon.

Vierailija
36/82 |
08.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten sen purku sekä lapsettomuushoitoja. Kaikki julkisessa terveydenhuollossa. Ei mitään järkeä.

Vierailija
37/82 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai miksei sitä tehdä miehelle? On paljon nopeampaa ja halvempaa.

että joutuu maksamaan 150€ kierukasta vaikka haluais piuhat poikki. Ja kaikille ei kierukka edes käy. Miehet on aika nihkeinä yleensä tuohon hommaan kun pelkäävät vehkeensä vaurioituvan.

Vierailija
38/82 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mksette hanki vaikka hormonikeirukkaa

Tai miksei sitä tehdä miehelle? On paljon nopeampaa ja halvempaa.

Koska haluamme lopullisen, pysyvän lapsettomuuden. Ja mies on liian nuori sterilisoitavaksi.

Miten te selitätte sen, että kaikkia muita toimenpiteitä, mukaanlukien sukupuolenkorjausleikkauksen ja abortin, saa kuka tahansa aikuinen ihminen itselleen teettää? Sterilisaatio ei vaikuta keneenkään muuhun kuin siihen yhteen ihmiseen.

Vierailija
39/82 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten mieli muuttuu, rakkaudet, parisuhteet, toiveet ja tarpeet muuttuvat.

Aiemmin abortoinut tai sterilisaation tehnyt voi katua asiaa syvästi.

Olen nähnyt näitä tilanteita työssäni niin monia että ajattelen, että ST pitäisi olla aina aivan viimeinen vaihtoehto.

Usein esim kierukasta kieltäydytään ilman että on koskaan kokeiltu! Ainahan sen saisi pois jollei ole tyytyväinen mutta STn purku kestää monta tuntia ja maksaa yksityispuolella tuhansia euroja- ilman että tuloksesta on mitään takeita.

Huoh. Toivon vaan jäitä hattuun jokaiselle. ST luvan voi saada Valviralta jokainen nuorempikin jos on erityinen syy.

Vierailija
40/82 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lapsen vaatimus on aivan liikaa keskimääräiseen lapsilukuun nähden. Ja ne, jotka pykäävät useamman, eivät muutenkaan yleensä ole ajatelleet steriä vaihtoehtona.

Ikärajaa pitäisi saada alemmaksi jo senkin vuoksi, ettei naisen sterilisaatio ole niin kovin vaaraton toimenpide. Kolmenkympin jälkeen kaikki leikkaukset ovat vaarallisempia kuin nuorempana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi