Kuka teistä kannattaisi sterilisaatio lain muuttamista?
(Kielipoliisit voi jättää kommentoimatta virheitä ;P)
Omasta mielestä laki tulisi muuttaa niin että 2 lapsen jälkeen saisi sterilisaation ja ikärajaa laske 25v.
On tosi tuskastuttavaa että monet (kuten minä) joutuvat odottamaan monta vuotta päästäkseen steriloitavaksi koska laki on mitä on.
Omat lapseni on jo tehty vaikka ikää on "vasta" 25v ja silti joudun popsimaan pillereitä vielä 5v että pääsen pistää piuhat kiinni.
Kommentit (82)
Kun tuossa laissa sanotaan, että yksin tai yhdessä aviopuolison kanssa kolme lasta... Niin meillä on yksi yhteinen lapsi ja miehelläni 2 lasta edellisestä liitosta. Voisinko siis saada sterilisaation? Mielenkiintoista. Vai tarkoittaako tuo nimenomaan omia biologisia lapsia?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 21:12"]
Kun tuossa laissa sanotaan, että yksin tai yhdessä aviopuolison kanssa kolme lasta... Niin meillä on yksi yhteinen lapsi ja miehelläni 2 lasta edellisestä liitosta. Voisinko siis saada sterilisaation? Mielenkiintoista. Vai tarkoittaako tuo nimenomaan omia biologisia lapsia?
[/quote]
Meillä on miehen kanssa perusuusperhe, eli sun, mun ja meidän lapsi, yht. 3kpl. Mies pääsi alle 30v. sterilisatioon, kun meillä 3 lasta.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2012 klo 11:54"]
(Kielipoliisit voi jättää kommentoimatta virheitä ;P)
Omasta mielestä laki tulisi muuttaa niin että 2 lapsen jälkeen saisi sterilisaation ja ikärajaa laske 25v.
On tosi tuskastuttavaa että monet (kuten minä) joutuvat odottamaan monta vuotta päästäkseen steriloitavaksi koska laki on mitä on.
Omat lapseni on jo tehty vaikka ikää on "vasta" 25v ja silti joudun popsimaan pillereitä vielä 5v että pääsen pistää piuhat kiinni.
[/quote]
Pitäisi laskea nollaan. Kenen tahansa pitäisi saada tehdä steriilisaatio
[quote author="Vierailija" time="04.04.2012 klo 12:38"]
pitäisi sallia vain terveydellisistä syistä. Moni katuu ja on hankalaa palauttaa tilanne.
[/quote]
Miksi aikuinen ihminen ei saa itse päättää kropastaan?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2012 klo 03:51"]
Laki on vanhanaikainen, koska 2 lasta on nykyisin jo keskimäärin paljon.
Mulle on tehty 2 aborttia, koska pillerit ei sovi ja rajaehdot ei täyttyneet. :( Lääkäri vain pahoitteli, ettei voi tehdä mitään kun laki on mikä on...
Abortti koska pillerit ei sovi?? Oletko koskaan kuullut, että on muitakin ehkäisymenetelmiä kuin pillerit? Joo, olen samaa mieltä. Sinulle sterilisaatio välittömästi!
Ja mikään muu ei sovi (en ala erittelemään syitä, voit etsiä ne itsekin netistä).
Joten mulle on tehty 3 aborttia, mitäs siihen sanot tekopyhä paskiainen!
Ja sä elelit sen miehen kanssa muina naisina ekan, tokan ja vielä kolmannen abortin jälkeen? Multa olis ukko saanut kenkää ennen ensimmäistäkään aborttia. Sitä ehkäisyä käytetään mitä pystytään, abortti ei ole mikään ehkäisykeino.
Totta kai rajan pitäisi olla 25 vuotta.
saat lähetteen kunnalliseen toimenpidettä varten.
lähetteen steriin jos ehdot ei täyty?
Yksityisellä puolella tehdään paljon steriloinnin purkuja ja moni käy Virossa asti. Eli niitä on PALJON enemmän kuin n.30 vuodessa.
Mielestäni homma voitaisiin hoitaa siten, että jokainen saa päättää omasta steriloinnistaan ja maksaa sen yksityisellä. Siitä pitäisi tehdä täysin yksityinen toimenpide, ja ainoastaan niissä tapauksissa, joissa on selvä lääketieteellinen syy, tulisi se tehdä julkisin varoin. Esim. äidin terveys ei kestä enää raskauksia, tai miehellä paha perinnöllinen sairaus.
Lisäksi on tyhmää, että naisia, jotka ovat avioliitossa steriloidaan miehiin nähden paljon. Miehen toimenpide on paljon yksinkertaisempi,
huomattavasti halvempi ja kivuttomampi kuin naisen.
Ja sitten jos purkua haluaa, niin yksityiselle ne nykyäänkin helposti ohjataan. Harva on valmis jonottamaan paria vuotta päästäkseen purkuun julkiselle puolelle.
Siis laki uusiksi ja yksityisen puolelle koko homma.
Ja juuri tuosta syystä, että toimenpide on tällöin suuremmalla todennäköisyydellä tarkoin harkittu, eikä purkamiseen täydy ryhtyä. Nykyistä ikärajaa tukee tutkmiustietokin asiasta, kuten alta voi lukea.
Menetelmän pettämiselle vastakkainen ongelma on katuminen. Katumisen esiintyvyys vaihtelee määritelmän mukaan välillä 0,9 - 26 %. Toivomuksen sterilisaation purkamisesta esittää huomattavasti pienempi osuus naisista, ja varsinaiseen purkuun päätyy hyvin pieni määrä (Curtis ym. 2006). Nuori ikä sterilisaation aikaan on merkittävin katumisen riskitekijä. Alle 30-vuotialla katumisriski on 2,4-kertainen, purkutoivomuksen esittämisen mahdollisuus 3,5-kertainen ja purkuun päätymisen riski 7,6-kertainen yli 30-vuotiaisiin verrattuna. Mitä pitempi aika on kulunut viimeisestä synnytyksestä, sitä pienemmäksi katumisriski tulee (Hillis ym. 1999). (lähde: http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/uusinnumero?p_p_id=dlehtihaku_vie… )
Tai miksei sitä tehdä miehelle? On paljon nopeampaa ja halvempaa.
kuten kohta jossa sanotaan että tarvitset AVIOpuolison luvan toimenpiteeseen. Aivan älytön pykälä.
Mitä ap:n kysymykseen tulee en laskisi ikärajaa mutta laskisin lasten määrän kahteen.
saat lähetteen kunnalliseen toimenpidettä varten.
Mielestäni ikärajana 30v on hyvä. Ihmiset ovat yksilöitä eikä kaikki ole todellakaan kypsiä vielä 25veenä tekemään lopullista päätöstä joka kantaa läpi elämän. Pitkät opiskeluajatkin takaavat sen että ihanteellisimmat taloidelliset olosuhteet ovat aikaisimmillaankin vajaan kolmenkympin iässä. Onhan tietysti lapsikin lopullinen päätös :`D mutta mieluummin kadun tekemättömiä kuin tehtyjä asioita. Joka tapauksessa 30 on hyvä raja. Etenkin lapsettomalle.
Mulle tehtiin heti kolmekymppisenä, ainokaisen ollessa 8, enkä nähnyt ongelmaa odottamisen kanssa. Niin sen kuuluukin olla ettei loppuelämän päätöksiä tehdä kevyin perustein (tosin olen ollut töissä leikkaussaleilla ja kuullut tukun mielipiteitä siitä, miten kypsää sterin purku on, kun halutaankin "vielä yksi" tmv.).
Nyt lakia pyritään muuttamaan.
Steriloimislain ikäraja pohjoismaiseksi eli 25 vuotta ja lapsiluvuksi kaksi lasta
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401
laki steriloinnista kirjoitti:
Steriloimislain ikäraja pohjoismaiseksi eli 25 vuotta ja lapsiluvuksi kaksi lasta
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401
Hienoa. Toivottavasti menee läpi. Itse tosin sallisin sterilisaation, vaikka lapsia ei olisi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mksette hanki vaikka hormonikeirukkaa
Tai miksei sitä tehdä miehelle? On paljon nopeampaa ja halvempaa.Koska haluamme lopullisen, pysyvän lapsettomuuden. Ja mies on liian nuori sterilisoitavaksi.
Miten te selitätte sen, että kaikkia muita toimenpiteitä, mukaanlukien sukupuolenkorjausleikkauksen ja abortin, saa kuka tahansa aikuinen ihminen itselleen teettää? Sterilisaatio ei vaikuta keneenkään muuhun kuin siihen yhteen ihmiseen.
Aborteista en tiedä mutta mitä tulee "sukupuolenkorjausleikkaukseen" niin sitä ei kyllä saa kuka tahansa aikuinen ihminen todellakaan itselleen teettää.
Ulkomaat ehkä erikseen mutta suomessa vain transsukupuoliset saavat kyseistä hoitoa jos he niin haluavat ja siihenkin tarvitaan monen psykologin mielipide ennen kuin mitään tehdään. Myös jos on jotain sairauksia yms. niin et välttämättä saa myönteistä päätöstä koska komplikaatioiden riski leikkaukseen liittyen voi olla vakava.
Yksi syy miksi sterilisaatiota ei haluta tehdä, on katujen suuri määrä, noin 30%. Parit eroaa, halutaan uusia lapsia uuden kumppanin kanssa, loppu perhe kuolee ja suruajan jälkeen löytyykin uusi rakkaus. Se on elämää. Pidän vähän naiivina niitä, jotka silmät pyöreänä kertovat 25-v mitä loppuelämältään haluavat ja luulevat sen toiveen myös toteutuvan. Toki tilanne ei muutu viidessä vuodessa.
Vähän kuin asuntolainaa hakiessakin tavataan kysyä, että mitäs sitten kun korot nousee. Lääkärit vois kysellä et mitäs sitten kun lapset kuolee, mies jättää ja uusi löytyy.
Vierailija kirjoitti:
laki steriloinnista kirjoitti:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401Hienoa. Toivottavasti menee läpi. Itse tosin sallisin sterilisaation, vaikka lapsia ei olisi ollenkaan.
Nämä ovat vaihtoehtoisia, eli 25-vuotias saisi steriloinnin iän perusteella ja kahden lapsen vanhempi jo nuorempana kuin 25-vuotiaana.
Kannattaa lukea aloitteen teksti, koska otsikosta voi saada väärän käsityksen, vaikka sekin olisi parannus nykylakiin.
Tässä oma mielipiteeni asiaan:
http://toisinkavi.wordpress.com/2013/06/26/ajatuksia-sterilisaatiolainsaadannosta/