Mä en ymmärrä miten joku voi Suomessa sanoa olevansa köyhä?
Minusta tuet on kyllä suuret siihen verrattuna ettei tarvi tehdä mitään.
Kuinka nää sosiaalipummit kehtaa sanoa olevansa köyhiä???
Kommentit (60)
köyhä perhe (5 henkeä) joka elää niin vähällä ettei se periaatteessa ole edes mahdollista.
Emme saa mitään sosiaalietuuksia tai työttömyyskorvausta. Elämme miehen huonolla palkalla 1200€ / kk käteen + lapsilisillä ja äitiyspäivärahalla.
Tuosta maksamme asuntolainaa, pakolliset autokulut, bensat, vanhan talon lämmitys ja asumiskulut (juuri tuli 500 € kiinteistövero), vakuutukset, ruuat, ym. laskut.Meillä kun kk tulot ja menot ynnää yhteen meillä menee n. 200€ miinuksen puolelle näin talvisaikaan. Kesällä ja syksyllä saamme ihan tosissaan hikoilla sen eteen että saadaan keksittyä jostakin säästöön rahaa talven varalle.
ELI TODELLAKIN KÖYHÄLLÄ ON PAKKO OLLA SÄÄSTÖJÄ! Köyhällä ei ole vara ostaa luotolla jos esimerkiksi pesukone hajoaa.
Niin ja tuohon asuntoon ettei kukaan vain keksi alkaa kajehtimaan, asumme vanhassa puutalossa maalla. Ostimme sukutalon joka saatiin suht halvalla ja saatiin takaajia lainalle. Mihinkään uuteen ei olisi ollut varaa. Täällä ei ole paljon remonttimiehiä näkynyt.
Ja meillä osataan taikoa rahaa ja ruokaa melko pienestä. (kop kop) Täällä ei laiskotella. Meillä on vanha kuvaputkitelevisio ilman dikiboxia. Meillä on myös vanha filmirulla kamera ainoana kamerana :D ... Kuivausrumpu piti heittää varastoon kun ei ollut enää vara sitä pyörittää.
Täällä on myös vanha pöytäkone jonka olen ilmaiseksi saanut ja joka juuri ja juuri jaksaa pyörittää nettiä. Aika välttämätön näin maalla.
Te olette ehkä Suomen mittapuulla köyhähköjä, mutta silti rikkaampia kuin 80% maailman väestöstä. Siksi ainakaan itse en voi pitää teitä köyhinä. Ap:n kysymys oli, onko Suomessa oikeasti köyhiä. Vastaus sinun vastauksesi perusteella on selvä; ei ole. Omistatte auton, pesukoneen ja tietokoneen.
- Maailmassa n. 10% ihmisillä on varaa autoon.
- 27% on varaa televisioon
- 19 % on varaa kännykkään
- 1/6 maapallon väestöstä näkee nälkää
Suomessa ei ole oikeasti köyhiä ihmisiä. Köyhällä ei olisi varaa valita, missä asuu. Köyhä ei omistaisi autoa tai asuntoa. Köyhä olisi joutunut jo hylkäämään lapsensa tai vaihtoehtoisesti joutuisi katsomaan heidän nääntymistään.
Kun kysytään, onko Suomessa oikeasti köyhiä, ei vastausta voi antaa ihminen, jolla periaatteessa kaikkea on perustarpeisiin. Vasta koditon ja nälkää näkevä voi vastata olevansa oikeasti köyhä. Tähän tilanteeseen Suomessa kukaan ei joudu. Täällä on turha kerätä sääliä, kun maailmasta edelleen se 80% on köyhempiä kuin suomalainen "köyhä".
Suomessa lähtökohtaisesti köyhälläkin pitää mielestään olla varaa tehdä ne samat tallinnanreissut ja aurinkomatkat ja taulutv-ostokset kuin työssäkäyvilläkin on.
tämän yhteiskunnan tukipolitiikan suurin vääryys on, että työttömät ja sossupummit saavat reilusti enemmän rahaa ilmaiseksi kuin opiskelijat. Opiskelijan pitäisi ottaa lainaa, että saisi saman verran käyttörahaa kuin sossupummi saa sormia napsauttamalla. En ymmärrä, miksi näin on. Opiskelijastahan sentään joskus (ehkä) tulee hyödyllinen yhteiskunnan jäsen, sossupummista ei välttämättä tule yhtään mitään.
Itsekin elän vähän päälle satasella. En koe olevani köyhä, asun mieheni kanssa kaksiossa ja meillä on ihan hyvät oltavat. Ruoasta ei ole pulaa, mutta aina ostetaan halvinta ja koetetaan joka asiassa vähän nipistää. Mutta jos nyt oikeasti miettii, niin olenhan mä helvetin köyhä verrattuna jopa noihin sossupummeihin, jotka saavat kolme kertaa enemmän rahaa kuin mitä minä.
Toisille köyhyys on sitä, ettei pääse kesäisin kanarialle.
Jollekin köyhä on se, ettei ole varaa käyttää kuivausrumpua.
Toiselle köyhyys on sitä, että lasten pitää mennä prostitoiduiksi, vaikka kyseisestä ammatista saa alueella 99% varmuudella hivin, eikä rahaa tietenkään ole minkäänlaiseen terveydenhuoltoon.
Toisille köyhyys on sitä, että ei ole varaa yhteenkään riisiin.
on vähän enemmän kuin "köyhä". Sehän on nälkään kuoleva. Köyhyys tarkoittaa puutetta, mutta on myös termi absoluuttinen köyhyys, joka on sitä että ei ole mitään. Absoluuttisen köyhyyden ohella on suhteellista köyhyyttä. Nälkää näkevät, kodittomat ihmiset elää pääasiassa maissa, joissa enimmäkseen koko yhteiskunta on samankaltaisessa tilanteessa, on kyse esimerkiksi nälänhädästä ja sodista. Jos maassa on jonkin verran rikkaita, niin ajan kanssa ne köyhätkin täytyy hoitaa siihen malliin, että niillä riittää kuitenkin edes jonkinlaista ruokaa ja voivat asua jonkinlaisissa mökeissä. Jos maassa on oikein paljon rikkaita, niin onhan siellä silloin myös vaikka mitä niille harvoille köyhemmillekin, jos ei työn puolesta tai muuten niin roskiksista penkomalla tai varastamalla saa sitten sitä sun tätä. Ihmiset joilla ei ole yhtään mitään, elää Pohjois-Korean maaseudulla tai jossain pakolaisleireissä tai ovat omin jaloin vaeltamassa sinne autiomaan halki. Aika tyhjän vänkäämistä minusta edellyttää, että Suomesta pitäisi löytyä ihmisiä samasta tilanteessa kuin vaikka Etiopiasta. Ja alkoholisteja tai narkkareita tai muita jotka ei vaan ymmärrä käyttää avustuksia ei lasketa.
Suomessa lähtökohtaisesti köyhälläkin pitää mielestään olla varaa tehdä ne samat tallinnanreissut ja aurinkomatkat ja taulutv-ostokset kuin työssäkäyvilläkin on.
Onko nää jotain ylellisyyksiä mielestäsi? Tallinnaan (meno-paluu) pääsee kympillä tai jopa ilmaiseksi. Etelään ei toki ole niin helppo päästä ihan tulottomana, mutta ei joku aurinkomatkat nyt mitään luksusta ole. Nykyisin kaupat kai siirtyvätkin pikkuhiljaa taulutelkkareihin, en tiedä saako niitä vanhanmallisia enää ellei käytettynä...
Kai työssäkäyvät jotain hienompaa keksivät ja haluavat kuin jonkun Tallinnan risteilyn?
tallinnanmatkoihin, tai mihinkään muualekaan ulkomaille. Kun asuin Helsingissä, ja olin köyhä työtön yksinhuoltaja, minulla oli varaa tallinnanmatkoihin, kävin sieltä hakemassa lapselle halvat piraattikopiovideot joululahjaksi. Tyytyväisenä katteli disneyn elokuvia, ja vasta nyt lähes aikuisena sai tietää että ne ei ollut aitoja:)
Nyt kun asun 500km päässä Helsingistä, ei ole kertaakaan yli kymmeneen vuoteen ollut varaa matkustaa Tallinnaan. Häämatkalla käytiin miehen kanssa ruotsinristeilyllä.
Alkoholia ei käytetä, eikä tupakoida. Yritetään saada lapsille kaikki tarvittava. Rahat ei riitä koskaan kun vain toinen käy töissä, pitäisi osata elää nuukemmin.
Tunnen itseni köyhäksi kun en ole koskaan lentänyt lentokoneella, mutta samalla tunnen itseni rikkaaksi joihinkin muihin ihmisiin verrattuna. Minulla on tavaraa liikaakin, eikä ole vielä tarvinnut esim. kirjoja kirjahyllystä alkaa myymään että saisi ruokaa.
Varmasti rahat riittäisi paremmin jos ei olisi lapsia, pienenpi asunto riittäisi ym. kuitenkin, lasten takia tässä sinnitellään ja uskotaan tulevaisuuteen.
taidat olla itse opiskelija kun tiedät näin kamalan hyvin?
Olen kyllä ollut, montakin kertaa!
Jotkut täällä väittää, että Suomessa ei ole köyhiä, kun joissain kehitysmaissa suurin osa ihmisistä on vielä pienituloisempia.
Minun mielestäni köyhyys on aina suhteellista maan väestön keskimääräiseen tulotasoon.
että sä oot intellektuaalisesti sekä suhteellisen että absoluuttisen köyhä. Toivon, että säkin vielä joku päivä oppisit jotain,mut pelkäänpä ettei sun kapasiteettis siihen riitä. Sori.
On kiinnostavaa miten suomessa jaksetaan riidellä penneistä: eli ihmiset jotka tienaa parisen tonnia kuussa saadaan kadehtimaan "laiskottelevia soossupummeja". Olen nyt seurannut useampia keskusteluja tällä palstalla enkä ymmärrä miksi aina joku jaksaa katkerasti valittaa tuilla eläjistä? Totuus kun on etteivät tuet koskaan mahdollista ns. normielämää vaihtoehtoineen, unelmineen ja tulevaisuudensuunnitelmineen, kuten jokainen tilanteessa ollut hyvin tietää (ai niin, paitsi jos satut olemaannuori alta kolmekymppinen mies joka ei koskaan meinaa sairastua, hankkia perhettä tai joutua vaikka hammaslääkäriin...) Ja komppaan tätä viestiä: köyhyys täällä on aivan erilaista kuin kolmannessa maailmassa, täällä köyhän odotetaan pärjäävän yksin, on konsensus että "hyvinvointivaltio" auttaa kaikkia eikä kukaan näänny eikä siksi ketään tarvitse itse auttaa, ja jos joku huonolta näyttääkin niin sehän on vaan juoppo josta on niin nautinnollista kuolla jatkuvien putkien ja krapuloiden kierteeseen, siis kukahan ei sitä valitsisi? Absoluuttinen köyhyys on varmasti hirveää mutten oikein tiedä mihin suomalaisköyhien tai matalapalkkaisten ankea penninvenytys epätoivoineen siinä akselilla sijoittuu.
Käsittääkseni esim. kelan ja sosiaalitoimistojen ongelma on varojen vähyys, jonka takia tukia pyritään leikkaamaan aina kun mahdollista, silloinkin kun suurempi kuukausittainen tuki mahdollistaisi ihmisen pysymisen toimintakykyisenä (esim.työnhaun suhteen) kauemmin ja tuloksekkaasti.
Vielä kaikille mussuttajille: olen itse ollut sekä tukien varassa että inhoamissani "paskaduuneissa" ja näistä kahdesta valitsisin tulevaisuudesakin aina jälkimmäisen, mutta eikö koko yhteiskunnan tuottavuutta/onnellisuutta lisäisi parhaiten koulutustani vastaava työ josta saisin elämiseeni riittävän toimeentulon, ja josta riemumielin maksaisin kaikki vaadittavat verot?
tukien varassa niin mitä sitten, suurin osa tuilla elävistä ihmisistä haluaisi nostaa elämänlaatuaan tienaamalla enemmän rahaa kuin mitä tuet on. Jos ei saa sellaista työtä mistä maksetaan niin paljon että sillä elää paremmin kuin tuilla, mitä järkeä on tehdä töitä, jos se ei sitten satu olemaan joku tosi ihana työpaikka?
Ei sitä tuilla elävä mitään tule lapsille perinnöksi jättämään, niin se vaan on.
En nähnyt ohjelmaa mistä täällä puhutaan, mutta jos joku haluaa tuhlata rahansa kapakoissa käymiseen, se ei tarkoita sitä että kaikki tuilla elävät köyhät niin tekisivät. Yleensä kapakoissa viihtyvät ihmiset tekevät sitä alkoholin himossaan, ovat töissä tai eivät, on heillä varaa siihen tai ei.
Minä en käy kapakoissa enkä juo alkoholia köyhänä tai rikkaanakaan, se ei liity rahaan mitenkään.
taidat olla itse opiskelija kun tiedät näin kamalan hyvin?
Olen kyllä ollut, montakin kertaa!
Ihan mielenkiinnosta koitin etsiä että missä lukee että minä, opiskelija, saisin toimeentulotukea, mutten löytänyt. Ei kukaan viitsisi linkittää minulle sivua jolla kerrotaan että olen oikeutettu toimeentulotukeen ja saisin nostettua elämänlaatuani?
köyhä perhe (5 henkeä) joka elää niin vähällä ettei se periaatteessa ole edes mahdollista.
Emme saa mitään sosiaalietuuksia tai työttömyyskorvausta. Elämme miehen huonolla palkalla 1200€ / kk käteen + lapsilisillä ja äitiyspäivärahalla.
Tuosta maksamme asuntolainaa, pakolliset autokulut, bensat, vanhan talon lämmitys ja asumiskulut (juuri tuli 500 € kiinteistövero), vakuutukset, ruuat, ym. laskut.Meillä kun kk tulot ja menot ynnää yhteen meillä menee n. 200€ miinuksen puolelle näin talvisaikaan. Kesällä ja syksyllä saamme ihan tosissaan hikoilla sen eteen että saadaan keksittyä jostakin säästöön rahaa talven varalle.
ELI TODELLAKIN KÖYHÄLLÄ ON PAKKO OLLA SÄÄSTÖJÄ! Köyhällä ei ole vara ostaa luotolla jos esimerkiksi pesukone hajoaa.
Niin ja tuohon asuntoon ettei kukaan vain keksi alkaa kajehtimaan, asumme vanhassa puutalossa maalla. Ostimme sukutalon joka saatiin suht halvalla ja saatiin takaajia lainalle. Mihinkään uuteen ei olisi ollut varaa. Täällä ei ole paljon remonttimiehiä näkynyt.
Ja meillä osataan taikoa rahaa ja ruokaa melko pienestä. (kop kop) Täällä ei laiskotella. Meillä on vanha kuvaputkitelevisio ilman dikiboxia. Meillä on myös vanha filmirulla kamera ainoana kamerana :D ... Kuivausrumpu piti heittää varastoon kun ei ollut enää vara sitä pyörittää.
Täällä on myös vanha pöytäkone jonka olen ilmaiseksi saanut ja joka juuri ja juuri jaksaa pyörittää nettiä. Aika välttämätön näin maalla.
Te olette ehkä Suomen mittapuulla köyhähköjä, mutta silti rikkaampia kuin 80% maailman väestöstä. Siksi ainakaan itse en voi pitää teitä köyhinä. Ap:n kysymys oli, onko Suomessa oikeasti köyhiä. Vastaus sinun vastauksesi perusteella on selvä; ei ole. Omistatte auton, pesukoneen ja tietokoneen.
- Maailmassa n. 10% ihmisillä on varaa autoon.
- 27% on varaa televisioon
- 19 % on varaa kännykkään
- 1/6 maapallon väestöstä näkee nälkääSuomessa ei ole oikeasti köyhiä ihmisiä. Köyhällä ei olisi varaa valita, missä asuu. Köyhä ei omistaisi autoa tai asuntoa. Köyhä olisi joutunut jo hylkäämään lapsensa tai vaihtoehtoisesti joutuisi katsomaan heidän nääntymistään.
Kun kysytään, onko Suomessa oikeasti köyhiä, ei vastausta voi antaa ihminen, jolla periaatteessa kaikkea on perustarpeisiin. Vasta koditon ja nälkää näkevä voi vastata olevansa oikeasti köyhä. Tähän tilanteeseen Suomessa kukaan ei joudu. Täällä on turha kerätä sääliä, kun maailmasta edelleen se 80% on köyhempiä kuin suomalainen "köyhä".
Vaan pikemminkin siihen että tässä melko rajamailla kiikutaan tiputaanko tuohon vuokra-asunto/ sosiaalituki kierteeseen. Siellä tosin elintaso nousisi varmasti, mutta mahdollisuus hankkia mitään omaa on aika olematon. Vuokralla asuminen tympäsee koska samalla rahalla voisi maksaa omaa jos vain olisi mahdollisuus saada lainaa ja vakaa tulonlähde.
Korjaan myös viestiäsi, meillä ei ole asuntoa. Me emme omista asuntoamme vaan pankki. 130 000€ asunnosta meillä on velkaa 128 900 €, tosin yhdistimme tuohon lainaan autolainamme jonka on nyt maksettu. Eli auton omistamme, -96 vuosimallin auton jonka arvo tänäpäivänä saattaa olla juuri ja juuri 1000€.
Pesukone on minun opiskeluajoilta ostamani pesukone. Täytyy myöntää että opiskelijana minulla oli paremmat tulot. Kelalta tuli säännöllisesti opintotuki ja asumistuki. Minulla oli myös mahdollista ottaa halpaa lainaa. Pesukone on kärsinyt lukuisissa muutoissa niin että kun sitä pyörittää, kuulostaa kuin siellä olisi kiviä sisällä. Jättää myös pyykit tunkkaisiksi. Arvoa tuolla kapistuksella ei ole joten omaisuudeksi sitä ei voi listata.
Mutta meillä on toimiva pakastin, jääkaappi ja hella vaikka ruokaa paljon teemmekin puuhellalla ja leivinuunissa. On kahvinkeitin ja leivänpaahdin. Puhelinkin löytyy, 4 vuotta sitten maksoi uutena 49€ ja ihan toimiva kapistus. Saan kuitenkin tarkoin harkita minne soitan, puhelinlaskuni on 3 kk noin 10€.
Mutta myönnän etten koe itseäni köyhäksi, vaikka elintaso meillä täällä on paljon karumpaa kuin monella muulla. Voisin listata varmaan sata asiaa jotka teemme lähes kuin sota-ajalla. Ainoa asia mikä saa minut tuntemaan itseni köyhäksi ja saa elämämme raskaaksi on se huoli siitä että asuntolainan kanssa tulee ongelmia eikä meillä ole sitä enää vara maksaa. Niin kauan kuin saamme laskut maksettua me ei olla köyhiä. Ja pois se minusta että millään tasolla sääliä tällä haen, me ollaan oikein onnellinen perhe jolla on ihana suku ja kaunis koti. Enemmänkin haluan avartaa maailmankatsomusta ja kertoa että suomessakin on köyh.. khöhm.. todella vähävaraisia, ja varmasti myös köyhiä. Monella suomessa on asiat paljon huonommin. Se helposti unohtuu kun valtaosa elää valtavaa kulutus ja materia -aikakautta. Tiedän tällä kylällä perheen joilla on vieläkin ulkohuussi ainoana vessana, myös talviaikaan. Siellä asuu myös pikkulapsia.
kuin jollakin aikaisemmalla vastaajalla. Eli mulla ei ole minkäänlaisia tuloja, ei yhtään mistään. Mies käy töissä ja maksaa laskut, ruoat jne. joten sillä mittapuulla mitattuna onhan mulla katto pään päällä ja ruokaakin kaapissa. Mutta senttiäkään mulla ei ole rahaa, ikinä! Ja ei ole oma valinta tämä tilanne, elämä voi joskus olla aika paskaa tai paremminkin uuden elämän synnyttäminen suoraan sanottuna. Shit happens!
Tavallisesti opiskelija ei saa toimeentulotukea, sillä tuloiksi lasketaan opintolaina. Jos lainaa ei ole nostanut täysiä määriä, penniäkään ei tipu esim. kesälle, jolloin opiskelija ei saa yhtään mitään, ei esimerkiksi asumislisää. Kesäisin opiskelija joutuu kustantamaan koko asuntonsa, asumistukeenkaan emme ole oikeutettuja. Itse olen ratkaissut ongelman opiskelemalla hiki hatussa niin että pystyn kesätöiden puutteessa nostamaan opintotukea ja opiskelemaan. Näin ei tule loukkua.
http://www.aviisi.fi/artikkeli/?num=14/2010&id=c2d50b3 lainattua:
"Toimeentulotuki opiskelijalle:
- Opiskelijakin voi saada toimeentulotukea, jollei ole oikeutettu opintotukeen, kuten esimerkiksi kesällä.
- Tällainen tilanne voi olla myös, jos opintotuki on katkaistu, koska opinnot eivät etene.
- Jotta saa toimeentulotukea kesällä tai erityisiin menoihin lukukausien aikana, pitää olla käyttänyt kaikki opintolainat.
- Opintolainaa ei voida vaatia nostamaan, jos siihen ei ole oikeutettu. Lainaoikeus loppuu samaan aikaan kuin opintotukikuukaudetkin.
- Yleinen syy saada sosiaalitoimistosta rahaa on myös , että on kuluttanut kaikki tukikuukaudet, eikä ole valmistunut. "
Todellakin, on köyhyyttä ja köyhyyttä.
Tulee sellainen olo, että nämä rikkaat (onnekkaat), joilla on täällä oikeus luokitella muita, eivät todellakaan ole halukkaita jakamaan pienintäkään osaa omastaan, tai luopumaan mistään elämäntasossaan, mutta toiset eivät todellakaan saa valittaa, kunhan jotenkin pysyy hengissä ja on katto pään päällä (ja yleensä köyhyys on tietty heidän oma vikansa).
Oikeasti köyhä on kai sitten vain nälänhätää kärsivä, sellaiselle ehkä vois vaikka antaa vaikka palan leipää...?
Naurettavaa itsekkyyttä!
on vähän enemmän kuin "köyhä". Sehän on nälkään kuoleva. Köyhyys tarkoittaa puutetta, mutta on myös termi absoluuttinen köyhyys, joka on sitä että ei ole mitään. Absoluuttisen köyhyyden ohella on suhteellista köyhyyttä. Nälkää näkevät, kodittomat ihmiset elää pääasiassa maissa, joissa enimmäkseen koko yhteiskunta on samankaltaisessa tilanteessa, on kyse esimerkiksi nälänhädästä ja sodista. Jos maassa on jonkin verran rikkaita, niin ajan kanssa ne köyhätkin täytyy hoitaa siihen malliin, että niillä riittää kuitenkin edes jonkinlaista ruokaa ja voivat asua jonkinlaisissa mökeissä. Jos maassa on oikein paljon rikkaita, niin onhan siellä silloin myös vaikka mitä niille harvoille köyhemmillekin, jos ei työn puolesta tai muuten niin roskiksista penkomalla tai varastamalla saa sitten sitä sun tätä. Ihmiset joilla ei ole yhtään mitään, elää Pohjois-Korean maaseudulla tai jossain pakolaisleireissä tai ovat omin jaloin vaeltamassa sinne autiomaan halki. Aika tyhjän vänkäämistä minusta edellyttää, että Suomesta pitäisi löytyä ihmisiä samasta tilanteessa kuin vaikka Etiopiasta. Ja alkoholisteja tai narkkareita tai muita jotka ei vaan ymmärrä käyttää avustuksia ei lasketa.
Kyllähän yksin vielä pärjää jos on suht terve.