Mä en ymmärrä miten joku voi Suomessa sanoa olevansa köyhä?
Minusta tuet on kyllä suuret siihen verrattuna ettei tarvi tehdä mitään.
Kuinka nää sosiaalipummit kehtaa sanoa olevansa köyhiä???
Kommentit (60)
Kun rikkaat ovat rikastuneet, on entistä parempituloisten laskettu olevan köyhyyrajan alapuolella. Absoluuttista köyhyyttä on on vain vähän. Heitä ei tunnu media tavoittavan.
Elän tasan opintotuella ja sen asumislisällä. Rahaa siis on kuun alussa 450e verojen jälkeen ja siitä pitää vuokrat vielä maksaa.
Enkä sano olevani köyhä. Tuollakin pärjää, reilu satanen jää ruokaan ja laskuihin. Loppukuusta syödään huterammin, mutta oikeasti köyhät eivät edes syö..
Miten voisin sanoa olevani köyhä, kun olen rikkaampi kuin 80% maailman väestöstä?
oma vikas jos et käytä sitä.Opintolaina ja toimeentulotuki ovat vissiin eri asioita?
En saa mitään tukia eikä ole mitään säästöjäkään. Mutta mulla on mies joka tienaa, niin olenko sittenkään köyhä? En ilmeisesti, koska en saa niitä tukia mistään.
Sitten kun vielä mies on niin veemäinen, ettei paljon rahojaan työttömälle perseen levittäjä vaimolleen anna, niin olonihan on oikein rikas!
Kuten joku sanoi, että on oma vikani kun en toimeentulotukea hae. Jollain mennyt siis puurot ja vellit sekaisin.
Opiskelija kun ei ole toimeentulotukeen oikeutettu, jos olisi olisi toimeentulotuen saajia esim. Jyväskylässä joka kolmas. Opiskelija sen sijaan saa opintolainaa, joka tietenkin maksetaan opiskelujen jälkeen takaisin.
Miksi ottaisin lainaa, jos pärjään opintotuella ja asumislisällä? En tarvitse mitään enemmän, joten en rupea lainaa nostelemaan vain koska siihen on mahdollisuus...
jos vaikka lapsi tai itse sairas. Eläkeläisiäkin, joilla 600 e tulot ja asunto vie yli puolet.
Esim. silloin jää köyhäksi, jos ei ole rikkaita vanhempia, jotka kustantaisivat elämän.
Baarissa juokseminen = alkoholismi. Ihanko tosissaan joku kadehtii vaikean elämäntilanteen takia alkoholismiin ajautuneita??
En saa mitään tukia eikä ole mitään säästöjäkään. Mutta mulla on mies joka tienaa, niin olenko sittenkään köyhä? En ilmeisesti, koska en saa niitä tukia mistään.
Sitten kun vielä mies on niin veemäinen, ettei paljon rahojaan työttömälle perseen levittäjä vaimolleen anna, niin olonihan on oikein rikas!
ap
asiani olisivat toisin? Ei meinaa valinnat osua kohdalleen, niin jospa sitä sitten tietäisit tähän ratkaisun, kun tunnut niin tietävän?
Hanki elämä ni ei tarvi täällä piipittää. En todella ymmärrä, miten joku voi olla kateellinen vähempiosaiselle.
Minun puolestani tuloerot saavat rauhassa kasvaa.
Maat ovat sitä turvallisempia, rauhallisempia ja vakaampia mitä pienemmät tuloerot ovat. Joten kiitos, maksan mielelläni veroja.
Ap, kiinnostaisi tietää, että mikä on sun määritelmäs köyhyydestä? Se että mitään ei jää säästöön? Sitten joka toinen lapsiperhe pk-seudulla on köyhä.
Selitä meille termi köyhyys?
että ei voi valita, mitä kuluttaa ja jos tulee yllättäviä menoja, ei ole varaa maksaa niitä.
On suomalaisella köyhällä varmasti hyvin asiat verrattuna kansainvälisesti.
Minun puolestani tuloerot saavat rauhassa kasvaa.Maat ovat sitä turvallisempia, rauhallisempia ja vakaampia mitä pienemmät tuloerot ovat. Joten kiitos, maksan mielelläni veroja.
taas harrastan koko elmäni kestävää verosuunnittelua lakimiesten avustuksella.
En maksa senttiäkään enempää veroa kuin on aivan pakko.
Ja voit uskoa -kyllä lakimiehet osaavat! :)
Saan siis opintotukea toisen asteen koulutukseen ja 221e plus asumistuki 188e. Tätä tukea opiskelukuukausilta.
Asun tyttöystäväni kanssa, joten asumismenot ovat kuukaudessa 235e/hlö. Tähän päälle puhelinlasku n 15e, sähkölasku vaihtelee 16-20e/hlö/kk. Nettilasku on vissiin 15e/hlö. Minulla on reseptilääkitys, josta Kela ei korvaa mitään, 42e/kk. Bussikortti maksaa n. 50e/kk.
Minun laskujeni mukaan käteen jää 38e. Saanko jo olla köyhä, vai pitäisikö mun karsia netistä, puhelimesta ja pakollisesta bussikorvauksesta?
Onneksi minulla on ihana tyttöystävä, joka kaupan kassana saa sen verran palkkaa ettemme näe suoranaista nälkää.
Vastaus: Juovat sen! Ja se on ihan oma valinta.
harva valitsisi olla spurgu jos voisi olla olematta.
Saan siis opintotukea toisen asteen koulutukseen ja 221e plus asumistuki 188e. Tätä tukea opiskelukuukausilta.
Asun tyttöystäväni kanssa, joten asumismenot ovat kuukaudessa 235e/hlö. Tähän päälle puhelinlasku n 15e, sähkölasku vaihtelee 16-20e/hlö/kk. Nettilasku on vissiin 15e/hlö. Minulla on reseptilääkitys, josta Kela ei korvaa mitään, 42e/kk. Bussikortti maksaa n. 50e/kk.
Minun laskujeni mukaan käteen jää 38e. Saanko jo olla köyhä, vai pitäisikö mun karsia netistä, puhelimesta ja pakollisesta bussikorvauksesta?
Onneksi minulla on ihana tyttöystävä, joka kaupan kassana saa sen verran palkkaa ettemme näe suoranaista nälkää.
niin muutkin opiskelijat tekee.
En mä ole kateellinen kenellekkään mua vaan todella ihmetyttää kun jokaisella on kuitenkin oikeus tukiin mitkä ovat mielestäni isot verrattuna siihen ettei mitään tarvi tehdä.
ap
Ps. Itse opiskelen, saan asumislisän, opintotuen ja teen silloin tällöin töitä. Myös opintolaina on hätävarana ja sillä ostan kirjat yms. Ei valittamista.
Vastaus: Juovat sen! Ja se on ihan oma valinta.
harva valitsisi olla spurgu jos voisi olla olematta.
siihen myös pakko saada apua.
Tosiaan, toimeentulotukea ei opiskelija saa penniäkään, sillä on oikeutettu valtion takaamaan lainaan.
Mutta mikä on köyhä? Itse elän sillä reilulla satasella kuussa, enkä koe itseäni köyhäksi. Miten voisin, saan kirpparilta vaatteet ja ruokaa riittävästi elämiseen? En voi tietenkään matkustella tai bilettää, mutta ei se tarkoita että olisin köyhä. Oikeasti köyhällä ei ole varaa ruokaan tai asuntoon. Oikeasti köyhä kuolee nälkään tai paleltuu kadulle. Mikään elämäntapaköyhä ei ole köyhä.
- Se 450e opintotuella ja asumislisällä elävä-
köyhä perhe (5 henkeä) joka elää niin vähällä ettei se periaatteessa ole edes mahdollista.
Emme saa mitään sosiaalietuuksia tai työttömyyskorvausta. Elämme miehen huonolla palkalla 1200€ / kk käteen + lapsilisillä ja äitiyspäivärahalla.
Tuosta maksamme asuntolainaa, pakolliset autokulut, bensat, vanhan talon lämmitys ja asumiskulut (juuri tuli 500 € kiinteistövero), vakuutukset, ruuat, ym. laskut.
Meillä kun kk tulot ja menot ynnää yhteen meillä menee n. 200€ miinuksen puolelle näin talvisaikaan. Kesällä ja syksyllä saamme ihan tosissaan hikoilla sen eteen että saadaan keksittyä jostakin säästöön rahaa talven varalle.
ELI TODELLAKIN KÖYHÄLLÄ ON PAKKO OLLA SÄÄSTÖJÄ! Köyhällä ei ole vara ostaa luotolla jos esimerkiksi pesukone hajoaa.
Niin ja tuohon asuntoon ettei kukaan vain keksi alkaa kajehtimaan, asumme vanhassa puutalossa maalla. Ostimme sukutalon joka saatiin suht halvalla ja saatiin takaajia lainalle. Mihinkään uuteen ei olisi ollut varaa. Täällä ei ole paljon remonttimiehiä näkynyt.
Ja meillä osataan taikoa rahaa ja ruokaa melko pienestä. (kop kop) Täällä ei laiskotella. Meillä on vanha kuvaputkitelevisio ilman dikiboxia. Meillä on myös vanha filmirulla kamera ainoana kamerana :D ... Kuivausrumpu piti heittää varastoon kun ei ollut enää vara sitä pyörittää.
Täällä on myös vanha pöytäkone jonka olen ilmaiseksi saanut ja joka juuri ja juuri jaksaa pyörittää nettiä. Aika välttämätön näin maalla.
Mytta hyviä illan jatkoja kaikille rikkaille ja teille köyhemmillekin. Meillä tässä iltasuunnitelmina olisi pientä hartiahierontaa nyt kun lapset ovat nukkumassa. Ei maksa mitään ja näin köyhänäkin on vara rentoutua.
Ei läheskään kaikki köyhät mitään sosiaalipummeja ole. Todella köyhiä ovat mm. sellaiset eläkeläiset, jotka ikänsä työtä tehneinä saavat niin pientä eläkettä, ettei siitä jää mitään ns. pahanpäivänvaraa. Sairastuminen vie vähäisetkin säästöt, ja siinä sitten ollaan rahattomia mutta ei olla oikeutettuja edes sossun tukiin.
1980-luvulla eläneenä minusta tuntuu siltä, että siihen aikaan niitä Todella Köyhiä oli vähemmän kuin nykyään ja silloin he eivät olleet niin totaalisen köyhiä, kuin nykyisin köyhimmät. Lähinnä juuri niitä eläkeläisiä tarkoitan, jotka eivät edes kehtaa hakea tukia, vaikka saisivatkin niitä.