Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii oikeasti paljon!
Vapaaehtoinen lapsettomuus vaatii luonteenlujuutta. Siis sitä, ettei lähde vastentahtoisesti lapsentekoon "koska muutkin ja se kuuluu asiaan". Että oikeasti kuuntelee omaa sydäntään ja toimii sen mukaan. Sosiaaliset paineet ovat nimittäin todella kovat, kun ystävä toisensa jälkeen ilmoittaa raskaudestaan ja anoppikin kärttää lapsenlapsia. Toki monesta ystävästä tietää, että perheen perustaminen on suunnitelmissa ja se on toki ihan mahtavaa, kun sellaisen saavat. Mutta sitten on niitä, jotka ovat olleet "veloja" ja joiden kanssa on lapsettomuusvalinnasta paljon juteltu. Heihin on tavallaan tukeutunut ja miettinyt, että ollaan samassa veneessä. Hekin kun lopulta kuitenkin päätyvät lapsia hankkimaan, niin alkaa olla sellainen "last woman standing" -fiilis... En tunne enää ketään muuta pariskuntaa, joka ajattelisi samalla tavalla kuin minä ja mieheni. Eikä olla edes vielä nelikymppisiä.
Kommentit (670)
Me ollaan yksilöitä, kuten äiditkin.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 23:24"]
Minulla ei ole omia lapsia, enkä ole itse kokenut lapsiperhe-elämää. En ole kokenut myöskään sokerijuurikkaan viljelijän elämää. Tiedän kuitenkin eri syistä kummastakin aiheesta aika paljon. On hämmästyttävää, miten paljon voi saada selville koulutuksen, työn, uteliaisuuden, havainnoinnin, kuuntelemisen ja tiedonhakutaitojen avulla. Tietojeni ja itsetuntemukseni perusteella pidän erittäin todennäköisenä, että sen enempää sokerijuurikkaan viljely kuin lapsiperheen elämä eivät tekisi minua onnelliseksi. Täysin varmaksi tätä asiaa ei voi tietää, mutta varmuuteni on vähintään samaa luokkaa kuin naisella, joka on sisimmässään aina tiennyt haluavansa äidiksi.
Päätös vanhemmuudesta tehdään aina ilman omakohtaista kokemusta. Kaikki nykypäivän vanhemmat ovat kuitenkin kyenneet tämän vaillinaisen tiedon perusteella päättämään, että he haluavat vanhemmaksi. Minusta on itsestäänselvää, että saman tiedon perusteella voi perustellusti päätyä myös päinvastaiseen ratkaisuun. Oikean valinnan tekeminen kysyy ennen muuta tietoa siitä, mitä haluaa elämältä, mistä tietää tulevansa onnelliseksi, mitä asioita pitää tärkeänä ja millaisia ominaisuuksia itsellään on. Toisin sanoen itsetuntemusta.
[/quote]
Tällaisen velan viestin sisällön ajatusmaailman voin lapsia saaneenakin täysin allekirjoittaa!
Mukavaa lukea vaihteeksi kiihkoton ja asiallinen viesti kaikkien noiden vouhkauskirjoitusten jälkeen. Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:39"]
Miksi joku voi olla haluamatta sitä kuuluisaa kissa yksinkertaisesti siksi etti pidä kissoista, mutta lapsen haluamattomuuden syyksi ei käy se, ettei pidä lapsista? Miksi lasten haluamattomuudelle olisi oltava jotakin monimutkaisia ja perusteltuja syitä kun monen muun asian haluamattomuuden perusteeksi kelpaa en vaan halua tai en pidä siitä?
[/quote]
Niinpä. Minä en ole koskaan halunnut lapsia, koska en siedä niitä. En toisten, enkä varmasti omiakaan, jos sellaisia olisi. Minä olen tällaiseksi syntynyt, yhtä lailla kuin olen syntynyt likinäköiseksi. Tätä asiaa on joidenkin niin todella vaikea ymmärtää, että en olekaan siitä tässä ketjussa vängännyt.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 22:43"]
Työmääräviittaus ihan siksi, kun aikaisemmin tässä ketjussa yksi vela boastasi tehneensä oman velvoitteensa yhteiskunnalle hoitamalla mutsiaan kuusi vuotta ja haastoi lapselliset ihmiset tekemään saman, samalla ignooraten sen, että nämä lapselliset hoitavat työnsä ja lapsensa jo muutenkin. Eipä siitä tyypistä kyllä sen jälkeen sitten mitään kuulunutkaan.
[/quote]
Olen minä täällä, pari viestiä laittanut jo senkin jälkeen. Et vain tunne minua. :)
Minulla nääs on muutakin elämää kuin vain kinata lapsellisten ihmisten kanssa. Lapsellisten siinä ihan sen tavanomaisessa merkityksessä.
Ja sitä paitsi missasit täysin minun pointtini äitini omaishoidosta, mutta se olikin odotettavissa. :D Minä en ole ottanut siitä marttyyrinkruunua toisin kuin se yksi hiippari lastenkasvatuksesta. Mikä on kyllä aika lailla paksua, niin huonosti kasvatettuja lapsia nykyisin näkee, kun kaupungilla vähän aikaa kulkee - ja busseissa!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 23:24"]
En ole koskaan kenenkään lapsettoman kuullut märisevän siitä, että saisipa hetkeksi lapsettomuuden sivuun ja voisi teeskennellä lapsellista. Useammankin lapsiperheellisen olen kuullut haaveilevan lapsivapaasta viikonlopusta tai lomasta ilman lapsia.
[/quote]
Aivan. Tälläkin palstalla näitä ketjuja on nähty todella monta. Muunmuassa kirotaan kamalaa anoppia/omaa äitiä, joka ei millään huoli lastenlapsia hoitoon kesälomaksi tai edes viikonlopuksi. Mikseivät nämä samat valittajat hehkuta onnellisina siitä, että perheenä - isä, äiti ja lapset - saavat sentään olla yhdessä kaikki mahdolliset lomat ja viikonloput, kun se on niin ihanaa? Tätä minä aina ihmettelen lukiessani niitä ketjuja.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 00:19"]
En edelleenkään halua lapsia.
[/quote]
Cheers! En minäkään. :)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 00:44"]
Jostakin syystä lapsettomuus koetaan = yksinäinen vanhuus vanhainkodin peränurkassa ja lasten hankkiminen = auvoinen vanhuus, jossa mukavat ja elämässään menestyneet lapset ja lapsenlapset tuon tuostakin käyvät mummin ja ukin luona. Vanhainkodeissa on kuitenkin paljon vanhuksia, joita ei käydä katsomassa ja he eivät ole kuitenkaan lapsettomia.
[/quote]
Tässä se on, pähkinänkuoressa.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 02:44"]
Miksi ja mihin omasta halustaan lapseton tarvitsisi vertaistukea??????
[/quote]
Sitäpä minäkin kysyn! Ei tarvetta moiselle. :)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 04:46"]
Toisaalta, kumpi viettää todennäköisemmin yksinäistä vanhuutta vanhojentalossa: ihminen, jolla ei ole jälkipolvia, vai ihminen jolla on? ; )
[/quote]
Mikä on vanhojentalo? Onko se vähän kuin vanhojentanssit?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 08:30"]
Miten niin tyhmä, se tilanne teillä on joka tapauksessa edessä ennen pitkää, vanhemmat on kuolleet, sisarukset on joko kuolleet tai raihnaisia ja seuraavan sukupolven perheenne olette vaihtaneet kilimanjaroon.
[/quote]
Tämä kommetti kertoo kyllä näistä äitsyleistä kaiken... Ilmeisesti lastenhoito vie sen vähäisenkin järjenhivenen päästä!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 08:49"]
Ja perhettä on myös kiva hakata tuiskeessa... Joo, joskus kyllä mietin miksi Suomessa on niin paljon onnettomia perheitä, alkoholismia pienten lasten perheissä ja perheväkivaltaa.
[/quote]
Joo, vaikka ihan papin aamenkin on joskus saatu sitomaan pari yhteen perheeksi... Tätä sopii kyllä ihmetellä!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 11:53"]
Kun velat suhtautuu niin älyttömän negatiivisesti kaikenlaisiin sitoutuneisiin ihmissuhteisiin, nyt tää ketju vissiin siirtyy uudelle asteelle eli avioliiton parjaamiseen, niin kyllä pistää miettimään että mitenkähän niitten ihanien kavereiden ja laajojen ystäväpiirienkään laita mahtaa olla todellisuudessa.
[/quote]
Minä en ainakaan parjaa avioliittoa. Naimisissa reilut 20 vuotta ja hyvin menee. :)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 09:41"]
"Täällä jotkut yleistävät"
"Lapset varmaan ovat ehkä useammin naisen kuin miehen haave. Niin kuin häät ja naimisiinmeno voisi olla useammin naisen kuin miehen haave. Vai?"
Se on fiksua ettet sinä yleistä.
Voin kertoa, että häät ja naimisiinmeno eivät ole koskaan olleet minulle haave, eivät edes toive. Itse asiassa mies aikoinaan halusi naimisiin ja otti nokkiinsa kun minä en suostunut. MInusta koko avioliitto on nykypäivänä instituutio, jossa en koe olevan mitään järkeä. Ei, en taloudellisestikaan, koska kenenkään ei enää nykyään kuuluisi olla kenenkään elättinä. Myöskään avioerossa en olisi vaatimassa puolta yhtään mistään toisen omaisuudesta (omani toki pitäisin itselläni) vaan jos olisin naimisiin mennyt, olisin ehdottomasti vaatinut täyden avioehdon. Avioliitto ei myöskään takaa sen enempää ikuista onnea kuin uskollisuuttakaan. No, hyvät bileet sillä voi saada, paitsi että nekin ovat kaikilla "persoonallisia", joka tarkoittaa että ne ovat samasta muotista, joten riittää kun käy yksissä niin on nähnyt kaikki.
Tässä se on kaiken erilaisen ja erilaisten valintojen rääpimisen perussyy; naisten kuvitellaan unelmoivan pikkulikasta asti jostakin hörhelöistä ja verhosta päässä ja äitiys koetaan naisen korkeimpana saavutuksena. Tokihan jokainen, joka ei ajattele samoin, on epänormaali, koska miljoona kärpästäkään ei voi olla väärässä.
[/quote]
Pointti ei ollut siinä, haluavatko naiset verhon päähänsä, vaan siinä, millaisen vaikutelman sinkkunainen itsestään antaa kuittaillessaan naimisissa oleville naisille (lapsettomille tai äideille) miesten haaveilevan sinkkuudesta ja katuvan naimisiinmenoa. Ja somasti vielä jatkaa "mut minkä mä sille voin et miehet tulee mulle tästä avautumaan". :)
Ne on näitä "olen parempi kuin te muut" - naisia :)
[/quote]
Sulle ei ole koskaan kukaan mies avautunut siten?
Ei se ole mitään sinkkunaisten kuittailua, vaan ihan tosiasia, etteivät kaikki miehet ole onnellisia avioliitoissaan ja lapsiperhearjessaan. Ikävää jos koet olosi jotenkin huonommaksi.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 14:52"]
Ja ainahan vanhemmat tulevat toimeen jälkikasvunsa kanssa aikuisinakin.
[/quote]
Ja tämähän oli sitten sarkasmia? Toivottavasti!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 17:13"]
Voidaan puhua "luonteen lujuudesta", mutta aina jossain vaiheessa elämäänsä nämä vapaaehtoisesti lapsettomat katuvat päätöstään ja jotenkin ovat vanhuksina sekavan oloisia ja säälittäviä ja sitten aivan vanhoina ihan yksin.
[/quote]
Ja tässä taas yksi järjenjättiläinen... Mistä näitä oikein tulee? Pohojammaan perämettistä vai Kainuun kaskisavuista? Vai peräti oikeen Stadista??
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 12:52"]
Ihan oikeasti, vielä kerran: lapsiperheet ovat onnellisia (toivottavasti), lapsettomat ovat onnellisia (toivottavasti). Mitä jos oikeasti vain kunnioitettaisiin toistemme valintoja?
[/quote]
Kauniita sanoja. Käytännössä vain kunnioittaminen on hankalaa, koska..
a) Lähes kaikki velat haluavat lopulta lapsia
b) Biologiset faktat, eli lisääntyminen on vain pallollamme aika kovassa kurssissa
"vastapuolta" ei siis voi ottaa koskaan kovin vakavasti.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 12:52"]
Ihan oikeasti, vielä kerran: lapsiperheet ovat onnellisia (toivottavasti), lapsettomat ovat onnellisia (toivottavasti). Mitä jos oikeasti vain kunnioitettaisiin toistemme valintoja?
[/quote]
b) Biologiset faktat, eli lisääntyminen on vain pallollamme aika kovassa kurssissa
[/quote]
:D tämä se vasta onkin ihan hölmöläisten puheita!
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:57"]
[/quote]
Vänkä vänkä vänkä. :D
Mikään sanomasi ei pidä paikkaansa. :)
Ja minä en todellakaan kunnioita sinua. :)
MOIKKA!
Et Sinä ihan viimeinen nainen omilla jaloillasi seisomassa ole - harvinainen ehkä tosin, joo. Minä nyt kumminkin elän neljättä vuosikymmentäni saman ikäisen naisen kanssa ja kun joskus 2010 tavattiin, niin suunnilleen ensimmäinen asia, josta päästiin just heti yhteisymmärrykseen oli: kun kerta skidejä ei kummallakaan ole, niin niitä ei myöskään tule. Et punctum. Männeenä karkausvuotena minut sitten rengastettiin hrmm... aikas korkeissa olosuhteissa... Hyvin eletään saman katon alla, eikä mitään ns. sosiaalisia paineita ole kyllä tullut miltään taholta. Toki siitä sen hinnan joutuu maksamaan, että sukujen "Lasten mehuhetket" jäävät kutsua saapumatta, mutta sillekin ajalle me kyllä on keksitty jos vaikka mitä tekemistä =D jos vaikka missä. Tsemppiä vaan Sinulle! (Ehkä se on sitten naiselle kovempi juttu, kuin testosteronille..?) Vaan meillä ainakin sujuu kivasti ihan kaksistaan.
T: Cobalt
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 22:29"]
Mielipiteitä ja näkemyksiä jotka eivät perustu mihinkään todellisuuten, vaan omaan oletukseenne siitä mitä se olisi.
[/quote]
Mutta kun ei ole mitään "todellisuutta" lapsiperhe-elämästä. Useimmille vanhemmille se on ongelmineenkin antoisaa ja mukavaa. Veloille se olisi ahdistavaa ja kurjaa.
[/quote]
Kuules nyt sinä ja muut vela-uskovaiset. Lopettakaa jo tuo "velalle se olisi sitä tai tätä"!
Eivät velat ole mitään yksillä ajatuksilla ja arvoilla varustettua massaa!
Minä olen vapaaehtoisesti lapseton. Olen siis valinnut omalla kohdallani tämän elämän tyylin. Se on mielestäni minulle ja aviomiehelleni olevassa olevista vaihtoehdoista paras. En silti hetkeäkään kuvittele, että lapsiperhe-elämä olisi minulle kauhean vaikeaa, saati sitten kidutusta tai jotain prostituoiduksi joutumista vastaavaa.
Saatana että ärsyttää joidenkin velojen typeryys. Ja sitten vielä kehtaavat väittää, että juuri näin oikea vela ajattelee. Ja paskat, sanon ihan suoraan.
t. lapsirakas vela, joka ei koskaan kuitenkaan ole halunnut omaa lasta