Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Anna lapsellesi raitis joulu/uusivuosi/pääsiäinen/joka juhlapyhä"....?

Vierailija
03.04.2012 |

SAAKO lapsiperheellinen ikinä juoda viiniä?

Kun ei saa kuulemma uutena vuonna, jouluna tai vappuna, niin koska saa?

Vasta, kun lapset ovat aikuisia ja muuttaneet kotoa pois?

Mistään perseet olalle ja perhe lumihankeen -kännäämisestä en puhu, vaan sellaisesta viiniä ruuan kanssa ja konjakki kahvin kera -alkoholinkäytöstä.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteikö lasillista saisi ottaa.

Vierailija
2/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-tämän palstan mukaan ei.

Itse olen ollut lapsiperheellinen jo niin kauan, että vanhimmat lapsemme ovat jo muuttaneet pois kotoa. He ovat nähneet sitä tavallista alkoholinkäyttöä kotonaan, missä ei örvelletä humalassa, vaan juodaan kohtuullisesti. Heistä on kasvanut ihan normaaleja, tervejärkisiä aikuisia. Kaikissa ystäväperheissämme käytetään alkoholia, kukaan ei ole absolutisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko sulle kieltäydytty myymästä, koska olet perheellinen..

Mä en jaksa välittää noista kommenteista lainkaan. Meillä alkoholi kuuluu aikuisille ja on jokaisen aikuisen oma valinta nauttiiko sitä vai ei. Tuomitsen ainoastaan sellaisen käytön , joka aiheuttaa haittaa muille.

Perseet olalle-kännäämistä saa harjoittaa halutessaan perheellinenkin, kunhan joku huolehtii lapsista eikä lasten tarvitse vanhempiaan sellaisessa kunnossa katsella.

Vierailija
4/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maailman juopot kuvittelevat juovansa niin, että siitä ei ole mitään vahinkoa. Eivät ikinä ota liikaa, ei siihen mene rahaa, edes itseä ei kolhita ja lapsetkin pelkästään tykkää kun vanhemmat on rennolla päällä. NÄille ihmisille on yksinkeraisesti parempi sanoa, että älkää hyvät ihmiset juoko yhtään.

Kaipa niitäkin on, jotka oikeasti juo vain sopivasti ja joiden juomisesta ei ole vahinkoa. Mut kun mä en tiedä, kumpaan ryhmään te kuulutte, niin jälkimmäisiä ei haittaa, vaikka olisivatkin ilman, kun taas ensimmäisiä haittaa, jos eivät ole.

Vierailija
5/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siitä, että onko tosiaan tuollainen syyllistäminen ihan fiksua kampanjointia.

Minusta ei ole. Kärjistäminen harvoin on.

Paljon viisaampaa olisi asiallisesti muistuttaa siitä, että lapset tarvitsevat turvaa ja lämpöä myös juhlapyhinä, eikä aikuisten tapa juhlia välttämättä sovi sen kanssa yhteen.

ap

Vierailija
6/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on vielä niinkin, että oikeasti alkoholisteihin perheisiin ei sellainen anna raitis joulu -tyyppinen kampanjointi pure kuitenkaan.

Vierailija
7/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kysymys kuuluu: kahdenkymmenen vuoden absolutismiko se sitten pitää olla?

(ei ap)

Vierailija
8/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ei ap)

Niin varmaan sitten joo.

ohis

Vierailija
9/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kysymys kuuluu: kahdenkymmenen vuoden absolutismiko se sitten pitää olla? (ei ap)

Niin varmaan sitten joo. ohis

vaan toi uhosi, ettei ylipäätään ota alkoa lasten nähden.

Vierailija
10/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ei ap)

jos tosiaan olisit 20 vuotta ottamatta?

Ei mitään.

Vierailija
11/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kysymys kuuluu: kahdenkymmenen vuoden absolutismiko se sitten pitää olla? (ei ap)

Niin varmaan sitten joo. ohis

vaan toi uhosi, ettei ylipäätään ota alkoa lasten nähden.

Totta. En huomannut katsoa mitä 7 oli tarkalleen sanonut.

10

Vierailija
12/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lasten nähden. Asutaan Sveitsissä, jossa moisen sallivuutta ei edes pohdita.

Vierailija
13/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minusta näistä asioista meuhkaa juuri ne sivistyneesti ottavat, jotka luettelevat ja laskevat jokaisen lasillisen ja pullon ja vakuuttavat, että "juon pullon, mutta en ole ikinä humalassa, enkä örvellä. Miksi te olette niin mustavalkoisia, että olis vain alkkiksia ja absoja, me osataan käyttää alkoholia sivistyneesti, uskokaa nyt, vaikka meillä on lapsia. Miksi meiltä yritetään kieltää viininkäyttökin. Kamalaa kun äitejä aina syyllistetään ja en saisi edes viiniä ottaa ja äitisy tehdään niin vaikeaksi, byääääää"

Opetelkaa tekemään suhteenne alkoholiin selväksi niin ei tarvi joka vuosi luetella täällä, paljon juotte ja vakuutella, että ei se mee päähän.

SAAKO lapsiperheellinen ikinä juoda viiniä?

Kun ei saa kuulemma uutena vuonna, jouluna tai vappuna, niin koska saa?

Vasta, kun lapset ovat aikuisia ja muuttaneet kotoa pois?

Mistään perseet olalle ja perhe lumihankeen -kännäämisestä en puhu, vaan sellaisesta viiniä ruuan kanssa ja konjakki kahvin kera -alkoholinkäytöstä.

Vierailija
14/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mut oikeasti: mitä vahinkoa siitä sinulle olisi

jos tosiaan olisit 20 vuotta ottamatta? Ei mitään.

se olisi itse asiassa oikein hyvä lastesikin kannalta, että mamma leikkisi tai lukisi heille sen sijaan, että kyttää sarjoja töllöstä.

Mutta olisiko se hauskaa ja rentouttavaa. Ei olisi.

Vierailija
15/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minusta näistä asioista meuhkaa juuri ne sivistyneesti ottavat, jotka luettelevat ja laskevat jokaisen lasillisen ja pullon ja vakuuttavat, että "juon pullon, mutta en ole ikinä humalassa, enkä örvellä. Miksi te olette niin mustavalkoisia, että olis vain alkkiksia ja absoja, me osataan käyttää alkoholia sivistyneesti, uskokaa nyt, vaikka meillä on lapsia. Miksi meiltä yritetään kieltää viininkäyttökin. Kamalaa kun äitejä aina syyllistetään ja en saisi edes viiniä ottaa ja äitisy tehdään niin vaikeaksi, byääääää" Opetelkaa tekemään suhteenne alkoholiin selväksi niin ei tarvi joka vuosi luetella täällä, paljon juotte ja vakuutella, että ei se mee päähän.

SAAKO lapsiperheellinen ikinä juoda viiniä? Kun ei saa kuulemma uutena vuonna, jouluna tai vappuna, niin koska saa? Vasta, kun lapset ovat aikuisia ja muuttaneet kotoa pois? Mistään perseet olalle ja perhe lumihankeen -kännäämisestä en puhu, vaan sellaisesta viiniä ruuan kanssa ja konjakki kahvin kera -alkoholinkäytöstä.

Kyllä minua voi lähtökohtaisesti ärsyttää kaikki puusilmäinen syyllistäminen, jonka koen järjettömäksi ja itse asian kannalta (siis alkoholiongelmaisten lapsiperheiden tapojen muuttamisen kannalta) turhiksi. Ei siihen mitään henkilökohtaista "se koira älähtää johon kalikka jne" -reaktiota.

ap

Vierailija
16/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mää en ota kuin pari lasia viiniä ja en shaatana vie ole kännishä. Miksh tänne vhittu tehdään tämmösiä aloituksia ku mää en juo kuin pari lsashia vhiimiä vhaan.

Vhittu mää vihaan kaikkia abshoja. Mheillä juodaan shaatana shivustyneesti ja tommosia aloituksia ei tarvi tehdä, missä shyyllistetään.

Vierailija
17/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulkisin kaikki juhlatilaisuudet läpensä raittiiina jä äksyilisin muille ihmisille joilla on hauskaa. Sellainen on esim appiukkoni joka kieltää itseltään kaiken alkoholin, vaika hänellä ei varsinaisesti mitän ongelmaa siitä ollut siloin kun hän vielä sitä käytti.

Lisäksi korvaisin alkoholin sokeripitoisella ruualla jonka takia olisin ylipainoine kuten anoppini joka kanssa kieltää itseltän kaiken alkoholin, mutta on aika pullero.

Vierailija
18/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se olisi itse asiassa oikein hyvä lastesikin kannalta, että mamma leikkisi tai lukisi heille sen sijaan, että kyttää sarjoja töllöstä. Mutta olisiko se hauskaa ja rentouttavaa. Ei olisi.

Ja osuva. Itse olen käyttänyt vertausta herkutteluun.

Itse kullakin on tapansa juhlistaa juhlapyhiä ja lomia. Joku nukkuu tosi pitkään ja makaa yöppärissä koko päivän. Toinen mässää karkkia ja naksuja. Joku tekee hyvän päivällisen ja nauttii sen ruokajuomineen.

Absolutistien olisi hyvä ymmärtää, että tuolla logiikalla "yhtä hyvin voit olla ilman" voisi jatkossa kieltää monta muutakin asiaa.

Pointti oli siis - kun se osalta näkyy tässä ketjussa unohtuneen - että absolutismin nostaminen yleispäteväksi säännöksi ärsyttää isoa osaa vanhemmista, jotka kumminkin juovat alkoholia kohtuudella ja pyrkivät hyvään vanhemmuuteen.

Jos joku todistaisi, että vanhemman ruokaviini tuhoaa lapsen lapsuuden, niin se toki olisi eri juttu. Sellaista ei kuitenkaan ole todistettu.

ap

Vierailija
19/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi ihan hyvä jokaisen ihmisen joskus kysyä itseltään, mitä tapahtuu jos olisin 20 vuotta ottamatta. Jos suhde alkoholiin on kunnossa, kysymyksestä ei tarvitse kiihtyä vaan voisi sitä ihan asiallisesti pohtia. Jos on ongelma, siitä yleensä provosoidutaan ja aletaan vauhkoamaan.

Itse vastaisin, että eipä taitaisi tapahtua sen kummempaa jos olisin 20 vuotta ilman. Ruoan kanssa voin juoda aivan samalla tavalla vettäkin. Ei tulisi ylipääsemätöntä ongelmaa.

se olisi itse asiassa oikein hyvä lastesikin kannalta, että mamma leikkisi tai lukisi heille sen sijaan, että kyttää sarjoja töllöstä. Mutta olisiko se hauskaa ja rentouttavaa. Ei olisi.

Ja osuva. Itse olen käyttänyt vertausta herkutteluun.

Itse kullakin on tapansa juhlistaa juhlapyhiä ja lomia. Joku nukkuu tosi pitkään ja makaa yöppärissä koko päivän. Toinen mässää karkkia ja naksuja. Joku tekee hyvän päivällisen ja nauttii sen ruokajuomineen.

Absolutistien olisi hyvä ymmärtää, että tuolla logiikalla "yhtä hyvin voit olla ilman" voisi jatkossa kieltää monta muutakin asiaa.

Pointti oli siis - kun se osalta näkyy tässä ketjussa unohtuneen - että absolutismin nostaminen yleispäteväksi säännöksi ärsyttää isoa osaa vanhemmista, jotka kumminkin juovat alkoholia kohtuudella ja pyrkivät hyvään vanhemmuuteen.

Jos joku todistaisi, että vanhemman ruokaviini tuhoaa lapsen lapsuuden, niin se toki olisi eri juttu. Sellaista ei kuitenkaan ole todistettu.

ap

Vierailija
20/39 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi ihan hyvä jokaisen ihmisen joskus kysyä itseltään, mitä tapahtuu jos olisin 20 vuotta ottamatta. Jos suhde alkoholiin on kunnossa, kysymyksestä ei tarvitse kiihtyä vaan voisi sitä ihan asiallisesti pohtia. Jos on ongelma, siitä yleensä provosoidutaan ja aletaan vauhkoamaan. Itse vastaisin, että eipä taitaisi tapahtua sen kummempaa jos olisin 20 vuotta ilman. Ruoan kanssa voin juoda aivan samalla tavalla vettäkin. Ei tulisi ylipääsemätöntä ongelmaa.

Ja osuva. Itse olen käyttänyt vertausta herkutteluun. Itse kullakin on tapansa juhlistaa juhlapyhiä ja lomia. Joku nukkuu tosi pitkään ja makaa yöppärissä koko päivän. Toinen mässää karkkia ja naksuja. Joku tekee hyvän päivällisen ja nauttii sen ruokajuomineen. Absolutistien olisi hyvä ymmärtää, että tuolla logiikalla "yhtä hyvin voit olla ilman" voisi jatkossa kieltää monta muutakin asiaa. Pointti oli siis - kun se osalta näkyy tässä ketjussa unohtuneen - että absolutismin nostaminen yleispäteväksi säännöksi ärsyttää isoa osaa vanhemmista, jotka kumminkin juovat alkoholia kohtuudella ja pyrkivät hyvään vanhemmuuteen. Jos joku todistaisi, että vanhemman ruokaviini tuhoaa lapsen lapsuuden, niin se toki olisi eri juttu. Sellaista ei kuitenkaan ole todistettu. ap

Kun sinusta ainoastaan se on "normaalia" ja "ongelmatonta", jos haluaa olla seuraavat 20 vuotta absolutisti.

En minä ainakaan halua. Minusta hyvä viini kuuluu yhteen juhlaruuan kanssa. Toki välillä en juo ollenkaan, mutta kun voin, niin otan kyllä hyvää viiniä sen hyvän ruuan kanssa.

Ja sinusta se on ongelmallista siis.

Edelleen minusta tuo tv.n katselu tai herkuttelu ovat hyviä vertailukohtia.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi