Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sinä kuulut / et kuulu kirkkoon?

Vierailija
03.04.2012 |

Erosin ennen vuoden vaihdetta kirkosta ja sen jälkeen olen joutunut asiaa perustelemaan useammallekin ihmiselle. Ja tässä syy: minä en enää kuulu kirkkoon, koska tajusin kuinka paljon maksan vuosittain kirkollisveroa.

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko jumalaan, enkä käytä mitään kirkon palveluita. En ole uskovainen. En veisi ikinä lastani esim. kirkon järjestämään kerhoon tai vastaavaan.

Vierailija
82/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko mihinkään yliluonnolliseen. Siksi en kuulu kirkkoon.

Minut kastettiin lapsena, kävin kirkon järjestämässä kerhossa (tykkäsin tosi paljon), kävin rippikoulun (vaellusripari on edelleen rakkaimpia muistojani, siellä oli todella kivaa), rakastan vanhojen kirkkojen tunnelmaa ja ihailen uskovaisten ihmisten luottamusta jumalaansa. Olinkin pitkään tapauskovainen, koska tykkäsin asioista joita kirkko tarjoaa. Minua alkoi kuitenkin riepoa ristiriita sen mitä kirkossa opetetaan ja sen mitä itse uskon välillä ja olen aika ehdoton siinä että itselleen ei saa valehdella. Jos en tosissani usko että raamattu on tosikertomus ja joku jumala on luonut ihmiset, en voi olla uskovainen ja siksi en voi kuulua kirkkoon, vaikka tykkäisin sen toiminnasta.

Kenellekään en ole joutunut selittelemään päätöstä erota kirkosta, koska en ole kertonut kenellekään muulle kuin miehelleni ja yhdelle sukulaiselleni joka pyysi lapsensa kummiksi. Olen lapsen epävirallinen kummi kuitenkin. En huutele omasta uskostani enkä halua käännyttää ketään, koska jokainen saa minun mielestäni tehdä oman päätöksensä. Jos menen joskus naimisiin, käymme miehen kanssa maistraatissa. Se on joka tapauksessa mieluinen tapa, koska kumpikin kammoaa huomion keskipisteenä olemista. Jos lapseni haluaa aikuisena liittyä kirkkoon, se on hänen oma päätöksensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon, koska en usko kirkon perusopetukseen. Haluan myös, että esim. kouluissa uskonnonopetus lopetetaan, samoin kaikki hartaudet ja Jumalanpalvelukset. Mielestäni ei ole mitenkään yhteiskunnan asia edistää, tukea ja opettaa yhtä tiettyä uskontoa tai ylipäätänsä mitään uskontoa. Haluan, että kirkko alkaa periä jäsenmaksua jäseniltään, eli ei valtion tehtävä ole myöskään toimittaa verotusta kirkon puolesta. Myös hautaustoimi kuuluu jollekin muulle kuin kirkolle, tai siis voi kirkkokin sitä jatkaa, mutta näkisin että kunta, valtio tai yksityinen yrittäjä voi yhtä hyvin pyörittää hautausbisnestä.

En halua millään muotoa olla tukemassa kirkkoa, joka jatkuvasti riitelee ja pyrkii jarruttamaan ihmisoikeuksien etenemistä. En halua tukea kirkkoa, joka on tunkeutunut tänne väkivalloin ja pakottanut ihmiset uskomaan. En halua tukea kirkkoa, joka hyväksyy piiriinsä esim. lestadiolaisen tai sley:läisen lahkon.

Kaikki nuo kirkon palvelut, esim. lasten iltapäiväkerhotoiminnan, kunta ostaa kirkolta, joten se ei ole mitään hyväntekeväisyyttä. Se on bisnestä.

Muut ihmiset saavat rauhassa uskoa miten haluavat, se ei ole minulta pois. Mutta uskontoa harjoitettakoon vain kodeissa ja seurakunnan tiloissa.

Vierailija
84/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani olivat hellareita/vapaakirkkolaisia, ja uskovat ns. aikuiskasteeseen, joten meitä lapsia ei koskaan kastettu. Oletuksena heillä tietysti oli, että haluamme sitten esim. teini-ikäisinä itse käydä kasteella, mutta minustapa kasvoikin pahemman luokan ateisti. En olisi kirkkoon siis koskaan liittynytkään, joten erota ei ole tarvinnut.

Vierailija
85/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kirkkoon, koska uskon Jumalaan. Tämä kirkko ei kylläkään ole luterilainen vaan katolinen. 

Vierailija
86/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kirkkoon, uskon Jumalaan. Elämässä pitää olla jotain pysyvää. Itse olen saanut paljon apua uskosta ja kirkosta esim. vakavan sairauden kanssa kamppailuun ja siitä selviytymiseen.

Vierailija
87/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon, koska vauvana minua ei kastettu, enkä ole myöhemmin tuntenut tarvetta kirkkoon liittymiselle. Lapset kuuluvat kirkkoon, heidät on saanut kastaa, koska lasten isä kuuluu kirkkoon.

Vierailija
88/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 11:42"]

Nyt liityn pian takas ku vauva pitää kastaa

[/quote]

Minua ärsyttää se, että monet tuttuni eroavat ja liittyvät kirkkoon ihan palveluiden perässä. Esimerkkinä ystäväni, liittyivät kirkkoon saadakseen kirkkohäät kuitenkin hehkuttavat ateistista vakaumustaan. Sitten erosivat kirkosta, mutta liittyivät uudestaan saadakseen kirkkokasteen. 

Minusta on ihan sama kuuluuko ihminen kirkkoon vai ei ja uskooko vai ei, mutta ehkä jotain linjaa olisi hyvä pitää!

[/quote]

Oletan, että lapsensa kasteesta kyse (tokihan heidät tsensä on kastettu, jos jo aiemmin ovat kirkkoon kuuluneet), siihen ei kyllä vaadita sitä, että vanhemmat kuuluvat kirkkoon...

Vierailija
89/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko jumalaan/jumaliin, joten en näe mitään syytä kuulua myöskään mihinkään uskontokuntaan.

Kirkkohäitäkään ei tullut. Oikeastaan pidän aika moraalittomana uskovaisten halventamisena sitä, että liitytään kirkkoon pelkkien palvelujen perässä.

Vierailija
90/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pleista Pleista. Numanumanei rapostandin dei, numanumanumanei. Shiikurtaaniin rapostandin dei. Does anyone recognize this Song?

Vierailija
91/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pleista Pleista. Numanumanei rapostandin dei, numanumanumanei. Shiikurtaaniin rapostandin dei. Does anyone recognize this Song?

Vierailija
92/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kirkkoon, koska mielestäni kirkollisvero menee kokonaisuudessaan hyvään tarkoitukseen: työpaikkoja ihmisille ja palveluita niitä tarvitseville. Valtion- ja kunnallisverotuksella rahoitetaan paljon enemmän sellaista toimintaa, jonka rahoittamisessa en haluaisi olla mukana, mutta minkäs teet.

Uskoni on aika häilyvä, eikä välttämättä kristinuskon raameihin mahtuvaa.

Vierailija
93/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2012 klo 15:16"]

voi miten surullista luettavaa tässä ketjussa

samaa mieltä: aikuiset ihmiset uskovat olemattomiin asioihin kuten jumaliin sun muuhun hömppään.
Onneksi moni on jo tullut järkiinsä ja heittänyt uskonnot romukoppaan jonne ne kuuluvat.

Mikä siinä on surullista, miksi koet erilaiset näkemykset negatiivisina, vai uskotko tai toivotko, että joskus kaikki ihmiset jakavat sinun "uskosi"?

Vierailija
94/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 11:42"]

Nyt liityn pian takas ku vauva pitää kastaa

[/quote]

Minua ärsyttää se, että monet tuttuni eroavat ja liittyvät kirkkoon ihan palveluiden perässä. Esimerkkinä ystäväni, liittyivät kirkkoon saadakseen kirkkohäät kuitenkin hehkuttavat ateistista vakaumustaan. Sitten erosivat kirkosta, mutta liittyivät uudestaan saadakseen kirkkokasteen. 

Minusta on ihan sama kuuluuko ihminen kirkkoon vai ei ja uskooko vai ei, mutta ehkä jotain linjaa olisi hyvä pitää!

[/quote]

no ihan sen vuoks kuule liityn ja eroon sitte taas et lapsi saa käydä riparin ja valita ite uskonsa uskonnontuntien jälkeen. Eikä pojan tartte nolona mennä kastautuun 12 vuotiaana ku ei tiiä yhtää miks sellanen pitää järkätä et pääsee riparille jos sinne haluaa.

Vierailija
95/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä pitää toisen kuulua kirkkoon et voi kastaa ku just oon neuvolan vanhemmuusvalmennuksessa sen kuullu

Vierailija
96/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu, koska en usko jumalaan.

Vierailija
97/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun kirkkoon, koska uskon Jumalaan. Koen evankelisluterilaisen uskonfilosofian ja -opin Raamattuun perustuvaksi ja pääpiirteissään siten "oikeaksi", nyt kun olen alkanut siihen tarkemmin tutustua.

Koen myös kirkon instituutiona tärkeäksi ja haluan maksaa kirkollisveroa tukeakseni tätä instituutiota ja sen tekemää työtä. Mietin myös, millaista vapaaehtoistyötä voisin kirkon hyväksi tehdä. Minulla on noussut vastareaktio kaikkiin näihin kirkosta eroamisiin ja niiden (teko)syihin, kaikkein typerin syy on mielestäni se, että "kyllä mä uskon, mutta en halua maksaa kirkollisveroa".

Yksikin kaveri erosi kirkosta, kun tajusi, että kahden vuoden kirkollisverolla hän maksaa uuden älykännykän vuosierät. Hei haloo.

Koen kirkon olevan minun ja arvojeni puolella. Haluan seistä sen riveissä ja puolustaa sitä viimeiseen asti. Aiemmin olin aika maito tämän asian suhteen, mutta nykyisin, jos joku alkaa elvistellä eronneensa kirkosta (ja sanoo sen tavalla, jolla odottanee selkääntaputuksia), niin kerron avoimesti omasta suhteestani kirkkoon ja ajatuksistani. Monet ei tätä kestä, vaikka en yritä käännyttää ketään.

Mitä useampi kirkosta eroaa, sitä lujemmin minä haluan sitä tukea. Olen aina ollut tällainen, sorrettujen puolella.

Vierailija
98/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko jumalaan. En myöskään ole koskaan kuulunut kirkkoon tai saanut uskonnollista kasvatusta (tästä lämmin kiitos vanhemmilleni, jotka antoivat mahdollisuuden itse muodostaa omat käsitykseni!).

Enemmän olisi selittelemistä siinä jos kuuluisin.

Vierailija
99/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2012 klo 12:24"]

jonka arvot eivät ole omiani. En halua maksaa kannatusmaksua naisten ja homojen syrjimisestä.

En usko Jumalaan ja Jeesukseen, enkä käytä kirkon palveluita. Ja vaikka uskoisinkin Jumalaan ja Jeesukseen, voi uskoa ilman kirkkoon kuulumistakin.

[/quote]

Mulla aika tarkkaan samat syyt. Erosin joskus 15v sitten, mut nyt tarttis taas kääntyä "kunnon kristityksi", jotta huolittaisiin lapsen kummiksi. Ajattelin vähin ääniin liittyä ennen ristiäisiä ja erota uudelleen saman vuoden aikana (jolloin ei tule verojakaan maksettavaksi).

En ole mitenkään asiaa levitellyt (koska mielestäni asia on niin yksityinen ja henkilökohtainen), joten en viitsi myöskään vanhemmilleni kertoa, etten voi ryhtyä siskon lapsen kummiksi syystä että.

Häiden kohdalla ei onneksi tarvinnut selitellä, varmaan kuvittelivat, että koska halusimme pienet häät niin vihkiminen oli sen takia maistraatissa. Jos mies olisi halunnut siunauksen, niin se olisi ollut mulle ihan ok, mutta en olisi naimisiin kirkossa halunnut mennä.

[/quote]

Anteeksi nyt vaan, mutta eikö tuosta tule yhtään kaksinaamainen olo? Että liityn siksi, jotta minut voi liittää kirkonkirjoihin lapsen kummiksi, mutta eroan heti seuraavana päivänä, ettei vaan tarvitse maksaa kirkollisveroa. Just. Rusinat pullasta ja sitä rataa.

Ymmärrän, jos joku on ateisti tai uskoo jotain ihan muuta, kuin mitä kristinusko opettaa ja eroaa kirkosta. Mutta tuollaista selkärangattomuutta mun on vaikea hahmottaa. Ei olla sitä eikä tätä eli ei olla oikein mitään eikä kehdata edes lähimpien sukulaisten edessä olla sellaisia, kuin oikeasti ollaan. Huh.

Vierailija
100/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 15:36"]

[/quote]

Lempilauluni lapsena..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi