Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sinä kuulut / et kuulu kirkkoon?

Vierailija
03.04.2012 |

Erosin ennen vuoden vaihdetta kirkosta ja sen jälkeen olen joutunut asiaa perustelemaan useammallekin ihmiselle. Ja tässä syy: minä en enää kuulu kirkkoon, koska tajusin kuinka paljon maksan vuosittain kirkollisveroa.

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 00:59"]Kirkollisveron takia. Mielestäni ei ole oikein, kristillistä jne pakkorahastaa pelastumisella.

[/quote]

Siis kirkollisveron takia en kuulu kirkkoon :D

Vierailija
62/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 00:59"]Kirkollisveron takia. Mielestäni ei ole oikein, kristillistä jne pakkorahastaa pelastumisella.

[/quote]

Siis kirkollisveron takia en kuulu kirkkoon :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2012 klo 12:51"]

ja josain määrin uskonkin Jumalaan.

Itse en ymmärrä tuota "en kuulu kirkkoon, koska en halua maksaa kirkollisveroa" -ajattelua. Yleensä näillä ihmisillä ei ole mitään käsitystä siitä, mihin kirkollisverorahat menevät. Työntekijöiden palkkoihin toki suurin osa, mutta nämä työntekijät mm. pitävät lastenkerhoja...

Jokainen tekee oman ratkaisunsa, mutta ärsyttävintä kritiikkiä on sellainen, joka paljastaa, miten vähän ihminen kritiikkinsä kohteesta on ottanut selvää...

[/quote]

Suurin osa menee raskaaseen hallintoon ja mm. rakennusten ylläpitoon. Tämän hyväntekeväisyyden eli mm. lastenkerhojen ja muiden luettelemiesi hyväksi menee alle 10%. Eli kannattaisi ehkä sinunkin ottaa selvää...

Vierailija
64/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kannatusmaksua siksi että käytän tai aion käyttää kirkon palveluita. Epäilemättä pääsisin elämäni lopussa pyhään maahan myös maksamatta näitä kannatusmaksuja, mutta tämä on päätökseni. En pidä kirkollispolitiikasta, ymmärrän että KD ei ole sama kuin kirkko eikä yksittäisten henkilöiden lausunnot hyvässä ja pahassa vaikuta siihen juurikaan miten asennoidun kirkkoon (kylläkin siihen, miten asennoidun kirkollispolitiikkaan ja näihin henkilöihin). Olen nuorena ollut eronneena kirkosta joten olen kokeillut sitäkin. Ymmärrän heitä ketkä ovat kuulumatta ja suurimman osan heidän perusteluistaan. Perustelut puolin ja toisin ovat kyllä joskus niin uskomattoman mustavalkoisia ja typeriä että ihmettelen pitäisikö näiden satsata rahansa vaikkapa menolippuun. Mutta typerät ihmiset ovat typeriä riippumatta kirkkoon kuulumisesta tai ei, se kai on myös hyväksyttävä :).

Vierailija
65/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2012 klo 14:17"]

että kannatan lähimmäisen rakkautta ja heikommista huolen pitoa.

Lasten kerhot, perhetyö, kriisiapu, diakoniatyö ovat kannattamisen arvoista toimintaa.

[/quote]

Minunkin mielestäni ne ovat. Valitettavasti kirkollisverosta näihin menee vain pieni prosentti. Minua henkilökohtaisesti ei innosta maksaa piispojen palkkoja ym. Lisäksi kirkolla on aivan h*lvetisti kiinteistöä, jonka ylläpitäminen maksaa. Tämän maksaminen ei minua innosta.

Vierailija
66/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon, koska en usko jumalaan.

Vierailija
67/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2012 klo 15:19"]

mikä on tulos uskonnon heittämisestä romukoppaan? Ei ainakaan mikään hyvä.

[/quote]

Onko siis uskonto ja uskonnollisuus itsessään tärkeää, vaikkeivat ne totta olisikaan?

Vierailija
68/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin joitain vuosia sitten. Syynä oli se, että olin aina maksanut kirkollisveroni siitä syystä, että olen itsekin käynyt lapsena kaiken maailman seurakunnan kerhoissa ja leireillä, päässyt ripiltä yms. Ilmaiseksi (varmistin asian vanhemmiltani) ja nyt jopa seurakunnan iltapäiväkerho maksaa enemmän kuin yksityisen, ripiltäpääsykin maksaa tuhottomasti.

Maksoin siis kirkollisveroa osallistuakseni yhteiseen hyvään, koska seurakunnat ei sitä enää tarjoa, en maksa tyhjästä.

Usko Jumalaan ei vaadi senttiäkään rahaa, joten se, uskonko vai en, on merkityksetöntä mun kohdalla.

Vierailija
69/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta kun en voinut hyväksyä kolminaisuusoppia. Uskoin kuitenkin Jumalaan, mutta ennen lisäpäätöksiä halusin olla ns. vapaa uskovainen ja kypsytellä ajatuksiani. Joitain kuukausia sen jälkeen käännyin muslimiksi.

Vierailija
70/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin täysikäsenä et sillä rahalla saa kaljaa sen verta enemmän et erosin. Tää on todellinen, ainut ja rehellinen syy miks erosin.

Nyt liityn pian takas ku vauva pitää kastaa

Vierailija
71/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko jumalaan enkä koe olevani kristitty, joten en luonnollisestikaan kuulu kirkkoon

Vierailija
72/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2012 klo 15:19"]

mikä on tulos uskonnon heittämisestä romukoppaan? Ei ainakaan mikään hyvä.

[/quote]

No mikä se on? Kerrotko minulle, kastamattomalle ateistille miten minun eloni ja oloni eroaa kristitystä? Tai vanhempieni? Mitä sellaista minulta puuttuu jota kristityllä on? Mitä pahaa tai moraalitonta elämässäni on siksi etten kykene uskomaan eikä minua ole kastettu? (ihan vinkkinä sitten että olen naimisissa ihan ensimmäisessä avioliitosssani, en petä, en juo, en varasta, en tupakoi, en riko liikennesääntöjä, yms)

Vierailija
73/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain kaljaa sillä rahalla.

Tää on totuus ja vaan totuus olin aika alkkis 18 v

Vierailija
74/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 11:42"]

Nyt liityn pian takas ku vauva pitää kastaa

[/quote]

Minua ärsyttää se, että monet tuttuni eroavat ja liittyvät kirkkoon ihan palveluiden perässä. Esimerkkinä ystäväni, liittyivät kirkkoon saadakseen kirkkohäät kuitenkin hehkuttavat ateistista vakaumustaan. Sitten erosivat kirkosta, mutta liittyivät uudestaan saadakseen kirkkokasteen. 

Minusta on ihan sama kuuluuko ihminen kirkkoon vai ei ja uskooko vai ei, mutta ehkä jotain linjaa olisi hyvä pitää!

Vierailija
75/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko Jumalaan, joten en koe järkeväksi maksaa kirkollisveroa. Voisin lyödä pääni pantiksi, että jos kirkollisvero kerättäisiin, kuten entisajan televisiolupa, niin suurin osa ei sitä maksaisi kun on vapaaehtoista. Kun se pimitetään suoraan tuloista, niin moni ei vaan jaksa erota.

Vierailija
76/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun, koska olen kristitty. Olen tosin paljon pohtinut vaihtamista vapaakirkkoon, mutta toistaiseksi en ole sitä ratkaisua tehnyt. Mielestäni on rehellistä erota kirkosta jos sen sanomaan ei usko. Ei kirkkoon kuuluminen ketään pelasta eikä kuulumattomuus kadota, kyllä se on ihan muista asioista kiinni.

Vierailija
77/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2012 klo 12:24"]

jonka arvot eivät ole omiani. En halua maksaa kannatusmaksua naisten ja homojen syrjimisestä.

En usko Jumalaan ja Jeesukseen, enkä käytä kirkon palveluita. Ja vaikka uskoisinkin Jumalaan ja Jeesukseen, voi uskoa ilman kirkkoon kuulumistakin.

[/quote]

Mulla aika tarkkaan samat syyt. Erosin joskus 15v sitten, mut nyt tarttis taas kääntyä "kunnon kristityksi", jotta huolittaisiin lapsen kummiksi. Ajattelin vähin ääniin liittyä ennen ristiäisiä ja erota uudelleen saman vuoden aikana (jolloin ei tule verojakaan maksettavaksi).

En ole mitenkään asiaa levitellyt (koska mielestäni asia on niin yksityinen ja henkilökohtainen), joten en viitsi myöskään vanhemmilleni kertoa, etten voi ryhtyä siskon lapsen kummiksi syystä että.

Häiden kohdalla ei onneksi tarvinnut selitellä, varmaan kuvittelivat, että koska halusimme pienet häät niin vihkiminen oli sen takia maistraatissa. Jos mies olisi halunnut siunauksen, niin se olisi ollut mulle ihan ok, mutta en olisi naimisiin kirkossa halunnut mennä.

Vierailija
78/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko Jumalaan, en kuulu kirkkoon.

Vierailija
79/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2012 klo 12:28"]

Ja sopii mulle.

[/quote]

Voi jumalauta mikä lammas. BÄÄÄ BÄÄÄ

Vierailija
80/111 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kirkkoon, koska minut on pienenä kastettu sen jäseneksi (oliko tämä nyt oikea määritelmä kasteelle?) enkä 18 vuotta täytettyäni kokenut oikeaksi erota siitä, en myöskään yhden kristillisdemokraatin naisen laukomien mielipiteiden jälkeen. En pidä raamattua ja luomiskertomusta totuutena, sillä luonnontieteitä opiskelevana evoluutioteoria ja tiede ovat maailmankatsomukseni kulmakivet.

Kaikkea en pysty kuiteenkaan tieteen avulla ymmärtämään, siksi uskon myös Jumalaan, johon olen lapsena tutustunut. Olen vaikeissa ja raskaissa tilanteissa löytänyt suurta lohtua rukouksesta, virsistä, punaisen laulukirjan lauluista ja myös joistain raamatunteksteistä. On ollut lohdullista ajatella, että on olemassa jokin suurempi voima joka kantaa. Uskon myös siihen, että tapaan uudelleen ne kuolleet läheiset, jotka ovat joskus rinnallani fyysisesti kulkeneet. Uskon myös että he ovat yhä edelleen rinnallani. Saan siitä voimaa, enemmän kuin pelkästä ajatuksesta maatuvasta orgaanisesta aineksesta.

Olen myös lapsena käynyt seruakunnan päiväkerhossa, tyttökerhossa ja nuorena rippileirin. Niistä olen saanut eväitä elämääni ja pitkäaikaisia ystäviä. Niiden arvoa en voi rahassa mitata.

En puhu uskostani ja näkemyksestäni muille, en tuputa enkä halua käännyttää ketään väkisin uskomaan samoin kuin minä. Tottakai olen valmis keskustelemaan asiasta, niinkuin nytkin kysyttäessä kerron oman näkemykseni. Kunnioitan muiden näkökulmia, niin kauan kun ne eivät loukkaa ketään, siksi toivon myös vastavuoroista kunnioitusta. Valitettavan usein on ihmisiä ihan joka leirissä, jotka eivät salli tässä kohtaa näkemyseroja. Se on surullista.

Omat lapseni (jos niitä luoja suo, heh) aion kastaa kirkon jäseniksi, mutta antaa myös parhaan kykyni mukaan heille eväitä tehdä perusteltuja päätöskiä siitä, tahtovatko he kuulua kirkkoon tai käydä esimerkiksi rippileiriä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä