Miksi sinä kuulut / et kuulu kirkkoon?
Erosin ennen vuoden vaihdetta kirkosta ja sen jälkeen olen joutunut asiaa perustelemaan useammallekin ihmiselle. Ja tässä syy: minä en enää kuulu kirkkoon, koska tajusin kuinka paljon maksan vuosittain kirkollisveroa.
Kommentit (111)
jaa kirkon käsitystä Jumalasta joten en myöskään kuulu kirkkoon. Jumalaan uskon kyllä vahvasti.
...usko jumalaan, enkä siksi kuulu kirkkoon.
että uskonto on minulle tärkeä. En ole tapa kristitty vaan uskossa.
Kirkko on vielä Suomessa ihan keskiajalla. samat avat ja samat puheet mitään uutta ei ole tapahtunut.
Ja sen jälkeen tuli uskonpuhdistus, nykyisin Suomessa on ev.lut.kirkko. Kannattaisi lukea historiaa..
koska se on hengellinen kotini. Ihmettelen sitä, miksi monet sanovat uskovansa, mutta eivät kuitenkaan rahaa säästääkseen kuulu kirkkoon. Seurakuntayhteys on uskolle tosi tärkeää. Ei Jumala kaipaa rahoja, mutta ihminen tarvitsee uskonyhteisön. Toinen asia on sitten se, miten röyhkeitä ihmisiä saattaa myös olla. He jopa osallistuvat esim. seurakunnan kerhoihin kuulumatta kirkkoon. Kyllä, ovet ovat avoinna kaikille, myös kirkkoon kuulumattomille, mutta mistä nousee ajatus, että minä hyödynnän tarjontaa ilmaiseksi, kun muut kustantavat. Kaikki kirkoissa järjestetty maksaa ja monet hienot konsertit esim. pidetään kirkoissa lähes ilmaisina. Aika monet kirkkoon kuulumattomatkin osallistuvat niihin. Ja siis osallistukaa vaan, mutta ihmettelen kyllä asennetta. Ei kukaan kävele esim. elokuvateatteriinkaan vaatimaan, että pääsee itse ilmaiseksi sisään.
Olen teologi ja uskossakin, vaikka monien mielestä uskoni on väärää. Lapseni kasvatan oman uskoni mukaisesti, muiden lapsille opetan niin kuin opetussuunnitelma sanoo.
Ja kyllä, olen pohtinut asiaa ja tehnyt täysin itse valintani. Seuraan mihin kirkollisveroni menevät ja tiedän mitä instituutiossa on kautta aikojen tapahtunut ja hieman harmissani seuraan, mitä siinä nykyisinkin vielä tapahtuu (esim. naispappien vihaajat). Aikomuksenani ei ole erota.
puhuu asiaa. Vapaamatkustajuus on aikamoista moraalittomuutta.
itse en siis kuulu kirkkoon, koska en usko jumalaan, mutta voisin maksaa kirkollisveroa koska kirkko tarjoaa monia tärkeitä palveluita (esim. parisuhdeneuvonta) ja yleisesti edustaa tietynlaista sosiaalista vastavoimaa rahan vallalle ja oman edun tavoittelulle.
koska se on hengellinen kotini. Ihmettelen sitä, miksi monet sanovat uskovansa, mutta eivät kuitenkaan rahaa säästääkseen kuulu kirkkoon. Seurakuntayhteys on uskolle tosi tärkeää. Ei Jumala kaipaa rahoja, mutta ihminen tarvitsee uskonyhteisön. Toinen asia on sitten se, miten röyhkeitä ihmisiä saattaa myös olla. He jopa osallistuvat esim. seurakunnan kerhoihin kuulumatta kirkkoon. Kyllä, ovet ovat avoinna kaikille, myös kirkkoon kuulumattomille, mutta mistä nousee ajatus, että minä hyödynnän tarjontaa ilmaiseksi, kun muut kustantavat. Kaikki kirkoissa järjestetty maksaa ja monet hienot konsertit esim. pidetään kirkoissa lähes ilmaisina. Aika monet kirkkoon kuulumattomatkin osallistuvat niihin. Ja siis osallistukaa vaan, mutta ihmettelen kyllä asennetta. Ei kukaan kävele esim. elokuvateatteriinkaan vaatimaan, että pääsee itse ilmaiseksi sisään.
voi miten surullista luettavaa tässä ketjussa
samaa mieltä: aikuiset ihmiset uskovat olemattomiin asioihin kuten jumaliin sun muuhun hömppään.
Onneksi moni on jo tullut järkiinsä ja heittänyt uskonnot romukoppaan jonne ne kuuluvat.
mikä on tulos uskonnon heittämisestä romukoppaan? Ei ainakaan mikään hyvä.
PEDOFIILI. rahtimake58 on pedofiili. Se levittelee myös viiruksia toisaalla.
Erosin 18v koska en usko jumalaan. Uskon, että Jeesus on historiallinen hahmo, karismaattinen henkilö, jonka tekoja on sukupolvien saatossa suusta-suuhun kertoen vähitellen väritetty.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2012 klo 12:53"]Lue historiaa vähän tarkemmin niin huomaat ettei Suomen evlutkirkko ole mitään lapsiristiretkiä sponssannut : D
[/quote]
Ristiretkien aikaan kristinusko oli yhtä kuin katolinen kirkko. Sieltä se Suomen ev. lut. on myös lähtöisin samoista juurista. Saman jumalan nimeen on tehty vaikka mitä julmuuksia!
Monestakin syystä erosin, joista raha varmaankin suurin ja selkein syy. Olen säästänyt puolisoni kanssa varmasti useampia tuhansia euroja vuosien mittaan (olemme työssäkäyviä keskituloisia).
Mutta erosin myös siitä syystä, että en allekirjoita kirkon toimintaa, ajattelutapaa ja oppeja. En usko jumalaan. Mielestäni kirkko on jäänyt liikaa menneille vuosikymmenille. Kirkolla on valtavat kiinteistö- ja henkilöstökulut, joihin rahani uppoaisivat.
Nautin kuitenkin kirkossa käynneistä esim turistina ulkomailla tai häissä, sillä ovathan ne rakennuksina usein näyttäviä ja täynnä historiaa.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2012 klo 12:13"]
Erosin ennen vuoden vaihdetta kirkosta ja sen jälkeen olen joutunut asiaa perustelemaan useammallekin ihmiselle. Ja tässä syy: minä en enää kuulu kirkkoon, koska tajusin kuinka paljon maksan vuosittain kirkollisveroa.
[/quote]
Kuulun kirkkoon,koska minut on vauvana kastettu seurankunnan jäseneksi,eikä ole ainakaan tähän mennessä tullut vastaan syytä erota kirkosta. Eipä se juuri elämääni vaikuta,mitä nyt haaveilen romanttisista kirkkohäistä :)
En ole syntymästä asti koskaan kuulunut kirkkoon johtuen synnyinmaasta, joka kielsi uskontoon kuulumisen, mutta olen tässä vapaassa Suomessa miettinyt sitä, että ihmiset kaipaavat jotain yhteisöllisyyttä, joka ei välttämättä olisi uskonnollinen.
Esim. täällä ei kauheasti ole välittämisen kulttuuria, koska ihmiset ovat niin hajallaan ja toisaalta myös revitty irti juuriltaan kaupunkeihin opiskelun tai työn perässä (olen loistava esimerkki siitä kun ei ole juuria).. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tänne tarvitaan jotain yhteisöllisyyttä. Jotkut osaa hakeutua esim. harrastekerhoihin, mutta onko se riittävä.. Mietin, haluavatko useimmat kuitenkin kuulua johonkin isompaan, tärkeämpään, jossa kuitenkin voisi myös kasvotustenkin vaihtaa ajatuksia.. Tai tämän yhteisöllisyyden voisi korvata sillä, että ihmiset olisivat välittävämpiä ja olisi esim. enemmän ok-taloja, joissa pihoja, jolloin joutuu pakostakin ulos puuhartoimaan ja keskustelemaan naapurin kanssa ;)
Kirkollisveron takia. Mielestäni ei ole oikein, kristillistä jne pakkorahastaa pelastumisella.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 00:59"]Kirkollisveron takia. Mielestäni ei ole oikein, kristillistä jne pakkorahastaa pelastumisella.
[/quote]
Siis kirkollisveron takia en kuulu kirkkoon :D
ammattilaiset tässä yhteiskunnassa mikä on hyvä asia ettei tartte kirkonkirjoissa pyöriä sen takia!